• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego

MKo
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r. Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r.

Krajowa Izba Odwoławcza przywróciła firmę Nextbike Polska do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru metropolitalnego Mevo. Spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem pierwszego projektu Mevo. Decyzja o włączeniu Nextbike Polska SA do dialogu oznacza wydłużenie procedury przetargowej o kilka tygodni. System ma być uruchomiony jesienią przyszłego roku.



Czy rower Mevo ma jeszcze szansę, by okazać się sukcesem?

Operatorem roweru metropolitalnego Mevo od marca do października 2019 r. była spółka NB Tricity, spółka celowa założona przez Nextbike Polska. W całości należała ona do Nextbike Polska i powołana została wyłącznie do realizacji projektu Mevo.

Warto dodać, że Nextbike Polska na piśmie deklarował, że to spółka-matka w 90 proc. wykona umowę z OMGGS - formalnie jako podwykonawca swojej spółki-córki. Później - już w trakcie realizacji projektu Mevo - Nextbike Polska dwukrotnie zmieniał prezesów zarządu. Pogorszyła się też jego sytuacja finansowa. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Rowery Mevo na ulicach Gdańska do obsługi Jarmarku



Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umowy był formalny wniosek NB Tricity o poparcie planu restrukturyzacji spółki oraz brak należytego wykonania umowy.

- Mimo próśb o wspólne ustalenie zasad restrukturyzacji prezes Nextbike Polska przesłał nam wówczas formalną propozycję, wobec której musieliśmy zagłosować "za" lub "przeciw". Przed podjęciem decyzji otrzymaliśmy wgląd w sytuację finansową spółki i wnioskowaliśmy o dialog z Alior Bankiem, który finansował większość kredytów spółki. Po rzetelnej analizie sytuacji, w trosce o publiczne środki, wraz z prezydentami i burmistrzami podjęliśmy decyzję o wypowiedzeniu umowy. Dzięki temu zachowaliśmy 30 milionów zł przeznaczonych na drugi etap Mevo, odzyskaliśmy 4,02 mln zł gwarancji bankowej. Otrzymaliśmy też pisemną deklarację prezesa Nextbike Polska, iż abonenci otrzymają zwrot środków. Niestety deklaracja ta do dziś nie została zrealizowana - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy. Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy.

Obszar wyklucza Nextbike'a



W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału, była także spółka Nextbike Polska. W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-proc. podwykonawcą.

Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Oznacza to, że Nextbike Polska zostaje włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu i rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja KIO spowodowała wydłużenie procedury o kilka tygodni. W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu - dodaje Michał Glaser.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), ocenia, że w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem.

- Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca. Oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - mówi Karnowski.
W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami. W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami.

Rowery jesienią 2021 r.



W dotychczasowym postępowaniu brały udział dwie firmy: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzja KIO o konieczności zaproszenia trzeciej firmy oznacza, że przeprowadzona zostanie nowa runda rozmów z Nextbike Polska.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie ostatecznych warunków zamówienia publicznego, co nastąpi prawdopodobnie późną jesienią. Wcześniej odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0. Po ogłoszeniu ostatecznego opisu zamówienia zaproszone firmy będą miały przynajmniej 10 dni na złożenie ofert.

Przetarg na Mevo 2.0 ma zostać ogłoszony jesienią lub na przełomie roku. To oznacza, że rowery - już obsługiwane przez nowego operatora - na ulicach Trójmiasta i pozostałych pomorskich gmin pojawią się najwcześniej po wakacjach 2021 r.
MKo

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • Polska...

    Nie wiem czy to smutne, czy wręcz straszne...
    Nie udało się, kasa przepadła- i jest druga szansa.
    To jakiś system resocjalizacji złodziei?

    • 3 0

  • Kupiłem rower, mam gdzieś całe Mevo (1)

    Jeszcze niech wybiorą na nowo tego partacza Naxtbike to będzie śmiesznie. Ktoś ostro chce zmarnować publiczne pieniądze.. dwa lata żeby rozstrzygnąć przetarg.. jakaś porażka. Dno i 3m mułu...a zaczęło się nieźle.

    • 18 0

    • Ja też

      Gravele są świetne

      • 0 0

  • bez ładowania w stacji to się nie uda.

    ale kto zbuduje 500 stanowisk pod OBC?

    • 3 0

  • z czajką mozna pogrywać w Warszawie

    to czemu z Mevo nie można. Patologia kolesiowa jest nie do pokonania.

    • 5 4

  • nextbike to niemiecka firma

    pokazała się z najgorszej strony - nie chcemy jej tutaj.

    • 8 0

  • Do dzisiaj nie oddali pieniedzy za roczny abonament, mimo pism do nich.

    • 5 0

  • Ggg

    Łapówka że żenada cały ten projekt!

    • 2 1

  • Brak słów (1)

    Może mi ktoś wytłumaczyć czemu to wszystko aż tyle musi trwać? Jesień 2021? Przecież to jest jakaś kpina. Szkoda ze przez najbliższy rok w tym tez kolejne wakacje ani mieszkańcy ani turyści nie będą mogli skorzystać z rowerów miejskich. Z taką pompą jak to było ogłaszane, tyle rowerów, nowoczesnych, tyle stacji a to jeden wielki cyrk na kółkach

    • 3 0

    • Odpowiedź

      W Gdańsku wybierani są nieudacznicy

      • 2 2

  • Bo to jest taki byznesowy poker.

    Cytując klasyka: "Graliśmy uczciwie, ja oszukiwałem, ty oszukiwałeś..., wygrał lepszy" :)
    Tylko, że grają naszą forsą.

    • 6 0

  • Nextbike powinien być stanowczo odsunięty od tego przedsięwzięcia. Rowery zapewne wesoło już pordzewiały gdzieś w Nowym Porcie, za rok trzeba będzie sprawić nową flotę, hahaha, przed samą zimą (a żeby się akurat trafiła śnieżna!!!). Tyle w temacie...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane