• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy parking pozwoli wyeksponować historyczny bastion

Rafał Borowski
6 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz relikty dawnego Gdańska, dla których zmodyfikowano projekt inwestycji przy Biskupiej Górce


Parking przed urzędem na Okopowej będzie mniejszy o 100 miejsc, inaczej zostanie też wytyczony dojazd do niego, ale zmiany nie dotkną wiaduktu Biskupia Górka - takie są konsekwencje odkrycia podczas prac archeologicznych kazamatów Bastionu Wiebego i fundamentów Baszty Nowej, które zostaną zachowane i wyeksponowane.



Jak oceniasz decyzję o wyeksponowaniu znalezisk archeologicznych?

Przypomnimy: w drugiej połowie marca rozpoczęła się inwestycja u zbiegu ulic Okopowej i Traktu św. Wojciecha. W jej ramach mają powstać trzy obiekty: nowy wiadukt drogowy nad torami kolejowymi, wielopoziomowy parking przy Urzędzie Wojewódzkim oraz nowy układ drogowy.

Jednak kilka tygodni po rozpoczęciu prac spod ziemi wyłoniły się trzy ceglane obiekty. Jak orzekli archeolodzy, były to kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego, fundamenty XV-wiecznej Baszty Nowej oraz nieznana bliżej poterna, czyli przejście w podziemnych fortyfikacjach. Innymi słowy, na światło dzienne zostały wydobyte unikatowe i zachowane w zaskakująco dobrym stanie relikty dawnego Gdańska.

W związku z tym pojawiło się pytanie, jaki los je czeka: zostaną zachowane czy rozebrane. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków bardzo szybko zajął jednoznaczne stanowisko w tej sprawie: odkryte relikty muszą być nie tylko zachowane, ale i wyeksponowane w taki sposób, aby każdy mógł je zobaczyć.

Gdańscy urzędnicy właśnie poinformowali o zmianach w projekcie budowy, wymuszonych przez konieczność zachowania zabytków. Dotyczą one dwóch kwestii. Po pierwsze, chodzi o zmniejszenie liczby miejsc postojowych w parkingu poziomowym z ok. 475 do ok. 375. Po drugie o zmianę układu drogowego w rejonie planowanego skrzyżowania ul. Augustyńskiego i odcinka ul. Nowe Podwale Grodzkie. Chodzi o nieznaczne odchylenie krzyżówki w kierunku południowym, które pozwoli na wyeksponowanie fundamentów Baszty Nowej.

Zabytki archeologiczne na szczęście nie kolidują z najważniejszą inwestycją, czyli wiaduktem, a właściwie dwoma wiaduktami Biskupia Górka. Jego projekt nie wymaga żadnej modyfikacji.

- Opracowana koncepcja parkingu zakłada pozostawienie w niezmienionym kształcie bryły obiektu, wprowadza natomiast szereg zmian, mających na celu wyeksponowanie zabytków. Pierwotny projekt zakładał budowę parkingu na ok. 475 samochodów. Po wprowadzonych zmianach liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o ok. 100. Odkryta Baszta Nowa narzuca również zmiany w projekcie ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ drogowy zostanie przesunięty, by umożliwić jej wyeksponowanie - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Władze Gdańska nie ukrywają, że odkrycia wpłynęły na tempo realizacji inwestycji. Na chwilę obecną nie wiadomo, o ile tygodni czy miesięcy przesunie się termin oddania do użytku budowanych obiektów. Ale - co ciekawe - nie zmienił się ich kosztorys.

- Wspólnie z wykonawcą pracujemy nad tym, by inwestycja mogła zakończyć się jak najszybciej. Wprowadzone zmiany nie wpłynęły na koszt inwestycji - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu Miasto Gdańsk pozyskało dofinansowanie unijne w wysokości ok. 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (129) 6 zablokowanych

  • (6)

    Powinni ten teren zalać wodą , zrobić takie jeziorko , teren rekreacyjny

    • 17 46

    • (1)

      Milcz, trollu pospolity! Mieszkańcy, proszę nie karmić trolla!

      • 7 6

      • chyba że kamieniami? one to lubią

        • 2 1

    • w sumie czemu nie, po Gdańsku chodzi sporo nurków

      • 1 0

    • Kacperek w tych kazamatach będzie pokrywał oenerowcow:)

      • 7 9

    • Traktuję jako dowcip, więc daję plusa.

      • 9 6

    • Duszku Kacperku, nie prowokuj!

      • 13 13

  • zaorać

    te kazamaty to ruiny, zlikwidowane długo przed wojną. Co się dało to rozebrano, a resztę zasypali bo przestało być użyteczne. Po co komu te piwnice ? Co najwyżej knajpę tam można w środku zrobić, bo tam nie ma czego zwiedzać. Uzupełnić wiedzę, a dopiero później drzeć japę "zabytek", matołki.
    99% tych co się tutaj wypowiadają nie ma nawet pojęcia kiedy i po co te kazamaty były zbudowane.

    • 6 5

  • Koszt ten sam?

    Skoro inwestycja zmienia swój zakres, mniejsza liczba miejsc parkingowych, pewnie mniejsza kubatura budynku parkingu to co spowodowalo ze koszt inwestycji jest taki sam a nie mniejszy?

    • 5 1

  • Bezmyślność UM Gdańska, pseudo urbanistów i pseudo architektów : /

    Makabryła w postaci tego obrzydliwego parkingu zniszczy przestrzeń przed budynkiem urzędu i oszpeci oś widokową z kierunku traktu Św. Wojciecha. Jadąc samochodem, rowerem lub idąc pieszo z Orunii w kierunku Śródmieścia widzi się teraz wspaniały widok, gdzie na zwieńczeniu traktu, na jego końcu znajduje się piękna ceglana budowla, tak charakterystyczna dla Pomorza, a zza niej wyrasta wieża Bazyliki Mariackiej, w tle niebo, a po bokach traktu zieleń, szczególnie po stronie kanału Raduni. Ten piękny widok zostanie prawdopodobnie bezpowrotnie utracony, aby megalomańska, prymitywna wizja ludzi mentalnie osadzonych w PRL mogła zostać zrealizowana... smutne. Koszmarny parking będzie podobny do makabryły w okolicach trytona i ECS, natomiast zupełnie niepotrzebna wyniosła konstrukcja przęseł wiaduktu (x 2) zasłoni resztę widoku i wprowadzi monumentalny akcent przyćmiewajac budynek urzędu marszałkowskiego. Kolejne mega przeskalowanie obiektu, zupełnie nienawiązujące do istniejącego otoczenia. Całkowity brak szacunku do skali niemieckiego Śródmieścia, architektury, brak wizji i wyobraźni. Tępe Polactwo, zakompleksione, musi pitolnąć kolejną makabryłę, to z tym kojarzy im się "nowoczesność". Przykre, że Gdańsk sam się oszpeca. Ponadto tfurcy tego maszkarona fundują sobie i innym mieszkańcom miasta permanentny korek i paraliż komunikacyjny, za gigantyczne pieniądze. Tymczasem stam komunikacji miejskiej w Gdańsku osiąga poziom miasta Łodzi sprzed kilku lat (dzień bez wypadku i awarii ZTM dniem straconym). Tutaj rządzi klan, a mieszkańcy głosują w wyborach na ciągle tych samych nieudaczników i oszustów, gwarantując im kolejne kadencje... to miasto robi jeden krok w przód i dwa w tył. Reszta aglomeracji w Polsce nam ucieka, Trójmiasto zostaje w tyle na własne życzenie...

    • 11 3

  • Dlaczego?! (2)

    Dlaczego zmniejsza się liczbę miejsc parkingowych? Przecież zmiany związane z wyeksponowaniem zabytków wiążą się ze zmianą pozwolenia na budowę. Nie można więc od razu przeprojektować konstrukcji tak aby dodać jeszcze jedną kondygnację? Przecież ta katastrofa parkingowa będzie trwała tam dalej. Argumenty typu, że zmusi to ludzi do korzystania z komunikacji publicznej są totalną bzdurą! Aby ludzie się przesiedli na komunikację za ograniczeniami w poruszaniu się samochodów w mieście muszą iść automatycznie zmiany w dostarczaniu przez miasto bezkolizyjnych, płynnych połączeń i przesiadek pomiędzy środkami komunikacji z czym niestety nasi włodarze mają permanentny i "niedasiowy" problem!!!!!!

    • 16 14

    • Uspokój się (1)

      Dostaniesz 375 miejsc parkingowych. Mało Ci? To wyprowadź się do Houston.

      • 6 2

      • przedpiśca ma kłopot z ustaleniem swoich preferencji

        i chciałby likwidować miejsca do parkowania i boi się.

        Trzeba konsekwentnie promować uszczelnienie systemu pobierania opłat za parkowanie na całym obszarze wokół stacji skm. tam nie powinno być żadnych darmowych parkingów dla samochodów - za wpływy z opłat trzeba poprawiać komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych: w tym rowerzystów i hulajnogowców.

        • 1 1

  • (1)

    Co na to kierujący bkachosmrodami? Czas na wasz lament Panie i Panowie ...

    • 8 14

    • przecież wiele tego typu postów już jest

      • 1 0

  • Żeby było jak dawniej (1)

    Czyli za kosmiczne pieniądze i dwa lata bałaganu będzie mniej miejsc postojowych niż było.

    • 9 7

    • i o to chodzi: w miejscach dobrze skomunikowanych komunikacją zbiorową (SKM, tramwaje i autobusy)

      nie powinno się budować dodatkowych miejsc do parkowania za darmo za publiczne pieniądze.

      Wpływy z opłat zwykle pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania takich miejsc w wielopiętrowych parkingach.

      • 1 1

  • Po co parkingi w centrum miasta (4)

    Powinno się ograniczać ruch samochodowy do centrum. Po to jest komunikacja miejska. Przystanek skm tuż obok, a oni parking budują.

    • 14 6

    • oszołomom w Gdańsku (1)

      mówimy stanowcze nie

      • 0 4

      • tia, oczywiście, oszołomom nie zauważającym innych niż samochody sposoby poruszania się po mieście

        jeśli parking to nie darmowy.

        Jeśli płatny to zwykle pusty.

        Jaki jest sens kontynuacji dotychczasowej polityki tolerancji dla nielegalnie parkujących na chodnikach i trawnikach?

        To jest dobry temat do rozmowy z kandydatami w najbliższych wyborach.

        • 1 0

    • po co parkingi powiadasz? i (1)

      chcesz ludzi pakowac do smierdzacych potem autobusów co trzeszczą na nierównych drogach budyniowa??? chyba sobie żartujesz sam jezdze komunikacja ale bez jaj

      • 1 3

      • rka : nie zauważyłaś stacji SKM Gdańsk Śródmieście tuż obok tych obiektów?

        czy twój samochód tworzy jedynie fiołkowe zapachy wokół siebie?

        • 1 1

  • Osobiście mam już pomysł na wyeksponowanie tych kazamat (1)

    I powinny być one ogólnodostępne, ze ścieżką edukacyjną wśród zieleni, ławeczkami i drzewkami....
    Oby tylko nie umieścili ich w bryle parkingu, to powinien byc teren jak Forum Romanum (tout proportiones gardeé ;))

    • 5 3

    • proportions gardees

      niestety nie mam e z akcentami w swoim kompie

      • 3 0

  • Po co ten parking tam w ogóle? (9)

    Wycięto piękne drzewa, a powstanie kolejny obrzydliwy kloc jak na Jana z Kolna.

    • 117 29

    • Urzędnicy promują zrównoważony transport, (7)

      a sami budują olbrzymi parking.
      Wszędzie wprowadza się strefy płatnego parkowania, buduje ścieżki rowerowe, zachęca do komunikacji miejskiej, która jest niepunktualna i zawodna.
      Gdzie ta konsekwencja?

      • 26 6

      • Szczerze, to mi wisi, czy ktoś przyjedzie samochodem, czy komunikacją. (3)

        Byle bym nie musiał się przeciskać między szrotami zaparkowanymi na chodniku...

        Więc parking też nie zaszkodzi...

        • 8 4

        • Zamiast wydawać np. 10mln złotych na budowę parkingu (pieniądze z podatków) (2)

          można wprowadzić opłaty za parkowanie i nagle będzie mniej samochodów, bo ludzie widząc, że urząd buduje parking myślą, że urzędnicy wykopali skrzynię z pieniędzmi i robią to "za swoje".

          Urzędy nie mają żadnych innych pieniędzy niż tych, które pochodzą z podatków. Jeśli wezmą kredyt - to też spłacimy my w podatkach.

          • 6 7

          • Nie będzie mniej samochodów. (1)

            Tylko będą stać wszędzie, gdzie nie wolno.
            Najpierw trzeba ten problem rozwiązać.

            • 5 1

            • co konkretnie proponujesz?

              z mojej strony proponuję wdrożenie restrykcyjnej polityki parkingowej, uszczelnienie systemu poboru opłat za parkowanie i eliminację prawa do parkowania na chodnikach za darmo, a w bliższej lub dalszej perspektywie także zakaz parkowania na chodnikach i trawnikach.

              Równolegle do tego podniesienie taktu SKM do 5 minut i poprawa bezpieczeństwa i komfortu ruchu pieszych i rowerzystów w mieście.

              Bez tego proces pogarszania się warunków ruchu ludzi w Gdańsku nie zostanie zahamowany ani odwrócony.

              • 3 0

      • zrównoważony transport (1)

        promują po to, by na drogach było mniej samochodów i wtedy będą mogli śmigać swoimi BMkami.

        • 10 4

        • ale nawet jeśli promują, to nie są konsekwentni

          i to jest problem do rozwiązania przy najbliższych wyborach.

          Warto olać tych, którzy uważają, że budowaniem takich parkingów rozwiążą problemy parkowania i efektywności transportu w Gdańsku.

          • 2 1

      • Przyzwyczajaj się, lepiej na pewno w tej kwestii nie będzie.

        • 6 4

    • dodajmy ze bedzie stał pusty.. za to chodniki w okolicy

      • 23 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane