• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy autobus, by nie było spóźnień

Patryk Szczerba
20 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Linia 181, gdzie pojawiają się trolejbusy, jeździ przez ul. Sopocką. Linia 181, gdzie pojawiają się trolejbusy, jeździ przez ul. Sopocką.

Kursy linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem między godz. 7 i 8 bywają spóźnione, a autobusy na tyle przepełnione, że mają problem z przejazdem ul. SopockąMapka. Dyrekcja ZKM Gdynia tłumaczy, że to przez roboty drogowe. Rozwiązaniem będzie przesunięcie pojazdu z innej, mniej wykorzystanej linii.



Wraz z początkiem roku szkolnego zawsze przybywa pasażerów w komunikacji miejskiej. Do tego dochodzi wzmożony ruch na drogach, co w połączeniu z remontami powoduje, że komunikacja miejska przestaje działać w odpowiedni sposób.

Rozkład ZKM Gdynia



Doświadczyli tego na początku września pasażerowie porannych autobusów linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem. Podczas totalnego paraliżu, jaki został zafundowany przez wykonawcę i nadzorujących budowę Trasy Kaszubskiej, w poniedziałek 5 września, gdy na węźle Wielki Kack zwężono jezdnię do jednego pasa w każdą ze stron, problemy były na tyle duże, że z powodu nadmiarowej liczby pasażerów autobus utknął na ul. Sopockiej.

Paraliż na obwodnicy i spóźnione autobusy



- Wskutek opóźnień i większych niż rozkładowe przerw w kursach, w poniedziałek w autobusach linii 181 panował dość duży tłok. W jednym z autobusów, ze względu na dużą liczbę osób stojących w świetle drzwi, wskutek kilku bezskutecznych prób ich zamknięcia, doszło do awarii systemu zabezpieczającego przed przytrzaśnięciem drzwiami. Tego rodzaju awarie usuwa się poprzez reset systemu elektronicznego pojazdu i taka procedura została przeprowadzona - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Do tego miała dojść awaria na linii PKM.

Problem na linii 181 nadal występuje



W kolejnych dniach sytuacja poprawiła się, nadal jednak w pojazdach jest tłok, a autobusy spóźniają się, o czym donoszą czytelnicy. Wspominają, że od 1 września ponownie została ograniczona liczba kursów większości linii autobusowych i trolejbusowych, obsługiwanych przez ZKM w Gdyni, w tym połączenia poranne linii 181 w kierunku Sopotu.

- Zmniejszenie liczby kursów między godziną 7 a 8 skutkuje tym, że pasażerowie oczekujący na autobus 181 na przystankach Źródło Marii i Karwiny PKM, nie są w stanie wsiąść do pojazdu z powodu jego zapełnienia już na wcześniejszym odcinku trasy i muszą czekać na następny. Nie należy zapominać, że z powodu przedłużającej się budowy węzła Wielki Kack i Karwiny, wszystkie linie notorycznie się spóźniają i nie jeżdżą zgodnie z rozkładem. Pasażerowie więc spóźniają się do pracy czy szkoły. Zauważyć należy, że od nowego roku szkolnego do szkół średnich do klas pierwszych uczęszczać zaczęło 1,5 rocznika i spora liczba młodzieży ukraińskiej - pisze pan Marek, nasz czytelnik.

Zmiany w rozkładzie, ale tyle samo pojazdów



Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że od 1 września rzeczywiście wprowadzony został nowy rozkład jazdy linii 181.

- W stosunku do stanu z poprzedniego roku szkolnego znacząco wydłużone zostały czasy postojów wyrównawczych autobusów i trolejbusów po wykonaniu każdego kursu w porannym szczycie przewozowym w dniu powszednim nauki szkolnej. Wynika to ze zintensyfikowania prac drogowych w ciągu ulic Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej, przekładających się na nawet 20-minutowe wydłużenia czasu jazdy kursu w stosunku do płynnego ruchu. W poprzednim rozkładzie jazdy czasy postojów po poszczególnych kursach nie były na tyle długie, aby zapewnić punktualność w kolejnych kursach - odpowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Dodaje, że po zmianach nie zmniejszyła się liczba pojazdów obsługujących linię 181, tyle że wykonują one mniej kursów - dla pasażerów ich liczba w godzinach 7-8 zmniejszyła się o jeden przewóz.

- Wynika to z faktu wydłużenia postojów rozkładowych na pętlach i dłuższego obiegu pojazdów - koniecznego w obecnych uwarunkowaniach ruchowych na Karwinach. W sytuacji konieczności niezwiększania kosztów obsługi linii nie było możliwe rozwiązanie, w którym nastąpiłby przyrost liczby pojazdów w ruchu - wyjaśnia Hubert Kołodziejski.

Linia 181: ma zostać dołożony jeden pojazd



Rozwiązaniem ma być przesunięcie jednego pojazdu na linię 181.

- Mamy za sobą dopiero pierwsze dwa tygodnie nowego roku szkolnego, w trakcie których analizowane było wykorzystanie pojazdów w szczycie porannym na każdej z linii. Poszukujemy rozwiązania, które zapewniłoby dodatkowy kurs na linii 181 bez zwiększania kosztów obsługi, czyli liczby pojazdów w ruchu i kierowców - byłoby to przesunięcie z jakiejś innej, mniej wykorzystanej linii - kończy dyrektor ZKM Gdynia.
Niektórzy sugerowali, by zdjąć kursy z linii 31 albo niektóre autobusy "puścić" przez ul. Sopocką.

Przedstawiciele ZKM Gdynia twierdzą, że o tej porze ich zadaniem jest dowóz młodzieży do szkół w Orłowie i są wykorzystywane.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (65)

  • Gdynia zachęca do korzystania z komunikacji zbiorowej. Podobno na babich Dołach o 13:30 są jeszcze miejsca w autobusie - zapraszamy.

    • 12 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Kiedyś jeździłam 181 i zawsze w godzinach porannych był przepełniony, więc nie ma co zwalać winy na budowę. Przesiadłam się na stałe na rower już jakiś czas temu i na samą myśl o powrocie do komunikacji robi mi się niedobrze. Już bym wolała pieszo iść.

    • 56 2

    • (1)

      Dokładnie.
      Całe lata jeździłem S - wiecznie zapchany jak puszka sardynek, wiecznie niepunktualny...
      Przesiadłem się na rower - odcinek Demptowo - Sopot pokonuję poniżej czasu rozkładowego S'ki.
      Nawet nie chcę myśleć o powrocie do ZKM... Może za jakieś 20-30 lat...

      • 10 2

      • Ciekawe potwierdzenie znanej skądinąd tezy: więcej osób jest skłonna przesiadać się z samochodu na rower

        niż na komunikację miejską (autobus, trolejbus lub tramwaj). Na dalsze odległości rower plus pociąg SKM (po wymianie taboru i zwiększeniu częstotliwości połączeń) byłby jak znalazł.

        • 9 1

    • (3)

      tymczasem ja widzę coś takiego: drogi podczas remontów przejezdne - obstawione słupkami, dodatkowe sygnalizacje jeśli trzeba i tak dalej; chodniki też jako tako utrzymane albo chociaż zakazy przejścia i jakaś infomracja. a ścieżki rowerowe? jakby ich nie było. sprzęt budowlany albo materiały stoją na ścieżkach, ścieżka rozkopana i ani me ani be, nie ma gdzie żwiru rzucić to na ścieżkę - totalna olewka. chyba że ktoś wychodzi z założenia że ścieżki to w dużej mierze ściema i jeśli się i tak zaraz urywa to równie dobrze możmy palety sobie na niej postawić tutaj, co za różnica

      • 6 0

      • no tak, drogi rowerowe w Gdyni to ściema (2)

        Każda ma albo odcinki niemożliwe do legalnego pokonania albo kończy się w czarnej d.. No i skoro kończy się taka droga z zaskoczenia bez możliwości kontynuacji to jeśli chce jechać dalej to muszę korzystać z ulicy, tak właśnie, nie złośliwie wobec kierowców a ze względu na poszanowanie przepisów. No a tam od razu darcie ryja - tam masz ścieżkę. Szanowni kierowcy - zapraszam, raz się przesiądźcie i pokażcie jak z tych ścieżek legalnie skorzystać... Ja po chodniku nie zamierzam jeździć rowerem a dróg rowerowych oznakowanych poprawnie i nadających się do legalnej jazdy więcej niż kilka km w Gdyni nie ma. Jeśli myślicie że jest ich sporo to się mylicie, to nie drogi tylko ściemy rowerowe.

        • 3 0

        • (1)

          wyobrażacie sobie dwujezdniową drogę gdzie brakuje kilkuset metrów? po prostu nie ma kawałka w środku i sobie radźcie kierowcy. tak właśnie wygląda często (fakt, że nie zawsze i jest powoli lepiej) jazda rowerem.

          • 2 0

          • Średnio trafne porównanie. Rower pozwala na wiele tras alternatywnych. Wąskie uliczki boczne, jednokierunkowe, szlaki pieszo rowerowe, ścieżki leśne, polne itd. Utrzymując pierwszeństwo pieszych, rozwagę i rozsądną prędkość i chodnikiem można przejechać. To jest właśnie jego przewaga nad samochodem, nauczcie się z tego korzystać. Naprawdę rzadko kiedy istnieje niezbędna potrzeba jazdy drogą rowerową, często jednak brakuje logicznego myślenia i rozsądku. Rowerzyści oczekują dróg niczym autostrady. Na takie w mieście nie ma miejsca zarówno dla samochodów jak i innych pojazdów.

            • 1 0

    • A dziecko też pojedzie rowerem przez las? A zimą też rowerem?

      • 0 0

  • Dodatkowy autobus

    Dodatkowy autobus w Gdynii niezły żart. Wiadomo że Gdynia tylko ucina kursy, a nie dodaje. To wiadomo jest od dawna. Potem mówią że to jest optymalizacja połączeń. Potem jest lament, że pasażerów jest coraz lmniej. Jak ktoś ma czekać 30 min i płacić tyle za bilet to woli pojechać swoim samochodem.

    • 16 1

  • Niezła odklejka

    Jako były uczeń jednego z sopockich liceów kilka lat temu jeździłem codziennie 181 i nie było dnia w którym ten autobus nie był pełen w godzinach 7-9, 13-15

    • 13 1

  • Obraz nieudolności urzędniczej

    Gdynia to miasto, które mieszkańców szanuje tylko w hasłach. Działki sprzedane deweloperom, a infrastruktury brak. Gdzie szkoły i przedszkola w nowych dzielnicach? Gdzie przyjazna komunikacja miejska? To jest dno. Warto spojrzeć na Gdańsk.

    • 13 1

  • 145 (2)

    Czy jest potrzeba utrzymywania linii 145 (trasa po Karwinach) ? Zdecydowana większość kursów przewozi powietrze, autobusik jeździ pusty. Ta linia to przykład marnotrawienia pieniędzy, które mogłyby być wykorzystane na bardziej racjonalny cel.

    • 16 2

    • osoby starsze którym trudno się poruszać mają inne zdanie

      • 2 2

    • Oczywiście że jest

      Przecież ta linia jeździ pod sam dom rzecznika prasowego ZKM Gdynia.

      • 2 0

  • Cytując autora; autobusy są na tyle przepełnione ze maja problem z przejazdem ul Sopocką - kto z kogo robi tu durnia?

    • 7 1

  • Kiedy ci id... z u.m w gdyni na sopockiej postawią lampy i zrobia sciezke rowerowa!!!?jakos sopot mogl to zrobic na swoim

    Odcinku a wy nie?przeciez tam po ulicy chodza ludzie i jezdza rowerzysci-niewidzicie tego dzbany.

    • 9 0

  • 115 Gdańsk Szpital

    Może tez pomyślcie, w końcu jedzie na szpital a ciężko stać o lasce 15 minut codziennie w oczekiwaniu ile autobusów pod rząd nie przyjedzie bądź się spóźni...

    • 6 2

  • (1)

    Na pętli tramwajowej na Chełmie stoi zawsze zapasowy tramwaj na wypadek jakiś nieprzewidzianych sytuacji

    • 3 1

    • I na Klinicznej

      Niestety, podobne autobusy z Oliwy, Wrzeszcza i Łostowic zabrano - brak kierowców.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane