• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy pamiętają o deklaracjach śmieciowych

Michał Sielski
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Deklaracje dotyczące segregowania śmieci muszą wypełnić właściciele nieruchomości i przedsiębiorcy. Za mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych zrobią to zarządy ich nieruchomości. Deklaracje dotyczące segregowania śmieci muszą wypełnić właściciele nieruchomości i przedsiębiorcy. Za mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych zrobią to zarządy ich nieruchomości.

Już ponad 4 tys. osób w Gdańsku, 3 tys. w Gdyni i ok. 600 osób w Sopocie złożyło deklaracje śmieciowe. Urzędnicy są zdziwieni, bo byli przekonani, że będzie jak z PIT-ami - wszyscy ruszą dwa tygodnie przed końcem, a oblężenie urząd przeżyje w ostatnich dniach maja, kiedy mija termin złożenia deklaracji.



Miasta zadbały, by w sieci było jak najwięcej informacji o składaniu deklaracji. W Gdańsku informacje zamieszczono na stronie czystemiasto.gdansk.pl. Gdynianie znajdą je na stronie smieciodnowa.pl, gdzie można nie tylko pobrać formularz, ale krok po kroku dowiedzieć się jak go wypełnić. Potem wystarczy podpisać i wysłać do urzędu. Na stronie sopockiego Zakładu Oczyszczania Miasta można zarówno wypełnić deklarację elektroniczną, jak i pobrać i wydrukować deklarację tradycyjną.

Dostarczyłeś już deklarację śmieciową do urzędu?

- W Gdyni deklaracje złożyło już ok. 3 tys. osób, to według naszych szacunków 15-20 proc. wszystkich, którzy do 31 maja powinni to zrobić. Mamy jeszcze dwa tygodnie, a wszyscy dostali deklaracje listem do domu, więc jestem dobrej myśli - mówi Bartosz Frankowski, naczelnik wydziału środowiska w gdyńskim magistracie. - Jestem zadowolony, szczerze mówiąc myślałem, że będzie gorzej - dodaje.

Urzędnicy spodziewali się bowiem, że będzie jak z deklaracjami PIT - sporo osób "przypomni" sobie o obowiązku w ostatnich dniach. Pracownicy magistratu przekonują jednak, że nawet jeśli tak będzie, są przygotowani i zapewnią odpowiednią ilość stanowisk, które rozładują ewentualne kolejki. W poniedziałek przed południem przed salą 107 Urzędu Miasta stała niewielka, kilkuosobowa kolejka, mimo trzech stanowisk, które na bieżąco obsługiwały mieszkańców. Czekało się w niej nie więcej niż 10 minut.

Na razie problemów nie ma, także ze spółdzielniami, które regularnie otrzymują newsletter i odpowiedzi na wszystkie pytania. Wypełnienie deklaracji też nie jest specjalnie skomplikowane.

- Deklaracja składa się z dziewięciu części, z czego siedem wypełnia mieszkaniec. Na naszej stronie internetowej można znaleźć formularz, a na nim aktywne podpowiedzi, precyzujące co dokładnie wpisać w konkretnych rubrykach. Deklarację zawsze składa właściciel nieruchomości lub jej zarządca - wspólnota, spółdzielnia etc. - podkreśla Damian Kleina, kierownik referatu gospodarki odpadami w wydziale środowiska.

Deklaracje, które wypełnić muszą właściciele domów jedno lub wielorodzinnych, którymi nie zarządza wspólnota ani spółdzielnia, można składać do 31 maja. A co potem? Jeśli ktoś nie zdąży lub zapomni, grozi mu odpowiedzialność karno-administracyjna. Urzędnicy przekonują jednak, że karać na początku nie będą. Zaczną od upomnień, chyba że ktoś uporczywie będzie uchylał się od złożenia deklaracji. Jednocześnie od poniedziałku trwa intensywna kampania informacyjna, rozpoczęta od wysłania do wszystkich mieszkańców formularzy deklaracji. Potem przyjdzie czas na dokładne poinformowanie co do jakich pojemników wrzucać.

Gdańsk

6 maja Zarząd Dróg i Zieleni zaczął przyjmować deklarację od mieszkańców i przedsiębiorców. W sumie wpłynęło ich około 4 tys. z czego 400 sztuk to e-deklaracje złożone drogą elektroniczną. Tych ostatnich byłoby znacznie więcej, jednak w zeszłym tygodniu serwery ZDiZ nie udźwignęły zainteresowania tym sposobem załatwiania formalności. Od środy do połowy czwartku system nie działał. Choć awarię usunięto urzędnicy nie dają gwarancji, że nie pojawi się ona ponownie.

Sopot

W Sopocie dotychczas ok. 600 mieszkańców wypełniło deklaracje śmieciowe. Do końca maja powinno zostać wypełnionych 4 tys. Wzór dokumentu można pobrać ze strony internetowej Zakładu Oczyszczania Miasta.

W mieście przeprowadzane jest też badanie opinii publicznej na temat gospodarki odpadami oraz kwestii związanych z porządkiem, czystością oraz segregacją odpadów. Ankieterzy przebadają losowo wybrane 1000 gospodarstw. Ankiety są anonimowe i zostaną przeprowadzone do końca maja br. Koszt badań to około 25 tys. zł.

Jakie stawki za śmieci w Gdańsku, Gdyni i Sopocie?

Gdańsk: 56 groszy od metra kwadratowego mieszkania za posegregowane i 72 groszy za niesegregowane odpady. Powyżej powierzchni 110 m kw., za każdy dodatkowy metr zapłacimy 7 groszy przy braku segregacji i 5 groszy, gdy to robimy.

Gdynia: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Sopot: za odpady segregowane: 0,52 zł miesięcznie za każdy rozpoczęty m kw. mieszkania lub domu, gdy jego powierzchnia nie przekracza 110 m kw., 0,10 zł miesięcznie dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw. Dla odpadów zmieszanych: 0,78 zł miesięcznie za każdy rozpoczęty metr dla części nieprzekraczającej 110 m kw., 0,20 zł miesięcznie dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw.

Opinie (133) 2 zablokowane

  • A mnie żadne deklaracje nie obchodzą

    bo śmieci i tak wywożę do Lasów Chylońskich

    • 0 3

  • Urzędasy się NUDZĄ

    kolejne debilne pomysły aby mogli je przekładać z konta w kąt

    • 11 1

  • Niedługo

    wprowadzą deklaracje i razy walę kupę...

    • 6 0

  • a skad wiedziec o koniecznosci?

    pisali o tym tylko na tromiasto
    jak ktos nie czyta wiadomosci na portalu to nie wie o tym, nie ma obwieszczen, ani nie wysylaja informacji?
    a przeciez nie ma obowiazku chodzeina po urzedach i pytania czy ktos czegos nie wymyslil

    • 10 0

  • Czekam na deklarację (1)

    "jak życ" ???? Może urzędnicy cos podpowiedzą

    • 8 0

    • jak cwaniak jarosław. za państwowe pieniądze

      • 0 0

  • Chcę się zadeklarować

    ale formularz rejestracyjny stworzony jest przez idiotę.
    Skoro na deklaracji głównej używam zastępczo nip lub pesel, to dlaczego nie na formularzu rejestracji?
    A bez tego nie mogę iść dalej, ktoś powie przecież mogę podać obydwa i po sprawie. Niby tak, ale o ile pesel ma każdy to już nip tylko ci co osiągnęli kiedykolwiek dochody lub mieli taką potrzebę. Z drugiej strony jeśli urzędas każe Wam szczekać to będziecie?

    • 5 0

  • Na infolinii "śmieciowej" NIC NIE WIEDZĄ (1)

    Tydzień temu dzwoniłam na infolinie, żeby dowiedzieć się czy muszę sama wypełniać deklaracje gdyż mieszkam w kamienicy gdzie znajdują się tylko cztery mieszkania i jako mieszkańcy mamy założoną wspólnotę i posiadamy zarządcę nieruchomości - zostałam poinformowana, że muszę, bo w budynkach gdzie jest mniej niż siedem mieszkań, właściciele tych mieszkań muszą sami złożyć deklarację. OK
    Dziś zadzwoniłam po raz drugi, wypełniałam deklarację i doszłam do załącznika w którym miałam podać ilość zamawianych śmietników, ich wielkość i rodzaj - chciałam się dowiedzieć- czy mam w tym miejscu wpisać ilość i rodzaj śmietników które uważam że ja będę potrzebować - czy może ilość, wielkość i rodzaj dla całej kamienicy?!? Pani mi powiedziała że wogule nie muszę tego robić- bo to powinien zrobić za mnie zarządca !?! Pouczyłam Panią, że chyba jest w błędzie i przybliżyłam, to co się dowiedziałam tydzień wcześniej - Pani poprosiła żebym poczekałą bo musi to sprawdzić- po 5min oczekiwania przy telefonie Pani wróciła i powiedziała, że MAM RACJE! Muszę złożyć deklaracje sama i tu wróciłam do tematu "ilości, wielkości i rodzaju śmietników" pytając jakie wartości powinnam tam wpisać?!? Pani powiedziała, że powinnam wpisać wartości dla całej kamienicy - a ja się zapytałam skąd mam wiedzieć po 1) czy sąsiedzi będą segregować śmieci czy nie, po 2) jakie ilości śmieci będą produkować albo ile osób będzie je produkować (żeby wyliczyć ilo litrowe śmietniki potrzebujemy) - jak z sąsiadami nie mam kontaktu (w większości za granicą, inni wynajmują) to Pani stwierdziła że mam wpisać wyłącznie wartości dla siebie. Podsumowując w takim przypadku wychodzi, że jak każdy z mieszkańców w tym załączniku zamówi śmietniki wyłącznie dla siebie - to nasze małe podwórko, będzie istnym wysypiskiem śmieci !!!

    • 16 0

    • Tak wlasnie w Polsce wyglada tworzenie ustaw i prawa.

      • 1 0

  • A jeśli ktoś nie złoży takiego cuda (1)

    to co mu grozi?

    • 2 0

    • Jeszcze nie wiemy...

      rozważamy wybór pomiędzy publiczną chłostą, karą 20 lat więzienia a zwykłym ukamieniowaniem.

      • 6 1

  • Nie zapomnijcie w następnych wyborach budynia i jego liska do smietnika wy......Ć

    • 10 0

  • a podpaski i tampony to gdzie mam wyrzucić ? teraz to dopiero śmieci będą się walać w lesie !!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane