• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Latem trudniejszy powrót PKM-ką z Kaszub do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
10 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W dzień powszedni z miejscowości między Borkowem a Kościerzyną będzie trzeba wracać już po godz. 17, zaś do Kościerzyny z Gdyni ostatni pociąg pojedzie po godz. 21. W dzień powszedni z miejscowości między Borkowem a Kościerzyną będzie trzeba wracać już po godz. 17, zaś do Kościerzyny z Gdyni ostatni pociąg pojedzie po godz. 21.

W sezonie wakacyjnym jeszcze trudniej będzie wrócić pociągiem znad kaszubskich jezior. Władze województwa zlikwidowały w rozkładzie ostatni popołudniowy pociąg z Kościerzyny po godz. 19 w dni powszednie, ponieważ niewiele osób chciało nim podróżować wczesną wiosną.



Czy w wakacyjnym rozkładzie powinny być wieczorne pociągi z Kaszub do Trójmiasta?

Przy okazji marcowej korekty rozkładów jazdy pociągów ponownie (po wcześniejszych cięciach) wrócił codzienny popołudniowy kurs o godz. 19:24 z Kościerzyny do Trójmiasta. Było to dość spore zaskoczenie w sytuacji, gdy wcześniej ograniczano kursowanie na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tłumacząc to racjonalizacją wykorzystania pociągów.

Prowadzone badania napełnienia składów, zgodnie z przewidywaniami, potwierdziły niewielkie zainteresowanie podróżami z Kaszub w zimowo-wiosennej aurze i szybko zapadającym zmroku.

- Średnie zapełnienie tego pociągu na odcinku Kościerzyna - Żukowo od poniedziałku do piątku wynosi ok. 15 pasażerów. Najwyższe potoki odnotowuje się w soboty, niedziele i święta - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
I to właśnie z powodu niewielkiej frekwencji po 25 czerwca popołudniowe połączenie Kościerzyna - Trójmiasto zostanie ograniczone tylko do weekendów, mimo że lada moment rozpocznie się sezon wakacyjny, a wielu turystów pojawi się na Kaszubach także w dni powszednie.

Ostatni kurs do Trójmiasta w dni powszednie przewidziano o godz. 17:23 z Kościerzyny. Łącznie w letnim rozkładzie jazdy w dni powszednie na trasie Trójmiasto - Kościerzyna pojedzie 20 pociągów, czyli o dwa mniej niż dotychczas.

Rozkład jazdy od 11 czerwca na odc. Gdynia Główna - (Gdańsk Wrzeszcz) - Kościerzyna

- Jest to najwięcej połączeń z i do Kościerzyny od czasów przejęcia przez województwo pomorskie organizowania publicznego transportu zbiorowego. Zgadzamy się, iż taki model transportowy posiada niedoskonałości. Obecny układ połączeń jest jednak kompromisem pomiędzy możliwościami finansowymi województwa, technicznymi uwarunkowaniami związanymi z tzw. obiegami taboru a potrzebami pasażerów - przekonuje Pisarewicz. - Możliwość powrotu po godzinie 19 w okresie wakacji od poniedziałku do piątku jest zapewniona dzięki funkcjonującym połączeniom komunikacji drogowej.
Władze województwa likwidują wieczorny kurs z Kościerzyny, tłumacząc decyzję niską frekwencją w porze zimowo-wiosennej. Władze województwa likwidują wieczorny kurs z Kościerzyny, tłumacząc decyzję niską frekwencją w porze zimowo-wiosennej.
Połączenia komunikacji drogowej w przypadku powrotów znad jezior oznaczają własny samochód lub jazdę autostopem. Z Jeziora Ostrzyckiego, w pobliżu którego znajduje się przystanek kolejowy Wieżyca, autobusem do Kartuz (nie ma połączeń bezpośrednich do Trójmiasta) odjedziemy tylko o godz. 6:47 i 11:07. Podobnie rozkład wygląda w Gołubiu, położonym nad Jeziorem Dąbrowskim. Tutaj autobusy PKS Gryf do Kartuz odjeżdżają o godz. 6:34 i 10:54.

Istnieje wprawdzie połączenie autobusowe o godz. 19:35 Kościerzyny z Gdańskiem, ale pojazdy poruszają się drogą wojewódzką nr 221, omijając szerokim łukiem Wieżycę, Gołubie i inne przystanki PKM.

Aktualne rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji mobilnej Trojmiasto.pl.

W zamian za popołudniowe kursy w dni powszednie, pasażerom proponuje się więcej pociągów przed południem w weekendy. Od 1 lipca uruchomione zostanie połączenie o godz. 8:38 z Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni (Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska odj. 9:02) do Kościerzyny (przyj. 10:17) oraz z Kościerzyny (odj. 9:47) do Gdyni Głównej (przyj. 11:39) przez Gdańsk Wrzeszcz (przyj. 11:07).

Cięcia na PKM nie obejmą wieczornych pociągów z Trójmiasta do Kościerzyny. Z Gdyni do Kościerzyny nadal będzie można przez cały tydzień wyruszyć w podróż o godz. 20:07 oraz 21:03 (przez Wrzeszcz odj. 21:26).

Czerwcowa korekta rozkładu jazdy obejmie również pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na "podstawowej" linii oraz trasie do Kartuz. Z nowym rozkładem dla wszystkich tras zapoznać się można na stronie internetowej przewoźnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Może całkiem zwinąć PKM?

    Cała ta PKM to jakiś niewypał. Połączeń coraz mniej (nawet na linii Gdynia-Okęcie-Wrzeszcz). Nie tak dawno były relacje z przebojów związanych z przewozem rowerów.
    Jeśli samorząd nie zrozumie, że do transportu zbiorowego trzeba sporo na początku dokładać, by nakłonić mieszkańców do przesiadania się z samochodów osobowych w pociągi, kolejki, autobusy, trolejbusy i tramwaje, to niestety ale można się spodziewać coraz większych korków na ulicach. Nie pojedziemy wygodnie na Kaszuby PKM? Pojedziemy samochodem. Tak to działa.

    • 0 2

  • Debilizm > imbecylizm > idiotyzm. (1)

    Tak stopniuje się upośledzenie umysłowe. W swoich pomysłach wykorzystania PKM-ki osiągnęli już chyba najwyższy poziom upośledzenia umysłowego.

    To jest coś podobnego jak w kawale: wsiada do ostatniego wagonu stary człowiek. Konduktor do niego "niech pan przejdzie do środkowego wagonu, bo tym ostatnim bardzo rzuca podczas jazdy". A dziadek do niego "to go odczepcie".

    Co w tym dziwnego, że ostatni przejazd jest słabo obłożony? Przecież to jest normalne, że pewne kursy są obłożone, a inne nie. Rozkład jazdy ma stanowić logiczną całość, który gwarantuje przejazdy dla różnych grup osób (np. turyści, lokalna społeczność) w różnych okresach (sezon, poza sezonem, zima, lato itp.).
    Jakby tak podchodzić do prowadzeniu biznesu to np. sklepy spożywcze byłyby otwarte do 9.00 rano i dopiero po 14.00, bo wtedy jest największy ruch.
    Bez sensu... :-|
    Pozdr.

    • 21 0

    • Są takowe!

      Sklep w którym pracowałem na Wojska Polskiego/ Grunwaldzkiej o wdzięcznej nazwie OLMAR był otwarty w godzinach 14-8 rano z powodu niskiej frekwencji klientów w godzinach 8-14 więc jak widać wszystko jest możliwe :D

      • 0 0

  • Tak to jest jak rządzą panowie na stołkach z klucza partyjnego (3)

    Jak za komuny musi być innej rady nie ma. Daję sobie głowę uciąć, że gdyby za PKM odpowiadała prywatna firma to dziś kolej jeździłaby co 5-10 minut przez cały dzień, jakieś niemożliwe do rozwiązania dla obecnego betonu problemy jak strzałki w Gdańsku Wrzeszczu czy wpięcie w tory SKM, by pociągi mogły kończyć w Gdańsku Głównym rozwiązano by już na otwarciu nowej linii. A tak będą cięcia, aż w końcu zamkną tą całą PKM...Szkoda, bo potencjał jest ogromny, z miejscowościami na Kaszubach stało, by się to samo co dziś dzieje się w Rumi, Redzie czy Wejherowie-tam głównie dzięki temu, że SKM często się zatrzymuje powstaje coraz więcej osiedli, a tak kaska leci, odpowiedzialność zerowa tylko mieszkańcy Pomorza mają g..a nie kolej metropolitarną.

    • 56 0

    • (2)

      Rekami i nogami bronili pkm przed arriva. Lacznie z przetargiem na ostatnia chwile. Najnowsza linia w Polsce ale pod wzgledem organizacyjnym i mentalnym - skansen, spuscizna PRL.

      • 19 0

      • (1)

        Co do wpięcia PKM w tory SKM do GD głównego, to pewnie przeszkodą jest zagęszczony rozkład SKM - utrudnione, choć być może wykonalne. Czemu natomiast nie można wpiąć na tory dalekobieżne?? Jedyna odpowiedź jaka się nasuwa to Pendolino. Czyli klasyczne NIEDASIĘ i po sprawie, jak to na kolei. ;)

        • 2 0

        • Rozwiązanie problemu z skm-kami

          Przecież na torach skm mamy mijanki i rozjazdy do peronów 4 i 5, które obecnie stoją nieużywane- lekko zmodyfikować rozkład skm, puścić pkm tak aby kończyła bieg na peronie 4 lub 5 w Głównym (i nie zderzyła się z skm-ką po drodze) i sprawa załatwiona z kończeniem biegu we Wrzeszczu. Sam nie ukrywam, że irytuje mnie to; mieszkam na Matarni, pracuję we Wrzeszczu (dojeżdżam autobusem) ale jak potrzebuje dojechać do Głównego np odwieźć dziewczynę na pks (jedzie nim 140km) to szlag mnie trafia z tymi połączeniami!

          • 1 0

  • "Możliwość powrotu po godzinie 19 w okresie wakacji od poniedziałku do piątku jest zapewniona dzięki funkcjonującym połączeniom komunikacji drogowej."

    To po co w ogóle pkm? Skoro można jeździć komunikacją drogową, to zlikwidować. Poza tym tak jak wspomniano w dalszej części artykułu, komunikacja drogowa to fikcja. Tyle się trąbi o komunikacji zbiorowej, a obcinam się połączenia. Na wakacje!!! Ja wybieram auto. Mam alternatywę tylko w postaci pkm, ale jednak wolę mieć pewność, że dojadę tam gdzie chcę. Zwłaszcza z rowerem.

    • 3 0

  • (1)

    Typowa logika tego województwa.
    Widzę że choroba niedazimu z UM woj. Pomorskiego rozpowszechniła się na władze pkm.

    A w tym czasie... Woj Wielkopolskie stwierdza że drogi dojazdowe do Miasta Poznań już dłużej nie wytrzymają napływu podróżnych więc...

    1. Powołuje się projekt kolei metropolitarnej i powierza przewozy swojej własnej Marszałkowskiej kolei wielkopolskiej.
    2. Częstotliwość kursowania do miast ościennych minimum co 30 minut.
    3. Wymienia się tabor na nowy ekskluzywny
    4. Dostosowuje ilość jednostek do potrzeb pasażerów.
    5. Reaktywuje się trasy kolejowe i wyznacza nowe.

    Widac że niektóre województwa rozumieją ze w nieskończoność nie da budować się nowych drug i obwodnic.

    • 10 1

    • Pe***skich ścieżek też nie da się budować w nieskończoność

      • 2 0

  • Przymusowy postój przez stacją Gdańsk Strzyża! (2)

    Od samego początku powstania PKM pociąg musi się zatrzymać zaraz przed stacją jadąc w kierunku do Gdańska Wrzeszcza. Stoi tak sobie 2 minuty i nic. Nikt nie może wysiąść, jest czas na podziwianie zajezdni tramwajowej w ciszy i spokoju.
    Dlaczego nie może zatrzymać się na samej stacji? Do przejechania ma jakieś 250 metrów.
    Nikt nie szanuje czasu podróżnych?

    • 9 0

    • ...bo ktoś mądry postawił semafor wjazdowy do stacji Gdańsk Wrzeszcz już przed przystankiem w Strzyży. I gdy szynobus tak sobie stoi przed semaforem na czerwonym świetle bo musi wpierw stację Gdańsk Wrzeszcz opuścić pociąg jadący w przeciwną stronę (NIE WIEM OD CZEGO SĄ DWA TORY POMIĘDZY STRZYŻĄ I WRZESZCZEM?!?!?!?) to zza jego okien można oglądać spieprzające "przed nosem" z przystanku Strzyża PKM tramwaje! Widok wart mocnego podniesienia ciśnienia!

      • 2 0

    • bo tak debilnie zaprojektowano na tej linii SRK

      • 3 0

  • Z tego wynika że szkoda wydawać kasę na budowę drugiego toru i elektryfikację trasy do Kościerzyny skoro pojedzie tam tylko kilka pociągów !

    • 3 0

  • Zostawcie tylko po jednym kursie (4)

    Wtedy nikt nie będzie chciał jeździć i cała pkm będzie można wreszcie zamknąć z komentarzem że społeczeństwo nie dorosło do transportu zbiorowego

    • 209 1

    • (1)

      Za który zapłaciło....

      Zupełnie niepotrzebnie.
      Tylko dlatego żeby czyjąś ambicję zaspokoić i trochę kasy z unii wyciagnąć.

      Może zamiast czekać z ręką proszalną - władze zrobiłyby coś, co ma sens - od pomysłu do realizacji, działa, odpowiada potrzebom - i nie trzeba do tego dopłacać wiecznie.

      Wiem...za trudne...

      • 9 1

      • Cos w tym jest...

        • 2 0

    • Ja tylko na to czekam! (1)

      Chcę odzyskać wygodną trasę rowerową z VII Dworu do Brętowa i teren spacerowy.
      Miała być komunikacja miejska a jest dojazdówka do Kaszubistanu. Po grzyba to komu?

      Zabierać PKM-kę, szyny i tłuczeń, oddawać WAŁ!

      • 5 15

      • Takiego wała!

        • 9 1

  • Jeśli zimą nikt nie ochoty jeździć w ciemności to za karę nie pojedzie w jasności latem .... to jest (1)

    rozumowanie IDIOTÓW tworzących rozkłady jazdy. Dlaczego idiotyzm nie jest karany dożywotnim więzieniem ?

    • 25 1

    • Bo skąd by brali urzędników i popychadła na takie stołki

      jak by wszyscy głupi siedzieli?

      • 2 0

  • Brawo (7)

    urzędas zawsze wie lepiej jak dogodzić ludowi.

    • 265 8

    • (1)

      Ludzie ale czemu się bulwersujecie? Przecież najważniejsze w tym projekcie było i jest by była osobna spółka z osobnym zarządem i biletem i praca w zarządzie dla znajomych królika z PO-KOD? A kogo obchodzi czy jakiekolwiek pociągi jadą bo przecież cały zarząd ma samochody służbowe na koszt podatnika?

      • 10 9

      • debil

        • 5 5

    • Troll marki Kukiz 2000 (1)

      G...o wie, ale się wypowie

      • 3 21

      • zmien prace urzedasie

        zacznij robic cos pozytecznego

        • 13 2

    • Jeśli nie będzie połączeń

      To ludzie nie będą jeździć, ten artykuł taka właśnie spowoduje reakcję. Pamiętam czasy,a było to na początku lat 90, kiedy to tylko pociągiem się jeździło do krzesznej czy osowy nad jezioro, połączenia były zarówno rano jak i wieczorem i pociągi były pelne, całe rodziny jeździły...a potem było już tylko gorzej.

      • 13 1

    • Bardzo dobrze zrobili

      Nie bedo utrzymywać wagonu dla holory

      • 2 14

    • Wiadomo, ze internetowi specjalisci po gimbazjum wiedza najlepiej i to oni powinni decydowac.

      • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane