• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza miejsca na styku trzech dzielnic Gdyni

Michał Brancewicz
10 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzisiaj na tym terenie niewiele się dzieje. Jednak w najbliższych latach na jednej z działek znajdujących się po prawej powstanie nowe osiedle. Biegnąca środkiem ul. Strzelców przejdzie remont, a w ciągu linii kolejowej 201 zostanie zlokalizowany przystanek PKM Gdynia Karwiny. Dzisiaj na tym terenie niewiele się dzieje. Jednak w najbliższych latach na jednej z działek znajdujących się po prawej powstanie nowe osiedle. Biegnąca środkiem ul. Strzelców przejdzie remont, a w ciągu linii kolejowej 201 zostanie zlokalizowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.

Przystanek PKM, węzeł przesiadkowy z parkingami, nowy układ drogowy oraz nowoczesne osiedle - tak w ciągu kilku lat zmienią się okolice w sąsiedztwie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na granicy Wielkiego i Małego Kacka oraz Karwin. zobacz na mapie Gdańska



Dzisiaj wielu mieszkańców Gdyni zarzuca projektowi PKM brak cech metropolitalnych, ze względu chociażby na fakt, że pociągi nie docierają do ich miasta. To się zmieni już od 13 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkład jazdy. Niestety mieszkańcy nadal nie będą mogli czuć się w pełni usatysfakcjonowani, bowiem kursujące składy PKM nie będą miały, poza Wielkim Kackiem i Gdynią Główną, innych przystanków, gdzie mogłyby się zatrzymywać.

Taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez rok. Dzisiaj wiadomo, że przystanki w Karwinach zobacz na mapie Gdańskaprzy stadionie zobacz na mapie Gdańska muszą być gotowe przed końcem 2016, żeby był jeszcze czas na rozliczenie projektu PKM, zanim nastanie kolejny rok.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny ma być gotowy przed końcem przyszłego roku. Przystanek PKM Gdynia Karwiny ma być gotowy przed końcem przyszłego roku.
Projekty i pozwolenia czekają od miesięcy, ale przetarg zostanie ogłoszony dopiero na początku roku. Natomiast sama realizacja rozpocznie się najprawdopodobniej wczesną wiosną. Nadal nie wiadomo, czy będzie prowadzona przy całkowitym zamknięciu obu torów linii 201, czy będą one wyłączane pojedynczo. Z naszych informacji wynika, że kolejarze skłaniają się do utrzymania połączeń z Gdynią, dlatego prace obejmą najpierw jeden, a potem drugi tor i trwać będą w sumie ok. 8 miesięcy.

O ile budowa przystanku PKM Gdynia Stadion ograniczy się właściwie do samej infrastruktury kolejowej, o tyle powstanie tego drugiego pociągnie za sobą prawdziwą rewolucję komunikacyjną oraz stanie się impulsem do rozwoju niezagospodarowanych dzisiaj terenów. A wszystko to u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, czyli w miejscu, gdzie spotykają się trzy gdyńskie dzielnice (Wielki Kack, Karwiny i Mały Kack).

To tam powstanie potężny węzeł integracyjny ułatwiający dojazd do przystanku kolejowego pasażerom podróżującym autobusami, trolejbusami, rowerami lub samochodami.

W czerwcu miasto zleciło wykonanie wielowariantowej koncepcji węzła. Firma BPBK z Gdańska uporała się z tym zadaniem w kilka miesięcy.

- Przekazaliśmy całą dokumentację wraz z rekomendowanymi rozwiązaniami do Wydziału Inwestycji. Teraz czekamy na uwagi - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.
Zakres prac jest bardzo szeroki i nie dotyczy jedynie przebudowy skrzyżowania Wielkopolska-Strzelców-Sopocka, pod którym postanie przystanek. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej, powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i bus-pasów.

Ponadto powstanie wielopoziomowy parking na 250 miejsc, 160 miejsc na parkingu osiedlowym oraz parking kiss & ride (dla kierowców podwożących pasażerów na PKM). Na rowerzystów czekać będzie 50 miejsc postojowych.

A i to jeszcze nie wszystko. Inwestycja zakłada budowę tunelu pod ulicą Strzelców i kładki nad torami kolejowymi z zejściami na perony. Kładka dla pieszych i rowerów ma powstać też nad ul. Wielkopolską.

Miasto czeka teraz na opinię ZDiZ, by wybrać ostateczne rozwiązania.

- To jest kwestia kilku dni, maksymalnie tygodnia, może dwóch - mówi Teresa Horiszna, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Chcemy jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na projekt budowlano-wykonawczy.
Kiedy mogłaby nastąpić realizacja?

- Na dzisiaj zakładamy, że projekt będzie gotowy w pierwszej połowie 2017 roku, budowa ruszy na przełomie 2017 i 2018 i zakończy się w 2019 - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni i wyjaśnia. - To jest olbrzymie przedsięwzięcie, trudne zarówno w warstwie projektowej, jak i sferze wykonawczej. Będziemy ingerować w jedną z głównych arterii łączących południowe dzielnice ze śródmieściem, z której codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy osób. Nie będzie możliwości całkowitego jej zamknięcia, więc roboty będą musiały odbywać się pod ruchem.
Dzisiaj miasto nie chce mówić o ewentualnych kosztach, ale według szacunków, które pojawiły się w mediach, inwestycja może pochłonąć ok. 55 mln zł. Swoją cegiełkę do budowy węzła dorzuci także Sopot, którzy przy okazji tego projektu zmodernizuje kilka ulic. W tym przypadku szacunkowy koszt to ok. 25 mln zł.

Tak ma wyglądać osiedle Azymut, które wybuduje deweloper Inpro. Tak ma wyglądać osiedle Azymut, które wybuduje deweloper Inpro.
Już teraz jeden ze znanych deweloperów przymierza się do rozpoczęcia budowy nowego osiedla w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku PKM Karwiny na wzniesieniu między ul. Strzelców a Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska. Chodzi o Inpro, które nabyło działkę w zeszłym roku. Co ciekawe, inwestor przekonuje, że fakt, iż wkrótce zaczną docierać tam pociągi PKM, nie miał wielkiego znaczenia.

- To na pewno jest dodatkowy atut, ale nie powód zakupu gruntu - mówi Rafał Zdebski, pełnomocnik zarządu firmy Inpro. - Ta lokalizacja i tak jest dobrze skomunikowana.
W ramach inwestycji o nazwie Azymut, która będzie jednym z osiedli położonych najbliżej PKM na trasie całej linii, powstanie za jednym zamachem siedem kameralnych budynków trzy-, cztero- i pięciokondygnacyjnych, a w nich blisko 200 mieszkań.

- Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Planujemy, że budowa ruszy w I kwartale przyszłego roku i potrwa do końca 2017 - zapowiada Zdebski.
Już teraz można wstępnie rezerwować mieszkania, a sprzedaż ruszy wraz z początkiem robót. Ceny metra wahać się będą między 6 a 7 tys. zł.

W pobliżu przystanku jest jeszcze kilka innych gruntów znajdujących się w prywatnych rękach, jednak w tym momencie nie wiadomo, jakie plany wobec nich mają ich właściciele.

Inwestycje

Azymut

Azymut

Inpro

Gdynia Mały Kack, ul. Strzelców Mapa

34 do 96 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (201) 7 zablokowanych

  • sopocka/wielkopolska?

    A czy Sopocka będzie dalej w korku czy będzie jakieś rozwiązanie?

    • 8 1

  • Rzygac sie mi chce za kazdym razem kiedy cytowany jest ten tetryk-nieudacznik marek "to sie nie da" stempa. Jeszcze nie zaczeli a juz pietrzy problemy. Moze zwyczajnie on jest slaby a nie projekt skomplikowany? Z takim podejsciem nie dziwi, ze TriStar po prostu jako projekt nie mogl sie udac pod zarzadem tego szczurasa. I pomyslec, ze takie lajzy jak on maja pracowac do emerytury w wieku 67 lat i wiecej. Niczego dobrego Gdyni to na przyszlosc nie wrozy. Mysle, ze polozy tez ten projekt tzn. PKM jak tylko ktos dopusci zeby sie tego dotknal.

    • 7 1

  • 2017, 2018, 2019 (14)

    Dlaczego zawsze inwestycje publiczne mają takie długie czasy realizacji? Rozumiem rok, półtora... ale 2019 rok?

    I co z biletem metropolitalnym na tą metropolitalną kolejkę?
    Czy zarządy 174 spółek komunikacyjnych znalazły czas by wspólnie zajadać się krewetkami, pić wino za 150 zł za butelkę i ustalić w końcu kiedy będzie można na jednym bilecie jechać SKM, PKM i ZKM / ZTM?

    • 138 24

    • w czym znowu masz problem? (9)

      przecież wszystko jest napisane. Czekasz od samego rana, żeby tylko przywalić bezsensowny komentarz przeciwko UM?

      • 17 27

      • haha (2)

        Spójrz na Gdańsk jak sie rozwija ile poczynił inwestycji i zrealizował je dla mieszkańców.

        A teraz spójrz na gdynie i co widzisz....

        • 3 3

        • Że jest po wyborach i kurek pieniedzy dla platformowego Gdańska się zakręci. (1)

          Przed rządami PO Gdynia się całkiem nieźle rozwijała w przeciwieństwie do Gdańska, który nie miał nawet jednego dwupasmowego dojazdu do Obwodnicy. Przyszło PO i zakręciło kurek Gdyni, a odkręciło Gdańskowi. Zobaczymy co teraz przyniesie przyszłość.

          • 4 2

          • Kurek wam ktoś we łbie zakręcił

            Czym będziecie tłumaczyć nieudolność szczurzej kliki jak rządu krwawego Thuske zabraknie?

            • 1 2

      • w tym, że dużo płacę (3)

        przeciwko jakiemu UM? Pisałem coś o jakimś UM? Co miesiąc musze kupić miesięczne za 250 zł, wiec z tym mam problem

        • 17 2

        • Skoro Ty masz zapłacić mniej (2)

          to znaczy, że miasto, SKM, PKM czy inne ZKM zapłaci więcej.
          I dziwisz się że im nie zależy.
          Muszą się dogadać żeby zarabiać mniej :)

          • 4 6

          • Nie (1)

            Muszą się dogadać w sprawie wielkiego ułatwienia, które przyniesie im wielu nowych pasażerów i zwiększy zyski a nie straty.

            • 5 0

            • jest to z pewnoscia zysk dla mieszkancow

              i cieszylbym sie, gdyby wreszcie sie udalo wprowadzic taki bilet.

              Co do jednak samych podmiotow, to nie jest wcale pewne, czy od razu zaczna zarabiac wiecej.

              Mimo wszystko nalezy taki bilet wprowadzic.

              • 1 0

      • Twoja postawa jest lepsza?

        wszystko co zrobi UM będziesz akceptował, żadnej krytyki nawet jak się należy? Masz portret marszałka nad łóżkiem? Człowieku ogarniecie biletu metropolitalnego powinno być załatwione przed uruchomieniem PKM, a nie tylko nie jest, ale najwyraźniej nic w tej kwestii się nie dzieje dalej... zresztą co bym nie napisał i tak staniesz w obronie swojego ukochanego UM

        • 15 5

      • akurat wspolny bilet to podstawowa kwestia

        wiec dobrze ze pyta

        • 34 2

    • Trwają długo bo są zwykle złożone i skomplikowane, tak technicznie jak i prawnie. W rok to się buduje dom jednorodzinny jak dobrze pójdzie.

      • 1 2

    • Jak Ci żal to idz do biedry i kup sobie krewetki i wino. To ogólnodostępne produkty (1)

      Ostatnio jadłem ośmiorniczki,powinni mnie zamknąć jako burżuja. Wyjdź z domu i zacznij żyć...Pozdrawiam

      • 15 9

      • Teraz ogólnonarodowym przysmakiem będzie salceson i gryczana z masłem! Spożywając te delikatesy już nie trzeba będzie bać się posądzenia o burżujstwo :)

        • 14 2

    • Co ty z tymi krewetkami?

      Możesz w biedrze kupić całkiem tanio. A wino za 150 butelka to taka tam średnia półka.

      • 13 6

  • Będzie dobrze.

    Mam nadzieję, że PKM w niedalekiej przyszłości połączy południowe dzielnice Gdyni z północnymi.

    • 2 1

  • Od piątku czyli od włączenia Tristalu Gdańsk jest zakorkowany kompletnie. (4)

    Dlaczego o tym nie piszecie?
    Uruchomili źle funkcjonujący system bo widocznie dotacje musieli by oddać ale dlaczego naszym kierowców kosztem?
    Dzisiaj z Gdańska do Oliwy 50 minut o 7.00.Mam nadzieje,że nowa prokuratura się tym zajmie jako jednym z pierwszych spraw.

    • 26 4

    • zakorkowanie 3miasta wynika z nadmiaru samochodów (1)

      a nie z uruchomienia TRISTARa.

      Skądinąd pieniądze wydane na TRISTAR można było wydać na bardziej produktywne inwestycje (nie drogowe, ale komunikacyjne).

      • 5 5

      • Tak nagle od piątku tysiące dodatkowych pojazdów się pojawiło na ulicach Gdańska,tak?

        Najgorzej jak przyjmie to postkomuna za fakt aby uniknąć odpowiedzialności to będziemy się męczyć do czasu analizy biegłych.

        • 5 0

    • To Gdynia była odpowiedzialna za wdrożenie Tristara w całym trójmieście

      i wszystko jasne

      • 3 8

    • Kto miał zarobic ten zarobił...
      To chyba dobrze!
      A zarobione pieniądze i tak trafią do gospodarki np. ktoś kupi Audi Q7.
      Więc powinni się cieszyć.

      • 7 0

  • Brak organizatora ! Brak środków i zysków ! (9)

    Gdy Gdynią rządziła Franciszka Cegielska to organizowała spotkania z mieszkańcami i omawiała problemy nowego budownictwa i kwestie mieszkalnicze. Pamiętam specjalne narady prezydium miejskiego które odbywały się w różnych dzielnicach. Pracowałam w prezydium w tamtym okresie i wiem jakie były starania przed każdym posiedzeniem prezydium i przed wyjazdem na dzielnicę. Pamiętam jedno z najpiękniejszych spotkań Prezydent z mieszkańcami Oksywia. Odbyło się ono przed świętami w grudniu. Miejscem była Akademia Marynarki Wojennej. Po spotkaniu zostaliśmy z kierownictwem AMW. Piękna ceremonia podczas której wielu mieszkańców przyniosło kwiaty prezydent i rektorowi AMW admirałowi Kitowskiemu. Pięknym gestem porozumienia był fakt, że AMW pokryła dzięki prywatnej umowie prezydent 40 procent na remonty bloków na Oksywiu. Tylko Franciszka potrafiła tak negocjować i dokonać czegoś tak trudnego ! Rektor po konsultacjach z władzami finansowymi zadzwonił do prezydent i po spotkaniu w restauracji Franciszka przyjechała do prezydium zadowolona z słowami na wejściu - kochany rektor pomógł Oksywiu ! Chwała marynarce wojennej. Pieniążki mam !
    Teraz zostało tylko wspomnienie po dobrym rządzeniu.

    • 69 17

    • Super (1)

      Załatwiła pieniądze od uczelni finansowanej z budżetu państwa. Czyli rektor faktycznie pomocny, jak dysponował nie swoimi pieniędzmi

      • 2 1

      • A Gdańsk to skad ma pieniadze na inwestycje? Wykopał pod jabłonią?

        • 1 0

    • Jednym słowem pranie pieniędzy na AMW. Ciekawe skąd je wzięli, rektor ze swojej kieszeni nie dał.

      • 2 1

    • Chesz zamienić go na budynia jak ci żle? (5)

      • 3 9

      • Budyniem se gęby nie wycieraj śledziu !! (2)

        Budyń zarządza organizmem 5 x większym od Gdyni i robi to 5 x lepiej.

        • 8 14

        • Tyle mieszkań co on ma to faktycznie kupa roboty:-) I mam nadzieję, że matematykę zna lepiej od Ciebie:-)

          • 3 0

        • I ma 10x więcej wsparcia od rządu

          Ciekawe jak teraz będzie sobie radził...

          • 5 6

      • (1)

        Ja wolałbym Budynia niż Szczurka.

        • 11 10

        • wracaj więc

          • 6 2

  • Płk. Dąbka

    A jak tam przebudowa pl Dąbka i skrzyżowania z Estakadą Kwiatkowskiego. Ach zapomniałem przecież jakiś urzędas ogłosił, ze nie ma na to kasy. A Obłuże, Pogórze,Babie Doły, Oksywie codziennie stoi w korkach gigantach. Brawo, cała Północna Gdynia cieszy się z kolejnych inwestycji. Dzieki Ci wielki prezydencie , Rado Miasta i Wszystkich dzielnic. Niech was sz... trafi.

    • 9 2

  • Wybudujcie sobie drugie lotnisko!

    Tak się guzdrać, żeby dwa przystanki kolejki nie były gotowe to już przesada. Na dokładkę jeden miała finansować Nirvana, tzn. Riviera i tego nie można wyegzekwować??? Parodia. Gryzoń by się uśmiał.

    • 4 7

  • nie będzie przystanku

    i tyle w temacie

    • 4 3

  • w rzeczywistości tam nie ma tyle miejsca

    szkoda, że nie ma dostępu do planów bo wizualizacja jest mocno przesadzona.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane