• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Pani Prezydent leje już beton... (1)

    ...przy ZOO w otulinie Trójmiejskiego PK, nowe betonowe osiedle wokół Parku w Oliwie a teraz... zablokuje możliwość reaktywacji SKM w Nowym Porcie. Wolne Miasto Deweloperów i Betonu. Pewnie i na Westerplatte dałoby radę zabudować betonowymi mieszkaniami... Żałosne.

    • 19 2

    • na Westerplatte się nie da

      już były wysiedlenia z Wisłoujścia w ubiegłym wieku

      • 2 0

  • Lidl (1)

    W tej robotniczej dzielnicy brakuje sklepu Lidl. Byłaby to konkurencja dla dwóch biedronek.

    • 7 5

    • powinien być Polo Market

      • 2 0

  • Betonujmy.

    Siemka Lemingradzie. Głosujta dalej na ten układzik.

    • 6 1

  • kadencja

    to jednostka czasu, jaka posługuje sie urzędnik.
    Co uszarpie przez kadencję, to jego.
    Za nia jest tylko ciemność.

    • 8 1

  • liczy się kasa.

    Czy teraz widzicie że mała ilość miejsc parkingowych w nowo budowanych domach nie ma nic wspólnego z promowaniem transportu zbiorowego a z maksymalizacją zysków poprzez zagęszanie zabudowy. Czy dalej tego nie dostrzegacie. Nawet jakby robić 10 miejsc parkingowych na jedno mieszkanie to nie zakorkowałoby to miasta to nowi ludzie korkują miasto a nie miejsca parkingowe. Jeżeli nawet nie będzie tam ruchu to trzeba to zostawić jako rezerwe terenowa. Kto wie jak się zmieni sytuacja za 20 lat. a tymczasem może jakas ścieżaka rowerowa tam albo szlak spacerowy.

    • 4 2

  • skm nowy port

    uwazam za rezygnacja z lini skm do nowego portu to ogromny bład!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! . Kiegyś mieszkałam w Nowym Porcie, było to w latach 1982-1986 , jeżdziły skm to było fantastyczne połaczenie.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wsiadał człowiek do kolejki i kilka minut i już był w centrum Gdanska. Dlaczego ludzie nie myslą.Odbudujcie tę linię a przynajmniej dajcie jej sznse w przyszłosci. Niech władza spojrzy na te sprawe perspektywicznie. . Rozumu rzycze

    • 14 2

  • Tak sobie myślę: po coś ta linia jednak powstała

    Kiedyś ktoś podjął decyzje o wybudowaniu linii do NP, bo widocznie taka była potrzeba. Czyli linia odpowiadała zapotrzebowaniu na potok pasażerów. Zgaduję, że w latach 90. ludzie zaczęli się "motoryzować", więc zapotrzebowania na kolej spadło, więc linię zamknięto. I spoko, tylko że nam, miastu, powinno zależeć, żeby tych ludzi, którzy korzystają teraz z samochodu z powrotem namówić do korzystania z transportu zbiorowego, więc nie mam przekonania, czy rezygnacja z trzymania tej linii w rezerwie to nie jest błąd - jakoś nie mam przekonania, że ludzi da się namówić do rezygnacji z samochodu na rzecz tramwaju - pociąg, to jest jednak pociąg.

    • 7 1

  • Gdańszczanie głosowali za realizacją Testamentu Pawła Adomowicza

    więc wszystko się zgadza, tak miało być.
    Dziękujemy - Gdańszczanie

    • 6 1

  • To nie jest interes...

    SKM i transport publiczny to nie jest interes dla c****-na-kiju-Dulkiewicz. Co innego deweloperka. Już jej mentor, budyń-złodziej pokazał jak się na tym kręci lody. Najpierw przekształcamy tereny rekreacyjne lub leśne na grunty pod zabudowę a później od zaprzyjaźnionego dewelopera dostajemy upust 200-300tyś na 100 metrowe mieszkanie. I w ten sposób można mieć siedem mieszkań a nawet zapomnieć wpisać je do oświadczeń majątkowych.



    Ciekawe, czy w tej sprawie wesoła wdówka trafi przed oblicze prawa, czy wszystko zostanie załatwione tradycyjnie, po Gdańsku, przy wódeczce i smażonej fląderce za kulisami. Tak jak ukręcono łeb Amber Gold czy zamiatano pod dywan znane wszystkim fakty dotyczące pedofilii Jankowskiego.

    • 3 4

  • Nowe domy (1)

    Pewnie nowe domy powstana dla ludzi nieprzystosowanych spolecznie wykluczonych lub bezdomnych.Dlatego w tej dzielnicy tyle monopoli,nawet w falowcu.

    • 1 5

    • ...

      Może już koniec ze ściąganiem tego typu społeczeństwa do Nowego Portu? Właśnie przez takich ludzi, którzy żyją na koszt państwa, nasza dzielnia na opinię jaką ma. Codzienne jeżdżę do pracy tramwajem. Normalni, czyści, kulturalni ludzie. Dlaczego nie widuję ich wieczorem spacerujących po dzielnicy? Bo Ci, którzy pracą w ciągu dnia się nie zmęczyli, zajmują ławki, miejsca do zabaw dla dzieci itd. Ktoś kto przyjeżdża do nas w ciągu dnia lub wieczorem, niestety taki ma obraz naszej dzielnicy.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane