• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdyni: budowa terminala przerwana

Patryk Szczerba
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa obiektu, który będzie sercem lotniska Gdynia-Kosakowo przeciągała się. Ostatnie prace wykończeniowe w terminalu wykona już nowa firma. Budowa obiektu, który będzie sercem lotniska Gdynia-Kosakowo przeciągała się. Ostatnie prace wykończeniowe w terminalu wykona już nowa firma.

Firma Sport Halls nie wybuduje do końca terminala na lotnisku w Gdyni Kosakowie zobacz na mapie Gdyni. Umowa pomiędzy zarządem portu lotniczego i spółką została zerwana. Obydwie strony przerzucają na siebie winę za zastopowanie prac, sprawa skończy się prawdopodobnie w sądzie, tymczasem miasto zapewnia, że inwestycja nie jest zagrożona.



Wierzysz, że lotnisko w Gdyni przyjmie pierwsze cywilne samoloty do końca tego roku?

Terminal General Aviation, czyli parterowy obiekt o powierzchni zabudowy 3,9 tys. m kw. i kubaturze 21,3 tys. metrów sześc., zaprojektowany przez warszawskie biuro ATI, miał powstać w ciągu siedmiu miesięcy. Jego koszt to blisko 21 mln zł. Budowa rozpoczęła się na początku 2012 roku. Po jej zakończeniu i instalacji odpowiednich systemów lotnisko miało przyjmować pierwsze samoloty.

Mijały miesiące, a końca prac nie było widać. Jeszcze w lipcu 2012 roku władze Gdyni przekonywały, że zakończenie budowy to kwestia kilkunastu tygodni. Kolejnym terminem był trzeci kwartał. Gdy w ostatnich dniach i ten okazał się zagrożony, wydarzenia potoczyły się błyskawicznie. Prace na lotnisku stanęły.

- Postanowiliśmy zerwać umowę z wykonawcą, który nie dotrzymywał terminów. W ciągu kilku najbliższych tygodni powinna zostać wyłoniona nowa firma, która dokończy budowę. Pozostałe prace wykonywane są zgodnie z harmonogramem - opowiada Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu lotniska w Gdyni.

Z takimi argumentami nie zgadzają się przedstawiciele firmy Sport Halls. Choć przyznają, że prace się przeciągały, obwiniają za taką sytuację projektanta i zarząd portu lotniczego. Współpraca miała nie układać się dobrze od dłuższego czasu.

- Kontakt od dwóch miesięcy był utrudniony. Wielokrotnie występowaliśmy z wnioskami związanymi z brakami w dokumentacji projektowej. Była ona niekompletna od samego początku. Bezskutecznie. Przyjęliśmy to zlecenie, licząc, że dzięki współpracy z inwestorem uda się uszczegółowić projekt, co okazało się niemożliwe. Co więcej, wszczętych zostało około 30 protokołów konieczności wykonania robót dodatkowych. Nie wszystkie zostały podpisane. Nie mieliśmy wyjścia, musieliśmy zerwać umowę - wyjaśnia Krzysztof Łuksza, prezes firmy Sport Halls z Wrocławia.

80 proc. kosztów prac z całej kwoty zostało zapłaconych. Teraz firma czeka na przelanie pieniędzy za prace kwietniowe, których wartość została wyceniona na ponad 800 tys zł. Faktura została wystawiona. Jeśli suma trafi na konto firmy, odpowiednie kwoty mają zostać automatycznie przelane na rachunki podwykonawców. Podobnie ma być z resztą pieniędzy.

Kwestią sporną jest data wypowiedzenia umowy. Firma twierdzi, że wnioskowała o to pierwsza, jeszcze w maju. Miasto przedstawia sytuację inaczej. Spółka miała nie odbierać faksów informujących o wypowiedzeniu umowy, uchylać się od kontaktu. Jej pracownicy tymczasem twierdzą, że pismo z wnioskiem trafiło na biurko prezesa dopiero 3 czerwca.

- Mamy do czynienia z typowym piekłem inwestycyjnym i próbą wymigania się firmy od odpowiedzialności. Wszystko wskazuje na to, że pojawimy się w sądzie, by udowodnić swoje racje. Wykonawca nie podołał zadaniu. Inne budynki, jak chociażby obiekt straży pożarnej, zostały oddane do użytku bez problemu. W przypadku terminala nie mogliśmy czekać, zwłaszcza że wielokrotnie ustępowaliśmy wcześniej - zaznacza Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Teraz port lotniczy będzie wyłaniał nowego wykonawcę. Procedura wyboru ma potrwać kilka tygodni. Do piątku na lotnisku trwa wspólna inwentaryzacja pracowników lotniska i firmy, która da odpowiedź na to, ile trzeba będzie jeszcze zapłacić wykonawcy za prace.

- Na szczęście 90 proc. prac jest już wykonanych, w związku z tym oddanie terminala do użytku nie powinno zostać opóźnione. Chcemy dotrzymać przyjętego terminu i to jest teraz najważniejsze - dodaje Stasiak.

W trakcie realizacji, oprócz terminala, znajduje się m.in. budowa bazy paliw, budowa systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych. Trwa też wyposażanie lotniska w systemy i urządzenia. Całkowity koszt przystosowania wojskowego lotniska do ruchu cywilnego wraz z okoliczną infrastrukturą to ok. 100 mln zł.

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • Super ! Super ! Super ! Super ! Super ! Super ! Super !

    Chcemy jeszcze panie prezydencie !

    • 17 0

  • Terminalu a nie terminala, Panie Patryku.

    • 11 0

  • ???

    a po jaką cholere budowac kolekne lotnisko skoro jedno juz jest i działa jak trzeba to samo wymyslili w modlinie i co? i jajco kasa utopiona a samoloty i tak lądują na okęciu.moim zdaniem śledziowo chciało błysnąć ale sie nie udaje i pewnie sie nie uda tylko tej kasy szkoda

    • 15 5

  • dancingiery nieroby

    • 4 13

  • Kiedy lotnisko w Sopocie (2)

    bo Oliwa już się szykuje do budowy .

    • 17 3

    • Powstał również społeczny komitet budowy lotniska w Rumi (1)

      Do tej pory zebrano 6 podpisów.
      Akcja żebrania trwa.

      • 6 0

      • W Rumi już było... a jak wiadomo, każde miasto tylko raz może mieć lotnisko

        p.s. na doczepnego za Rumią, w stronę Rewy tez lotnisko i mozna lądowac... a i nawet wiata PKS stoi wiec terminal już gotowy

        • 3 0

  • (1)

    Smutna prawda jest taka, że zarząd śzczurodromu w Kosakowie to zgraja niekompetentnych darmozjadów jaka piastujące stanowiska z klucza kolesiostwa. To już kolejny termin kiedy otwarcie tego "potworka" jest przekładane. Kolejny i równie niepewny jak poprzednie. Pewne jest natomiast to, że te darmozjady regularnie otrzymują niemałe wynagrodzenie z podatków mieszkańców Gdyni. Dobrym przykładem na brak kompetencji z ich strony jest zerwanie umowy przez Wykonawcę. Pewnie projekt robiło biuro superarchitekta od dachu szkoły w Chwarznie tzn. Stępy i Wykonawca nie był w stanie odgadnąć "co autor miał na myśli". Jeśli nawet okazałoby się, że faktycznie "zarząd" próbował zerwać tę umowę to trzeba być skończonym dyletantem i amatorem żeby robić coś takiego przy zaawansowaniu prac przekraczającym 80%. No cóż - w tym wszystkim nie chodzi jednak o to żeby uruchomić te lotnisko - tylko o to żeby trwać "na garnuszku" podatnika jak długo się da. Złotousty Piotr i superprezydent Śzczurek tylko tyle potrafią co boleśnie odczuwa się w podatkach i miernej jakości życia w wielu dzielnicach Gdyni.

    • 15 3

    • prezydent potrzebuje dużo pewnych wyborców i dlatego mnozy etaty

      • 2 0

  • Ogarnia mnie pusty śmiech

    www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Schronow-na-lotnisku-juz-nie-ma-n51242.html?strona=2#opinie

    Powyższy artykuł ukazał się we wrześniu 2011. Jakże donośnie grzmieli gdynianie, że już na Euro wylądują tam samoloty z kibicami. Powtórzę jeszcze raz: to będzie lądowisko dla awionetek. Podpiszę się tak jak zawsze.

    • 12 1

  • Dlaczego Gdyni nic nie wychodzi? Może nie chce się ludziom pracować. Na forum czytam posty w stosunku do gdańszczan, czesto niegrzeczne. Ale w Gdańsku wszystkie inwestycje wychodzą. Wstydźcie się gdynianie - małomiasteczkowi ponuracy, impertynenci, nieudacznicy.

    • 20 8

  • Dla malkontentów podaję dane o Gdyni, których nie uświadczysz w trójmiejskich mediach (12)

    W Gdyni na 1000 osób w wieku produkcyjnym aż 172 prowadzą własną działalność gospodarczą. Średnia dla Polski to 137 osób. Prawie 14 proc. wszystkich prywatnych firm gdyńskich powstało w ciągu ostatnich trzech lat.
    Do miasta ściągają też wielkie zagraniczne firmy, m.in. Franke Gastopol, Dellner Couplers, Terranova Weber oraz King Cross.
    Najnowszym ułatwieniem jest uruchomione miesiąc temu Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. W jednym miejscu można zarejestrować firmę, załatwić wszystkie formalności w ZUS czy urzędzie skarbowym.
    Gdynia dotychczasowy lider wszelkich rankingów, jeżeli chodzi o jakość życia. Według "Diagnozy społecznej 2011" w Gdyni żyje się najlepiej. Aż 41 proc. mieszkańców jest zadowolonych z miejsca, w którym żyją. W 2010 roku Gdynia zwyciężyła w rankingu miast przyjaznych obywatelowi opracowanym przez tygodnik "Przekrój". W 2011 roku w rankingu prezydentów polskich miast przez Newsweek Polska Gdynia została nazwana polskim Miami.

    Biorąc pod uwagę tylko wskaźnik zdrowia, Gdynia zajęłaby w Polsce 2. miejsce.

    • 20 24

    • Obudź się sympatyku, bo chyba masz sena na jawie (2)

      • 9 5

      • Proszę poczytać sobie (1)

        bo jesteście karmieni bezwartościową papką

        • 4 2

        • podawany adres do źródła nie wyświetla się w komentarzu

          • 1 1

    • Dlatego do pełnego szczęścia brakuje lotniska (2)

      Będzie lotnisko - będzie El Dorado, Las Vegas, Second Made in Japan, Toranaga

      • 8 1

      • (1)

        aby się dowiedzieć wystarczy w Google wpisać:
        Gdynia w rankingach miast w Polsce

        • 0 4

        • nie pisz bzdur

          a spróbuj wygooglować

          • 2 0

    • 172 osoby na tysiąc prowadzą działalność gospodarczą? Czyżby Gdynia to było miasto taksówkarzy i sprzątaczek?

      • 9 0

    • Rankingi-buhaha

      Szczurek rok temu w rankingu tygodnika typu newsweek byl na 5 miejscu glownie za...scierzki rowerowe. Tyle o rankingach:P

      • 5 1

    • szkoda sympatyku dla tych nieudaczników z wlasnego wyboru

      takich treści. Oni są pokrzywdzeni przez los i jeszcze mu w tym pomagają. Albo robią to z rozmysłem na zlecenie WIADOMYCH sił. Tak samo jak było z Infoboxem, tamten nie wypalił w narzekaniu i czarnym PiaRze to mają następny.

      • 1 1

    • LĄDOWISKO

      NO TAK TYLKO LOTNISKA WAM BRAK

      • 3 0

    • (1)

      Wiesz skąd te 172 osoby na wlasnej dzialalnosci? Ze stoczni! Gdzie co drugi pracownik musi założyć działalność gospodarczą, bo inaczej pracy nie dostanie.

      • 3 0

      • do stoczni w gdyni

        To przyjeżdżają robole z gdańska bo w gdańsku nie ma dla nich pracy

        • 1 0

  • Przyjmujcie Ryanaira z Birmingham!!!

    Proszę przyjmujcie te loty...miałabym bliżej do domu:) a tak muszę jezdzić do i z Gdańska

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane