• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Rębiechowie znów przyjmuje samoloty

Rafał Borowski
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 13:01 (19 października 2016)
Widoczność na lotnisku w Rębiechowie wynosi obecnie ok. 200-220 metrów. Widoczność na lotnisku w Rębiechowie wynosi obecnie ok. 200-220 metrów.

Z powodu gęstej mgły, która zaległa nad Trójmiastem w środowy poranek, ruch na lotnisku w Rębiechowie został niemal całkowicie wstrzymany. Większość odlotów z Gdańska została odwołana, a przyloty są przekierowywane na inne lotniska.





Aktualizacja, godz. 13 Pogoda poprawiła się, pierwsze samoloty wylądowały w Gdańsku ok. godz. 12:30



Pasażerowie, którzy w środę rano udali się do terminala odlotów lotniska w Rębiechowie, musieli powrócić do swoich domów. Mniej więcej od godz. 8 wszystkie odloty z Gdańska zostały bowiem odwołane. Podobnie w przypadku osób oczekujących w terminalu przylotów na powrót bliskich.

Z kolei samoloty lądujące w Gdańsku zostały przekierowane do innych lotnisk (np. w Bydgoszczy, Modlinie czy Poznaniu), a w najlepszym wypadku znacznie opóźnione.

Paraliż lotniska został spowodowany gęstą mgłą, która zaległa nad całym Trójmiastem w nocy z wtorku na środę i utrzymuje się do tej pory. Warunki atmosferyczne ograniczają widoczność pasa startowego do zaledwie ok. 200-220 metrów.

To zdecydowanie zbyt mało, by piloci mogli bezpiecznie podejść do lądowania. System przeciwmgłowy ILS kat. II, który działa w Rębiechowie od połowy września, umożliwia lądowanie przy widoczności wynoszącej co najmniej 300 m.
Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci mogą podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.
Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci mogą podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.

Już niedługo utrudnienia mają ustąpić. Zgodnie z najnowszymi prognozami pogody, mgła ma rozrzedzić się wczesnym popołudniem i wtedy prawdopodobnie ruch na lotnisku w Rębiechowie zostanie przywrócony do normy.
09:10 19 PAźDZIERNIKA 16

Lotnisko w Rębiechowie: ruch wstrzymany. Powód: mgła (18 opinii)

Z powodu gęstej mgły, ruch na lotnisku w Rębiechowie został tymczasowo wstrzymany do odwołania. Żadne samoloty nie lądują i nie odlatują z płyty lotniska. Wszystkie samoloty zostały odwołane, czekają w powietrzu na podejście bądź zostały przekierowane do innych portów lotniczych, np. do Modlina.
Z powodu gęstej mgły, ruch na lotnisku w Rębiechowie został tymczasowo wstrzymany do odwołania. Żadne samoloty nie lądują i nie odlatują z płyty lotniska. Wszystkie samoloty zostały odwołane, czekają w powietrzu na podejście bądź zostały przekierowane do innych portów lotniczych, np. do Modlina. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (107) 5 zablokowanych

  • Posadzić zarząd lotniska im. Bolka za niegospodarność mieniem publicznym.

    Prokuratura powinna zainteresować się niegospodarnościa na tym lotnisku. Zakup starego ILS-u za koszmarne pieniądze a po roku demontaż i wymiana na nieco tylko nowszy model. Teraz, samoloty nie lądują bo mgła - więc trzeba zdemontować stary ILS i zakupic nowy czyli właściwy. Takie rzeczy tylko w Polsce

    • 2 1

  • przez Poznań (jak zwykle) (7)

    Co prawda mgła jest dzisiaj wyjątkowo wredna , ale nadal występuje znaczna różnica między Rębiechowem, a lotniskiem w Gdyni. Każdy wie, że sytuacja potrwa całą jesień jak co roku. Nie sądzę, aby udziałowców było stać na kolejne inwestycje w system ILS o klasie lotniska Heahtrow. Może dajmy w końcu szansę na dokończenie budynku gdyńskiego terminalu. Zawsze to łatwiej i przyjemnie wracać do domu przez Gdynię niż Poznan czy Bydgoszcz, a nawet, za przeproszeniem - Modlin czy Warszawę.

    • 32 24

    • A która linia lotnicza podpisze umowy na korzystanie z dwóch lotnisk oddalonych od siebie o 20 kilometrów? (6)

      To nie jest tak, że z powodu warunków atmosferycznych samolot może sobie lądować gdzie mu wygodnie. A przewoźnik nie będzie ponosił kosztów umowy z lotniskiem tylko dlatego, żeby móc tam trzy razy w roku wylądować.

      • 3 3

      • Obawiam się iż ? (4)

        Linie przeniosłyby się do Gdyni , po cholrę im dodatkowe koszty przez prawie pól roku w związku z niedolotami ?

        3 razy w roku ?

        Raczej 3 razy w okresie jesiennym , wiosennym jest szansa na wylądowanie na tym paskudnie położonym niedolocie .

        • 2 6

        • (3)

          Pół roku powiadasz?
          Liczby są nieubłagane. Przy ILS I który był w Rębiechowie odwołano/przekierowano 0,3% wszystkich operacji lotniczych. Po podniesieniu kategorii liczba ta jeszcze spadła (pomijając sam okres modernizacji sprzętu).
          Jaka linia przeniesie się na mniejsze, gorzej skomunikowane i przede wszystkim gorzej wyposażone lotnisko w Gdyni?
          A gdyby Kosakowo miało dorównać wyposażeniem Gdańskowi, to potrzeba kolejne kilkaset milionów, przecież tam nawet certyfikowanego ILS I nie ma.

          • 1 0

          • Blue (2)

            Wyposażenie elektroniczne Gdyni jest znacznie lepsze. Wieża kontroli lotów najnowocześniejsza w Polsce. Pełne cyfrowe zobrazowanie sytuacji w powietrzu. Jakość betonu najwyższa i nie wymaga ciągłego szpachlowania przez dziwnych ludków. Gdynia nie ma natomiast certyfikowanego systemu ILS bo po prostu dzisiaj nie potrzebuje takiego.

            • 0 2

            • Nie ma też dróg kołowania szybkiego zjazdu, płyt postojowych, certyfikacji na samoloty kodu C i jeszcze kilku innych rzeczy.
              Dlaczego jak Grecy lądowali w Kosakowie, to całą obsługę ze sprzętem trzeba było ściągać z Rębiechowa?

              • 0 0

            • Gdybym miał te 500mln to dałbym je Gdyni aby tylko przekonała się że ich pomysł z lotniskiem był jednak kretyński. Ale glupiemu nie wytlumaczysz. Głvpi nawet nie wie że jest głvpi.

              Wczoraj mgła była nawet na lotnisku w Gdyni. Widoczność taka słaba jak wczoraj zdarza się niezmiernie rzadko. A najgorsza jest mgła poranna bo jest jasno i światła podejścia się rozpraszają. Wczoraj w nocy warunki były też złe ale samoloty lądowały, bo pilot musi zobaczyć światła podejścia aby stwierdzić czy ląduje. A swoją drogą pasażerowie nie mają pojęcia o skomplikowaniu całego procesu, ani nawet o pracy lotniska. Nie ma sensu się produkować i tłumaczyć bo szary człowiek i tak nie zrozumie, a swoje mądrości wyleje. A ciemny lud pójdzie za nim.

              • 1 0

      • Gdynia

        To trzeba było popatrzyć sobie ile paliwa linie straciły na wykręcanie na niebie bezsensownych kółeczek w oczekiwaniu na ew. poprawę widoczności i jak poobsuwały się rozkłady lotów. To nic nie kosztuje?

        • 0 1

  • pienicie się tu niektórzy ze 3 kategoria to wyjątek (9)

    być może, ale mam pytanie - czy na innych normalnych lotniskach zachodnich, są tak trudne warunki w ciągu roku?

    bo łatwo pi**rzyć, że tylko niektóre lotniska mają 3kategorię, ale przesadzając można powiedzieć w takim Kairze nie muszą mieć nawet 1 kategorii...

    a wiadomo ze trójmiejskie (dla pieniaczy gdańskie) lotnisko zostało wybudowane w wyjątkowo złym miejscu

    • 10 6

    • (4)

      Co znaczy normalnych?
      Które lotnisko w Europie obsługujące poniżej 4 mln pasażerów (jakbyś pytał co ma liczba pasażerów/operacji lotniczych do kategorii ILS, to odpowiadam, że ma, bo decyduje o sensie instalowania wyższej kategorii) posiada ILS kat. min. IIIa?
      A Rębiechowo nawet w Polsce nie jest najbardziej zamglonym lotniskiem.

      • 6 0

      • kolejny analfabeta forumowy (3)

        czy to tak trudne i przerasta wasze możiwości intelektualne, by zrozumiec o co chodzi we wpisie?

        czy na innych normalnych/porównywalnych - nie wyjatkowych - nie superlotniskach

        Są tak trudne warunki atmosferyczne

        podałem nie bez przyczyny KAIR, gdzie mgieł nie ma, bo w Kairze nie potrzeba nawet ILS1 a w Gdansku moze i potrzeba ILS3

        proste?

        • 0 4

        • (2)

          "czy na innych normalnych/porównywalnych - nie wyjatkowych - nie superlotniskach
          Są tak trudne warunki atmosferyczne"

          Tak, są lotniska o większej liczbie dni z mgłą niż Rębiechowo, w Polsce to np. Kraków.

          • 0 0

          • Max (1)

            Lotnisko w Rębiechowie lokowali projektanci/politycy PRL-u. To było pierwsze cywilne lotnisko po wojnie ze stosunkowo dużą bazą wiedzy meteorologicznej. Wiadomo było, że zawsze wiosną i jesienią są mgły i będą. Cudów nie było i jak widać nie ma. Balice są starym lotniskiem i budowano je bardziej "terenowo" niż "meteorologicznie" w zasadzie jako zapasowe dla Czyżyn. Wszystko lata 30 ub. wieku.

            • 0 0

            • A gdzie mieli wtedy wybudować port lotniczy dla Trójmiasta? Na Żuławach?
              Pruszcz odpadał, Kosakowo także, Na Zaspie nie było już miejsca, więc gdzie?

              • 0 0

    • Fog (1)

      Zostało wybudowane w wyjątkowo złym miejscu. Tak wskazywały statystyki meteorologiczne. Stało się za komuny. Nikt nie proponuje zamykać lotniska, ale ambicjonalny upór dyrekcji i niektórych udziałowców lotniska doprowadzi w końcu do wycofania się znaczących przewoźników, wiadomo jakich. Zamiast denuncjować poczynania Gdyni trzeba współpracować.

      • 0 0

      • No niby jacy przewoźnicy i dlaczego mieliby się wycofywać? Skoro do tej pory się nie wycofali, lotnisko się rozbudowuje, podniesiono kat. ILS (a zostaje jeszcze opcja na IIIa), to dlaczego teraz?

        • 0 0

    • Jakie lotnisko ? Trójmiasta? Hahahahahahahaha (1)

      Ale ubaw!

      • 1 3

      • analfabeto czytaj ze zrozumieniem

        napisałem wyraźnie - dla pieniaczy gdańskie

        • 0 0

  • Tja, wystarczyło spojrzeć na tytuł i od razu wiadomo, że w komentarzach Smoleńsk ;)

    • 0 0

  • Dlaczego samoloty nie były przekierowane na gdyński kosmodrom??? (4)

    Dlaczego wielki cesarz z Gdyni nie interweniował???

    • 6 5

    • Konkurencja

      Bo wielki Budyń interweniował w samej Brukseli.

      • 1 0

    • Dlaczego ? (1)

      Proste , pewne wieczne polityki od urodzenia dały cynyę do swoich kumpli że ktoś śmie im się nie poddawać .

      To taka zemsta , podpindolić swoje miasto z regionu do UE ?

      Jak bardzo musza się ci panowie z " koryta " obawiać swoich stołków .

      Od dołu do góry .

      • 2 0

      • O czym majaczysz? Przecież to sama Gdynia złożyła wniosek notyfikacyjny do KE o zatwierdzenie pomocy publicznej. Problem w tym, że złożyli go w trakcie budowy a nie przed.

        • 0 1

    • hahahaha

      • 1 0

  • to po cholere kupowali ten ILS skoro to nic nie daje ,nie trzeba było kupować wcale albo kupić system kat.III (14)

    • 43 85

    • Po jaką cholerę piszesz jeśli sie nie znasz na sprawie? (9)

      • 37 9

      • znam ,trzeba było kupić ILS kat. III (8)

        • 9 18

        • IIIa (1)

          Musiałby być tak wielki jak Heathrow albo Franfkurt. Albo przynajmniej jak Praga. No i trzeba by górki wyrównać. Bo takie są wymagania dla elektroniki.

          • 0 0

          • Akurat jeśli chodzi o niwelację pasa i terenu wokół, to nic nie trzeba wyrównywać, tylko że póki co to ekonomicznie nie ma sensu ładować kasy w IIIa, za mała liczba pasażerów.

            • 0 0

        • nie ma ILS kat. III (3)

          Jest:
          kat. I
          kat. II
          kat. IIIa, IIIb, IIIc
          Kat. IIIc pozwala na start/lądowanie na przyrządach bez względu na widoczność.

          • 19 2

          • Czyli jest kat. III (2)

            A, b i c to sa tylko klasy III kategorii. Trollujesz mądralo.

            • 14 7

            • durniowi nie wytłumaczysz

              a zapatrzonemu w swoje procedury to jedynie kostucha jest w stanie coś wytłumaczyć

              • 2 1

            • nie, samej III nie ma

              • 3 7

        • Dalej bredzisz.
          Nie można podnieść kategorii ILS z I na III z pominięciem II.
          System, który jest w Rębiechowie mógłby pracować w kategorii III, tylko po pierwsze patrz wyżej, po drugie certyfikacja i utrzymanie kategorii IIIa kosztuje cholernie dużo i musi to mieć ekonomiczny sens (nie chodzi o % odwołanych operacji tylko ich liczbę bezwzględną).
          A po trzecie, to aby samolot mógł wykonać podejście na minimach właściwych dla kat IIIa, to jeszcze sam samolot musi być odpowiednio wyposażony, a załoga musi być certyfikowana do wykonywania podejść w danej kategorii, więc jak nie będzie, to nawet mimo obecności IIIa samolot i tak będzie podchodzić na minimach włąściwych niższej kategorii albo poleci na lotnisko zapasowe.

          • 9 1

        • s*asz, a nie znasz. Nie mozna skoczyc z kat. I od razu na kat. III. Poczytaj pisowski biedaku umyslowy.

          • 8 7

    • Zamknijcie to lotnisko!

      Nawet Niemcy tam go nie posiadali .

      To jest gorzki śmiech , kasa Państwa , Samorządów Trójmiejskich wywalona w błoto .

      Nie wspmnę oOLX !

      Tak to jest jak się nadaje imię zyjących ludzi w nazwę lotniska .

      Ilu kolesie obojętnie czy czerwonych , żóltych , czarnych zasiada w zarządach tej spółki ?

      Na marginesie czy korporacja taxi przy lotnisku płaci miastu jakąś kaskę za dzierżawę terenu na postój ?

      Czy były konkursy na te postoje ?

      To tak na marginesie w związku z UBEREM .

      • 4 9

    • ILS (1)

      gdyby to było takie proste wszędzie byłby ILS kat III, a jednak jest na niewielu - największych lotniskach na świecie.
      Poza tym, Panie Znawco, oprócz wyposażenia lotniska musi być właściwie certyfikowany / wyposażony samolot i pilot też musi mieć specjalną klasyfikację.

      • 21 1

      • IIIc jest tylko na papierze

        w praktyce nie ma procedur taxi dla zerowej widoczności - co wyląduje, zostaje na pasie

        • 11 0

    • bo kupuje suię kat IIIc albo kat I żeby tylko było coś po taniości

      • 2 9

  • Wydano 70 mln złotych (w tym prawie połowa z unijnych dotacji) tylko po to, (2)

    aby udowodnić, że sfinansowany w całości ze środków własnych gminy port Gdynia-Kosakowo jest Trójmiastu zbędny.
    I wszystko w błoto.
    Czy ktoś już policzył ile kosztował każdy dodatkowy operacyjny dzień w roku na Rębiechowie i ta tuskowa napinka, aby coś udowodnić?
    Większość z wydanych środków to podatki zgarnięte od wszystkich Polaków, a 40% to środki zabrane podatnikom UE.

    "Uczciwa konkurencja", hę???

    • 6 4

    • (1)

      Dzisiaj na Babich dołach była taka sama mgła, więc o co stękasz? W Gdyni też trzebaby wydać na ILS.
      ILS to nie tylko remedium na mgły, ale po prostu bardzo wydajna pomoc nawigacyjna.

      • 0 1

      • Bryza

        Było ale szybciej się wyczyściło.

        • 0 0

  • Samoloty już lądują w Gdańsku. (1)

    • 14 6

    • Zamontowali ILS III?

      • 0 0

  • A jak tam lotnisko w Gdyni ? (8)

    Nie przypominam sobie dzisiaj rano mgły nad Babimi Dołami.

    • 12 2

    • NIe (4)

      niebyło mgły bo statki kosmiczne maja wieksze silniki i rozdmuchały mgłę

      • 4 5

      • Mgla w Gdyni jest rowniez, ale sporo wyzej, no i widocznosc duzo lepsza. (3)

        Bylem dzis w Gdansku (obwodnica) i faktycznie slabo bylo widac, na jakies 200 metrow, w Gdyni zas widocznosc byla zwyczajnie dobra, dosc daleko byly oddalone mgly - z 1-2 kilometry. To chyba kwestia roznicy wysokosci.
        Na Skwerze bylo podobnie - co najmniej 1km

        • 4 2

        • (2)

          "Mgla w Gdyni jest rowniez, ale sporo wyzej"

          Weź może najpierw przeczytaj definicję mgły, ok ekspercie z koziej d*py? Mgła nie może być wyżej, bo z definicji to jest chmura, której podstawa dotyka ziemi. Jak nie dotyka to nie jest już mgła.

          "Gdyni zas widocznosc byla zwyczajnie dobra"

          Sprawdź poranny METAR z Kosakowa i przestań bajki pociskać.

          • 5 4

          • to skąd te mgły w górach, skoro sa wyżej niż morze? (1)

            mgła to zjawiako lokalne - nie masz pokjecia ale szczekasz jak kazdy PISlamista

            • 1 2

            • Jednak może poczytaj najpierw.
              Mechanizm powstawania mgieł może być różnoraki. Mgły mogą być radiacyjne, adwekcyjne bądź być mieszaniną obu tych zjawisk atmosferycznych lub mogą mieć charakter frontowy.
              Mgły w górach to mgły orograficzne, czyli mgły radiacyjno-adwekcyjne powstające wskutek podnoszenia się, a przez to wychłodzenia wilgotnego powietrza. Podnoszenie to jest wymuszone rzeźbą terenu.
              Nad morzem częściej występują mgły z wyparowania czy generalnie mgły adwekcyjne.

              • 0 0

    • W Gdyni już od trzeciej w nocy pięknie świeciło dziś słońce.

      • 1 3

    • A może to Szczurek sztuczną mgłę tworzyw Gdańsku? Zawsze był blisko PiSu.

      • 2 2

    • To weź lecytynę.
      W Gdyni dzisiaj tak samo była mgła. Metar z Babich Dołów jest ogólnodostępny, łatwo sprawdzić.

      • 3 2

  • (6)

    We Frankfurcie lądują międzykontynentalne szerokokadłubowe w kompletnym mleku a tu wielkie halo.

    • 35 32

    • maniek (1)

      we Frankfurcie mają ILS IIIC albo ten najdokładniejszy, Lokalnych lotnisk nie stać na takie cudo

      • 4 0

      • nie, Frankfurt też nie ma IIIc.

        przy czym w obrębie kategorii III minima sprowadzają się do tego, jak wielkie utrudnienie spowoduje przekierowanie lotu. Poniżej minimów dla IIIb opuszczenie drogi startowej jest praktycznie niemożliwe (nie widać dróg kołowania) więc... o ile nie jest to sytuacja "palą nam się silniki i nie dolecimy na zapas" to raczej nie praktykuje się lądowań. Owszem, są filmy z testów automatycznej awioniki, ale... to tylko testy. Oczywiście problem lądowania w zerowej widoczności gryzie linie lotnicze, więc trwają prace nad procedurami GNSS, zarówno dla podejścia (minima zbliżone do ILS CAT I) jak i dla kołowania (tu możliwe byłoby poruszanie się w rzeczywistej zerowej widoczności)

        • 0 0

    • (1)

      Mam nadzieję, że kiedyś jakiś pilot zaryzykuje lądowanie w mleku ale z Tobą na pokładzie.

      • 17 4

      • Już jeden Kozak we mgle lądował i poległ

        • 9 0

    • A w Ameryce teź byłeś?

      • 2 0

    • w Reichu, kury znoszą jajka duże jak jabłka.

      a robol pracuje dwoma łopatami na raz.
      Samoloty juz nie latają w tamtej krainie bo Niemcy podłapali teleportację.

      • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane