• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uchylono zakaz wycinki drzew na Podwalu Staromiejskim. Co z parkingiem?

Ewelina Oleksy
17 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Spór toczy się o te drzewa, rosnące przy deptaku biegnącym aż do Targu Rybnego. Spór toczy się o te drzewa, rosnące przy deptaku biegnącym aż do Targu Rybnego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków zabraniającą wycinki drzew na Podwalu Staromiejskim oraz w okolicach Targu Węglowego. To kolejny zwrot akcji ws. budowy podziemnego parkingu w historycznym Śródmieściu Gdańska. Konserwator zapewnia, że zdania w tej sprawie nie zmienia i po poprawieniu błędów formalnych jeszcze raz wyda decyzję, która wspomnianą wycinkę ma zablokować.



Zapowiedzi budowy kubaturowego parkingu przy Podwalu Staromiejskim od miesięcy wzbudzają sprzeciw mieszkańców i miejskich aktywistów, którzy wspólnie apelują do władz Gdańska o wstrzymanie inwestycji. Jednym z powodów jest to, że inwestycja wymagałaby wycinki dwóch szpalerów kilkudziesięcioletnich drzew w Śródmieściu. Pod petycją przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim podpisało się prawie 600 osób.

Konserwatorskie weto



W połowie grudnia Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, wydał decyzję, w której inwestycję praktycznie zablokował.

Konserwator nie pozwolił na badania archeologiczne, wycinkę drzew i demontaż pomnika "Tym, co za polskość Gdańska" przy Podwalu Staromiejskim. Nie pozwolił także na badania archeologiczne na Targu Węglowym.

  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.
  • Teren przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku, na którym ma powstać podziemny parking.


Ministerstwo dopatrzyło się braków formalnych



Decyzja konserwatora została zaskarżona przez inwestora parkingów podziemnych w Gdańsku - spółkę Immo Park Gdańsk. A Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego właśnie przychyliło się do skargi inwestora i uchyliło decyzję konserwatora, bo dopatrzyło się w niej braków formalnych. Sprawa została przekazana do ponownego rozpatrzenia.

Wszystko o parkingach podziemnych



Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego. Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego.
Jak wskazuje w decyzji ministerstwo, pomorski wojewódzki konserwator zabytków "rozpatrzył niekompletny, wadliwy formalnie wniosek, niezawierający zgody właściciela nieruchomości, na której rosną wnioskowane do usunięcia rośliny. Kolejną wadą złożonego wniosku jest niewskazanie terminu zamierzonego usunięcia drzew i krzewów oraz niewskazanie, czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej". Mówiąc prościej i w skrócie: inwestor prosił o wycinkę drzew, ale nie dołączył informacji, czy zgadza się na to właściciel terenu, czyli miasto Gdańsk. Przez to decyzja konserwatora była "wybrakowana".

Czytaj też: Konserwator: Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów

- Ministerstwo przychyliło się do wniosku inwestora, ponieważ decyzja konserwatora opatrzona była pewnymi błędami. Rozpatrzył on źle przygotowany przez inwestora wniosek, który powinien zostać uzupełniony - mówi Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia FRAG, które protestuje przeciwko budowie parkingu na Podwalu Staromiejskim. - Oczywiście mamy nadzieję, że to nie tragedia, tylko niewielka komplikacja, i że pomorski wojewódzki konserwator zabytków wyda ponownie decyzję zabraniającą wycięcia drzew. Jednocześnie mamy nadzieję, że za decyzję władz miasta w tej kwestii również nie będziemy musieli się wstydzić.

Konserwator zdania nie zmienia



- Decyzję konserwatora ministerstwo uchyliło głównie z powodów formalnych. Oczywiście merytorycznie nasze stanowisko w tej sprawie nie uległo zmianie i wydamy ponownie taką samą decyzję, ale już bez uchybień formalnych - informuje Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Parkingi w Trójmieście



Tymiński tłumaczy, że konserwator, by mógł wydać decyzję formalnie poprawną, musi mieć dostarczony komplet dokumentów od inwestora. W tym przypadku zabrakło zgody właściciela terenu, czyli miasta, na wycinkę drzew.

Co dalej z planowanym parkingiem?



Zapytaliśmy władze Gdańska o to, jakie jest ich stanowisko - jako właściciela terenu - ws. wycinki wspomnianych drzew i czy planują wydać na nią zgodę. Nie uzyskaliśmy konkretnej odpowiedzi.

- To projekt realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Nasze stanowisko pozostaje niezmienne. Kształt tego projektu będzie wynikiem ostatecznych decyzji podjętych na poziomie postępowania środowiskowego, postępowania prowadzonego przez służby konserwatorskie. One są w toku, więc cierpliwie poczekajmy do zakończenia tych postępowań. Do momentu, kiedy się nie zakończą, nie możemy się ustosunkować do tego, w jakich lokalizacjach i formie ten projekt będzie realizowany - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.
Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.

Miejsca

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • Jakim trzeba być cymbałem aby planować parking kubaturowy w centrum Starego Miasta (11)

    • 356 33

    • A

      Popieram ,cymbalem do kwadratu

      • 1 1

    • przejedź się do Wiednia, zaparkujesz pod katedrą św. Szczepana (7)

      • 9 23

      • ściślej w podziemnym parkingu pod katedrą koronacyjną cesarzy (1)

        • 13 2

        • każdemu może się głupota zdarzyć

          technologie są.
          Tylko czy jest konieczność z nich korzystać?

          • 4 3

      • tam są parkingi dla ludzi

        a u nas dla właściciela hotelu. Tak samo niemiec chce przejścia przy dworcu i je dostanie.

        • 6 1

      • Nie zaparkujesz pod katedrą, bo w ścisłym centrum nie ma parkingów. Są na obrzeżu.

        • 11 1

      • Gdańsk nie jest pobudowany na skałach. (1)

        • 15 2

        • Hamburg i Antwerpia też nie są na skałach...

          • 6 2

      • W Wiedniu kopara ci opadnie jak się dowiesz, ile pieniędzy wydaje się na poprawę warunków

        chodzenia pieszo i jazdę rowerem po historycznym centrum, ile ulic jest tam wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów oraz ile kosztuje miejsce na parkingu podziemnym. Tylko nie pisz mi tutaj dyrdymałów jak się do ma do przeciętnej płacy w Wiedniu. Wydawanie publicznych pieniędzy na poprawę warunków do parkowania samochodów w Gdańsku, w którym i tak jest ich dwukrotnie więcej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców nie ma sensu.

        • 21 8

    • (1)

      polska stolica zabytkow haha, jedz do wloch, florencja mediolan

      • 4 12

      • na glowe upadles, zeby sie zarazic wirusem?

        • 4 0

  • (2)

    Uwielbiam czytać komentarze . Sami specjaliści od wszystkiego . Aż dziw bierze , ze w Gdańsku tyle dziadostwa a tacy spece się marnują .

    • 5 9

    • specjalista

      to ktoś, co wie wszystko, o niczym.
      Do tego że drzewa sa potrzebne w mieście bardziej niz parkingi nie trzeba być specjalistą. Wystarczy zdrowy rozsądek i doświadczenie wynikające z mieszkania w tym miejscu.
      Czego nie można powiedzieć o pomysłodawcach i sponsorach tego przedsięwzięcia i ich intencjach.

      • 4 2

    • jesteś specjalistą od? jeśli masz odwagę oceniac innych

      • 0 2

  • Drzewa drzewami, ale pan Strzok nie ma pojęcia o przepisach, prawie i administracji. (2)

    Krótko mówiąc: nieodrodne dziecko PiS - liczy się jego zdanie, a nie jakiekolwiek zasady czy reguły. On je stanowi i tak jak Kaczyński nie musi im podlegać.

    • 3 17

    • bo to takie "prawo" jest

      gdzie pierwsza lepsza biurwa może z kajetu czy szuflady wyjąć "powielacz" aneksu czy załącznika, o którym najstarsi górale nie wiedzieli.

      • 3 0

    • A ktory niespelniony

      Architekt ma pojecie o przepisach? Nawet nadproza boja sie zaprojektowac.

      • 5 0

  • Jak to jest, że w zabytkowych miastach zachodniej Europy, przez które płyną wielkie rzeki nie ma problemu z budową (8)

    Dziesiątki parkingów naziemnych, podziemnych pobudowali metro, budują ogromne budynki, a tu paraliż totalny, wody gruntowe, drzew,a ogólne narzekanie, niemoc totalna....
    Czy ktoś zna logiczną odpowiedź ?

    • 15 70

    • Po prostu niektóre miasta były rządzone przez ludzi, którzy kiedyś, dawno temu, nie znali skutków bezrefleksyjnego korzystania (1)

      Warto byś wiedział, że jest wiele miast, zwłaszcza w północnej i zachodniej Europie, w których szerokie pseudoautostrady miejskie tworzone w okresie fascynacji motoryzacją wzdłuż rzek są przekształcane w węższe ulice miejskie obsadzone drzewami, wiele tradycyjnych ulic zamienia się w strefy wolne od parkujących i jeżdżących samochodów lub w deptaki z dopuszczonym ruchem rowerów. Wystarczy odwiedzić w internecie strony, które to pokazują,. Do takich miast należy Wiedeń, Paryż, Londyn, Nowy Jork, Bruksela, Oslo, nie mówiąc o całej gamie miast Niemiec, Belgii, Holandii czy Danii.

      • 8 7

      • bo tam już więcej zbudować się nie da...

        a branża musi "jeść"
        To wahadło idzie w drugą stronę i się burzy...

        Najpierw zbudujmy a potem burzmy.
        To właściwa kolejność. My do etapu budowania (z głową) jeszcze nie doszliśmy.

        • 0 0

    • bo na Zachodzie masz europejczyków (2)

      a tu u wielu pozostała mentalność homo sovieticus

      • 14 7

      • pozostała?

        żadnych prób zmiany jej nie było.
        To bardzo wygodna forma istnienia... Szczególnie, gdy masz na usługi dyspozycyjnego prawnika.

        • 1 0

      • i chyba coś w tym jest

        • 4 5

    • bo nasi inżynierowie pracują dla tamtych miast

      a naszych miastach pracują "nasi" urzędnicy.
      Wspomagani przez kolegów i prawników, którzy zajęci są wyłacznie odsuwaniem zagrożeń od tyłków urzędników.

      • 1 0

    • Gdańsk leży na podmoklym terenie

      Każda ingerencja w gruncie powoduje osuszanie terenu. Przysluzymy się prywatnej firmie, a potem będziemy pakować miliony w ratowanie technikum łączności, baszte itd

      • 3 0

    • Odpowiadam.

      Bo tam nie budują szybko i tanio. A inwestycje poprzedzane są rzetelnymi badaniami gruntu i dobraniem odpowiedniej technologii. W związku z tym nie ma takich kwiatków, jakie są w Gdańsku. Czyli pęknięcia zabytków i groźby katastrofy budowlanej.

      • 5 0

  • ale co tam jest zabytkowego ? Drzewa , pomnik ? przecież odtworzą (10)

    Ale jak uzasadnia konserwator brak zgody ? Parkingi są potrzebne albo czeka nas całkowity zakaz ruchu w tym rejonie.

    • 35 239

    • xxx

      I właśnie o to chodzi, w tym rejonie powinien być całkowity zakaz ruchu oprócz mieszkańców , służb komunalnych , taksówek i służb ratowniczych

      • 7 0

    • (1)

      U niech zakażą. Rozwydrzylo się towarzystwo w balchodsmrodach

      • 7 3

      • SKM co godzinę powodzenia.

        wolę samochód.

        • 0 3

    • A ten ceglany mur co z tyłu stoi to pies? (2)

      Czy jeszcze nie zdążyłeś doczytać skąd się wział i ile już tam stoi?

      • 26 5

      • chodzi ci o mur atrapę? (1)

        • 3 20

        • holiday od lat domaga sie parkingu, wiec jak odmowic tak szacownej firmie

          • 4 0

    • na betonowym dachu parkingu to plastikowe drzewo tylko rośnie

      • 7 0

    • Mądrości jaak widać nie dało się odtworzyć

      • 6 0

    • brak/niedostatek działań na rzecz zastąpienia ruchu samochodów w zakorkowanym mieście

      innymi rodzajami transportu powoduje codzienny paraliż ruchu pojazdów w wielu rejonach miasta. (poza okresem walki z wirusem)

      • 3 7

    • Mozesz rozwinąć temat odtworzenia kilkudziesiecioletnich drzew?

      • 43 4

  • Lepiej (1)

    wybudować większy wzdłuż podwala przedmiejskiego (od zbytki do kotwiczników) i zakaz ruchu wszelkich aut (zaopatrzenie na wózki ręczne) w granicach starych murów (podwale staromiejskie - podwale przedmiejskie)...

    A ten parking w cenie abonamentu mieszkańca

    • 3 2

    • a bąka będzie można puścić na starówce? nie skichajcie się , tak jak jest jest dobrze i zajmijcie się ważnymi sprawami

      • 0 0

  • Czy urzedniczka piszaca decyzje w wuoz

    Za bledy zostala ukarana? Czy moze nic sie nie stalo?

    • 4 1

  • koniec ludzkości ???

    jeżeli dalej będziemy tak postępować to już chyba tylko kwestia czasu...

    • 5 2

  • Wywalic tego igora

    Za opieszalosc urzedu. Za niekompetrncje. Za nieodbieranie telefonow. Za brak nadzoru nad zabytkami nieruchomymi

    • 2 8

  • (1)

    Byłem w Holandii ,w Amsterdamie i tam jest kilka parkingów podziemnych pod placami . Z wierzchu nic nie widać , drzewa rosną , ludzie chodzą . ławki itd. . A samochody pochowane .

    • 3 12

    • Pochować tak, byleby tych samochodów nie kremowali . to nie ekologiczne

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane