• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • wszystko gites a nawet majonez ale qur czemu to takie waskie ? czemu nie buduja na przyszlosc i nie robia choc 3 pasow w jedna

    strone ! ta droga jest ladna ale na wczoraj !!! a zlomu bedzie przybywac i korki murowane !

    • 1 3

  • kiedy do h... bedzie droga do banina??? (2)

    ???

    • 4 6

    • NIGDY! nie laczymy wsi z miastem. NARA!

      • 1 0

    • chciałeś wsi

      to ją masz.

      • 0 0

  • połączenie... (3)

    A co z połączeniem Słowackiego z Baninem....

    • 3 6

    • a komu to potrzebne, banino powinno sie zrownac z ziemia!

      • 1 1

    • wtedy Banino nie byłoby wsią

      a ludzie wyprowadzający się tam chcieli mieszkac na wsi, wiec czemu mieliby to im burzyć? Wieś to wieś, droga z gnojówki musi być ! Pozdrawiam

      • 0 1

    • Nic.

      To oczywiste. Pozdrawiam

      • 1 1

  • a gdzie tor na quada

    no jak ścieżki za moje to i tor by sie przydał, nie słyszałem żeby na ścieżki rowerzyści robili zrzutę

    • 0 3

  • częsty użytkownik

    Droga ogólnie udana, asfalt położony bardzo dobrze, więc nie ma co narzekać ...

    co do falowania, nie wypowiadam się bo się nie znam, ale nie jest to pierwsza droga wykonana w ten sposób w Gdańsku więc coś w tym jest :)

    Ekrany przy Matarni powinny być wyższe to fakt, ronda trochę szersze
    Są zaniedbania projektowe i dziwią zwłaszcza że tu było pole do popisu ...

    • 2 0

  • Ale z tym rowem to faktycznie porażka. Przecież można było zastosować jakiś drenaż z zasypką

    • 2 0

  • to nie nowa arteria to smutek

    Dla Matarnii nie poprawiło się nic !
    Jak nie dawało się z osiedla wyjechać tak i się nie daje. Ekrany dzwiękochłonne
    wyglądaja obskurnie ?patrz ekrany w Gdyni -Chwarznieńska?/Pozostawiono jeden wyjazd z osiedla - rano koszmar !

    • 0 0

  • Wysepka

    I tak najlepszy jest wjazd na osiedle na wysokości ul. Budowlanych. Droga jest jednokierunkowa, a mimo to wjazd jest tak szeroki jakby miały tam się znaleźc trzy pasy w obie strony. Na szczęście pomysłowi projektanci wybrnęli z tego malując na połowie jezdni WIEEELKĄ wysepke! Bravo!

    • 2 0

  • rów odwadniający

    zgadzam się z autorem, rów odwadniający + ciemność + poślizg= nieszczęście gotowe. brak barierki ewidentny. to samo na ul Jabłoniowej-wjazd na AK w str Gdańska, widziałem dwa wypadki-samochody na zakręcie w rowie odwadniającym!!! wyraźny błąd projektowy. wjazd zamiast prowadzić lekkim łukiem wykonuje es-flores, takich rzeczy unika się jak ognia! może kuso było z terenem. jestem pewien, że poważniejszy wypadek wisi w powietrzu, piszę aby go uniknąć

    • 1 2

  • droga na lotnisko

    POLAK POTRAFI MOGLO BYC LEPIEJ

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane