• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdyni: budowa terminala przerwana

Patryk Szczerba
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa obiektu, który będzie sercem lotniska Gdynia-Kosakowo przeciągała się. Ostatnie prace wykończeniowe w terminalu wykona już nowa firma. Budowa obiektu, który będzie sercem lotniska Gdynia-Kosakowo przeciągała się. Ostatnie prace wykończeniowe w terminalu wykona już nowa firma.

Firma Sport Halls nie wybuduje do końca terminala na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni. Umowa pomiędzy zarządem portu lotniczego i spółką została zerwana. Obydwie strony przerzucają na siebie winę za zastopowanie prac, sprawa skończy się prawdopodobnie w sądzie, tymczasem miasto zapewnia, że inwestycja nie jest zagrożona.



Wierzysz, że lotnisko w Gdyni przyjmie pierwsze cywilne samoloty do końca tego roku?

Terminal General Aviation, czyli parterowy obiekt o powierzchni zabudowy 3,9 tys. m kw. i kubaturze 21,3 tys. metrów sześc., zaprojektowany przez warszawskie biuro ATI, miał powstać w ciągu siedmiu miesięcy. Jego koszt to blisko 21 mln zł. Budowa rozpoczęła się na początku 2012 roku. Po jej zakończeniu i instalacji odpowiednich systemów lotnisko miało przyjmować pierwsze samoloty.

Mijały miesiące, a końca prac nie było widać. Jeszcze w lipcu 2012 roku władze Gdyni przekonywały, że zakończenie budowy to kwestia kilkunastu tygodni. Kolejnym terminem był trzeci kwartał. Gdy w ostatnich dniach i ten okazał się zagrożony, wydarzenia potoczyły się błyskawicznie. Prace na lotnisku stanęły.

- Postanowiliśmy zerwać umowę z wykonawcą, który nie dotrzymywał terminów. W ciągu kilku najbliższych tygodni powinna zostać wyłoniona nowa firma, która dokończy budowę. Pozostałe prace wykonywane są zgodnie z harmonogramem - opowiada Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu lotniska w Gdyni.

Z takimi argumentami nie zgadzają się przedstawiciele firmy Sport Halls. Choć przyznają, że prace się przeciągały, obwiniają za taką sytuację projektanta i zarząd portu lotniczego. Współpraca miała nie układać się dobrze od dłuższego czasu.

- Kontakt od dwóch miesięcy był utrudniony. Wielokrotnie występowaliśmy z wnioskami związanymi z brakami w dokumentacji projektowej. Była ona niekompletna od samego początku. Bezskutecznie. Przyjęliśmy to zlecenie, licząc, że dzięki współpracy z inwestorem uda się uszczegółowić projekt, co okazało się niemożliwe. Co więcej, wszczętych zostało około 30 protokołów konieczności wykonania robót dodatkowych. Nie wszystkie zostały podpisane. Nie mieliśmy wyjścia, musieliśmy zerwać umowę - wyjaśnia Krzysztof Łuksza, prezes firmy Sport Halls z Wrocławia.

80 proc. kosztów prac z całej kwoty zostało zapłaconych. Teraz firma czeka na przelanie pieniędzy za prace kwietniowe, których wartość została wyceniona na ponad 800 tys zł. Faktura została wystawiona. Jeśli suma trafi na konto firmy, odpowiednie kwoty mają zostać automatycznie przelane na rachunki podwykonawców. Podobnie ma być z resztą pieniędzy.

Kwestią sporną jest data wypowiedzenia umowy. Firma twierdzi, że wnioskowała o to pierwsza, jeszcze w maju. Miasto przedstawia sytuację inaczej. Spółka miała nie odbierać faksów informujących o wypowiedzeniu umowy, uchylać się od kontaktu. Jej pracownicy tymczasem twierdzą, że pismo z wnioskiem trafiło na biurko prezesa dopiero 3 czerwca.

- Mamy do czynienia z typowym piekłem inwestycyjnym i próbą wymigania się firmy od odpowiedzialności. Wszystko wskazuje na to, że pojawimy się w sądzie, by udowodnić swoje racje. Wykonawca nie podołał zadaniu. Inne budynki, jak chociażby obiekt straży pożarnej, zostały oddane do użytku bez problemu. W przypadku terminala nie mogliśmy czekać, zwłaszcza że wielokrotnie ustępowaliśmy wcześniej - zaznacza Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Teraz port lotniczy będzie wyłaniał nowego wykonawcę. Procedura wyboru ma potrwać kilka tygodni. Do piątku na lotnisku trwa wspólna inwentaryzacja pracowników lotniska i firmy, która da odpowiedź na to, ile trzeba będzie jeszcze zapłacić wykonawcy za prace.

- Na szczęście 90 proc. prac jest już wykonanych, w związku z tym oddanie terminala do użytku nie powinno zostać opóźnione. Chcemy dotrzymać przyjętego terminu i to jest teraz najważniejsze - dodaje Stasiak.

W trakcie realizacji, oprócz terminala, znajduje się m.in. budowa bazy paliw, budowa systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych. Trwa też wyposażanie lotniska w systemy i urządzenia. Całkowity koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego wraz z okoliczną infrastrukturą to ok. 100 mln zł.

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • Gdynia NAJ!!!! (9)

    Przedwojenna Gdynia miała swoje lotnisko w Rumi. Było to lądowisko i niezbędne zabudowania techniczne i potrzebne. Tam mieścił się Aeroklub,szkolono pilotów i skoczków spadochronowych, a nawet montowano samoloty sprowadzane w elementach z USA i tam oraz w Gdyni w Redłowie je montowano.
    Stała linia lotnicza PLL LOT utrzymywała połączenie z Warszawą i innymi, a pasażerów odlatujących do stolicy bądź przylatujących do Gdyni-Rumi odwoził specjalny autobus firmowy. Lotnisko było cywilno-wojskowe, więc ruch panował tu nieustanny jak na al.Jerozolimskich. Lotnisko to było znane w całej Polsce i w Europie, bowiem kojarzono je z nowoczesną Gdynią, której głównie służyło. O lotnisku śpiewano piosenki znane w całym kraju...

    • 11 5

    • a nie znane w całym wszechświecie? (6)

      skąd wy macie takie pokłady megalomanii...

      • 5 0

      • tylko wówczas (5)

        Gdańsk nie znajdował się w granicach Polski byl wolnym miastem i nie mozna było liczyć na tyo, że senat gdański będzie udostępniał Polakom swoje lotnisko, które wóczas znajdowało się na Zaspie. Istnienie lotniska w Gdyni w tamtych warunkach geopolitycznych było koniecznością. Obecnie Gdańsk z Gdynią tworzą jedną aglomerację , zaś lotnisko w Rebiechowie znajduje się w takim samym oddaleniu od centrum Gdańsk jak i Gdyni. W przypadku spięcia Gdańska z Gdynią koleją metropolitalną dojazd trwałby tyle samo. Lornisko w Koaskowie zaś położone jest peryfeeryjnei w stosunku do całej aglomeracji , co skazuej je na obsługę jedynie Gdyni i ewentualnei rejonu Pucka Wejherowa i Lęborka.

        • 6 0

        • a terminale kontenerowe to muszą być dwa, tak? (3)

          Pomysl - dlaczego inwestycje gdańskie moga konkurowac z Gdynia i to jest ok, a kiedy Gdynia po prostu robi coś co ma sens - wykorzystanie istniejacego przeciez lotniska, a nie jego budowa od poczatku - to larum sie podnosi i obelgi.

          • 2 3

          • Glebokosc przy nabrzezu

            Wlasciwie to jedno slowo powinno zalatwiac sprawe. Ale nie, dla gdynian to nieuczciwa konkurencja. Zbudujcie glebokowodny terminal kontenerowy, bedacy w stanie przyjac np. EMME MAERSK i wtedy wroc do dyskusji. Ale to, ze dzieki temu Maersk otworzyl w Gdansku regularna linie, to juz dla ciebie nie jest wazne, a przeciez ma to znaczenie nie tylko dla Gdanska ale i dla calego kraju

            • 2 0

          • rynek tak chce

            Tak, terminale mogą być dwa (są nawet 4 gwoli prawdy)bo jest na to zapotrzebowanie i przynajmniej 3 z nich mają się dobrze.Czy jest/będzie tylu podróżnych że Kosakowo jest/będzie biznesem? Kto będzie dopłacał do tego biznesu? Dla mnie tych lotnisk może być i 5, ale nie cierpię dopłacać do bezsensownych przedsięwzięć.

            • 3 0

          • Tyle, że to to była inwestycja PRYWATNA a nie miejska.

            A prywaciarz może robić ze swoją kasa co chce.

            • 1 0

        • Nie tłumacz, bo mali ludzie z małymi rozumkami i tak nie skumają

          • 0 0

    • I było to już wtedy, kiedy w Rębiechowie w miejscu przyszłego lotniska pasły się krowy.

      • 0 0

    • Mówi się ruch jak na Marszałkowskiej, a nie al. Jerozolimskich

      Coś usłyszał, ale do końca nie wie o co chodzi. Pewnie reszta zasłyszanego tekstu taka sama. P.S. Zapomniałeś jeszcze napisać o Luxtorpedzie.

      • 0 1

  • lotnisko nie jest w gdyni ale w Gminie Kosakowo. Nie ma takiej dzielnicy Gdynia Kosakowo! czy ktoś to w końcu poprawi i właściwie napisze!

    • 7 0

  • (1)

    Gdyńskie Centrum Wspierania czego
    ??

    • 4 0

    • oczywiscie

      lotniska!!!

      • 0 0

  • lonisko jest w KO SA KO WIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    • 5 0

  • Ludzie o czym mówicie? Metropolia "Gdynia i okolice" musi mieć lotnisko i basta!!!

    • 6 1

  • Eno, eno

    jeżeli były braki w dokumentacji , to jak mieli budowac - NA OKO ?-nikt tego potem nie odbierze, nikt nikomu nie płaci i mamy następny bubel który nie nadaje sie do niczego.Łatwo wam narzekać na wykonawcę, ale tu i gdzie indziej od początku do końca BURDEL i niekompetencje.Wszystko o kant doopy rozbić.

    • 2 0

  • Czy w Gdyni potrafia liczyć (7)

    Ciekawe kiedy te 100 mln zł się zwróci, dwa lotniska w sąsiedztwie konkurujące z soba zamiast napędzac rozwój regionu to samozniszczenie dla regionu. Metropolia trójmiejska nie istnieje bo ktoś sobie wymyslił, że Gdynia to wieksze miasto niz Gdańsk. Wmawianie sobie , że jest sie Goliatem sił nie dodaje. Postawmy sobie pytanie co mozna zrobić za 100 mln zł oprócz budowy nierentownego lotniska w Gdyni. Budowa lotniska w Gdyni przypomina proces decyzyjny iscie rodem z epoki gierkowskiej, megalomania i brak realizmu w wydawaniu pieniedzy. A nie wrózy to dobrze rządzącym. Mozna tylko domyslac sie , że nowe wybory moga być przełomowe dla trójmiejskich samorządów, może one pogodza zwasnionych samorządowców i otworzą nową ere współpracy w ramach metropolii, widac aby była ona mozliwa muszą zdecydowac wyborcy.

    • 11 6

    • umiec liczyc (2)

      Cały czas się zastanawiam nad poglądami ludzi w większości nie będącymi mieszkańcami obojętnie czy to Gdyni lub innej miejscowości z jaką troską pochylają głowy nad nie swoimi pieniędzmi i dowodzącymi,że dana inwestycja jest zbędna lub nieopłacalna.A przy tym leczą jakieś swoje kompleksy ,a zajmijcie się swoimi grajdołami gdzie wojt z biskupem trzepią kase że aż huczy,gdzie szczęśliwe daniele hasają po miejskich pastwiskach.To nie przeszkadza zobaczycie że gryzoń miał racjei nie mówię to jako zwolennik prezydenta Gdyni bo mi politycznie z tym panem nie po drodze ale szkoła p.Cegielskiej się sprawdza więc wyciszcie się oponenci i lepiej być bardziej asertywnymi,zgaga nie dokucza i gazy będą odchodzić co zniweluje nadęcia.

      • 5 4

      • Problemem Gdyni sa tzw. Młodzi Demokraci z PiSem

        to oni poprzez swoich po sąsiedzku mocodawców chca zniszczyć niezalezność w mieście z marzeń i utytłać wszystko w papke partyjniactwa.

        • 5 2

      • Gazy szkodza a jeszcze gorzej nadęta pycha

        czas się przyznac do nieudanych decyzji ale nie wszystkich na to stac, macie klej przy spodniach i pokorA TO JEST TO CZEGO BRAK obecnie ludziom czyniących z piastowanych stanowisk źródło dochodów. najgorzej powala w Polsce , ze ludzią potrafią bronić rzeczy ewidentnie przegranych i złych i doszukuja sie jakiegos spisku w kazdej przeciwnej opinii. Nie mozna wyrazić własnego zdania nawet jesli jest to robione w przyzwoity sposób. Ci panowie to wolą miec za konkurentów kretynów którym beda doradzac co mają mówic i jak mówić i jeszcze jak ich krytykowac. Moi drodzy sami ich ocencie, czy ktoś zasługuje na czyis głos jesli nie ma odwagi konfrontacji z wyborcami.

        • 2 0

    • jak można z liczykrupami dyskutować o czymś co jeszcze nie funkcjonuje

      chłopie razem z Kononowiczem z Białegostoku i innymi tutaj malkontentami, skrzyknijcie się załóżcie miasto gdzie nic nie będzie, ponieważ zawsze padnie podejrzenie że...

      Wyprowadźcie się naszej Pięknej i Dynamicznej Gdyni wszelkiego rodzaju frustraci, malkontenci, abnegaci... bo po co macie nawet tu przebywać. Jest nam po prostu nie po drodze.
      Namów kolegów z forum i ich przekonaj ile za 100 mln. byłoby zasiłków darmowych zup itd. A może do tego programu uda ci się namówić pisowca Horałe, któremu w życiu nic nie wychodziło i innych nawiedzonych

      • 4 4

    • O Boże! Samozniszczenie regionu i koniec ery białego człowieka...

      Strach i szok!!

      • 1 0

    • te,specjalista!

      a wiesz, ze tym lotniskiem zajmuja się fachowcy? I ze jest wpisane do strategii województwa? I że pare lat temu uznano, że ma nim zarzadzac Rebiechowo, tylko gdański prezydent sie przestraszył obowiazków?

      • 0 1

    • Dlaczego zakladasz, ze nierentowne i ze bedzie konkurowac z Gdanskiem?Lotnisko ma byc substytutem czyli uzupelnieniem!!!

      • 0 0

  • niedorzeczne (7)

    Witam przeczytalem wszystkie posty i nie zgadzam sie z zarzutami przeciwko Gdyni. Moze Gdansk jest i wiekszy ale nie zapominajmy ze to Gdynia przewodzi w trojmiejskiej turystyce malo osob jedzie do Gdanska niestety ale taka jest prawda, a dzieki temu lotnisku ludzie przylatujacy z zagranicy beda mogli bezposrednio leciec do Gdyni. Nie zapominajmy ze to jest restrukturyzacja starego wojskowego lotniska wiec duzo Gdynia nie musiala zmienia jedynie wybudowac nowa wierze i terminal a najwazniejsze (pas startowy) juz bylo to czemy by tego nie wykorzystac skoro i tak od lat stalo to nie eksploatowane tylko co roku opener byl i nic poza tym

    • 8 17

    • (2)

      Następny, co bierze dane wyssane z palca. Gdynia przewodzi trójmiejskiej turystyce? Co za bzdura. Jak już masz dostęp do internetu, to korzystaj z niego z głową. Sprawdź sobie w rocznikach GUS (rok 2012, kiedy było Euro, przez litość można pominąć) ilu turystów odwiedza Gdańsk a ilu Gdynię i nie pociskaj więcej takich farmazonów.
      A do Gdyni nikt bezpośrednio nie przyleci (no chyba że 4 osoby Cessną) bo niby czym i skąd?
      A co do infrastruktury, to właśnie ta cała reszta dookoła jest istotna. Jak myślisz, dlaczego to lotnisko nie będzie miało kodu C? Właśnie nie przez parametry pasa startowego, tylko przez drogi kołowania (a właściwie ich brak, bo to co jest ciężko nazwać drogami kołowania), płyty postojowe itd.

      • 9 1

      • do bezimiennego trolla (1)

        To do Gdyni a nie do Gdańska wpływają olbrzymie wycieczkowce z tysiącami bogatych turystów. Widzę jak setki autokarów wozi tych turystów po Trójmieście regionie Kaszub i do Malborka. Ośmieszasz się pisząc "do Gdyni nikt bezpośrednio nie przyleci (no chyba że 4 osoby Cessną) bo niby czym i skąd?"
        Masz jeszcze czelność pisać "Jak już masz dostęp do internetu, to korzystaj z niego z głową." Gdzie ty masz głowę propagandzisto z długim nosem i wybiórczym widzeniem rzeczywistości.

        • 0 0

        • Tak wpływają do Gdyni i wsiadają zaraz w autokar do Gdańska.

          Bo jakiś na mieście tych turystów nie widać.

          • 0 0

    • zawsze mnie to zastanawia czy "infoboxy" (1)

      wierzą w te bzdury wypisywane przez siebie, czy po prostu żeruja na wypranych mózgach przez um gdynia.

      • 7 2

      • zdejm pampersy i jedź do Gdyni

        od tego klikania to masz pewnie odciski na tyłku. Wstań i zobacz sam, czym jest infobox, zamiast truć bzdury, bo inni równie "madrzy" klepią to samo.

        • 1 2

    • Jeśli Gdynia ma się stać nowoczesnym miastem aktywnego czasu wolnego (1)

      to to lotnisko jest niezbędne. To dobrze, że ono także robi kontrowersje ponieważ pobudza to Wolny Gdańsk do aktywizacji lokalnej. A przecież nam zależny na zwłaszcza na regionalnym rynku pracy w sektorach nie tylko przemysłowych, których Gdyni odebrano wiec musimy się skłonić ku; - Turystyce Medycznej, Turystyce Morskiej i Lotniczej oraz wszelkich innowacyjnych aktywnościach rekreacyjno-turystycznych.

      Stworzyć silną grupę nastawioną na wydarzenia, eventy,... kierowane przede wszystkim do nowoczesnych pracodawców, gdzie by stanowili szerszy element strategicznego projektu realizowanego wspólnie z partnerami z Norwegii, Szwecji,... Niemiec i Litwy z resztą dziś w Gdyni jest konferencja pn.: Dynamika rynku pracy oraz atrakcyjne środowisko biznesowe w regionie Południowego Bałtyku.

      I to jest perspektywiczny rozwój w rozwoju Gdyni.

      • 0 6

      • Było przed wojną, tym bardziej powinno być teraz. Będą wyrównane szanse konkurowania z Gdańskiem.

        • 0 1

  • Gdyby lotnisko w Kosakowie bylo na czas (1)

    To moze kasyno w Gdyni by nie bankrutowalo ?

    • 4 0

    • przecież nikt nie zbankrutował

      casino bankrutuje - co ty chrzanisz. Umiesz czytac? Czy tylko tak ci sie wydaje?

      • 0 0

  • ATI daje popis po raz drugi? (3)

    Architektura Technika Inwestycje - Warszawskie biuro projektowe (górnolotna nazwa dla tej małej firemki mieszczącej się wjakiejś suterenie). Przeciągali budowę Hali Sportowo-Widowiskowej, projekt był żałosny, wyciągali pieniądze a rezultaty były śmieszne. Dlatego zdziwiłem się, że Gdynia po raz 2 idzie w tą stronę, jednak pewne sudenckie zażyłości są ważniejsze niż dobro miasta p. wiceprezydencie...

    • 5 2

    • to wina o przetargach i najniszej cenie

      prezydent ma związane ręce i nie pierwszy to raz i nie ostatni.

      • 0 0

    • och, jak elegancko o konkurentach (1)

      hale widowiskowa projketowali bardzo dobrzy i znani architekci, firma z FRANCJI, a nie z garażu w wawie.

      • 1 1

      • bzdura

        Nie firma robi projekt tylko ludzie w niej zatrudnieni. Istotne jest gdzie ta firma ma siedzibe i gdzie podatki odprowadza. To że w zarządzie firmy jest ktoś kto pracował we Francji jeszcze o niczym nie świadczy. Ważne z kim własciciele i projektanci mają koneksj. Żałosne jest nadawanie firmom niezrozumiałych nazw obco brzmiących aby ludzi mylić.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane