• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lekarze POZ stawiają na telewizyty. Pacjentom to nie wystarcza

Ewa Palińska
21 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wielu lekarzy POZ tak polubiło teleporady, że z powrotem do tradycyjnych wizyt im się nie spieszy. Tymczasem pacjenci tęsknią nie tylko za osobistym kontaktem z lekarzem, ale i za możliwością ponarzekania na system ochrony zdrowia w poczekalni. Wielu lekarzy POZ tak polubiło teleporady, że z powrotem do tradycyjnych wizyt im się nie spieszy. Tymczasem pacjenci tęsknią nie tylko za osobistym kontaktem z lekarzem, ale i za możliwością ponarzekania na system ochrony zdrowia w poczekalni.

Poradnie specjalistyczne wracają do normalnego trybu pracy, wiele z nich nie przerywało działalności nawet w czasie lockdownu. Inaczej jest z lekarzami POZ, którzy starają się unikać osobistego kontaktu z pacjentem. NFZ informuje, że to od decyzji lekarza zależy, czy tradycyjna wizyta się odbędzie, bo nie zawsze są ku temu wskazania. Z drugiej strony pacjent ma prawo do takiej wizyty, a jeśli mu się go odmawia, powinien udać się ze skargą do kierownika przychodni.



Pandemia koronawirusa zachwiała systemem ochrony zdrowia w Polsce. W obawie przed zakażeniem zaczęto korzystać z narzędzi umożliwiających diagnozowanie pacjentów bez konieczności ich osobistego kontaktu z lekarzem. W rezultacie leczenie przeniosło się do sieci, a diagnozy zaczęto podejmować w oparciu o przeprowadzony wywiad bądź nadesłane lekarzowi zdjęcia lub filmy.

Telemedycyna - wygodna, ale czy optymalna?



Telewizyty, e-recepty, e-skierowania - to nie są rozwiązania nowe. Niemniej właśnie teraz, od chwili wybuchu pandemii, zaczęto korzystać z nich w pełnym zakresie.

Ponad 19 mln e-recept w pół roku na Pomorzu



Czy w ostatnich miesiącach odmówiono ci tradycyjnej wizyty lekarskiej, oferując w zamian teleporadę?

Wiele osób bardzo sobie te rozwiązania ceni, bo dzięki nim oszczędzają czas i jest po prostu wygodniej.

- Leczę się na niedoczynność tarczycy. Dotychczas, aby dostać receptę na kolejną porcję przyjmowanych leków, musiałam umówić się do swojego lekarza POZ i odstać w kolejce dwie-trzy godziny. Teraz wystarczył telefon i receptę otrzymałam smsem. To niesamowicie ułatwia życie - mówi Marlena z Witomina.
Niestety nie zawsze możliwości, jakie oferuje telemedycyna, wystarczą, aby udzielić pacjentowi optymalnej pomocy.

- Od lat borykam się z dość wstydliwym problemem, o którym nie miałem nigdy odwagi powiedzieć swojemu interniście. Było to jednak nieuniknione, bo sprawę załatwi tylko zabieg chirurgiczny, a żeby do niego doszło, potrzebowałem skierowania do poradni specjalistycznej - opowiada Roman, kierowca samochodu ciężarowego na trasach międzynarodowych. - . Przez telefon było łatwiej - opowiedziałem ze szczegółami, z jakimi dolegliwościami się borykam, lekarz nie miał wątpliwości, jaka może być tego przyczyna i natychmiast wystawił mi skierowanie. Podczas pierwszej telewizyty. Niestety w wielu poradniach chirurgicznych, do których chciałem się później umówić na początku maja, również proponowano teleporady zamiast wizyty tradycyjnej. Dopiero w połowie lipca udało mi się odbyć tradycyjną wizytę i natychmiast zostałem skierowany na zabieg. W tym przypadku już nikt nie proponował mi leczenia zdalnego.
Wiele poradni specjalistycznych przyjmuje pacjentów w normalnym trybie, za zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Na zdj. Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni. Wiele poradni specjalistycznych przyjmuje pacjentów w normalnym trybie, za zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Na zdj. Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni.

Wizyty osobiste stają się legendą miejską, ale jednak istnieją



- Lekarzom bardzo pasują te teleporady - pieniądze lecą, pacjenci nie muszą przychodzić, ryzyko zakażenia jest mniejsze - pisał czytelnik pod jednym z naszych artykułów.
I wydaje się, że tak faktycznie jest, bo umówienie się do lekarza POZ na wizytę osobistą graniczy z cudem.

- W przychodni, do której należę, od połowy marca nie ma takiej opcji - skarży się Marta z Wrzeszcza. - Na początku kwietnia dostałam strasznej wysypki i wręcz błagałam o osobisty kontakt z lekarzem. Pani poprosiła mnie o podesłanie zdjęcia. Powiedziała, że nie ma potrzeby i możliwości przeprowadzenia tradycyjnej wizyty i że byłoby to niepotrzebne narażanie się na zakażenie. Tego samego dnia wieczorem moja sąsiadka była u tej internistki w gabinecie prywatnym. Jedynym środkiem ochrony, jaki stosowała pani doktor, była niezdarnie założona przyłbica. Poczekalnia była pełna pacjentów, którzy wchodzili do gabinetu, mijając się w wejściu. Bez jakiejkolwiek przerwy przewidzianej na dezynfekcję. No ale to w POZ najłatwiej się zakazić.
Na osobistą wizytę nie udało się też Piotrowi umówić jego dwuletniej córki, choć widział ku temu wskazanie.

- Moja córka dostała kataru, gorączki i oddychała z trudem. Choć nalegaliśmy na to, aby pani doktor ją zbadała, ta nie dawała za wygraną i odmawiała przyjęcia nas w przychodni. Po zebraniu wywiadu przez telefon przepisała leki, w tym sterydy do nosa, i zaleciła kontrolną telewizytę za kilka dni - opowiada Piotr, który korzystał z usług przychodni na Morenie.
Jak wielkie było jego zdziwienie, kiedy po kilku dniach, dzwoniąc na umówioną telewizytę, został zaproszony z córką do poradni osobiście. W chwili, kiedy takiej potrzeby już nie widział.

- Tym razem telefon odebrała inna pediatra. Powiedziałem jej, że dziecko czuje się wyraźnie lepiej, leki pomagają i jedyne, o co proszę, to dwa dni zwolnienia, bo nie mogę córki jeszcze puścić do żłobka - dodaje Piotr. - Pani kategorycznie odmówiła i zaprosiła nas na wizytę do gabinetu. Nie poszedłem, bo uznałem, że skoro stan córki się poprawia, to nie ma co niepotrzebnie narażać jej na niebezpieczeństwo. Przychodnię w rezultacie obu tych zajść zmieniliśmy.
Poradnie Nocnej Obsługi Chorych w czasie pandemii już nie są tak oblegane przez pacjentów jak wcześniej. Zdecydowana większość pacjentów otrzymuje pomoc w formie teleporad. Poradnie Nocnej Obsługi Chorych w czasie pandemii już nie są tak oblegane przez pacjentów jak wcześniej. Zdecydowana większość pacjentów otrzymuje pomoc w formie teleporad.

Tradycyjna wizyta - pacjent ma do niej prawo, ale to lekarz podejmuje decyzję, czy jest konieczna



Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że pacjent ma prawo zostać zbadany przez lekarza podczas tradycyjnej wizyty, jeśli zajdzie taka konieczność. A to, czy taka konieczność występuje, ocenia lekarz.

- Należy wyraźnie podkreślić, że jeśli podczas rozmowy z lekarzem okaże się, że pacjent powinien zostać osobiście zbadany, bo przecież może mu dolegać coś innego niż koronawirus, to przychodnia powinna mu taką możliwość zapewnić - mówi Mariusz Szymański, rzecznik Pomorskiego NFZ. - Pacjent, któremu odmawia się przyjęcia, nawet tłumacząc to tym, że "nie, bo nie" i oferuje teleporadę, powinien przede wszystkim udać się do kierownika poradni i na jego ręce złożyć skargę, a jeśli to nie pomoże, powinien zgłosić sprawę Narodowemu Funduszowi Zdrowia, pisząc na adresy e-mailowe pow@nfz-gdansk.pl oraz (bezpośrednio do wydziału spraw świadczeniobiorców) biurowss@nfz-gdansk.pl. Może też zadzwonić na bezpłatny numer infolinii 800 190 590.
Zdaniem rzecznika Pomorskiego NFZ unikanie kontaktu z pacjentem przez lekarzy POZ to problem, który dotyczy głównie większych miast.

- Ten problem niknie, oddalając się od Trójmiasta - mówi Mariusz Szymański. - W mniejszych miejscowościach na terenie województwa pomorskiego, co miałem okazję sprawdzić osobiście, nie ma najmniejszego problemu z przyjmowaniem pacjentów na tradycyjne wizyty. Wiadomo, że wszystko odbywa się tam z zachowaniem procedur bezpieczeństwa, niemniej powrócono do normalnego trybu pracy tak szybko, jak to było możliwie.

Nie odkładaj leczenia na później. Krótsze kolejki do specjalistów



Nie wszystko da się załatwić za pomocą teleporad. Czasem kontakt z pacjentem jest konieczny, aby kompleksowo zbadać pacjenta. Na szczęście są poradnie POZ, które nie wzbraniają się przed tradycyjnymi wizytami. W normalnym trybie działa też wiele poradni specjalistycznych. Nie wszystko da się załatwić za pomocą teleporad. Czasem kontakt z pacjentem jest konieczny, aby kompleksowo zbadać pacjenta. Na szczęście są poradnie POZ, które nie wzbraniają się przed tradycyjnymi wizytami. W normalnym trybie działa też wiele poradni specjalistycznych.

"Do kogo pacjent ma się zwrócić po pomoc, jeśli nie do lekarza?"



Choć wiele poradni POZ wzbrania się przed osobistym kontaktem z pacjentami, są i takie poradnie, które jak najszybciej starają się powrócić do dawnego trybu pracy.

- Do kogo pacjent ma się zwrócić po pomoc, jeśli nie do lekarza? - pyta Mieczysław Cieplicki, dyrektor Nadmorskiego Centrum Medycznego. - Nasi lekarze byli dostępni dla pacjentów od początku ogłoszenia pandemii. W pierwszym okresie zawsze dyżurował lekarz gotowy przyjąć pacjentów osobiście, jeśli zaszłaby taka potrzeba. Pozostali obsługiwali teleporady. Od 18 maja lekarze przyjmowali w proporcjach: dwa telefony/jedno przyjęcie, czyli jeśli normalnie lekarz przyjmuje 35/40 pacjentów, to wypadało ok. 20 pacjentów diagnozowanych przez telefon na 12 wizyt osobistych. Od 1 sierpnia ta proporcja jest zmieniona i wynosi obecnie 70 proc. na korzyść wizyt osobistych - tylko 30 proc. stanowią teleporady.
Dyrektor NCM podkreśla też, że spadło zainteresowanie konsultacjami w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

- Jeżeli chodzi o nocną opiekę, to w większości konsultacje odbywają się w formie teleporad - mówi Mieczysław Cieplicki. - Jeżeli z telefonu wynika, że konieczne jest osobiste zbadanie pacjenta, to jest taka osoba zapraszana. Tu warto podkreślić, że zainteresowanie nocną opieką ostatnio znacznie spadło. Oczywiście cały czas funkcjonujemy, bez jednego dnia zamknięcia.
W Trójmieście słupki zachorowań rosną, więc i ryzyko zakażenia wzrasta. Lekarze się z tym liczą, jednak za cel nadrzędny stawiają sobie dobro pacjentów, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

- To ryzyko zawodowe, z którym lekarze muszą się liczyć - mówi Mieczysław Cieplicki, dyrektor NCM. - Mamy obecnie na kwarantannie jednego lekarza. Pacjent zgłosił się do nas z uporczywą czkawką. Lekarz drobiazgowo go zbadał, mimo że przypuszczał, że to może być koronawirus. Skierował go na test, który okazał się pozytywny. Taka kolej rzeczy.
08:56 3 WRZEśNIA 20

(58 opinii)

Przychodnia NZOZ Morena odmawia rejestracji dzieci do lekarzy. Twierdzą że tylko teleporady, bo Korona wirus. Kiedy te lekarzyny i pielegniareczki wezmą się do roboty? Nie było korona wirusa to sobie w najlepsze kawka i łaska wielka jak ktoś przyszedł a teraz nie robią nic bo korona wirus. Trzeba było na medycynę nie iść jak się chorób boicie. Marnotrawienie pieniędzy na tych nierobów.
Przychodnia NZOZ Morena odmawia rejestracji dzieci do lekarzy. Twierdzą że tylko teleporady, bo Korona wirus. Kiedy te lekarzyny i pielegniareczki wezmą się do roboty? Nie było korona wirusa to sobie w najlepsze kawka i łaska wielka jak ktoś przyszedł a teraz nie robią nic bo korona wirus. Trzeba było na medycynę nie iść jak się chorób boicie. Marnotrawienie pieniędzy na tych nierobów. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (161) ponad 10 zablokowanych

  • zwykłe naciągactwo i bezczelność

    lekarz POZ boi się pacjenta, ale lekarz POZ w prywatnej przychodni już się pacjenta nie boi i bierze od niego szmal aż miło.

    • 18 0

  • ogólnie jako lekarz jestem raczej negatywnie niż pozytywnie nastawiony do e-wizyt (1)

    mają one co prawda swoje umocowanie prawne na równi z wizytami stacjonarnymi, ale nie ma się co oszukiwać, e-wizyta nigdy nie będzie równowartością wizyty stacjonarnej choćby z tego względu że pacjenta nie da się zbadać przez komputer lub telefon. Pewne świadczenia oczywiście nadają się do zdalnego załatwienia np. przedłużanie recept czy jakieś proste rzeczy typu niewielki skok ciśnienia czy gorączka z katarem od 2 dni, ale już nie sprawy bardziej poważne np. ból w klatce piersiowej, duszność itd.

    • 43 1

    • lekarz POZ

      No i duszność, czy ból w klatce, urazy, kontrole poszpitalne przychodzą osobiście.
      Ale w POZ 20/30 wizyt to przedłużenie leków, skierowanie do okulisty itp., nawrót rwy kulszowej u pracownicy sklepu spożywczego, prośba o wystawienie skierowania do laboratorium, bo właśnie pacjent doczekał się po półtora roku wizyty u endokrynologa i jego TSH jest już za stare, nawrót alergii itd.
      Ostatecznie wynika, że przyjmuję 5 pacjentów dziennie. Na jesieni będzie więcej, bo zaczną się szczepienia. Dzieci nie przyjmuję, więc się nie wypowiadam. Niektórzy pacjenci to nawet przyjść nie chcą do przychodni, bo się koronawirusa boją.

      • 0 0

  • A ja stawiam na Tolka Banana.

    • 2 0

  • Szczególne" pozdrowienia "dla POZ w Nakle Śląskim

    • 1 0

  • wizyta online śmiech na sali. (1)

    A tak jeszcze wracając do wizyt online. Wizyty na NFZ to online,A prywatne to osobisty kontakt lekarza z pacjentem. Czyli ci prywatni lekarze to fachowcy,a ci na NFZ to konowały.Pozdrawiam wszystkich myślących.

    • 11 2

    • No bo tak
      Lekarz prywatny musi dostać kasę do ręki mało który ma kasę fiskalna właściwe żaden dlatego maja w nosie teleporade...gotówka tj to. Żaden prywatny lekarz nie daje paragonu, ze zapłacone. To samo rehabilitant.

      • 3 0

  • Na receptę czeka się do ...... 2 tygodni

    Tak się dzieje w przychodni w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.

    • 7 1

  • wizyta online śmiech na sali.

    Lekarze online to śmiech na sali. Boją się wirusa,to co mają powiedzieć ekspedientki ze sklepów. Wirusa się nie boją? Zacznijcie myśleć!!!! Kasa na NFZ idzie, a spróbuj dodzwonić się do przychodni. Pielęgniarki mają to gdzieś.Podam przykład przychodnia w Sobieszewie.

    • 17 1

  • porada (1)

    Ja miałem poradę telefoniczną i Pani dzwoniła z siedziby Luxmedu po czym zdecydowała że musimy się spotkać w ciągu pół godziny byłem w placówce Pani doktor też i słyszałem przez drzwi jak udziela poradę telefoniczną gdyż byłem pierwszy przy gabinecie i nikt nie wychodził, dla mnie porada telefoniczna to oszczędność mojego czasu.

    • 9 7

    • ale o co chodzi w twojej wypowiedzi ?

      • 8 0

  • Ja wolę teleporady. Szybko, bez wielogodzinnego tłoczenia się w poczekalni, a jeśli jest konieczność osobistego kontaktu, (1)

    lekarz umawia na konkretną godzinę. Teleporady dla mnie super. Oby tylko nie zniknęły jako możliwość kontaktu z lekarzem.

    • 10 18

    • i znowu ten sam trol

      • 1 1

  • (2)

    Ankieta pisana z przyjętym z góry założeniem, ze to pacjenci nie chcą telewizyt. A to nieprawda. Telewizyty oszczędzają czas, można je odbyć praktycznie w każdym czasie i miejscu, przede wszystkim w pracy. Nie trzeba się urywać, czy nawet brać urlop. No i ograniczają kontakt z przychodnią, w której poczekalni kłębi się tłum chorych, kaszlących i zarażających, nie tylko koronawirusem.

    • 17 26

    • Dokładnie. U mnie w rodzinie wszyscy wolą teleporady. (1)

      • 3 3

      • nie ma jak napisać komentarz i zaraz sobie odpowiedzeć

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane