• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • rondo słowackiego potokowa

    proponował bym jeszcze przebudowę ronda w górnym biegu ul słowackiego chodzi o rondo potokowa góralska słowackiego co z tego ze za rondem są dwa pasy skoro jadąc od strony portu lotniczego korki dalej zaczynają się w tym samym miejscu ponieważ rondo skutecznie blokuje przepustowość? wystarczyło by wydłużyć lewoskręt na potokową i lewoskręt odseparować od ciągu słowackiego i oddzielić od ronda tak żeby możliwa była jazda z lewo skrętu tylko na potokową analogicznie w drugim kierunku.

    • 0 0

  • A potem Świnoujście

    Pewnie johny że bez rozgłosu bo poco na zachodzie polski mają wiedzieć o tym. Jak już nabiorą wprawy na polskiej ziemi to zapraszamy do wiercenia w Świnoujściu

    • 0 0

  • No i cisza......

    W poniedziałek mieli ruszyć i cisza. Nie wierzę że zaczeli wiercić bez rozgłosu. Ktoś wie czy wiercą czy mamy kolejne opóźnienie ???

    • 2 0

  • jaja

    jeszcze beda jaja na tej budowie zalany tunel metra w wawie to pestka jesli OHL buduje tak samo inny odcinek trasy slowackiego we wrzeszczu to powodzenia

    • 0 0

  • Pólnica

    diabeł Pólnica przybędzie i porwie księżniczkę Damrokę i nikt jej więcej nie zobaczy !!!

    • 0 0

  • tunel

    Dla mnie jest to super sprawa , będzie wreszcie normalny przejazd przez kanał portowy ( a nie tym rozklekotanym promem "Wisłoujście") a najważniejsze że zawsze i o każdej porze i to już nie długo.
    Powodzenia dla budowniczych i nie słuchajcie narzekań bo są tacy co zawsze narzekają.

    • 0 0

  • a gdzie brakujacy kawalek tzw trasy Slowackiego ,Hynka -Hallera ???

    • 2 0

  • Pan Adamowicz i wiele osób w kraju i na świecie jest w błędzie pogaństwa

    święci których wymienia prezydent nie mają mocy wpłynięcia na protekcję pracowników biorących udział w wierceniu maszyny TMB, tylko Bóg. Kto tak myśli, opiera się o naukę pogan znaną już od wieków, np. w pogańskim Rzymie także mieli bożka od każdej rzeczy, teraz w katolicyzmie także to mają.

    • 0 0

  • nareszcie! Gdańsk pod względem nowych inwestycji po prostu dominuje. (12)

    Nie ważne ile czasu zabierają się za rozpoczęcie, ważne, by dogłębnie zanalizować wszystkie przypadki, które mogłyby stanąć na przeszkodzie, są gotowi, więc tylko czekać aż zaczną korzystać z tego ludzie, bo to dla nich budują :)Ależ to będzie piękne

    • 99 25

    • Jesteś urżednikiem od Budynia?

      Jak to "Nie ważne ile czasu zabierają się za rozpoczęcie"? Upadłeś na głowę? No to poczekajmy jeszcze 30 lat z tą inwestycją.
      Gdańsk się rozwija mimo Budynia, ale bez Budynia byłoby dużo szybciej

      • 0 0

    • chyba nie gotowi (1)

      chyba jednak nie gotowi,skoro nie wierci a miała?Jestes tak zafascynowany gdanskimi inwestycjami to przejdz sie po Sródmiesciu,w wielu miejscach na ulicach znajdziesz nieposprzatane pozostałosci zimy

      • 9 19

      • pozostałości zimy? Fajnie masz w głowie.

        • 0 1

    • inwestycja to coś co przyniesie jakąś korzyść, zysk (5)

      stadion i ECS to wydatki a nie inwestycje

      • 21 7

      • czyli Twoim zdaniem powinni robic tylko strefy płatnego parkowania :) (4)

        czy nowa ulica przyniesie miastu bezpośredni zysk? też nie. a może park, skwerek? nie? to już na pewno szkoła czy przedzszkole...

        wszystkie te inwestycje podnoszą nasz komfort życia (poza autostradą Słowackiego), sprawiają że w miescie żyje sie lepiej, rozwija się gospodarka regionu. Zobacz ile zmieniło się na plus w ciągu ostatnich 10 lat w Gdańsku

        • 12 3

        • "autostradą słoackiego"

          coś jak megalopolis Gdańsk...

          • 2 0

        • Inwestycje genrujące bezpośrednie miejsca pracy są jednak cenniejsze (2)

          Faktem jest, że w ujęciu bezpośrednim zarówno stadion, jak i ecs są inwestycjami generującymi potężne koszty. Być może z ich istnienia są i korzyści ekonomiczne, ale jak je wyliczyć?

          Prawdziwym sukcesem byłoby uratowanie stoczni, rozwój rafinerii, jakieś nowe zakłady produkcyjne,a tego w Trójmieście niestety jak na lekarstwo.

          • 4 4

          • To chyba bardziej rola państwa, poszczególnych resortów, by ratować przemysł stoczniowy (1)

            Ciężko oczekiwać żeby miasto wykupiło stocznię, czy jakkolwiek wspomagało de facto prywatną spółkę. Pracy moim zdaniem nie brakuje (chyba, że kończyło się europeistykę, ale to inna sprawa), tylko szkoda, że przeważnie jest za grosze, ale na to też miasto ma mały wpływ. Taka sytuacja na rynku niestety

            • 7 0

            • nikt nie oczekuje od Adamowicza że kupi stocznię.

              Nie rozumuję w kategoriach ta ekipa to, ta ekipa tamto. Uratowanie stoczni byłoby sukcesem Polski i Polaków. Po prostu.

              Praca owszem jest. Ja sobie radzę, ale jestem stary. Ludzie których osatanio poznałem, na granicy 30, o ile nie mają pleców są w słabej sytuacji.

              Owszem mogą pracować w sklepie za ladą, powiedzmy za 1600 na rękę. ale nigdzie nie awansują. z utrzymaniem rodziny przy tych zarobkach także niełatwo...

              o zmianie tej sytuacji trzeba myśleć, a mniej uwagi poświęcać na sondażowe,partyjne przepychanki w tv. tak myślę.

              • 6 1

    • co za tym idzie

      z zadłużeniem też dominuje

      • 4 1

    • jak już obejrzałeś otwarcie z udziałem swojego pryncypała, to wracaj do pracy urzędniku-entuzjasto

      • 17 16

    • Lepiej mieć 3 mies opóźnienia na starcie i dopiąć wszystko na ostatni guzik, niż zacząć o czasie i mieć rok opóźnienia ze względu na "nieprzewidziane okoliczności"

      • 30 6

  • NARESZCIE!!!

    No to róbta, róbta! Już lud za długo się naczekał! Przez ten czas czekania już by drugi tunel pod kanałem La Manche wydrążyli! Chcę się wreszcie doczekać i raz przejechać samochodem!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane