• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uchylono zakaz wycinki drzew na Podwalu Staromiejskim. Co z parkingiem?

Ewelina Oleksy
17 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Spór toczy się o te drzewa, rosnące przy deptaku biegnącym aż do Targu Rybnego. Spór toczy się o te drzewa, rosnące przy deptaku biegnącym aż do Targu Rybnego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków zabraniającą wycinki drzew na Podwalu Staromiejskim oraz w okolicach Targu Węglowego. To kolejny zwrot akcji ws. budowy podziemnego parkingu w historycznym Śródmieściu Gdańska. Konserwator zapewnia, że zdania w tej sprawie nie zmienia i po poprawieniu błędów formalnych jeszcze raz wyda decyzję, która wspomnianą wycinkę ma zablokować.



Zapowiedzi budowy kubaturowego parkingu przy Podwalu Staromiejskim od miesięcy wzbudzają sprzeciw mieszkańców i miejskich aktywistów, którzy wspólnie apelują do władz Gdańska o wstrzymanie inwestycji. Jednym z powodów jest to, że inwestycja wymagałaby wycinki dwóch szpalerów kilkudziesięcioletnich drzew w Śródmieściu. Pod petycją przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim podpisało się prawie 600 osób.

Konserwatorskie weto



W połowie grudnia Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, wydał decyzję, w której inwestycję praktycznie zablokował.

Konserwator nie pozwolił na badania archeologiczne, wycinkę drzew i demontaż pomnika "Tym, co za polskość Gdańska" przy Podwalu Staromiejskim. Nie pozwolił także na badania archeologiczne na Targu Węglowym.

  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.


Ministerstwo dopatrzyło się braków formalnych



Decyzja konserwatora została zaskarżona przez inwestora parkingów podziemnych w Gdańsku - spółkę Immo Park Gdańsk. A Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego właśnie przychyliło się do skargi inwestora i uchyliło decyzję konserwatora, bo dopatrzyło się w niej braków formalnych. Sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia.

Wszystko o parkingach podziemnych



Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego. Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego.
Jak wskazuje w decyzji ministerstwo, pomorski wojewódzki konserwator zabytków "rozpatrzył niekompletny, wadliwy formalnie wniosek, niezawierający zgody właściciela nieruchomości, na której rosną wnioskowane do usunięcia rośliny. Kolejną wadą złożonego wniosku jest niewskazanie terminu zamierzonego usunięcia drzew i krzewów oraz niewskazanie, czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej". Mówiąc prościej i w skrócie: inwestor prosił o wycinkę drzew, ale nie dołączył informacji, czy zgadza się na to właściciel terenu, czyli miasto Gdańsk. Przez to decyzja konserwatora była "wybrakowana".

Czytaj też: Konserwator: Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów

- Ministerstwo przychyliło się do wniosku inwestora, ponieważ decyzja konserwatora opatrzona była pewnymi błędami. Rozpatrzył on źle przygotowany przez inwestora wniosek, który powinien zostać uzupełniony - mówi Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia FRAG, które protestuje przeciwko budowie parkingu na Podwalu Staromiejskim. - Oczywiście mamy nadzieję, że to nie tragedia, tylko niewielka komplikacja, i że pomorski wojewódzki konserwator zabytków wyda ponownie decyzję zabraniającą wycięcia drzew. Jednocześnie mamy nadzieję, że za decyzję władz miasta w tej kwestii również nie będziemy musieli się wstydzić.

Konserwator zdania nie zmienia



- Decyzję konserwatora ministerstwo uchyliło głównie z powodów formalnych. Oczywiście merytorycznie nasze stanowisko w tej sprawie nie uległo zmianie i wydamy ponownie taką samą decyzję, ale już bez uchybień formalnych - informuje Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Parkingi w Trójmieście



Tymiński tłumaczy, że konserwator, by mógł wydać decyzję formalnie poprawną, musi mieć dostarczony komplet dokumentów od inwestora. W tym przypadku zabrakło zgody właściciela terenu, czyli miasta, na wycinkę drzew.

Co dalej z planowanym parkingiem?



Zapytaliśmy władze Gdańska o to, jakie jest ich stanowisko - jako właściciela terenu - ws. wycinki wspomnianych drzew i czy planują wydać na nią zgodę. Nie uzyskaliśmy konkretnej odpowiedzi.

- To projekt realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Nasze stanowisko pozostaje niezmienne. Kształt tego projektu będzie wynikiem ostatecznych decyzji podjętych na poziomie postępowania środowiskowego, postępowania prowadzonego przez służby konserwatorskie. One są w toku, więc cierpliwie poczekajmy do zakończenia tych postępowań. Do momentu, kiedy się nie zakończą, nie możemy się ustosunkować do tego, w jakich lokalizacjach i formie ten projekt będzie realizowany - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.
Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.

Miejsca

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • Co to za ministerstwo?

    • 0 0

  • (17)

    Bardzo dobrze,dbajmy o drzewa i przyrodę. A parking niechaj gdzieś obok deweloperka se postawi .Czuway!

    • 318 46

    • Ale to nie drzewa!!! To lipy!!! Gdyby miały po 300 lat to co innego.....

      • 2 0

    • (2)

      Bardzo dużo głosów zebrali. 600 to 1/10 % mieszkańców Gdańska.

      • 0 4

      • Gdansk ma ok. 450 tys mieszkancow.

        • 0 1

      • Bo tylko w dzielnicy zbierali.

        • 0 0

    • (4)

      W całej tej sprawie chodzi o pomnik Tym, co za polskość Gdańska.
      To ten pomnik kuje w oczy władze miasta którzy nie chcą wypominać niemcom ze prześladowali i mordowali polaków w Gdańsku w czasie II wojny światowej. Może likwidując ten pomnik na czas budowy on nigdy nie wróci na swoje miejsce?

      • 15 23

      • Dlatego ministerstwo cofnęło decyzję konserwy?

        • 0 1

      • a co przodkowie z Ukrainy?

        • 0 7

      • A może wróci do szkoly? (1)

        Na lekcje polskiego?

        • 10 4

        • to sie nie pacz

          • 1 3

    • (6)

      A później pretensje, że kierowcy rozjeżdżają trawniki. Przyczyną brak parkingów!!!

      • 14 42

      • przyczyną jest nadmiar samochodów i niedobór wyobraźni ich użytkowników i decydentów miejskich (3)

        Według wiarygodnych szacunków ponad 30% przejazdów samochodem w mieście odbywa się na odległość nie większą niż 3 km. Taką odległość można bez większego wysiłku przejechać rowerem lub hulajnogą w czasie ok. 10 minut, inaczej mówiąc można je łatwo zastąpić przy pomocy przejazdu dużo mniej tereno- i energochłonnymi środkami lokomocji. Dobrze zarządzane miasto dba o komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i dobre powiązania tego ruchu z systemem komunikacji zbiorowej. Przejazdy rowerem + SKM znakomicie pomogłyby w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych Gdańska i całego Trójmiasta. W centrum miasta powinno się przede wszystkim kłaść nacisk na możliwość poruszania się pieszych i rowerzystów docierających w jego pobliże przy pomocy lokalnej kolei. U nas też tak może być.

        • 26 9

        • (2)

          To sobie jeździj hulajnogą tramwajem czy rikszą a ode mnie wara!

          • 4 13

          • ty se jeździj gdzie chcesz i czym chcesz. (1)

            Ale zapomnij o tym, że łatwo i za free zaparkujesz tam, gdzie każdy by chciał wjechać i zaparkować.

            • 11 0

            • Nie każdy.

              Ty nie.

              • 0 0

      • Gwarantuję że wprowadzenie przepisu zarekwirowania samochodu zamiast śmiesznych mandatów by rozwiązało sprawę.

        • 5 1

      • Przyczyna jest taka, ze polski kierowca nie może zaparkować 50m dalej bo taki spacer by go zabił

        • 48 9

    • Może na Motławie, będzie obok harcerzyku. Gdzieś obok .

      • 0 3

  • Wara włądzom Gdańska od tych drzew!

    Wara włądzom Gdańska od tych drzew!!!!Mieszkańcy nie chcą tu wycinki i żadnego ppodziemnego parkingu.Miasto niech ogranizcy swobodny dostęp do Głównego Miasta autami.Dotrzeć można kolejką skm,pkm,autobusami,tramwajami.zcas najwyższy aby włądze gdańska ograniczyły wjazdy aut na głowne miasto.

    • 4 2

  • Ech ten Gdańsk i jego nierzad

    • 3 0

  • Nie pozwólmy .

    Wykopanie tak wielkiej dziury w ziemi w sąsiedztwie zabudowań spowoduje ich uszkodzenie . Już raz popełniono podobny błąd , kilka lat temu , pozwalając na prace wykopaliskowe w sąsiedztwie Bazyliki Św . Mikołaja , co na tej budowli katastrofalnie się odbiło . Oczywiście do dziś nikt za to nie beknął i pewnie już nie odpowie , bo winnych nie ma - samo tak się zrobiło i koniec.

    • 3 2

  • Przy takiej inwestycji jest realne ryzyko uszkodzenia posadowienia sąsiadujących zabytków, zwłaszcza kościołów.

    W trakcie budowy obiektów podziemnych trzeba obniżać okresowo poziom zwierciadła wód gruntowych ze względu na prace archeologiczne, które dosyć długo trwają oraz prace związane z wykonywaniem dolnej płyty zbrojonej. W tym czasie powstaje lej depresji wód gruntowych, który będzie wpływał destruktywnie na posadowienie fundamentów sąsiadujących obiektów np. kościołów i budynków. Kościoły są posadowione na palach dębowych, które muszą być zanurzone w wodne. Czasowe obniżenie wód gruntowych może spowodować ich rozpadnięcie się i nieodwracalne uszkodzenia, spękania elementów konstrukcyjnych powyżej i problemy takie jak w kościele Św. Mikołaja. Z doświadczenia wiem, że nikt nie kontroluje profesjonalnie powstającego leja depresji w trakcie robót, nie ma też dokładnej wiedzy gdzie się kończą pale dębowe pod kościołami więc nie warto ryzykować.

    • 6 2

  • Parkingi należy budować przy wjazdach do Gdańska.

    Niezbędne są również pojemne parkingi przy przystankach PKM. Miłośnicy wwożenia swoich tyłków na środek sklepu, kina czy muzeum niech się nauczą do czego służą nogi oraz komunikacja miejska.

    • 2 2

  • Dla mnie za słabe ...

    Mozna lepiej wykorzystać ten piękny kawałek miasta.

    • 1 1

  • Ze szkoły Łączności

    Przykro mi że to czytam. Rzyd*ć się chce. Taki fajny skwer z pomnikiem, kawałek alejki, ławeczki.. toż nawet z hali wyjść czy z cukierni gdzieś posiedzieć, odpocząć z wózkiem wyjść. Żałosne. Na szczęście już koniec wszystkiego. Jeszcze trochę...

    • 3 0

  • Parkingi

    Uważam, że nir powinno się usuwać drzew rosnących na Podwalu Staromiejskim. Parking podziemny mógłby być wykonany niedaleko na placu przed kościołem sw. Brygidy z tym, że pod ziemią można wykonać miejsca parkingowe a n ad nimi odbudować budynki, które kiedyś tam stały - lecz nie budynki wykonywane przez deweloperów niby budowniczych, lecz przez normalne firmy budowlane.
    Powinno się odtworzyć ulicę Malergasse prowadzącą od ul. Katarzynki do kościoła św. Brygidy.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane