• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • (1)

    Wileńska nie chce tramwaju,
    bo chce mieć odpoczynek nad zbiornikiem tylko dla siebie.
    Obecnie mało kto tam dociera.
    Tramwaj nie zniszczy miejsca, tylko będzie łatwiej dostępne.
    Chcą siłowni tylko dla siebie

    • 7 3

    • Przecież w wariancie czerwonym (ten wariant, który omija Morenę) tramwaj przebiega wzdłuż zbiornika, wzdłuż domów jednorodzinnych na odcinku 10 razy dłuższym niż szeregówka pomiędzy Swissmed-em a stawem !

      Mieszkańcy tego 10x dłuższego odcinka na razie siedzą cicho, ale gdy skonkretyzuje się przebieg czerwony wzdłuż ich posesji - w swoim proteście nakryją czapkami przeciwników tramwaju w Wileńskiej !

      • 2 1

  • Znowu sie chcecie nachapac wy peowskie swinie ? (2)

    • 6 16

    • Gdy brakuje argumentów ... argumentem staje się chamstwo i pięść. Niestety skutecznie !

      • 1 2

    • Pelowskie kroliki minusuja

      • 1 7

  • Ich ulica? (3)

    Nie pasuje to niech się wyprowadza

    • 16 24

    • dobrze że takich idiotów jak ty jest mało, bo byłoby źle, może skoro jesteś taki pusty to idź się utop - będzie więcej pożytku z tego

      • 0 0

    • By cie gnoju rak zjadl (1)

      I twoja rodzine

      • 2 2

      • Nawzajem smieciu

        • 1 3

  • jak mieszkańcy będą się upierać, to miasto (5)

    zrobi im jednokierunkową dojazdówkę pod balkonami (dla aut) a po obu stronach szosy znak x w kółeczku albo jak oprotestują wszystko to dostaną deptak w nagrodę z palikami dla aut. Nie chcą tramwaju? Niech wykupią drogę.

    • 36 16

    • (4)

      ta ulica jest jednokierunkowa

      • 12 0

      • ale wiecznie być nie musi (3)

        • 6 8

        • No to sie zdecyduj gamoniu, straszysz jednokierunkową czy dwu?? (2)

          • 9 3

          • jednokierunkowa i 2 pasy i druga opcja dwukierunkowa, gamoniu, tak samo boli.

            bez parkingu na poboczu.

            • 0 1

          • Zawsze można zrobić deptak.

            • 7 0

  • Projektanci nigdy nie byli we Wrzeszczu (4)

    Projektanci nigdy nie byli we Wrzeszczu. Żaden tramwaj nie pokona zakrętów o takim promieniu, podłączenie kolejnego skrzyżowania tramwajowego w tym miejscu do Al. Grunwaldzkiej spowoduje blokadę tejże, a ponad stuletnie domy na BGW, położone na terenach z kurzawką, nie przeżyją ani budowy linii ani jej eksploatacji. Projektanci nigdy nie byli we Wrzeszczu, nigdy nie widzieli okolicy i samej ulicy BGW. To już nie jest absurd, to choroba psychiczna.

    • 22 8

    • Obawiam się, że mieszkańcy zachowują się, jakby nie byli nigdy na swojej ulicy. Kwestionują sprawy oczywiste, jak np. szerokość jezdni. Gdy na jednym ze spotkań projektanci podali konkretne wymiary pomiędzy jednym krawężnikiem a przeciwnym - zagłuszeni zostali salwą buczenia i i śmiechu. Takim podejściem do rzeczywistości mieszkańcy wytrącają sobie sami wiarygodność w argumentacji, gdy twierdzą, że ICH JEDNOSTKA METRA to zaledwie 0,5-0,75 metra metrycznego !
      W tej sytuacji, o czym tu rozmawiać na sprawy techniczne. Przecież na Bohaterów Getta mieszkają sami specjaliści światowej klasy od fundamentowania, drogownictwa, transportu szynowego. Sami sobie zafundowaliście ten pogrom internetowy, który bo wykazaliście się SAMOOŚMIESZENIEM w argumentacji !

      • 2 5

    • a jaki promień skrętu ma pętla na siedlcach?

      ciasno tam a tramwaje jednak zawracają

      • 0 0

    • (1)

      mam nadzieje ze przynajmniej unia która ma dać na to dotacje nie zgodzi się na coś co jest niegodne ze wszystkim

      • 5 5

      • Niezgodne że wszystkim, muszę to sobie zapisać, genialne XD

        • 3 1

  • Super - przeznaczymy KASĘ na dojazd do ul. Warszawskiej

    Tam są potrzebne drogi i tramwaj - jak ktoś nie chce to bardzo dobrze

    • 1 1

  • Poprowadzić tramwaj po Smoluchowskiego! (1)

    • 9 6

    • nie zgadzam się

      NIE

      • 0 1

  • (10)

    Typowe nimby - ok, byle nie pod moimi oknami.

    • 225 48

    • (7)

      a co z ulica siedlicka? juz sie zgodzili puscic tramwaj rektorzy PG?
      bo tak to nie ma o czym gadac.

      • 6 12

      • w Austrii (4)

        Normalnie śmigaja pod oknami i nie ma problemu. Niech tylko miasto wymieni okna na 3 warstwowe i nie będzie tak źle

        • 11 6

        • a co to są okna 3 warstwowe (2)

          ?

          • 3 4

          • u tego pedofila pewnie

            z austrii co zamurowal dom. Niezle wzorce.

            • 1 2

          • z 2 komorami powietrznymi tzw. 3 szybowe

            dzięki nim masz ciszej i cieplej, ale dobrze o tym wiesz.

            • 4 0

        • pytalem o decyzje PG a ty mi o Austrii

          • 2 2

      • mozna spokojnie poscic tramwaj miedzy PG i ul. Do Studzienki (1)

        a potem skrecic w BGW.

        Choc uwazam, ze duzo lepiej byloby puscic ja od razu w ul. Siedlicka. Szkoda, ze PG ma swoje powody (nieznane szerzej), dla ktorych nie zgadza sie.

        • 7 6

        • Nie między PG.

          To nei jest między PG, to jest na PG, w samym środku.
          Po co ten tramwaj w tym miejscu? Tramwaj przydałby się w okolicach Akademii Medycznej.

          • 10 2

    • co to są nimby? gimby? (1)

      • 4 8

      • NIMBY - to skrót od "not in my backyard"

        zgadzam się na inwestycję, ale nie na moim podwórku

        • 18 3

  • czy tramwaj jest konieczny? (1)

    Mieszkam na ul.Grunwaldzkiej w jednym z wiezowców.Zastanawia mnie jak projektant chce poprowadzi.c szyny tramwajowe na tak waskiej ulicy. Czy zlikwiduje chodniki?Gdzie mieszkańcy beda parkowac samochody?Już teraz śmieciarka ma kłopot z wjazdem po smieci od ulicy Bohaterow Getta. Zlikwidowane zostana garaze przy ulicy?Nie chcemy mieszkac jak na wyspie otoczonej szynami tramwajowymi.

    • 28 8

    • Nie zastanawiaj się tylko wykaż minimum chęci i się dowiedz poprostu człowieku, odpowiedzi padły już nie raz

      • 1 4

  • grunwaldzka bedzie zwezona w rejonie ul. Getta W. ?

    Tak to wyglada na wizce - poszerzona wyspa na tramwaje...+ dodatkowe swiatla...hmmm czy to wypali?
    Jestem za spowalnianiem Grunwaldzkiej ale czy w ten sposob tj. z przerostem tramwajow to jest dyskusyjne.
    Ale widze ze frag juz podjal decyzje :-)

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane