• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Majątek lotniska dla firmy logistycznej

neo
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej. Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej.

Znalazł się chętny na zakup praw do dysponowania częścią majątku lotniska Gdynia-KosakowoMapka. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.



Myślisz, że z Gdyni będą startować pasażerskie samoloty?

Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska 19 października. Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą. W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. We wtorek w gdańskim Sądzie Okręgowym syndyk masy upadłościowej lotniska zapoznał się z jego ofertą i ją zaakceptował.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Kim jest inwestor?



To spółka INBAP Intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, gdzie w miejscowości Małaszewicze Duże (blisko granicy z Ukrainą) na obszarze 12 ha buduje terminal przeładunkowy z bocznicami kolejowymi, suwnicami bramowymi, platformami kontenerowymi i placem składowania pustych kontenerów, który ma zapewniać pełną obsługę logistyczną. Teraz za 8 mln 666 tys. zł netto przez 20 lat będzie mógł też zarządzać gdyńskim lotniskiem.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie.
neo

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

  • Pan Szczurek miał juz w 2009 analizy

    że każda złotówka zainwestowana w lotnisko może być zakwestionowana przez Komisję Europejską. Zamiast notyfikacji Brukseli pomoc, inwestował dalej.

    • 28 3

  • panie szczurek (2)

    z własnej kieszeni trzeba będzie zapłacić za to lotnisko. Radzę oszczędzać. Może kolega łucyk się dorzuci, zresztą on też będzie musiał wziąć kredyt.

    • 19 4

    • Pluć to umiesz, ale poprawnie pisać, to już nie. (1)

      • 0 5

      • To najczęstszy wpis osób,

        które nie mają żadnych argumentów i się nie zgadzają, chociaż wiedzą, że nie mają racji.

        • 3 1

  • Wrzód

    Gdynia chyba pozbyła się wrzodu. Co z openerem? Przewiduję bajzel. Polska "C" tu?

    • 14 0

  • Łucyk

    będzie miał 8 baniek na wymalowanie 200 metrów buspasa

    • 30 2

  • Tak, już niedługo będą startować.
    Dlaczego ankieta tego nie ma?

    • 7 1

  • Zbudują terminal kolejowy (1)

    i będzie to pierwsze lotnisko,z którego będą startować pociągi

    • 27 2

    • Tor już istnieje od dawna.

      Idzie przez las praktycznie pod sam terminal.

      • 3 0

  • Malaszewicze to terminal przy granicy z Białorusią, do ukraińskiej jest dalej-tak a propo.

    • 13 0

  • Więc w końcu (1)

    kupują czy wynajmująna 20 lat?

    • 9 0

    • Prawo do czasowego użytkowania

      Takie coś posiada Gdynia i to odsprzedała. Lotnisko wojskowe Skarbu Państwa na terenie gminy Kosakowo.

      • 2 0

  • Pozwać za straty (1)

    Unię.

    • 10 5

    • Jak wpierw się wydaje

      a potem pyta czy można to pretensje do Szczurka tylko.

      • 4 0

  • Wyszedł dobry biznes

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane