• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła już niestraszna na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia po uruchomieniu ILS kategorii drugiej.
  • Tak wyglądało oświetlenie pasa startowego, gdy na lotnisku funkcjonował ILS kategorii I.

Gdańsk jest trzecim lotniskiem w Polsce z ILS-em kategorii II. Uruchomiony w czwartek system pozwala pilotom na lądowania i starty nawet w bardzo gęstej mgle. Inwestycja kosztowała w sumie 70 mln zł.



Do tej pory na lotnisku działał ILS (ang. Instrument Landing System) kategorii I. Co oznaczało, że w trudnych warunkach atmosferycznych piloci mogli precyzyjnie podchodzić do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji (Decision Height) do 60 metrów oraz widzialności na drodze startowej (Runway Visual Range) wynoszącej co najmniej 550 metrów.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji te parametry zmienią się odpowiednio do 30 metrów (DH) i 300 m (RVR). Są to najniższe minima operacyjne pośród największych polskich lotnisk.

Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci będą mogli podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.
Prace po stronie lotniska polegały na poprawie geometrii pasa oraz zamontowaniu nowego oświetlenia (liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk), natomiast Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiadała za montaż urządzeń (anten) systemu radiowego na kierunku 29 (od strony miasta). Natomiast na kierunku 11 podejścia odbywają się głównie na zainstalowaną kilka lat temu radiolatarnię DVOR.

Port lotniczy w Gdańsku będzie trzecim po Okęciu i Modlinie lotniskiem w Polsce z tak nowoczesnym wyposażeniem.

Trwające przeszło rok prace wymagały momentami zamykania poszczególnych fragmentów pasa startowego. W jeden weekend czerwca lotnisko było nawet zupełnie zamknięte. Chwilowe niedogodności z pewnością opłacą się pasażerom. Wystarczy powiedzieć, że nowy system ograniczy liczbę odwoływanych lotów o 90 proc. W zeszłym roku na ponad 40 tys. operacji
odwołano 385 (niecały 1 proc.), z czego 310 w związku ze złymi warunkami atmosferycznymi.

- To była najtrudniejsza inwestycja w historii jeśli nie lotniska, to na pewno naszej spółki. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku - Wiele osób mówiło, że nam się nie uda, ale się udało.
Cała inwestycja pochłonęła 70 mln zł, a dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Czytaj także: Zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdynia

Nocne lądowanie na lotnisku z systemem ILS kategorii II

Miejsca

Opinie (238) 9 zablokowanych

  • ostateczny gwozdz (1)

    to trumny kosakowskiego trupa.

    • 24 4

    • oszczekasz to jeszcze

      gimbusie z wolnego wiejskiego miasta gdańsk.

      • 2 6

  • Szkoda

    Czasem fajnie było się spóźnić do pracy:(

    • 2 1

  • Wow!

    Airport Gdansk jest super !

    • 13 5

  • Światełka i ANteny (1)

    Oczywiście liczba punktów świetlnych to ten ważny element co trzeba było wyboldować. No bo przecież nie system anten który de facto umożliwia naprowadzenie samolotu ;-)

    • 5 0

    • opis techniczny anten ILS przekracza możliwości "humanisty"

      czyli człowieka, który był nogą z matmy

      • 3 2

  • "Port lotniczy w Gdańsku będzie drugim po Okęciu lotniskiem z tak nowoczesnym wyposażeniem." (6)

    Gratuluje, ale dziwi mnie, że inni na świecie nie montują takich urządzeń.

    • 91 37

    • Po kilku minutach stał się trzeci na świecie. Już Modlin nas wyprzedza. :( (2)

      Kto da więcej?

      • 8 19

      • na świecie chyba w Polsce (1)

        Ale to już wina nie rzetelności dziennikarza.
        A LWA napisało, że jest pierwsze poza lotniskami w warszawie, ale jak widać nie którym ciężko się doliczyć.

        • 12 1

        • jak nie rzetelności, to czego?

          • 0 0

    • Nie, bo już dawno zamontowali.

      Teraz przechodzą na ILS kat III

      • 6 1

    • Haa, poprawiłeś mi humor! :D

      • 11 0

    • Oczywiście, że montują takie systemy na świecie i to od dawna

      • 14 1

  • Lądowanie (1)

    Pierdu Pierdu i tak decyzję o lądowaniu podejmuje pilot.

    • 10 2

    • tak, ale na niższej wysokości

      jeżeli na trzydziestu metrach zobaczy światła pasa - może siadać i raczej to zrobi.

      • 2 0

  • A w Smoleńsku bez żadnych ILS ów posadzili maszyne. (2)

    Można ..?

    • 37 12

    • #damyradę

      • 4 1

    • Posadzili z hukiem przed lotniskiem, a potem Antek nasr*ł w głowach milionom Polaków.

      • 6 2

  • to dobrze, że juz działa - akurat sezon na mgły

    może mniej osób będzie podróżować z Poznania czy warszawy dłuzej niż leciała samolotem

    • 5 1

  • pożyjemy, zobaczymy jakie to będą lądowania...

    • 2 7

  • stacja benzynowa (2)

    Ciekawe kto pozwolił na budowe stacji benzynowej na trasie podejścia do lądowania
    Od strony ul Budowlanych ?..

    • 4 23

    • A co to ma do rzeczy?

      • 0 0

    • jedno wytłumaczenie ci nie wystarczy ?

      pod twoim poprzednim postem jest już pełne wytlumaczenie, ale robiące z ciebie idiotę, więc napisałeś nowy post i liczysz że ktoś cię poprze

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane