• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła już niestraszna na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia po uruchomieniu ILS kategorii drugiej.
  • Tak wyglądało oświetlenie pasa startowego, gdy na lotnisku funkcjonował ILS kategorii I.

Gdańsk jest trzecim lotniskiem w Polsce z ILS-em kategorii II. Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle. Inwestycja kosztowała w sumie 70 mln zł.



Do tej pory na lotnisku działał ILS (ang. Instrument Landing System) kategorii I. Co oznaczało, że w trudnych warunkach atmosferycznych piloci mogli precyzyjnie podchodzić do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji (Decision Height) do 60 metrów oraz widzialności na drodze startowej (Runway Visual Range) wynoszącej co najmniej 550 metrów.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji te parametry zmienią się odpowiednio do 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk.

Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.
Prace po stronie lotniska polegały na poprawie geometrii pasa oraz zamontowaniu nowego oświetlenia (liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk), natomiast Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiadała za montaż urządzeń (anten) systemu radiowego na kierunku 29 (od strony miasta). Natomiast na kierunku 11 podejścia odbywają się głównie na zainstalowaną kilka lat temu radiolatarnię DVOR.

Port lotniczy w Gdańsku będzie trzecim po Okęciu i Modlinie lotniskiem w Polsce z tak nowoczesnym wyposażeniem.

Trwające przeszło rok prace wymagały momentami zamykania poszczególnych fragmentów pasa startowego. W jeden weekend czerwca lotnisko było nawet zupełnie zamknięte. Chwilowe niedogodności z pewnością opłacą się pasażerom. Wystarczy powiedzieć, że nowy system ograniczy liczbę odwoływanych lotów o 90 proc. W zeszłym roku na ponad 40 tys. operacji
odwołano 385 (niecały 1 proc.), z czego 310 w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi.

- To była najtrudniejsza inwestycja w historii jeśli nie lotniska, to na pewno naszej spółki. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku - Wiele osób mówiło, że nam się nie uda, ale się udało.
Cała inwestycja pochłonęła 70 mln zł, a dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Czytaj także: Zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdynia

Nocne lądowanie na lotnisku z systemem ILS kategorii II

Miejsca

Opinie (238) 9 zablokowanych

  • Taras widowiskowy

    brakuje tylko teraz fajnego tarasu np taki co był w starym terminale na 1 pietrze można było pomachać rodzinie przy przylocie odlocie rownież dzieciaki robiły tam wycieczki żeby zobaczyć samoloty a teraz nic.. Pytanie tez kiedyś w hali przylotów była głośna informacja kiedy samolot wyładował ''prosimy o uwagę wyładował samolot z rejs nr 111 '' coś w tym stylu czemu teraz tego nie ma niw trzeba było szukać tablic

    • 7 3

  • Pozdrowienia z wioski Gdynia (16)

    Niestety ale nasze miasto Gdynia, w porównaniu do Gdańska, to wiocha. Gdańsk rozwija się znacznie szybciej niż Gdynia. Jeszcze jakieś 10 lat temu Gdynia wyprzedzała Gdańsk. Gdańsk buduje sieć komunikacyjną, obwodnicę Południową, stadion na 40 tyś ludzi, drogi dojazdowe do obwodnicy Trójmiejskiej, tunel pod Martwą Wisłą, powiększa lotnisko, daje dużym rodzinom darmową komunikacje. Co robi Gdynia? Estakada ok chociaż projekt mógłby być lepszy. Bus pas na Kieleckiej??? Winda na kamienną górę??? Niekończąca się opowieść na Chwarznieńskiej???

    • 58 20

    • (4)

      czego ci 'wieśniaqu' brakuje w Gdyni; sieci komunikacyjnej, dodatkowej obwodnicy (gdziekolwiek ona miałaby być), stadionu (czymkolwiek jest ten tyś), dróg dojazdowych do obwodnicy, tunelu pod rzeką kaczą, no czego ci brakuje???

      • 9 15

      • (3)

        Obwodnicy Witomina, Drogi Czerwonej, Tunelu w Chyloni i wielu innych

        • 20 5

        • Obwodnica Witomina? Nie bądź śmieszny. W którym miejscu? Między domkami, blokami i Parkiem Krajobrażowym? (1)

          Jeszcze może o cmentarz zahaczysz? Przecież na Witominie nie ma miejsca na obwodnicę. Ta dzielnica jest otoczona Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym. Musiałbyś tworzyć drogą między lasem a blokami, żeby odciążyć Chwarznieńską.

          • 4 11

          • obwodnica Witomina

            jakbyś nie wiedział miasto samo ją wymyśliło, ale zaraz potem dodało że nie ma 70 mln na budowę i w związku z tym wybuduje ja za ok 40 lat

            • 2 0

        • może jeszcze frytki do tego?

          • 3 4

    • (1)

      Y mów za siebie. Pewnie mieszkasz w kartonie pod mostem i masz problem. Gdańsk to stare zapchlone miasto gdzie szczury biegają po ulicach i wszędzie śmierci.

      • 5 15

      • O przepraszam szczur to w gdyni :D

        • 10 1

    • Beznadziejna konkurencja

      Ten idiotyczny zwyczaj konkurowania z sąsiadem, nie pozwala temu krajowi iść do przodu. Syndrom Kargula i Pawlaka siedzi w tych genach i na tym forum znajduje swoje ujście. Jedziecie po sobie wszyscy jak leci Gdańsk, Gdynia a już nie wspominam nawet o mniejszych częściach aglomeracji. Powinien przyjść jeden mądry, nakazać jedno miasto od Pruszcza po Wejherowo i koniec dyskusji. Rozwój murowany. Tylko co byłoby z tym forum .....?

      • 11 3

    • obwodnica południowa to inwestycja centralna

      • 0 0

    • milcz tępy krzyżaku (1)

      jak byś był z Gdyni to NIGDY byś takiego badziewia nie napisał.A Gdynia wyprzedzała wyprzedza i ZAWSZE będzie wyprzedzała Gdańsk.

      • 1 22

      • zgadza się

        szczególnie jak jest pasożytem większego miasta.

        • 10 2

    • Masz minusa (2)

      Gdynia nigdy nie wyprzedzała Gdańska.

      • 20 9

      • Wyprzedza - w dostarczaniu mi rozrywki

        niemal codziennie czytam o nowym nieoczekiwanym sposobie, w jaki władze Gdyni postanowiły się właśnie skompromitować :-)

        • 15 1

      • Dokładnie. Gdańsk był zawsze większy od Gdyni i miał większe możliwości. Tylko ignorant tego nie dostrzega.

        Ale taki komentujący, sprytnie manipuluje opinią publiczną, podając rzekome fakty, że "jeszcze 10 lat temu Gdynia wyprzedzała Gdańsk".

        • 12 4

    • Nie martw się, gryzoń wiecznie rządzić nie będzie.

      szkoda Gdyni, wiele więcej by wygrała na przemyślanej współpracy z Gdańskiem.
      Gdańsk ma zdolności do wyciągania kasy z UE, a Gdynia zamiast się umiejętnie do tej infrastruktury podłączać, to woli potworną kasę ładować we własną. Przecież to z ekonomią nie ma nic wspólnego. Co to jest Gdynia, państwo w państwie, czy jak ? Może jeszcze niepodległość ogłosi.

      • 13 1

    • aż przeleciałem sobie wszystkie komentarze pod artykułem, żeby znaleźć, że jest, ...jest jeden frustrat, jeden, który z d__ włoży swoje grosze nt. Gdyni, nie wytrzymał, musiał coś dołożyć

      • 7 9

  • Kiedy loty po Polsce? (6)

    Bezpośredni do Wrocławia za 99 zł
    Marzenie

    • 95 8

    • no i nie zapominajmy o lotach do gdyni, wejherowa i słupska a po drodze są jeszcze łęczyce też by trzeba lotnisko walnąć . (1)

      • 11 3

      • Po drodze nie ma Łęczyc.

        • 0 2

    • Podobno mają zrobić do Lichenia i na Jasną Górę. (2)

      Toruń negocjuje.

      • 28 9

      • rozumiem że to ironia ale szkoda bo do Częstochowy by się przydał

        • 3 4

      • RydzykAir już kupije nowe maszyny :)

        • 13 5

    • Był w wakacje do Wrocławia. Teraz są loty do Modlina i na Okęcie oraz do Krakowa.

      • 5 1

  • ja bym wylądował bez takich systemów (11)

    Bylo sie kiedys pilotem i za moich czasów nie bylo takich rzeczy

    • 37 112

    • (2)

      uwielbiam takich ludzi! moj prapradziad wsiadal na konia prawdopodobnie zabieral szable i gnal przed siebie w sobie tylko wiadomym celu. i co z tego? kogo interesuje co bylo a czego nie ma? mnie interesuje co jest, co bedzie i co moze byc.

      • 5 0

      • albo na woła (wsiadał)

        • 0 0

      • czego nie bylo...

        • 0 0

    • (3)

      Ale on ma rację! Jeszcze 20-30 lat temu takich udogodnień po prostu nie było, a samoloty lądowały... albo zawracały

      • 5 10

      • 20-30 lat temu komputerów nie było internetu i też ludzie żyli (2)

        a kierowcy nie mieli tych wszystkich systemów i też dojeżdżali do celu.

        • 15 3

        • A milion lat temu to jeszcze ludzi nie było i się żyło.

          • 9 0

        • no nie wszyscy dojeżdżali

          liczba wypadków i spowodowanych nimi zgonów była zdecydowanie większa więc łaskawie stul dziub

          • 10 3

    • nie było oświetlenia? (1)

      to w jakich ty czasach byłeś pilotem? 19 wieku i balony pilotowałeś?
      Ten cały system to po prostu dodatkowe oświetlenie, które umożliwa lądowanie w trudnych warunkach.

      • 6 2

      • Jakby to była kwestia kolorowych lampek to każde lotnisko miałoby ILS najwyższej kategorii

        Poczytaj najpierw, potem się wypowiadaj

        • 3 0

    • w Smoleńsku też lądowali bez takich systemów

      • 47 3

    • Ty byś... kierownicę sobie najpierw zamontuj ;)

      • 15 5

  • Jestem dumny z gdanskiego lotniska! Dobra robota!

    • 6 1

  • super :-) dobrze że inwestują :-) (8)

    • 142 9

    • Jak to jest (6)

      Wydali 70 baniek na ogólnie powiedziane światełka a Gdynia ponad 90 na lotnisko

      • 4 15

      • Bo w Gdańsku wydało lotnisko ze swoich (1)

        A w Gdynii to lotnisko nie miało kasy i dał kto inny :).

        • 4 2

        • Bolek się też dołożył?

          • 1 0

      • Ale do nas teraz przylatują samoloty nawet jak jest gęsta mgła

        a do was nie przylatują nawet jak powietrze jest 100% przejrzyste.
        Taka różnica. Nasze 70 w "światełka" dają więcej pożytku niż wasze 100 w całe lotnisko.

        • 8 3

      • bo nas stać na światełka to sobie robimy, was na lotnisko nie stać i teraz macie kongo (1)

        • 11 4

        • a głupiemu radość

          • 3 1

      • i co z tego?

        90 baniek ale za to ile w Gdyni samolotów ląduje że hoho!!!!! Gdyby nie repra Grecji to by mieli super obłożenie!!! A tak svigają aie tylko z Rafomiem :-D

        • 9 1

    • inwestują z głową, nie to co w G-dyni ;)

      • 24 8

  • W Modlinie???

    Ostatnio spędziłem tam upojna noc właśnie z powodu mgly....

    • 7 2

  • Polska w ruinie

    Zaczyna się odbudowa Polski z ruin...no błyskawicznie zaczęli.

    • 11 0

  • Bez przesady... (9)

    Widzialność 300m to żadna "super gęsta" mgła.

    Choć postęp oczywiście jest. Z powiedzmy kilkunastu dni w roku, kiedy mgła uniemożliwiała start/lądowanie, zrobiło się kilka..
    I za to brawo!

    • 72 20

    • Dzięki nowemu ILS ilość odwołanych lotów zmniejszy się o 90% (4)

      • 21 2

      • Na jakiej podstawie wyliczyłeś te 90% geniuszu?? Oświeć mnie. (3)

        Rozumiem, że jesteś jasnowidzem, coś jak wróżbita Maciej, i przepowiadasz przyszłość w zakresie odwoływanych lotów z Gdańska.
        A dlaczego ten procent wskazujący zmniejszenie odwołanych lotów, który podajesz, nie może wynosić np. 70% albo 99,99%.

        • 4 22

        • (1)

          żaden z Ciebie rozum, tylko pieniacz

          • 7 1

          • Czyli znacie liczbę dni z mgłą na następny rok tak? I wyliczyliście, że będzie 90% mniej odwołanych lotów?

            Bo tak wynika z waszych komentarzy. Czyli a priori zakładacie, że macie jakieś dane i na ich podstawie robicie obliczenia jakiś procentów.
            Te 90%, które podajecie pochodzi z gazety wyborczej trójmiasto, gdzie jest napisane: "W 2014 r. na blisko 40 tys. operacji odwołano 385, z czego 310 z powodów meteorologicznych. Dzięki wyższej kategorii ILS liczba ta ma spaść o 90 proc." Więc nie ma pewności, czy te statystyki będą wyglądały tak samo w 2015 r. czy w 2016 r.. No chyba, że jesteście jasnowidzami co do dni z mgłą.
            Ale lepiej kogoś obrazić pisząc o pieniaczu czy odsyłaniu na jakieś tekst z jakiegoś forum.

            • 2 14

        • Wejdź sobie na Skyscrapercity wątek o rozbudowie gdańskiego lotniska i poczytaj

          • 11 1

    • Wiesz o czym piszesz? (2)

      300 metrów przy prędkości 300 km/h to nadal bardzo gęsta mgła...

      • 11 0

      • (1)

        Ależ ja tego nie neguję. Dla samolotu 300m w poziomie (a szczególnie 30m w pionie) to kiepska widoczność i doskonale o tym wiem.
        Nawiązuję jedynie do (moim zdaniem niefortunnego) zdania w artykule "Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle.". Wprowadza ono czytelników w błąd, bo dla większości "bardzo gęsta mgła" jest wtedy, kiedy nie np. widać drugiej strony ulicy czyli widoczność spada poniżej np. 20m

        • 4 6

        • A ja Cię rozumiem

          Artykuł nie jest do pilotów, tylko do gawiedzi. A dla gawiedzi czym innym jest bardzo gęsta mgła niż dla pilota. I teraz taki gawiedź pomyśli sobie no tak, jest bardzo gęsta mgła że ręki wystawionej nie widać, ale spoko, mamy super ILS. Przyjeżdża na lotnisko a tu d**a, nie leci, bo na tak gęstą mgłę, to potrzebny ILS kat III.

          • 5 1

    • taaaa oczywiście

      przy średniej prędkości lądowania ok 300km/h to na prawdę mgiełka

      • 14 1

  • "Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk." (1)

    Czy są w Polsce niższe? Bo jeśli nie należało napisać - Gdańsk ma najlepszy system z Polskich lotnisk.

    • 7 2

    • tak tak

      najlepszy...największy i najbardziej wieśniacki..

      • 0 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane