- 1 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (98 opinii)
- 2 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (50 opinii)
- 3 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (153 opinie)
- 4 Z parku Centralnego na 25 dni do celi (38 opinii)
- 5 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (706 opinii)
- 6 Dużo atrakcji w Sopocie na Dniach Kurortu (62 opinie)
Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku
Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.
W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:
- Londynu - 591 170
- Oslo - 442 987
- Sztokholmu - 289 985
- Warszawy - 280 670
- Kopenhagi - 196 820
Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.
Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.
Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.
W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.
Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:
- Zadaru w Chorwacji,
- Kalamaty w Grecji,
- Bari we Włoszech,
- Zaporoża na Ukrainie
- Burgas w Bułgarii
Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.
Opinie (233) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-16 21:54
Hałas
W lato to można oszaleć samolot za samolotem spać nie dają na Morenie na Migowie
- 4 8
-
2020-01-16 22:00
czy ktoś może powstrzymać te PISowskie forumowe trolle? czy to linia redakcyjna? (2)
nie dość że zieją nienawiscią, to do tego pitolą takie farmazony, że ich poziom IQ musi chyba oscylować gdzieś jak funkcja limitu
- 9 10
-
2020-01-16 23:13
Aaa uuuu
- 1 0
-
2020-01-17 15:53
Masz kompleksy z powodu niskiego IQ? Całkiem słusznie!
- 0 0
-
2020-01-16 22:22
Gdańska kasa i tak trzymać
jak najdalej od Skarbu Państwa i PIS-owskiego okupanta, Vivat Gdańsk!!!!
- 8 9
-
2020-01-16 22:55
Latające samoloty nad osiedlami to drobiazg
90 dB o 4:30 nad połową miasta to nic ważnego. Ważne że lotnisko ma zysk. I oszczędności z odśnieżania też dołożymy jakiemuś developerowi. Przecież ludzie muszą gdzieś mieszkać.
- 3 7
-
2020-01-17 01:24
Rębiechowo
.....na bank jutro CBA!
- 0 1
-
2020-01-17 02:17
9,2 zł od klienta. (1)
Miałem otworzyć lotnisko w tym roku, ale chyba jednak się nie zdecyduję. Niska marża, wysokie koszty, a inwestycja początkowa znaczna. Mam parę złotych w skarpecie co prawda, ale to niepewny interes. Co jak nikt nie przyleci ? Zresztą zadzwonię jeszcze do Radomia, zapytam jak im idzie. Aaaaa i Gdynia jeszcze może coś podpowie.
- 1 0
-
2020-01-17 05:38
Ale 10% wzrostu rocznie
Za 10 lat będzie 14 mln pasażerów, a w 2040 40 mln. Na koniec wieku przewidujemy obsługę 10 mld pasażerów rocznie, czyli 300 pasażerów na sekundę. Nie ma wzrostu, nie ma biznesu.
- 0 0
-
2020-01-17 06:32
(3)
Patrzac na kierunki topowe to mamy lotnisko typowo robotnicze :-( Czarterow coraz mniej - byla Portugalia, Sycylia. Rainbow ucieka stad. Kiedy loty jak w Katowicach czy Krakowie ? Dubaj, Kenia ?
- 4 0
-
2020-01-17 09:14
Tęcza nie spada - mamy XXi wiek, prawie wszyscy już mówią po angielski i mam latać z
Biurem podróży po tych ich kilku hotelach z ofert.... teraz każdy już sam wybiera gdzie i kiedy i za ile chce jechać i w jakim standardzie spać.- 0 0
-
2020-01-17 11:06
(1)
Niczym niepoparta opinia. W tym sezonie dochodzą: Kalamata w Grecji, Bari we Włoszech, Zadar w Chorwacji i Burgas w Bułgari, wzrost jest więc znaczący.
Co do samych do w poprzednim roku przewiozły minimalnie większą ilość pasażerów niż w nadchodzącym.
Fakt kierunków biznesowych jest więcej, ale takie są oczekiwania klientów.- 0 1
-
2020-01-17 15:51
Neptunie,
Kierunki biznesowe, dobre sobie.
Polacy latają do UK i Norwegi na zmywak. Biznes jak się patrzy. Śmiechu warte.- 0 0
-
2020-01-17 07:00
50 baniek (1)
To chyba mało jak na tak dużą instytucję?
- 2 1
-
2020-01-17 09:13
lotnisko w Gdańsku kiedyś było jedynym na plusie, teraz jest ich parę, ale latami dopłacano do nich
wiele innych jest dotowanych przez samorzady
- 0 0
-
2020-01-17 07:46
mimo ze im. lecha W !!!
- 0 0
-
2020-01-17 08:13
Z pamiętnika Przekrętów Obywatelskich
Po co na lotnisko w Polsce jak będzie w Belinie? Po co nam LOT jak jest Lufthansa? Mam nadzieję, że wszyscy pamiętają kto to mówił. Dla ułatwienia dodam, że osoba ta należała do organizacji zwanej Przekręty Obywatelskie.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.