• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Między drzwiami SKM, a magicznym słowem

Michał Sielski
17 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na niektórych przystankach obsługa nie widzi ostatnich drzwi pociągów SKM. Na niektórych przystankach obsługa nie widzi ostatnich drzwi pociągów SKM.

71-letni mężczyzna został przytrzaśnięty drzwiami, gdy próbował z rowerem wejść do SKM. Pociąg ruszył, a mieszkającego w Gdyni Szkota uratował przypadkowy pasażer. Władze SKM przeprosiły dopiero po naszej interwencji.



Byłeś kiedyś świadkiem sytuacji przytrzaśnięcia pasażera przez drzwi SKM?

Do zdarzenia doszło ponad miesiąc temu. Małgorzata Olszewska wraz z mężem Jardineem Simpsonem wsiadała do pociągu SKM w Gdyni Głównej. Weszła z rowerem do przedziału na końcu pociągu, a po niej próbował zrobić to jej mąż. Nie zdążył.

- Pociąg ruszył, drzwi się zamknęły, częściowo zakleszczając mojego męża. Ma on 71 lat, problemy z biodrem, a jazda na rowerze jest elementem terapii. Gdyby nie pomoc i szybka reakcja przypadkowego pasażera, który otworzył drzwi i zaczął machać, by pociąg się zatrzymał, sytuacja mogłaby skończyć się tragicznie - relacjonuje pani Małgorzata.

Gdy ochłonęła, poszła na czoło pociągu, bo nikt z obsługi nie pofatygował się, by sprawdzić czy coś się stało. Kierownik pociągu dał sygnał dźwiękowy, a tyłu składu nie widział. Na przystanku Gdynia Główna to niemożliwe, bo peron "zakręca" w lewo i pociąg jadący w stronę Wejherowa jest tak ustawiony, że to bardziej pasażerowie muszą się pilnować.

Nasza czytelniczka wysłała do SKM pismo z prośbą o wyjaśnienie procedur, jakie obowiązują przy odjeździe pociągu. Zapytała też o rekompensatę za straty i stres. Na odpowiedź czekała miesiąc, a gdy ją zobaczyła, nie wierzyła własnym oczom.

- Dowiedziałam się, że mam przedstawić bilet, jako dowód zawarcia umowy oraz dokumentację medyczną, potwierdzającą obrażenia. To chyba jakiś żart. Bilet na szczęście zachowałam, ale dokumentacji żadnej nie mam. Nie chodziło mi przecież o odszkodowanie, a zwykłe "przepraszam" i poprawę bezpieczeństwa, by kolejny taki przypadek nie skończył się tragicznie - dodaje gdynianka.

Poprosiliśmy o SKM o ustosunkowanie się do tej sytuacji.

SKM przeprasza

Pismo podróżnej zatytułowane "zażalenie" zostało przez nas odczytane jako roszczenie odszkodowawcze, dlatego w odpowiedzi prośba PKP SKM o przedstawienie dokumentacji medycznej była podyktowana procedurami naszego ubezpieczyciela, który w takiej sytuacji zawsze wnioskuje o takie dokumenty. To standardowe konieczne działanie, dokumentacja i bilet na przejazd są podstawą do wypłacenia przez firmę ubezpieczającą PKP SKM ewentualnego odszkodowania pasażerowi. Działamy w interesie pasażera i mamy obowiązek poprosić podróżnego o taką dokumentację ponieważ gdybyśmy tego nie uczynili miałby on utrudnioną sytuację w związku z dochodzeniem swych roszczeń.

Do zatrzymania pociągu dochodzi zawsze w miejscu wyznaczonym wskaźnikiem zatrzymania czoła pociągu (W32). Jest to miejsce z którego kierownik pociągu ma możliwość dokładnego upewnienia się czy wszyscy pasażerowie zakończyli wysiadanie i wsiadanie. Przed każdorazowym zamknięciem drzwi automatycznych, po wcześniejszym upewnieniu się przez kierownika pociągu o braku przeszkód do zamknięcia drzwi, podaje on dźwiękowy sygnał zabraniający wsiadania lub wysiadania o czym informują właściwe piktogramy wewnątrz i na zewnątrz składu pociągu. Następnie po około 2-3 sekundach kierownik pociągu zamyka drzwi i upewniwszy się, że nie ma przeszkód do jazdy, podaje sygnał do odjazdu maszyniście i pociąg rusza.

Dla bezpieczeństwa podróżnych PKP SKM wprowadza na taborze zabezpieczenia, które uniemożliwiają maszyniście ruszenie pociągiem nawet z 5 cm szczeliną w drzwiach automatycznych. Zostaną one również zainstalowane w 21 zmodernizowanych pociągach, które będą obsługiwały naszych podróżnych od maja 2013 roku.

Pragnę przeprosić Podróżną i Podróżnego za zaistniałą sytuację i jednocześnie poinformować, że procedura postępowania przy zamykaniu drzwi automatycznych jest szczegółowo powtarzana na wszystkich szkoleniach kierowników pociągów. Niemniej jednak zwrócimy jeszcze większą uwagę na tą ważną czynność wykonywaną przez osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo naszych Podróżnych.

Marcin Głuszek, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (137) 2 zablokowane

  • skm to zenada I BANDA PATALACHOW. tylko pieniadze sie dla nich licza

    • 4 0

  • SKM = BETON PKP

    • 3 0

  • (1)

    Po tytule myślałem że będzie on dotyczył trochę innego irytującego problemu spotykanego na SKM. Mianowicie problemów z wsiadaniem i wysiadaniem. Chodzi tutaj głownie o ograniczenie miejsca przy wymianie podróżnych na różne sposoby np. "przytulanie" się do drzwi wejściowych do pociągu, czy też pchanie się do środka pociągu podczas wysiadania innych osób z tego. Co do sedna artykułu to podróżni czasami są sobie sami winni, mimo ze widzą że drzwi się zamykają to wpychają się na silę do tego pociagu, czasami utykając pomiędzy drzwiami. Chyba nikt nie nalepia sobie od tak tych nalepek obok drzwi z informacją że wsiadanie po sygnale dźwiękowym jest zabronione.

    • 1 1

    • najlepsi sa motorniczy tramwajów

      Staje na przystanku, ma czerwone światło, otwiera drzwi i... ZACZYNA DZWONIĆ!
      Po co otwiera drzwi, skoro natychmiast zaczyna dzwonić?
      W tramwajach i w SKM-ce pasażerowie są zbędnym dodatkiem.

      • 4 0

  • Leniwy....

    ...kierownik pociągu miał obowiązek po zamknięciu drzwi wyjść z pociągu i zobaczyć czy nikogo nie "przycięło" na końcu składu i dopiero podać sygnał odjazdu.No cóż,wszyscy..... od prezia począwszy ,poprzez jakiegoś tam Buczka co woli zbierać pamiątki po minionej kolejowej przeszłości.....nie widząc,że sam pracuje w muzeum...że nie wspomnę o Głuszku,czy jak mu tam co klepie takie bzdury, że aż wierzyć się nie chce,że inteligentna ponoć osoba może coś takiego mówić ....to towarzystwo dyletantów i ignorantów i bajkopisarzy....co bym zrobił gdyby....

    • 7 0

  • Kierownicy pociągów tak mają. To prosty naród, prosty zawód dla prostych ludzi.

    Słoma z butów niestety wychodzi większości. Paru kulturalnych by się znalazło, ale to wyjątki potwierdzające regułę "Gdzie lezie z tym rowerem!? Oooodjazd!"

    • 3 1

  • a pkp zwalnia ludzi

    PKP i SKM zwalnia ludzi a kierownik pociągu ma obowiązek odprawiać pociąg sprzedawać bilety i pilnować ludzi powinno być dwóch na składzie i pilnować wszystkiego bo takie przypadki się zdażają a widoczność jest słaba

    • 4 0

  • Kiedyś były naklejki i pewnie dzisiaj też są w stylu "Po sygnale nie wsiadać"

    • 2 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Te przerażające dziury między pociągiem a peronem (1)

    Często widzę jak starsze osoby przerażone przeskakiwały na peron, a raz widziałem jak jakiś pijany dresik w Sopocie wpadł prawie po pachy w tą dziurę.
    Uważam SKM za świetną sprawę, ale takie utrudnianie życia pasażerom...
    Rozumiem, że nie dało się tego dokładnie zaprojektować i trzeba było dać plus-minus 40 cm :/
    A zimą to już bywa zupełnie niebezpiecznie. Tubylcy już się przyzwyczaili. Ale nie raz widzę jak ktoś przyjezdny patrzy na to szeroko otwartymi oczami. No i ciągłe "To Sopot??" a za oknem pociągu rowy, druty, siatki, panie normalnie tylko traktora i kupy gnoju braknie :D

    • 8 1

    • Niewiele potrzeb jest mniej powaznych niz ta.

      Nie trzeba byc olimpijczykiem. Nawet wiary w siebie nie wymaga sie by pokonac nadzne 30 cm. Kto tego nie moze, tego miejsce jest w domu: 1% obywateli.

      • 0 5

  • odszkodowanie za stres hahahahahah hihihihi hhohohoh W Polsce? W Tuskolandi czy ona sie z choinki urwała? (1)

    Gdy Poslizgniesz sie na nieodsniezonym chodniku połamiesz i bedziesz miesiac w szpitalu to musis sadownie udowadniac i miec stosy zaswiadczeń i ze to niezrobiłes specjalnie ze to wina urzede miasta bio sie im odsnierzac nie chciało!Podobnie jak w innych przypadkach ze straciłes zdrowie i przeszłes wielkie cierpienie!!A tutaj paniusia chce dostac odszkodowanie za stres :) Racja tylko ze nie wtym kraju w szkocji moze sie domagac kasy za stres i dostanie unas niema czegos podobnego by takich przypadków są codziennie tysiace i nikkt sie tym nieprzejmuje bo niechce wiecej zdrowia stracic i miec jeszce wiecej stresu to oni ci udoodnia ze to ty byłes winnny i jeszcze mandat dostaniesz.
    Gdy wsiadałem do tramwaju tylko jedna noge idało sie mi postawic na stopień!I zostały zamkniete drzwi a tramwaj ruszył bo motorniczy zobaczył wolne swiatło i niepatrzył gdyby nie to ze siły mi niebrakuje i bez problemu w biegu rozunołem dzwi uwolniłem noge i zeszkoczyłem bo tramwaj nawet sie nie zatrzymał i naszcescie dopiero ruszał gdyby to kogo innego spotkało to by go zabił motorniczy i pewnie nawet uwagi nie zwrucił podobnie jak pasazerowie!I nikt mimo ze zgłaszałem tez nawet nie powiedział przepraszam.A ona chce odszkodowanie za stres:) hahah
    wiec wtym kraju mozesz dostac po wielu latach procesów sadzie jesli wygrasz akomornik sciagnie odszkodowanie za okreslony procent utraty zdrowia i inwalidztwa!!Za stres niema zadnej taryfy!!

    • 3 1

    • TUSKOLANDIA...

      Racja, tutaj co najwyżej można po łbie dostać za upominanie się o swoje, a nie odszkodowanie...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane