- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (44 opinie)
- 2 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (375 opinii)
- 3 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (263 opinie)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (114 opinii)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
- 6 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (89 opinii)
Lotnisko w Gdańsku. Pandemia cofnęła licznik pasażerów do 2007 r.
1,7 mln obsłużonych pasażerów, a więc o 68 proc. mniej niż w 2019 r. - takim bilansem zakończył miniony rok Port Lotniczy w Gdańsku. Ostatni raz tak mało pasażerów przewinęło się przez gdańskie lotnisko 14 lat temu.
Dwa miesiące później, gdy wybuchła pandemia koronawirusa, która uziemiła na trzy miesiące samoloty, a w kolejnych miesiącach radykalnie ograniczyła ruch powietrzny na świecie, jasnym stało się, że plany trzeba odłożyć głęboko do szuflady.
Gdańskie lotnisko zakończyło ubiegły rok na poziomie 1 mln 711 281 pasażerów, co oznacza 68,2 proc. spadek w porównaniu do 2019 r.
Ostatni raz nieco ponad 1,5 mln pasażerów z gdańskiego lotniska korzystało w 2007 r., gdy do dyspozycji podróżnych był tylko wybudowany w latach 90. terminal T1.
Dopiero w kolejnych latach - w ramach przygotowań do Euro 2012 - obok powstał nowoczesny terminal T2. Rok do roku rósł też ruch lotniczy. W 2010 r. przekroczono 2 mln pasażerów rocznie, w 2014 r. pękła kolejna bariera 3 mln rocznie, a już dwa lata później - 4 mln. W 2019 r. pasażerów było już 5,3 mln.
Warto jednak podkreślić, że choć pod względem liczby obsługiwanych pasażerów cofnęliśmy się do poziomu sprzed 14 lat, to po zniesieniu restrykcji odbudowa siatki połączeń i powrót do 4-5 mln pasażerów w ciągu roku z pewnością nastąpi szybciej.
Prezes lotniska już wiosną mówił o tym w rozmowie z Trojmiasto.pl, gdy podkreślał, że dekoniunktura w branży choć bolesna - minie. Według jego szacunków odbicie branży lotniczej i powrót do stanu z pierwszego kwartału 2020 r., gdy rynek lotniczy po raz ostatni wyglądał jeszcze w miarę normalnie - potrwa ok. trzech lat.
W 2020 r. pandemia koronawirusa radykalnie wpłynęła nie tylko na liczbę obsłużonych pasażerów, ale też - co logiczne - na liczbę operacji lotniczych. Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w opublikowanym właśnie raporcie prezentującym zmiany w ruchu lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej w 2020 roku, w porównaniu do roku 2019 w przypadku krajowych lotnisk największe spadki zanotowano w Warszawie (-59 proc.), Krakowie (-57 proc.), Wrocławiu (-56 proc.) oraz Modlinie (-56 proc.).
Gdańsk na tym tle wypada nieźle - w Rębiechowie odnotowano 25,6 tys. operacji lotniczych, co oznacza spadek o 49 proc. w porównaniu do 2019 r. Jak podaje PAŻP, całkowita liczba operacji na polskich lotniskach zanotowała spadek o 56,4 proc., osiągając poziom 193,7 tys. operacji.
Szczegółowe - w tym także finansowe - podsumowanie ubiegłego roku Port Lotniczy ma przekazać mediom w drugiej połowie stycznia.
Miejsca
Opinie (173) ponad 20 zablokowanych
-
2021-01-17 20:56
2007? Czyli Jozef Bak jeszcze nie pracuje na dwa baty
- 3 5
-
2021-01-17 21:13
Tudno byle zdrowym być (2)
Żyć czy bankructwo... żyć
- 8 3
-
2021-01-18 07:36
A co to za (1)
życie?
- 1 0
-
2021-01-18 06:30
"Pandemia cofnęła licznik pasażerów do 2007 r."
Nie pandemia cofnęła, a bezprawne decyzje ludzi zwanych politykami czy urzędnikami, którzy to ludzie nie ponoszą za swoje decyzje żadnej odpowiedzialności, a żyją z pieniędzy zarobionych ciężką ludzką pracą.
- 1 0
-
2021-01-17 22:21
państwo w ruinie
pis skutecznie wykonał swój program wyborczy.
szkoda tylko nas wszystkich, którzy stracili na tym- 6 9
-
2021-01-17 22:23
2007 był super (1)
stałem sobie pod bramką i zapraszałem przyjezdnych gości do prawdziwej gdańskiej taksówki z licencją (bez korporacyjnego wyzysku), miło wspominam a ilu miałem zadowolonych gości (klientów) którzy jeszcze co pewien czas dzwonią czy ich nie odbiorę z lotniska w gdańsku i jak rachunek w 2007 był 100 z lotniska do heweliusza to i tak dostawałem jeszcze napiwek i gwarancje stałej współpracy bo nikt tak nie walczył o klienta jak dziś poprzez zaniżanie cen poniżej minimum opłacalności, poniżej rentowności legalnego biznesu, nikt nie stosował wyścigu szczurów w wolnym mieście gdańsk.
- 3 6
-
2021-01-18 01:17
pewien austriacki malarz tez nie miał konkurencji w wolnym mieście gdańsk
złote czasy. lotnisko langfuhr ajjjć
- 0 0
-
2021-01-17 22:34
Ekonomia ciągłego wzrostu to ślepa uliczka.
A ten chce rosnąć co rok 10%...
- 6 1
-
2021-01-17 22:39
A co mnie to obchodzi
I tak nie latam
- 11 3
-
2021-01-18 01:20
W Gdańsku takie spadki a lotnisko w Gdyni jest jedynym gdzie nie ubylo nawet jednego pasazera
- 11 0
-
2021-01-18 10:52
To nie pandemia, ktorej nie ma
tylko obostrzenia i rozporzedzenia premiera cofnely lotnisko.
- 3 0
-
2021-01-18 11:19
Odwrót od latania
Niemcy, Czesi, Austriacy powiększają siatkę połączeń kolejowych które jeżdżą w takcie godzinnym między stolicami i wielkimi miastami. Tak więc latanie w tej części Europy jest wogóle nieuzasadnione i nieopłacalne.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.