• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Michał Sielski
29 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy. Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy.

Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.



Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.

Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.

Czy podczas izolacji rzadziej jeździłe(a)ś samochodem?

Skrzyżowania objęte analizą:

  1. ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
  2. ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
  3. ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
  4. ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
  5. ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
  6. ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
  7. al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
  8. ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
  9. al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
  10. ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
  11. ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
  12. ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.

Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej



W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.

- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.

Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.

- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.

Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano



Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami. Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami.
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
  • 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
  • 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
  • 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
  • 18-19.04.2020 - do 69% mniej.

Dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
  • 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
  • 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.

W jakich godzinach zmniejszył się ruch



Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń. Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń.
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).

Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.

Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Inteligentna sygnalizacja (1)

    W zeszłym roku jeździłem trochę po niemieckiej Saksonii, pewnego dnia w godzinach szczytu nawigacja ze względu na korek na A17 i A4 poprowadziła mnie przez samo centrum Dresden. Pomimo bardzo dużego ruchu udało mi się przejechać całe miasto z południa na północ w 20 minut. Na skrzyżowaniu przed dworcem głównym zielony sygnał do jazdy na wprost zapalał się do dosłownie na 5 sekund, 10 sekund czerwonego i znowu 5 sekund zielonego. Z początku myślałem, że to błąd ale widząc jak płynnie przejeżdżają samochody na wprost i w kierunku poprzecznym i że zapobiega to blokowaniu skrzyżowań zrozumiałem, że to działa. W Gdyni bez względu na porę dnia, warunki drogowe sygnalizacja wyświetla ten sam sygnał przez taki sam czas, skrzyżowania poblokowane, ulice podporządkowane zakorkowane po horyzont i gra muzyka.

    • 4 1

    • taa

      tutaj przez te 5 sekund, to większość szuka biegu...

      • 0 0

  • Sygnalizacja świetlna

    Jadąc ostatnio po godzinie 21 puste drogi A wszystkie sygnalizatory działają jak o godzinie 16 w największym ruchu czy nie można wyłączyć tych świateł bo zero pieszych zero aut i zero oszczędności energii przejścia chyba włączone dla kota który w nocy się dąsa

    • 0 0

  • Bilety

    Od maja podwyżka biletów ciekawa taka R na Karwinach ruchowo głowa mała na ul. Hutniczej od lat staje na każdym przystanku na żądanie nie mówiąc ile czasu trzeba na przejazd to przepraszam bardzo ta linia od lat nie spełnia autobusu pospiesznego ale cóż ważna kasa nawet za byle co.

    • 1 0

  • Czerwona fala

    Tristar chyba nie działa poprawnie, jadąc Morską ( zgodnie z przepisami) Zawsze łapie sie na czerwona fale

    • 0 0

  • Nawet Tristar nie teleportuje samochodów przez tory

    Dlatego Rumia buduje tunel.

    Powinni pobierać myto od zamiejscowych rejestracji... ;)

    • 1 0

  • Co za bzdura! Od dnia kiedy wylaczono przyciski dla pieszych (4)

    na drogach jest masakra. Sygnalizacje dzialaja w zwyklym trybie na okreslony z gory czas(niezmienny) a nie na petle indukcyjna/natezenie ruchu. Dzieki temu na co 2 skrzyzowaniu stoimy na czerwonym, gwaltownie hamujemy lub przejezdzamy dalej... Mnostwo ludzi przejezdza skrzyzowania na czerwonym...

    • 35 11

    • Ja zauważyłem jedno zielona fala w malym

      3 miescie. A w Gdyni co skrzyżowanie to czerwone światło. A rozbawilo mnie najbardziej kiedy wracajac w nocy taksówką na skrzyzowaniu koło riviery zapaliło sie czerwone światło. Oczywiscie bylismy sami. Żadnego innego auta. Pozatym nie zauważyłem poprawy ruchu drogowego ale wiem, ze pod jego pozorem dalismy sie totalnie okamerować.

      • 0 0

    • (2)

      Skoro gwaltownie hamujesz to jezdzisz za szybko

      • 4 6

      • (1)

        U ciebie zależy to od aerodynamiki kasku i stopnia ogolenia owłosienia kończyn

        • 4 1

        • Gadaj co chcesz, a fakt jest faktem.

          Zwolnij, nagle wszędzie będziesz miał zielone.
          A i nie zmusisz do hamowania ludzi jadących płynnie za Tobą, bo musiałeś dojechać jak pacan do czerwonego i nie zdążyłeś ruszyć...

          • 2 4

  • Smog w Chinach przez koronowirusa i wszystkich zachodnich miastach ,zmniejszył sie o 80%!!Tylko nie W Polsce!! (2)

    W szczególności w Hiszpanii i we Włoszech najbardziej właśnie dlatego ze ruch samochodowy praktycznie tam zamarł jeździła tylko komunikacja miejska transport towarów. A w Polsce ruch blachoszrotów praktycznie wcale nie spadł .Dlatego zatrucie powietrza nie zmniejszyło się wcale.W Polsce mamy najwięcej blachosmrodów na mieszkanca w miastach a jednocześnie jesteśmy złomowiskiem Europy !!Średni wiek to 20lat !! Trują spalinami na potęgę i z powodu zatrucia spalinami umiera w Polsce rocznie kilkanaście tysięcy ludzi !!Wiec ten koronowirus przy tym to mały pikus nic nieznaczący!!Trujace spaliny trujące cała dobe w Polsce powodują że jesteśmy bardzo podatni na wszelkie wirusy! A w czasie epidemii matoły w trójmieście sobie urządzały wycieczki tylko poto by pojeździć!!

    • 5 8

    • Odezwała

      Się następna sierota na zasiłku co nie potrafi zarobić na samochód tylko opluwa ciężko pracujących i zaradnych.Zasuwaj rowerem lub piechota i nie pitol.

      • 2 0

    • Greta skończ już!

      Masz zerową wiedzę co do emisji spalin i jakim procentem w tym wszystkim są samochody. Polecam kanał na Youtube Pana Pertyna który, wyjaśnia takim jak Ty w testach aut jak to wygląda na prawdę.

      • 1 0

  • Kolejność zmiany świateł

    Jak ruch ma być płyny skoro po zmianie światła, przejeżdżając 100 metrów, auta dalej stoją na czerwonym i czekam z nimi na zmiane światła, Kochani drogowcy inżynierowie, aby ruch był płyny, powinno byc odwrotnie, ja wiem ze 5 lat studiowania to mało ale, tak na logike...

    • 4 0

  • (1)

    Ja to się wam dziwię.. ciągle marudzicie , za mało ,za dużo, za długo, za krótko, a po co , a na co , komu to potrzebne.. naprawdę musicie ? Jest tyle ciekawszych i interesujących spraw zamiast marudzenia . Więcej pogody ducha i uśmiechu na twarzy życzę Wam wszystkim.

    • 3 2

    • Mogło by tak być

      Gdyby miasto zrobiło coś aby nam się lepiej podróżowało, zamiast topić nasze pieniądze w pseudo usprawnienia ruchu.

      • 1 1

  • teraz mogą spokojnie remontować ulice (2)

    ale jak znam życie, to zaczną kiedy wrócą korki

    • 8 1

    • Już wróciły

      Polacy już wiedzą że epidemia to ściema...

      • 0 2

    • Poczekamy aż wróci normalny ruch

      .... rośnie nasze ego gdy jesteśmy najważniejsi na drodze

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane