• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Szymon Zięba
15 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Często zdarza się, że puste tramwaje są również w godzinach szczytu. Nagranie z piątku, 13.11.2020

Niemal 5 mln zł mniej wpłynęło do kasy ZTM ze sprzedaży biletów w październiku tego roku w porównaniu do października 2019 roku. Przedstawiciele organizatora przewozów szacują straty, które spowodowała pandemia koronawirusa. Zapowiadają jednak, że w najbliższym czasie cięć w liczbie kursów autobusów i tramwajów nie będzie.



Tramwaje/autobusy w twojej okolicy w ostatnich tygodniach:

Przypomnijmy: zgodnie z obostrzeniami wprowadzonymi przez rząd w tramwajach i autobusach może podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. W związku z tym nadal obowiązuje zakaz zajmowania oznaczonych siedzisk.

Choć miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej jest mniej, zamknięcie szkółniektórych gałęzi gospodarki, zalecenie pracy zdalnej oraz ograniczenia w funkcjonowaniu gastronomii wpłynęły znacząco na liczbę pasażerów, którzy na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej.

Czytelnicy regularnie informują nas o pustych autobusach i tramwajach - nawet w godzinach szczytu. Przedstawiciele ZTM nie potrafią jednak w tej chwili wskazać, ile osób średnio korzysta z komunikacji miejskiej od wprowadzenia jesiennych obostrzeń.

- Strefa czerwona funkcjonuje dopiero od niespełna miesiąca. To za krótki okres, by móc ocenić pełną skalę spadku liczby pasażerów, spowodowaną najnowszymi restrykcjami rządowymi - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Warto jednak zaznaczyć, że organizator przewozów do oceny obłożenia składów wykorzystuje też m.in. bramki zliczające. Na tej podstawie można stwierdzić, że sytuacje przekroczenia limitu wynoszącego 30 proc. pojemności pojazdu zdarzają się wyłącznie incydentalnie i są przez ZTM systematycznie korygowane za pomocą choćby tzw. kursów bisowych (zdublowanych) lub przez oddelegowanie na te trasy bardziej pojemnych pojazdów.

Październik 2020 i 2019. Wpływy o prawie 5 mln zł niższe



- Nie dysponujemy "bankiem" wolnych pojazdów do wykorzystania w dowolnym momencie. Tego typu czynności są realizowane głównie poprzez przesunięcia pojazdów między liniami. Optymalizujemy przydział taboru, aby zapewnić pasażerom możliwie najlepsze warunki podróży - podkreśla Zygmunt Gołąb.

ZTM Trójmiasto - rozkłady



Zmniejszenie liczby pasażerów przekłada się jednak na straty ZTM. W październiku tego roku wpływy z biletów wyniosły 5 mln 692 tys. 867 zł. W analogicznym miesiącu rok wcześniej organizator przewozów sprzedał bilety na kwotę 10 mln 164 tys. 574 zł.

Cięć w kursach na razie nie będzie



W tym miejscu należy podkreślić, że 1 kwietnia tego roku podniesiono ceny biletów, więc nominalna wartość sprzedaży jest jeszcze niższa. Mimo to ZTM nie zamierza w najbliższym czasie ciąć kolejnych kursów.

- W trosce o komfort i bezpieczeństwo pasażerów nie chcemy ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów i póki co nie prowadzimy prac w tym kierunku, wręcz przeciwnie: dodajemy kursy bisowe tam, gdzie istnieje taka potrzeba (linia 186 od soboty, 14.11.2020 r., kurs bisowy o godz. 05:27) czy też dokonujemy zmian taborowych (linia autobusowa 132 od poniedziałku, 16.11.2020 r., na porannych kursach obsługiwana taborem przegubowym) - podsumowuje Zygmunt Gołąb.

Opinie (303) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    ZTM nic nie traci bo w całości utrzymywany jest z podatków mieszkańców!
    Bilety to jakiś drobny element kosztów!

    • 19 0

    • A 25 mln. dla Renomy?

      • 1 1

    • bilety to 60% kosztów. to jakie w całości

      • 1 0

  • I co się dziwic

    Zawieszaja linie, bądź trzeba z dwie przesiadki bądź nawet trzy aby gdzieś dojechać, nie wspomnę o wiecznie przepełnionych autobusach np 115 w czasie szczytu bądź w weekend

    • 10 0

  • Renoma dostała 25 000 000 zł. (1)

    Z czego zapłaci miasto? Powinno z dochodów generowanych przez ZTM.
    Dochodów nie ma, ale Renoma swoje dostanie. Może taniej byłoby tak jak dawniej zatrudnić kilku kanarów na etacie ZTM.

    • 17 0

    • Ale dlaczegoz mialoby byc taniej?!

      • 2 0

  • Opinia

    tutaj już nie chodzi o walkę z przemocą słowną lecz o byt ,życie....będzie taki bunt że lepiej nic nie mówić...ludzie jak tego nie wytrzymają to pójdą na ostro.i nie będzie litości.

    • 1 4

  • Nie tylko oni mają straty.Wiekszosc firm też ma straty.Odlaczyc Renomę i już zostaje parę groszy.

    • 11 1

  • ale stac ich przelac 25mln renomie.... (1)

    • 13 1

    • Jak niembedzie kontroli bilwtow to beda koljne miliony mniej

      • 0 0

  • Było się ubezpieczyć na tę okoliczność, nie teraz marudzić....

    • 6 1

  • No cóż...

    Zawsze można pozbyć się ludzi, którzy się nie kwapią do pracy i siedzą w tej firmie tylko po to, żeby uprzykrzać innym ludziom... Prawda Pani Beatko z kadr?

    • 8 0

  • Ta juz puste,ostatnio tyle ludzi jechalo ze musialem siedziec na pantografie (1)

    • 11 1

    • a ja siedziałem w drezynie na gołej szynie

      • 1 0

  • Tnijcie dalej kursy, rozkłady

    Tnijcie dalej kursy, rozkłady,szkoda gadać już..../pasażer mało ważny . Na trasie Gdańsk -Pruszcz zawsze ciasno już od samego rana

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane