• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Międzytorze w Gdyni nadal czeka na plan miejscowy

Patryk Szczerba
24 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • O wysokościowcach na Międzytorzu na razie można zapomnieć, bo miasto daje zielone światło dla budynków o wysokości do 55 metrów.

Dokument przygotowywany przez planistów powinien być gotowy w tym roku, ale radni uchwalą go prawdopodobnie nie wcześniej niż wiosną. Sama zabudowa Międzytorza prawdopodobnie ruszy najwcześniej na przełomie 2017 i 2018 roku. Bez wpływu na inwestycję ma pozostać zawieszenie przez PKP przygotowywanych wcześniej projektów deweloperskich.



Czy wysokość budynków na Międzytorzu - 55 metrów - jest odpowiednia?

Niebawem miną dwa lata, od kiedy PKP wybrała Semeko jako partnera inwestycji na Międzytorzu. Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu najbliższych lat stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni - z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu to 722 mln euro.

Prace przyspieszyły, ale problemów nie brakowało

Liczby mogą robić wrażenie, ale na razie całość pozostaje w sferze projektów i zamierzeń. Pierwszą przeszkodą jest brak uchwalonego planu miejscowego. Prace nad dokumentem określającym przyszłość terenów przy Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od 2012 roku. Przyspieszyły dopiero po wyjaśnieniu, kto na Międzytorzu ma zainwestować, tyle że pojawiły się kolejne trudności.

W lutym pisaliśmy o dyskusji dotyczącej planowanych budynków, prowadzonej pomiędzy inwestorami a miastem. Głównym punktem rozbieżności miała być wysokość budynków. Koncepcja miasta zakładała od początku kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli domów 5-, 6-kondygnacyjnych, natomiast Semeko wraz z PKP optowali za dopuszczeniem wieżowców nawet o wysokości 100-metrowej.

Ostatecznie zwyciężyła wizja miejskich planistów. Plan będzie dopuszczał budynki o wysokości do 55 metrów przy założeniu, że zostaną wycofane od ul. Jana z Kolna i historycznej zabudowy. Każdy inny pomysł będzie oznaczał ponowną procedurę opracowania nowego dokumentu oraz dodatkowo konkurs architektoniczny.

Obiekty, które powstaną na Międzytorzu, będą wielofunkcyjne. Z informacji docierających od urzędników wynika, że w parterach powstaną lokale usługowe, a wyżej mieszkania. Sąsiedztwo dworca PKP Gdynia Główna przewidziano na usługi.

Wyłożenie planu w grudniu

Wyłożenie projektu planu ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni, choć na razie próżno szukać konkretnej daty na stronach internetowych magistratu, gdzie wyłożenia na najbliższe tygodnie są już ujęte.

- Jeśli nie stanie się nic nieprzewidzianego, plan zostanie udostępniony do końca roku. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków, dotyczące m.in. kształtu dachów i wysokości budynków - zapowiada Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Sęk w tym, że nawet jeśli projekt planu zostanie wyłożony w tym roku, to po dwóch tygodniach będzie musiała się odbyć publiczna dyskusja nad przyjętymi w dokumencie rozwiązaniami. A że teren znajduje się w śródmieściu i określi prawdopodobnie na kilkanaście lat przyszłość centrum, można spodziewać się gorących rozmów.

Niewykluczone, że konieczne będą następne wyłożenia, co będzie oddalało uchwalanie projektu, które leży w gestii rady miasta. Już wiadomo, że nie obędzie się bez zmian proponowanych przez społeczników.

- Po analizie przyjętych rozwiązań, będziemy wnosili uwagi. Chcemy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozwiązania komunikacyjne oraz rozmieszczenie obiektów handlowych. Zależy nam na tym, by były one oddalone od dworca, a co za tym idzie śródmieścia Gdyni, które i tak obecnie jest pod względem handlu w trudnej sytuacji - zapowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Starowiejska.
Gdzie najpierw zabudowa?

Kluczowa dla całej inwestycji planowanej na dekadę może okazać się decyzja, które miejsce zostanie na początku zabudowane. Słychać różne wersje. Bardziej prawdopodobna mówi o tym, że na początku inwestorzy będą chcieli zabudowywać kwartał w okolicach ul. 3 Maja i Jana z Kolna w oddaleniu od śródmieścia. Według innej, w pierwszej kolejności zabudowywany będzie teren znajdujący się najbliżej dworca.

Nie brakuje opinii, że zabudowa Międzytorza rozłożona na dekadę, nigdy w pełni nie dojdzie do skutku, a priorytetem okaże się budowa i szybka sprzedaż mieszkań.

O konkrety trudno, zwłaszcza że przedstawiciele firmy Semeko nie chcą się na tym etapie w ogóle wypowiadać na temat inwestycji. Z kolei ze strony PKP słychać zapewnienia, że wszystko postępuje zgodnie z planem.

- Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełom 2017 i 2018 roku. Jest ono uzależnione od daty uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego. Po uchwaleniu planu będzie również znany ostateczny kształt projektu - mówi Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego biura komunikacji i marketingu PKP.
Zawirowania polityczne bez wpływu

Bez wpływu na inwestycję pozostanie zawieszenie przygotowywanych projektów deweloperskich. Po zmianie władz w PKP, do której doszło kilka miesięcy temu, spółka deweloperska Xcity Investment, będąca częścią Grupy PKP, unieważniła niemal wszystkie postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla realizacji wspólnych projektów na terenach kolejowych.

Projekt Międzytorza jest bezpieczny, bowiem umowa została podpisana przed zmianami we władzach.

- Projekt jest realizowany nieprzerwanie od momentu podpisania umowy inwestycyjnej. Zawieszenie pozostałych projektów deweloperskich w żadnym stopniu nie wpłynęło na realizację inwestycji w Gdyni - zapewnia Aleksandra Grzelak.
Poczta Polska czeka

Na razie nieznana jest przyszłość działki o powierzchni 10 tys. m kw. i wybudowanego w latach 1960-65 obiektu, który należy do Poczty Polskiej i w najwyższej części posiada 10 kondygnacji. Nieruchomość zlokalizowana przy pl. Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni była wystawiona na sprzedaż, pracownicy przenieśli się do budynku dworca.

Firma podpisała wiosną 2015 roku z PKP list intencyjny dotyczący współpracy. W grę wchodziło nawet odkupienie terenu od poczty i podział z zysków uzyskanych po zabudowie Międzytorza.

Półtora roku po podpisaniu umowy sprawa wciąż jest w zawieszeniu.

- Poczta Polska S.A. prowadzi analizy w zakresie dalszej formy zagospodarowania tej nieruchomości. Nie zostały podjęte decyzje o jej zbyciu. Pozostaje ona w zasobach Spółki i jest przez nią wykorzystywana - informują przedstawiciele Poczty Polskiej.

Miejsca

Opinie (199) 1 zablokowana

  • bo gdyby pkp wybralo invest komfort to szczurus zatwierdzilby 150m wysokosciowce

    • 8 0

  • miejscy planiści sa tępi - to jedyna okazja stworzenia z Gdyni miasta, a nie utrwalania prowincjonalizmu (6)

    nie dajcie sobie wmówić, ze niska zabudowa jest przyjazna, bo to zwykłe kłamstwo

    niska ale za to (siła rzeczy) intensywna zabudowa jest tworzeniem ciemnych ulic, kanionów, z brakiem dostepu do słońca

    kazde normalne miasto z tego rezygnuje

    jesli są takie miejsca - a takim właśnie jest międzytorze, gdzie można umieścić częściowo wysoka zabudowe, to się to robi, bo to jest czynnik MIASTOtwórczy

    dodatkowo ten typ mieszanej zabudowy łączy dodatkowo aspekt 'metropolitarny' z przyjaznym człowiekowi środowiskiem - bo można pozwolić sobie na wiecej zieleni i przestrzeni - tego NIE MA w niskiej zabudowie (chyba że ktos planuje zespoły parkowo-pałacowe)

    to co robi UM to zwykła chamska propaganda

    • 8 0

    • (5)

      ależ oni planują zespoły parkowo-pałacowe spójrz co chcą zbudować na portowym nabrzeżu dalmorowskim! właśnie taki zespół! na ziemi którą w pocie czoła wyrywano morzu by zaistniała Polska morska...

      • 4 0

      • (4)

        nie zgadzam się - akurat tam wizualizacja wyglada dobrze, i nie uważam by akurat na nabrzeżu miały być wyśzze (wszystkie) budynki niż 5 pięter - to budynki mieszkalne w końcu i w takim miejscu, że musza mieć widok i dobrą ekspozycję

        ale już wieża, która ma być postawiona w sassiedztwie bunkra (sea towers) ma mieć już ograniczenie wysokosci, co jest totalna głupotą, bo tam już mogłyby stanąć wysokie wieżowce

        a jesli uwazasz, ze tam powinna byuć przetwórnia rybna, to wybacz ale się nie rozumiemy

        to ani miejsce ani nie ma nawet takiej możliwości

        • 1 1

        • masz "rację" nie ma to jak wille oligarchów na niedawnym przemysłowym nabrzeżu
          trudno o lepszy symbol...

          • 2 1

        • taki drobiazg (2)

          Ciekawym czy "oligarchowie" będa mieli utrzymanie infrastruktury nabrzeża w czynszu...

          • 1 1

          • oligarchowie? czy ty wiesz co oznacza to słowo? (1)

            • 0 0

            • nie zbaczaj sie

              tylko odniesienie do innego komenta. Odnieś się do meritum a nie czepiaj sie słów, które Tobie nie pasują.

              • 0 0

  • tymczasem w Gdańsku stanie 10 najwyszy budynek w Polsce

    • 7 1

  • Pan Prezydent do dymisji

    Panie Szczurze już chyba czas ustąpić, co? Wypalił się Pan i przestał kontrolować bajerę... Ale wybory bliżej niż dalej i ludzie Pana rozliczą... Ostatnia szansa byście się wzięli do roboty i zaczęli robić coś dla zwykłych ludzi, którzy was poniekąd utrzymują i karmią wasze chciwe tłuste brzuchy... Jak można doprowadzać do takich dantejskich scen na drogach i wycierać się drugorzędnymi zasłonami dymnymi jak w niniejszym artykule? Jesteście bez pomysłów, wypaleni, zgnuśniali, wstyd!

    • 18 0

  • Wysoko,please.

    Opcja na budowę wysokich budynków jest logiczna i ekonomiczna..Miejsce jest fantastyczne i mieszkania oraz lokale handlowe zejdą jak świeże bułki.Pytań jest mnóstwo.Co z obskurną hala targowa,również rybna.Gdynia powinna mieć w centrum tego typu obiekt handlowy,a nie kolejny hipermarket.Czy będzie specjalne dojście dla pieszych z dworca PKP do centrum handlowego,tak jak np., w Sopocie? Koniecznie bo takie są światowe trendy.Co z drugiej strony dworca PKP?Tam wieje prowincja.

    • 6 4

  • Moim zdaniem prawda jest nieco inna. 1239 mieszkańców ubyło tylko przez pierwsze 6 miesięcy tego roku

    Te wizki wysokościowców to była ściema. Nie ma chętnych by je budować bo nie ma komu ich kupować.

    Ludzie w niespotykanym nigdy tempie uciekają z Gdyni

    Wg danych Referatu Ewidencji Ludności i Meldunków Urzędu Miasta Gdyni w I półroczu br. wystąpił ujemny przyrost naturalny wynoszący minus 36; urodziło się 1 188 dzieci, a zmarło 1 224 mieszkańców Miasta. Saldo migracji było także ujemne, wyniosło minus 1239; zameldowało się 1 268, a wymeldowało się 2 507 osób.

    PS Ostatni gasi światło

    • 15 1

  • I tak powstaną budynki do których zwykły mieszkaniec nie bedzie miał po co iść//// więcej miejsc rozrywki to jest centrum.

    • 4 1

  • myślisz rozwój miasta jakiegokolwiek w Polsce.

    Widzisz PIS wstrzymujący wszystkie inwestycje bo jest potrzebna kasa na debilny program 500+ i rozdawanie kasy do Ojca Dyrektora więc proszę wszystkich komętujacych to co się robi lub nie spojrzenie w lustro i sprawdzenie na kogo głosowali a wtedy wymagajcie czegoś od władz bo większość z was tępymi wypowiedziami pisze.

    • 1 2

  • a ci co wyemigrowali i robią to nadal za chlebem !- policzył to kto ???

    • 5 0

  • pomijając że samorządniaki właśnie myślą nad planem dotyczącym planu to samo ograniczenie wysokości budynków w nowo-powstającej "dzielnicy" do 55m jest co najmniej dziwne
    to wg jakich zasad powstał ten czopek nad dawnym basenem portowym?
    po znajomości?
    inna sprawa to o jakiej budowie mówimy kiedy zamiast rozwiniętego układu drogowego mamy hub między narodowy w sąsiedniej gminie...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane