• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą progów zwalniających na ul. Jabłoniowej w Gdańsku

Maciej Naskręt
11 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Jabłoniowa w Gdańsku. Ulica Jabłoniowa w Gdańsku.

Mieszkańcy osiedli przy ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku domagają się progów zwalniających na wspomnianej drodze. W miniony weekend doszło tam do potrącenia pieszego.



Utrudnienia w ruchu po niedzielnym potrąceniu na ul. Jabłoniowej w Gdańsku. Utrudnienia w ruchu po niedzielnym potrąceniu na ul. Jabłoniowej w Gdańsku.
Po godz. 21 w minioną niedzielę na ul. Jabłoniowej w Gdańsku doszło do potrącenia pieszego.

- 22-letnia kobieta kierująca seatem leon potrąciła na przejściu dla pieszych 67-letniego mężczyznę. Prowadzimy postępowanie w tej sprawie - mówi podkom. Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Mężczyzna w ciężkim stanie został przetransportowany do szpitala.

Wieść o wypadku szybko rozeszła się wśród mieszkańców osiedli przy ul. Jabłoniowej. Tym bardziej, że sytuacje niebezpieczne miały tu miejsce wcześniej.

- Na drodze obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 40 km/h. Wystarczy stanąć przy ul. Jabłoniowej i upewnić się, że tutaj tyle się nie jeździ. Wielokrotnie przy przejściu, na którym doszło w niedzielę do wypadku były uszkodzone słupki. Ich nie można rozjechać poruszając się z prędkością 40 km/h - mówi pan Michał, mieszkaniec osiedla Lawendowe Wzgórza.

Czy na ul. Jabłoniowej powinny pojawić się progi zwalniające?

Mieszkańcy najbardziej liczą na ustawienie progów zwalniających na ul. Jabłoniowej. Czy jest zatem na nie szansa? O to zapytaliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Na ul. Jabłoniowej są już progi zwalniające w rejonie skrzyżowania ul. Potęgowskiej i ul. Lubowidzkiej. W przyszłym roku mają pojawić się one w rejonie ul. Warszawskiej. Nie wykluczamy też kolejnych progów zwalniających dla kierujących pojazdami w tej części miasta - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Mieszkańcy bloków w rejonie ul. Jabłoniowej będą musieli zadowolić się póki co nową sygnalizacją świetlną. - Będzie ona budowana na wyjeździe z Lawendowego Wzgórza właśnie na ul. Jabłoniową - zapewnia Katarzyna Kaczmarek.

Przypomnijmy, że kilka lat temu na prośbę mieszkańców sprawdzaliśmy także możliwość zamknięcia ul. Jabłoniowej dla pojazdów ciężarowych. Ich kierowcy skracają tam sobie drogę z obwodnicy do centrum Gdańska i w drugą stronę. Wtedy drogowcy przekonywali, że jest tam za duży ruch ciężarówek do pobliskich placów budowy i trudno byłoby wydawać zezwolenia kierowcom.

Ponadto kilka lat temu ul. Jabłoniowa została wymieniona w naszym rankingu mrocznych ulic Trójmiasta. Mimo upływu lat i zasiedlenia nowych osiedli w okolicy nie zmieniło się tam zbyt wiele w tym zakresie - mieszkańcy nie zyskali oświetlenia. Poprawiła się za to nieco nawierzchnia wspomnianej ulicy. Prace drogowe finansowali deweloperzy.

Warto na koniec też podkreślić, że miasto planuje budowę ulicy Nowej Jabłoniowej. Koszt budowy 1,68-kilometrowej drogi o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy według wstępnych wyliczeń planistów może wynieść 94 mln zł, z czego 2 mln zł pochłonie projekt budowlany. Plany zakładają także budowę dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej Północnej z ul. Warszawską do ulicy Przywidzkiej, na wysokości ul. Czermińskiego. To element linii tramwajowej, która w dalekiej przyszłości ma być przedłużona do dzielnicy Kiełpino Górne.

Zobacz osiedla przy ul. Jabłoniowej z perspektywy żurawia budowlanego. Ujęcia wykonano w maju 2013 r.

Zobacz osiedle Lawendowe Wzgórza widziane z żurawia budowlanego. Ujęcia pochodzą z lata ubiegłego roku.

Opinie (409)

  • Kowale Zeusa (1)

    To i tak lepiej że na tej ulicy jest ograniczenie do 40 bo na Zeusa - nowej autostradzie dla wyjeżdżających w Borkowa jest 50 a popitalają tak że o włączeniu się do ruchy z parkingu pod blokiem to ze strachem, a o przejściu na drugą stronę do śmietnika to z duszą na ramieniu.
    Ludzie opamiętajcie się. Te drogi są między blokami gdzie chodzą dzieci. U nas przed blokiem już jedno dziecko zginęło. Było winne głupocie kierowców.

    • 14 0

    • mój znajomy został potrącony po tym, jak szedł po parkingu po wyjściu z samochodu

      bo młody miszcz kierownicy jechał jak po obwodnicy. Dotąd się rehabilituje po złamaniu nogi.

      • 1 0

  • Progi to lagodzenie objawow (1)

    skuteczna walka z przekraczajacymi predkosc to likwidacja choroby

    • 11 1

    • prawdziwa prewencja to promocja spokojnej jazdy: brawo strefy 30

      strefy zamieszkania i woonerfy! Samochody won z chodników i trawników na lawety!

      • 1 3

  • Dlaczego piesi się nie rozglądają ? (7)

    Ktoś kto ma 67 lat powinien wiedzieć, że należy spojrzeć czy nie jedzie żaden samochód i dopiero potem przejść. Ja tak robię i jeszcze ani razu żaden samochód mnie nie potrącił. Dodam, że nie raz przechodzę na czerwonym świetle (w wielu miejscach sygnalizacja jest zbędna), ale tylko wówczas gdy nic nie jedzie. A wracając do artykułu, co z tego, że w tym przypadku zawinił kierowca, skoro poniosę uszczerbek na zdrowiu ? ewentualne odszkodowanie to dla mnie za mało aby ryzykować życiem.

    • 33 9

    • W Niemczech w Dani się nie trzeba rozglądać i na przejściu można wejść z zamkniętymi oczami (4)

      Z 100% gwarancją przeżycia.

      • 5 9

      • (1)

        Mylisz się. W każdym z tych krajów dochodzi do potrąceń pieszych na jezdni. Wypadków tego typu jest mniej niż w Polsce, ale jednak są.

        • 5 1

        • może potrącenia są, ale liczba ciężkich obrażeń jest zgodna z założeniami wizji zero

          więcej pieszych i rowerzystów w mieście = mniej wypadków.

          • 1 2

      • w Holandii tworzy się tzw. shared spaces - w Kielcach powstałą strefa zamieszkania w centrum miasta

        liczba wypadków z pieszymi spadła radykalnie, zwiększyła się przepustowość korytarzy ruchu. paradoksalne ale prawdziwe.

        • 0 1

      • Urban legend

        10-20 lat temu tak, a teraz :D

        • 6 1

    • ile Ty masz lat pieszy?

      Czlowiek starszy 67 letni i szedl NA PASACH, na przejsciu dla pieszych!

      • 4 1

    • Wytlumacze jak dziecku - ludzie starsi, dzieci, mlodziez, chorzy maja inna ocene ryzyka, predkosci samochodu, gorsza ocene sytuacji, mniejsza spostrzegawczosc itd. Mlodziez jest sklonna do ryzyka itd, itp. Jak bedziesz stary to tez ci sie zmieni. Dlatego ty jako kierowca pojazdu, ktory moze byc zagrozeniem dla tych osob, musisz traktowac ich jak swiete krowy i byc rozwazniejszym i na tobie ciaza wieksze obowiazki.

      • 4 1

  • na Całym Świecie poszerza się drogi a w Polsce montują wysepki i progi zwalniające (6)

    potem jedzie karetka na sygnale i nie ma jak przejechać bo wysepek naj.bali

    • 27 9

    • Chyba dawno nie byleś nawet za granicą województwa.

      w cywilizowanym świecie coraz szerzej stosuje się Tempo 30 jako standard prędkości w terenie zabudowanym, z dopuszczalnymi wyjątkami w górę i w dół. Dzięki temu można budować węższe jezdnie lub tworzyć pasy dla rowerów. Na szerszych jezdniach samochody parkują i mają problem: poczytaj na ten temat na tym portalu (casus Gdyni)

      • 1 1

    • zwłaszcza w Niemczech i Francji (1)

      • 0 0

      • gdzie się je głównie demontuje z racji niszczenia zawieszenia.

        • 0 1

    • (1)

      Przestań

      • 0 3

      • Skodziarz ty juz z racji posiadanego wozidelka morda w kubel

        a dwa to kladz sie na glebe i bedziesz robil za prog zwalniajacy

        • 3 7

    • Byłeś na "całym świecie" ? Nawet "na Bali"? Nie? Zatem milcz!

      • 6 7

  • jabłoniowa

    Może miasto pomyśli o świetleniu Jabłoniowej oraz ul. Warszawskiej gdzie ruch jest dość spory a po godz. 17 i przed godz. 8 rano nic praktycznie nie widać szczególnie na ul. Warszawskiej

    • 4 0

  • Co do oświetlenia to również Starowiejska i Przywidzka (3)

    Po zmroku jedzie się tam rowerem z duszą na ramieniu..

    • 5 1

    • (2)

      TĘPIĆ ROWERZYSTÓW

      • 3 4

      • rowerzysci OSWIETLAJCIE ROWERY! (1)

        • 2 1

        • MAM OŚWIETLONY

          Mówię o komforcie jazdy oświetloną ulicą vs przejazdem przez mroki Mordoru, a nie o mojej widocznosci - ja mam swiatła przód/tył plus milion odblasków na ciuchach i plecaku. Mnie widać, gorzej z ulicą i okolicami.

          • 1 0

  • Nie dajmy się zwariować!!!!!! (6)

    Ludzie wszędzie progi, ronda i skrzyżowania równorzędne.....
    Rozumiem bezpieczeństwo, ale niedługo ludzie będą się domagać progów na obwodnicy albo pasa dla rowerzystów. Jeżdżę autem, rowerem, często chodzę na wędrówki i niech mi nikt nie powie, że przy odrobinie rozsądku da się bezpiecznie funkcjonować na drodze. Kierujmy się zdrowym rozsądkiem i nie ustawiajmy na kolejnej głównej drodze ograniczeń...!!!

    • 43 8

    • tabletki odstawione?

      11 letnie dziecko ma prawo czuć się na Jabłoniowej bezpiecznie, nawet jak jedzie rowerem. Tacy chojracy jak ty dadzą sobie radę nawet jadąc rowerem ulicą Armii Krajowej, dla zwykłych ludzi o przeciętnej wydolności potrzebne są i progi lub esowanie osi jezdni oraz oświetlenie przejść. Takie przeginanie to wyraz braku wyobraźni wynikającej z uzależnienia od samochodu. Samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście nawet dla kierowców deklarujących, że czasami jeżdżą rowerem do lasu.

      • 0 2

    • Posądzasz kierowców o zdrowy rozsądek ?. Małpie też można dać samochód i też pojedzie.

      • 2 3

    • Kiedyś bardzo dobrze te sprawy regulowało zjawisko o nazwie "selekcja naturalna". Dziś dba się o każdego matołka, żeby bez wysilania organu znajdującego sie w puszce mózgowej mógł robić cokolwiek. Całe życie mieszkam na dużym osiedlu przyległym do centrum Gdańska i nigdy nie miałem wypadku przechodzac przez ulice. Niezależnie, czy było to na pasach, nie na pasach, w miejscu oświetlonym czy nie. Ludzie zacznijcie się rozgladać, słuchać, czy coś nie nadjeżdza, a nie właźcie jak tępe bydło pod koła samochodów! Oczywiście pieszy ma pierwszeństwo na pasach, ale ciężko jest swoje prawo egzekwować będąc kilka metrów pod ziemia.

      • 4 1

    • ronda sa swietnym wynalazkiem

      rozumiem, ze mistorzwie kierownicy sie tu wypowiadajacy sieich boja, bo nie znaja. Zanim zostali miastowymi umieli do przodu jechac tylko

      • 5 2

    • Jak wymyślisz "zdrowy rozsądek" w pigułkach,albo jeszcze lepiej,w plastrach, i zadasz rano każdemu kierowcy, wówczas przyjdzie

      Pora likwidacji progów. Niestety większości kierowców nie zbywa na zdrowym rozsądku.

      • 3 4

    • niestety

      Wielu osobom brakuje wyobraźni dlatego trzeba czasem zrobić ograniczenia.

      • 5 2

  • Nie Progi Tylko Oświetlenie przejścia dla pieszych !!!!!!! (2)

    Na jabłoniowej jest ciemno jak w czterech literach !!!!!!!!! progi swoją drogą

    • 38 3

    • spróbuj nadać jakiś spójny komunikat

      sam sobie przeczysz

      • 1 0

    • Światło a nie progi

      Za każdym razem jak przejeżdżam tą drogą po zmroku czuję się jakbym wjechał prosto w jakąś czarną dziurę - najbardziej zawsze rozbawia przystanek autobusowy w pobliżu, an którym ludzie dosłownie wyrastają mi z ciemności.

      • 13 0

  • to teraz wszędzie gdzie doszło do potrącenia, kładzie się progi? (4)

    ja rozumiem miejsca, w których zdarza się to notorycznie, patrz: Hallera, ale tutaj doszło do potrącenia, i teraz chcą przelotową do obwodnicy obłożą progami...

    • 84 18

    • (1)

      niektórzy to by chcieli wszędzie progi stawiać - taki tępy naród. Nie rozejrzy się, nie pomyśli, tylko "władza ma stawiać"

      • 7 5

      • przeginaczom i hejterom na tym portalu nasze stanowcze NIE!

        • 2 1

    • do czasu przebudowy

      Jabloniowej to jedyne sensowne rozwiązanie plus oświetlenie przejścia. Jestem przeciwny Prokom bo ich jest za dużo ale w tym wypadku podpisuje się pod nimi obiema rękami.

      • 8 11

    • "Przelotowa do Obwodnicy" to jest trasa W-Z, a nie Jabłoniowa.

      • 22 14

  • Progi? Na głównej drodze?? (13)

    No może bez przesady z tymi progami, w koncu to jedna z główniejszych ulic. Powinna razczej zostać oświetlona porządnie. A swoją drogą jak sie kupuje mieszkanie przy ruchliwej ulicy to nie powinno się wymagać ograniczenia tam ruchu - przeciez mieszkancy wiedzieli gdzie sie wprowadzają

    • 297 38

    • Zgadzam się (1)

      Progi nie są tu rozwiązaniem. Za to zdecydowanie pomogłoby oświetlenie tego przejścia! Jeżdżę tamtędy codziennie i po ciemku (czyli praktycznie od godz. 16 do 7) naprawdę nie widać pieszych! Inna sprawa, że jak już chce się przejść do warto sprawdzić czy nic nie jedzie - droga do przebycia jest krótka, więc trudno być zaskoczonym.

      • 49 6

      • jak nie potrafisz dojrzeć pieszych - jaki lekarz wystawiał ci zaświadczenie o stanie zdrowia

        jak zdawałeś na prawo jazdy? Chyba cię pogięło i nagminnie jeździsz zbyt szybko po mieście. Inna diagnoza: zbyt wcześnie odstawiłeś tabletki.

        • 2 9

    • Ronda, ronda i jeszcze raz ronda !

      W Polsce jest jakaś mania stawiana sygnalizacji świetlnej podczas gdy na zachodzie - czy to we Francji, we Włoszech, Danii i w jakimkolwiek innym cywilizowanym kraju robi się ronda !
      Rond powinno być jak najwięcej i jak największe możliwe a nie tak jak teraz skrzyżowania tak czasami zagmatwane, że nie wiadomo o co chodzi + światła, światła, znaki, znaki i jeszcze raz znaki. Nikt nie jest w stanie zapoznać się z tymi wszystkimi oznaczeniami przejeżdżając przez skrzyżowanie bo jest ich za dużo zazwyczaj. Są takie w Gdańsku skrzyżowania jak np. na Chełmie skrzyżowanie z Chełmońskiego gdzie czasem CAŁY ruch stoi ze wszystkich kierunków i przepuszcza się auta-widma...
      Czy to jest ekonomiczne i ekologiczne co tak się teraz współcześnie promuje ?
      Kilkanaście lub kilkadziesiąt aut stoi i przepuszcza NIKOGO zatruwając środowisko ?
      Albo zjazdy z trasy WZ w Jabłoniową właśnie oraz Kartuską ... co to za wynalazki są ? Wyszły im trójkąty na zjazdach zamiast rond ??? Toż to lepiej student by zaprojektował za parę złotych niż ci "projektanci". Powinny być ronda znowu w tym miejscu. Teraz wiele aut stoi i znowu są sytuacje że NIKT nie jedzie ! O Hucisku w ogóle nie wspomnę w tym miejscu...

      Ronda w naturalny sposób wymuszają spowolnienie ruchu a przecież o to chodzi aby ruch był płynny i bezpieczny !

      Co do skrzyżowania przy Lawendowym - przede wszystkim konkretne oświetlenie a i rondo też by w tym miejscu nie zaszkodziło.
      Stawianie progów w głównych drogach jest pomysłem ze średniowiecza.
      Progi stawia się na drogach osiedlowych a nie w takich miejscach.

      Gdyby zamontować próg to w takim razie po co było asfalt kłaść ? należało pozostawić drogę w kocich łbach jak pewnie była z 50 lat temu i byłoby taniej - oszczędność na asfalcie i progach bo kocie łby same wymuszą spowolnienie... ale czy o to chodzi w dużym mieście ???

      • 5 2

    • tyle że ty gnasz co weekend Jabłoniową na wyprzedaże do Fashion z tąd problem

      • 2 3

    • Tak jak pisałem wcześniej...

      Głodny nigdy nie zrozumie sytego... - taka prawda

      • 3 1

    • Pamiętam czasy kiedy Jabłoniowa prowadziła głównie do wysypiska - taki łącznik do Kartuskiej (4)

      dookoła pola, łąki, furmanki, traktory. Teraz powstają osiedla na kilka tysięcy słoików a droga jak była wąska tak jest, no i powstają problemy. Chyba nie tak to powinno wyglądać, najpierw porządna infrastruktura drogowa, później blokowiska. Teraz będą szukali miejsca na poszerzenie dróg, ewentualny tramwaj. Wystarczy spojrzeć jak zbudowana była Morena, szerokie główne ciągi komunikacyjne, bloki z zielenią i przestrzenią dla mieszkańców. Nawet obecni włodarze chwalą się budową tramwaju który, gdyby nie planiści PRLu nigdy by nie powstał.

      • 51 8

      • (1)

        Morena to przyklad bezguscia socjalistycznego a osiedla krolewskie wzgorze polnord czy alfapark tojest sam kicz. Budynki bez ładu i składu, otoczenie paskudne saur ze zbirnikami na wode, waska droga ktora jeszcze debile zwezili przez pedalowow rowerowych,. To jest folklor powinno sie tu krecic filmy bareji.

        • 5 6

        • jak cala polska

          • 2 2

      • (1)

        drogi mądralo po pierwsze to miejsce na tramwaj jest, tak jak i miejsce na dwupasmową drogę. Po drugie to drogi zaczyna się robić po zbudowaniu osiedli, bo osoby które zamieszkują takie osiedla meldują się w gdańsku i zaczynają płacić podatki, podatki dla miasta, które dzięki temu może zbudować drogę, bo zaczyna mieć na to pieniądze. Tak wiem, że można płacić podatki tam gdzie się mieszka bez zameldowania, ale raczej takiej osoby ze świecą szukać.

        • 7 7

        • tramwaj ?

          po co wam tam tramwaj - autobus jedzie 20min, tramwaj będzie 40 - to się nie oplaca ani miastu ani mieszkańcom! wytłumacz po co tam tramwaj?

          bo chcecie ? bo kupiles mieszkania za 2500/m ? i je.... ze śmietniska? to teraz tramwaj ma jechać ;)

          tramwaj tam pojedzie ale w 2030 jak wszystkie dzielnice najpierw zostaną obdzielone na remonty drog, sciezki i tramwaje wlasnie. TO OSTATNIE MIEJSCE W planaxh

          • 15 16

    • (1)

      Nie do końca, jak się wprowadzali, tamte osiedla były dużo mniejsze to i ruch samochodowy był mniejszy!

      • 11 24

      • blad

        Parę lat temu ruch na Jabłoniowej był jeszcze większy niż teraz. Pewnie nie każdy mieszkaniec osiedli wie ale była to oprócz Kartuskiej jedyna droga do obwodnicy w tej części miasta.

        • 45 2

    • Proponuję wysłać tam miśki z suszareczką

      • 20 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane