• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Szymon Zięba
15 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Często zdarza się, że puste tramwaje są również w godzinach szczytu. Nagranie z piątku, 13.11.2020

Niemal 5 mln zł mniej wpłynęło do kasy ZTM ze sprzedaży biletów w październiku tego roku w porównaniu do października 2019 roku. Przedstawiciele organizatora przewozów szacują straty, które spowodowała pandemia koronawirusa. Zapowiadają jednak, że w najbliższym czasie cięć w liczbie kursów autobusów i tramwajów nie będzie.



Tramwaje/autobusy w twojej okolicy w ostatnich tygodniach:

Przypomnijmy: zgodnie z obostrzeniami wprowadzonymi przez rząd w tramwajach i autobusach może podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. W związku z tym nadal obowiązuje zakaz zajmowania oznaczonych siedzisk.

Choć miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej jest mniej, zamknięcie szkółniektórych gałęzi gospodarki, zalecenie pracy zdalnej oraz ograniczenia w funkcjonowaniu gastronomii wpłynęły znacząco na liczbę pasażerów, którzy na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej.

Czytelnicy regularnie informują nas o pustych autobusach i tramwajach - nawet w godzinach szczytu. Przedstawiciele ZTM nie potrafią jednak w tej chwili wskazać, ile osób średnio korzysta z komunikacji miejskiej od wprowadzenia jesiennych obostrzeń.

- Strefa czerwona funkcjonuje dopiero od niespełna miesiąca. To za krótki okres, by móc ocenić pełną skalę spadku liczby pasażerów, spowodowaną najnowszymi restrykcjami rządowymi - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Warto jednak zaznaczyć, że organizator przewozów do oceny obłożenia składów wykorzystuje też m.in. bramki zliczające. Na tej podstawie można stwierdzić, że sytuacje przekroczenia limitu wynoszącego 30 proc. pojemności pojazdu zdarzają się wyłącznie incydentalnie i są przez ZTM systematycznie korygowane za pomocą choćby tzw. kursów bisowych (zdublowanych) lub przez oddelegowanie na te trasy bardziej pojemnych pojazdów.

Październik 2020 i 2019. Wpływy o prawie 5 mln zł niższe



- Nie dysponujemy "bankiem" wolnych pojazdów do wykorzystania w dowolnym momencie. Tego typu czynności są realizowane głównie poprzez przesunięcia pojazdów między liniami. Optymalizujemy przydział taboru, aby zapewnić pasażerom możliwie najlepsze warunki podróży - podkreśla Zygmunt Gołąb.

ZTM Trójmiasto - rozkłady



Zmniejszenie liczby pasażerów przekłada się jednak na straty ZTM. W październiku tego roku wpływy z biletów wyniosły 5 mln 692 tys. 867 zł. W analogicznym miesiącu rok wcześniej organizator przewozów sprzedał bilety na kwotę 10 mln 164 tys. 574 zł.

Cięć w kursach na razie nie będzie



W tym miejscu należy podkreślić, że 1 kwietnia tego roku podniesiono ceny biletów, więc nominalna wartość sprzedaży jest jeszcze niższa. Mimo to ZTM nie zamierza w najbliższym czasie ciąć kolejnych kursów.

- W trosce o komfort i bezpieczeństwo pasażerów nie chcemy ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów i póki co nie prowadzimy prac w tym kierunku, wręcz przeciwnie: dodajemy kursy bisowe tam, gdzie istnieje taka potrzeba (linia 186 od soboty, 14.11.2020 r., kurs bisowy o godz. 05:27) czy też dokonujemy zmian taborowych (linia autobusowa 132 od poniedziałku, 16.11.2020 r., na porannych kursach obsługiwana taborem przegubowym) - podsumowuje Zygmunt Gołąb.

Opinie (303) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Zwolnić renomę i kolesiów i można zrobić darmową komunikację

    • 29 2

    • (2)

      potrzeba tylko kilkanaście tysiaków od mieszkańca. Wchodzisz w to?

      • 1 2

      • Komunikacja miejska w Gdansku kosztuje 7 miliardow rocznie? Panu juz podziekujemy. (1)

        • 2 2

        • nie, 7 tryliardów

          • 0 0

    • Oby nigdy do tego nie doszlo. I tak ciagna kase od miasta ale gdyby zrobili darmowa to by nas kosztowalo znacznie wiecej niz 3.8 za przejazd.

      • 1 1

  • No i bardzo dobrze! I tak rzadko korzystałam

    Pogoda na razie sprzyja rowerowi a jak się pogorszy to autem

    • 12 1

  • Tyle baniek straty...

    No tak mi przykro, że aż żal. Magdusia z Brukseli niech poratuje.

    • 10 5

  • A czego się spodziewaliście??

    Covid, obostrzenia i..drogie bilety.
    Ha Ha..

    • 18 1

  • Stracił 5 mln czy wykazał taka stratę ?? Proszę być bardziej precyzyjnym.

    • 10 1

  • Czy jesteśmi równo traktowani

    Dlaczego żule są tylko wypraszani z pojazdów a jeżdżą jak trolle. Czyż nie wszyscy jesteśmi równi jak oni za darmo to reszta chce też. Różnica taka że z pracującego ściągną mandat a z Żula nie więc sobie nimi głowy nie zawracają ale ludzi to już wkurza

    • 22 0

  • 5 mln straty czy 5 mln mniej zysku? (4)

    bo to różnica?

    • 15 0

    • Komunikacja miejska i zysk? Żartujesz?

      • 1 1

    • Czasem to jest roznica, a czasem to nie jest roznica. Pytasz, to odpowiadam

      • 0 0

    • mniej 5 mln to 5 mln straty

      to jedno i to samo

      • 0 0

    • Komunikacja miejska jest na plusie zawsze

      Strata to zabieg księgowy. Mówię o firmach podległych czyli warbus, kotecki itp. Ztm nigdy nie zarobi bo dostaje z miasta tyle ile potrzeba . Wpływy z biletów tez tak na prawdę trafiają do miasta ...nie ztm

      • 0 0

  • (2)

    Dlaczego jest mi z tego powodu bardzo obojętnie?
    Ten kto czekał na Maćkach w burzę na autobus ten wie, Fiat i Toyota potrafi zmienić życie na gigantyczny plus;);)

    • 9 1

    • (1)

      w mieście nie ma takich problemów

      • 1 0

      • Sa. Mieszkam w srodku 3miasta. Pod nosem mam SKM, tramwaje i autobusy ale tez wole samochod wlasny lub wynajety. Jazda komunikacja publiczna to zawsze jest przygoda. Nie wiadomo co sie stanie a ja przygod juz dosc w zyciu mialem. No i jeszcze niedorzeczne czasy podrozy.

        • 1 1

  • Ludzie, obudźcie się !!! Przestańcie się bać !!! Zacznijcie żyć tak jak żyliście rok temu. Zaczyna się czas kiedy firmy zaczną wykazywać straty, stracicie pracę, wtedy może się opamiętacie, ale będzie to już za późno.

    • 6 5

  • niech zrezygnują z kontroli biletów

    A zaoszczędzone 25 milionów zł niech przeznaczą na dotacje dla komunikacji. Tadaaam! nie dziękujcie za pomysł. W ogóle utrzymywanie takiej rzeszy kontrolerów za taką kasę mija się z celem. szczególnie teraz w czasie pandemii.

    • 21 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane