- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (45 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (135 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (82 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (336 opinii)
Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku
Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.
W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:
- Londynu - 591 170
- Oslo - 442 987
- Sztokholmu - 289 985
- Warszawy - 280 670
- Kopenhagi - 196 820
Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.
Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.
Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.
W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.
Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:
- Zadaru w Chorwacji,
- Kalamaty w Grecji,
- Bari we Włoszech,
- Zaporoża na Ukrainie
- Burgas w Bułgarii
Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.
Opinie (233) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-16 15:55
to dobrze ze 5.4 a nie jakieś 5 000 020
szkoda jednak, że nadal mamy jedna z najgorszych siatek połączeń w Polsce
- 5 2
-
2020-01-16 15:30
to jest chyba najdroższe lotnisko (1)
loty z innych miast są dużo tańsze, chyba w Gdańsku mają wysokie opłaty lotniskowe, dlatego też bieda taka z kierunkami lotów. to samo się tyczy wycieczek z wylotem z innego miasta jest często o kilkaset złotych taniej.
- 11 8
-
2020-01-16 15:49
nie maja wysokich opłat - taka jest polityka linii lotniczych
parę lat temu byłem przez dłuższy czas w UK, moja znajoma latała przez Warszawę
nie dość że było więcej połączeń, więcej wolnych miejsc, to jeszcze bilety były o kilkadziesiąt złotych tańsze (zawsze) jak porównywałem bilety do Gdańska- 2 0
-
2020-01-16 13:13
jak oni to policzyli? (2)
Jak oni policzyli wynik finansowy: wzrost 539% w stosunku do roku ubiegłego, jeśli w 2018 mieli ponad 11mln na minusie?
- 19 7
-
2020-01-16 15:44
Stopniowanie kłamstwa'
Kłamstwo, wielkie kłamstwo, statystyka. Proste?
- 3 2
-
2020-01-16 13:46
ehhh Duchu
nigdy tego nie skumasz
- 1 8
-
2020-01-16 15:25
Powstrzymajcie ten PiS
Same sukcesy
- 13 8
-
2020-01-16 15:24
A dlaczego tak mało ? Bo jest nierentowne i niepotrzebne ! Jest przecież w Berlinie !
- 6 2
-
2020-01-16 13:16
żelek (1)
Niech popatrzą na destynacje z Katowic albo Krakowa to ruch wzrośnie o 30% w przyszłym roku. Sam kilka razy jestem zmuszony lecieć Katowic albo z Chopina bo z Gdańska głównie loty robotnicze do Skandynawii
- 36 6
-
2020-01-16 14:55
O kierunkach lotów decydują przewoźnicy, a nie lotnisko...
Też bardzo bym chciał większego urozmaicenia, a przede wszystkim wejścia nowych linii (np. Iberia, British Airways, czy Turkish Airlines), ale widocznie Pomorze jest dla nich wciąż zbyt mało perspektywicznym kierunkiem/źródłem pasażerów. A te linie, które już od nas latają patrzą przede wszystkim na opłacalność trasy. Widocznie Twoje, czy moje oczekiwania nie pokrywają się z analizami przewoźników.
- 5 0
-
2020-01-16 14:54
W niektórych miastach na świecie są dwa lotniska w trójmieście powinny być dwa tak jak porty
Dwa lotniska to dobra rzecz dla trójmiasta bo w razie nieprzewidzianych zdarzeń na jednym lotnisku można przekierować na drugie a patrząc na to że w trójmieście ludzi przybywa to zyski i podatki dla miasta były by większe i turystów by przybyło a branże hotelarskie , gastronomia , komunikacja , handel by miał większe zyski
- 12 6
-
2020-01-16 14:45
A kiedy cwaniaki poszerzycie strefę hałasu?
- 9 6
-
2020-01-16 14:37
Loty nocą
Zlikwidować nocne loty! Lotnisko zarabia, a mieszkańcy nie mogą spokojnie spać!
- 8 15
-
2020-01-16 13:28
kiedy w koncu wprowadza elektroniczne bramki (1)
ta polska sluzba graniczna dziala bardzo powoli, do tego jest ich malo, malo otwartych okienek... bardzo nie lubie tu przylatywac
- 10 7
-
2020-01-16 14:35
Nie przylatuj.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.