• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miały pomagać, zniknęły bez śladu. Co się stało z informacją Tristara?

Patryk Szczerba
20 lipca 2023, godz. 14:15 
Opinie (236)
Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu. Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu.

Były częścią Tristara i miały pomagać w planowaniu podróży. Chodzi o 20 punktów infokiosków, które osiem lat temu stanęły w Gdańsku i Gdyni. - Są bezużyteczne - mówili mieszkańcy. Przyznali to w końcu urzędnicy i zabrali urządzenia z ulic.



Czego używasz najczęściej do planowania podróży, gdy jesteś w innym mieście?

Infokioski, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, były elektronicznymi punktami informacyjnymi z dotykowym ekranem, dzięki którym - w teorii - każdy mógł zaplanować podróż. Pojawiły się latem 2014, przy okazji tworzenia systemu Tristar, który kosztował ok. 160 mln zł.

20 urządzeń rozpoczęło działanie we wrześniu 2015 r.

W Gdańsku pojawiły się przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.



W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Komunikacja miejska w Gdańsku. Rozkład z Tristara



Miały pomóc w planowaniu podróży...



- Urządzenia te pozwolą na wyszukiwanie połączeń na terenie całego Trójmiasta, tj. z wykorzystaniem organizatorów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmieście. W przypadku ZTM i ZKM planowanie podróży będzie uwzględniało rzeczywistą sytuację komunikacyjną, np. korki na drogach, awarie itp. - zapowiadali wówczas urzędnicy.
Tyle że, gdy przyszło do sprawdzenia ich funkcjonalności, okazało się, że już tak pięknie nie jest. W większości co prawda działały, ewentualne awarie wynikały z braku prądu czy problemów z monitorem, ale mieszkańcy mieli uwagi do interfejsu.

- Jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać, trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - to jedna z opinii mieszkańców.

Komunikacja miejska w Gdyni. Rozkład z Tristara



...okazały się bezużyteczne



Poza tym właściwie nie były używane. Trudno znaleźć kogoś, kto korzystał z tych punktów. Wielu naszych czytelników pewnie nawet nie wie, że istniały. Przechodziło się obok nich jak obok mebla miejskiego, który ma wyglądać, a niekoniecznie być najbardziej użyteczną częścią infrastruktury. Tak samo postępowali turyści.

Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności.
W czasach, gdy technika otacza nas z każdej strony, nie były już sześć lat temu żadną konkurencją dla smartfonów, które każdy posiada w kieszeni. Mimo to na początku urzędnicy przekonywali, że ich zakup, ustawienie i podłączenie do systemu było zasadne.



Zniknęły z ulic....



Dlatego w ostatnich miesiącach infokioski "po cichu" zniknęły z ulic, a urzędnicy przyznali rację mieszkańcom.

- Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności. Dane, na których opierało się działanie terminali informacji pasażerskiej, są obecnie udostępniane również w ramach gdyńskiego portalu otwartych danych. Dzięki temu komercyjni twórcy aplikacji mogą z nich korzystać i tworzyć dedykowane aplikacje do planowania podróży, z których mieszkańcy mają możliwość korzystania - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

...ale w Gdyni może się jeszcze przydadzą



Przedstawiciele ZDiZ w Gdańsku podali też jako powód minimalizację kosztów utrzymania. Wiadomo, że punkty nie wrócą, ale w Gdyni mają się jeszcze przydać - urzędnikom z magistratu.

- Same kioski, a przynajmniej ich część, planowane są do wykorzystania jako kolejne Elektroniczne Tablice Ogłoszeń - ETO, które już teraz dostępne są w trzech lokalizacjach - CH Riviera, budynku UM przy al. Piłsudskiego i budynku przy ul. 10 Lutego (dawne PLO) - opowiada Magdalena Wojtkiewicz.

Urządzenie informacji pasażerskiej. Film z 2014 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (236)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane