• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miały pomagać, zniknęły bez śladu. Co się stało z informacją Tristara?

Patryk Szczerba
20 lipca 2023, godz. 14:15 
Opinie (236)
Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu. Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu.

Były częścią Tristara i miały pomagać w planowaniu podróży. Chodzi o 20 punktów infokiosków, które osiem lat temu stanęły w Gdańsku i Gdyni. - Są bezużyteczne - mówili mieszkańcy. Przyznali to w końcu urzędnicy i zabrali urządzenia z ulic.



Czego używasz najczęściej do planowania podróży, gdy jesteś w innym mieście?

Infokioski, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, były elektronicznymi punktami informacyjnymi z dotykowym ekranem, dzięki którym - w teorii - każdy mógł zaplanować podróż. Pojawiły się latem 2014, przy okazji tworzenia systemu Tristar, który kosztował ok. 160 mln zł.

20 urządzeń rozpoczęło działanie we wrześniu 2015 r.

W Gdańsku pojawiły się przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.



W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Komunikacja miejska w Gdańsku. Rozkład z Tristara



Miały pomóc w planowaniu podróży...



- Urządzenia te pozwolą na wyszukiwanie połączeń na terenie całego Trójmiasta, tj. z wykorzystaniem organizatorów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmieście. W przypadku ZTM i ZKM planowanie podróży będzie uwzględniało rzeczywistą sytuację komunikacyjną, np. korki na drogach, awarie itp. - zapowiadali wówczas urzędnicy.
Tyle że, gdy przyszło do sprawdzenia ich funkcjonalności, okazało się, że już tak pięknie nie jest. W większości co prawda działały, ewentualne awarie wynikały z braku prądu czy problemów z monitorem, ale mieszkańcy mieli uwagi do interfejsu.

- Jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać, trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - to jedna z opinii mieszkańców.

Komunikacja miejska w Gdyni. Rozkład z Tristara



...okazały się bezużyteczne



Poza tym właściwie nie były używane. Trudno znaleźć kogoś, kto korzystał z tych punktów. Wielu naszych czytelników pewnie nawet nie wie, że istniały. Przechodziło się obok nich jak obok mebla miejskiego, który ma wyglądać, a niekoniecznie być najbardziej użyteczną częścią infrastruktury. Tak samo postępowali turyści.

Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności.
W czasach, gdy technika otacza nas z każdej strony, nie były już sześć lat temu żadną konkurencją dla smartfonów, które każdy posiada w kieszeni. Mimo to na początku urzędnicy przekonywali, że ich zakup, ustawienie i podłączenie do systemu było zasadne.



Zniknęły z ulic....



Dlatego w ostatnich miesiącach infokioski "po cichu" zniknęły z ulic, a urzędnicy przyznali rację mieszkańcom.

- Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności. Dane, na których opierało się działanie terminali informacji pasażerskiej, są obecnie udostępniane również w ramach gdyńskiego portalu otwartych danych. Dzięki temu komercyjni twórcy aplikacji mogą z nich korzystać i tworzyć dedykowane aplikacje do planowania podróży, z których mieszkańcy mają możliwość korzystania - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

...ale w Gdyni może się jeszcze przydadzą



Przedstawiciele ZDiZ w Gdańsku podali też jako powód minimalizację kosztów utrzymania. Wiadomo, że punkty nie wrócą, ale w Gdyni mają się jeszcze przydać - urzędnikom z magistratu.

- Same kioski, a przynajmniej ich część, planowane są do wykorzystania jako kolejne Elektroniczne Tablice Ogłoszeń - ETO, które już teraz dostępne są w trzech lokalizacjach - CH Riviera, budynku UM przy al. Piłsudskiego i budynku przy ul. 10 Lutego (dawne PLO) - opowiada Magdalena Wojtkiewicz.

Urządzenie informacji pasażerskiej. Film z 2014 r.

Miejsca

Opinie (236) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kasa tez zniknela. (1)

    Kto mial zarobic ten zarobil.

    • 112 0

    • I co się wtedy zrobi?

      Protokół zniszczenia. Koniaczek?

      • 11 0

  • (8)

    ktoś za to dopowie?

    • 80 0

    • Nikt,jak zwykle.

      • 28 0

    • (1)

      Po to wybory są żeby ktoś za to odpowiedział

      • 12 0

      • Że niby ludzie wyciągają wnioski?

        • 15 0

    • Podatnik.

      • 12 0

    • Hahahahah - dobry żart. To samo będzie można pisać za kilka miesięcy o Fali i Mevo. I tak co roku nowe przetargi, nowe miliony, karawana jedzie dalej.

      • 9 0

    • Jak to w budzetowce,czyli nikt.i jeszcze awans albo nagrode dostanie.a ty frajerze tyraj u prywaciarza za 4 tys

      • 5 0

    • ktoś się niby pod tym podpisał (1)

      jacyś "specjaliści", dyrektorzy, prezydenci...? Gdzieś musi być umowa na to zamówienie i warto byłoby się jej przyjrzeć.

      • 8 0

      • Grzelak

        • 0 0

  • (4)

    Tristar,Mevo,Fala...trójmiejskie buble i zmarnowane miliony pieniędzy mieszkańców.Kto za to odPOwie?

    • 116 2

    • Jak to kto?

      Samozwańczy doktór przecież

      • 3 8

    • Ty nam doktorze na wszystko odpowiadasz zawsze

      • 4 5

    • Nie bo jak PiS straci władzę to nie chcą być sądzeni

      • 1 7

    • Nikt - sorry, taki mamy klimacik ;)

      • 7 0

  • A taki fajne były, nie za ekskluzywne. Szkoda. Grunt, że premie były.

    • 101 1

  • Najważniejsze, że kolesie przytulili niemałą kasę.

    • 86 0

  • Sepłniły swoją rolę i konieci

    KW kasę budżet wydał. KP kasę wykonawca przyjął. A niedawno był protokół zniszczenia. Po co to drążyć? Normalne zassanie kasy z budżetu gminy. Nic wielkiego.

    • 55 2

  • Oto cała Polska kochana (3)

    • 30 21

    • Gdańsk, a nie Polska (1)

      • 15 6

      • Co sie dziwić- miasto PO..

        • 11 0

    • Takie rzeczy w całej Europie, od Bułgarii po Niemcy

      • 3 4

  • Uśmiechnij się jesteś w Gdyni.Kolejny bubel,zaiste wszędzie indziej można a w Gdyni niestety niedasizm,marazm i nieporadnosc.Ale w sumie widać mieszkańcom pasuje skoro wybierają to samo od 20 lat.

    • 42 1

  • Opinia wyróżniona

    W ogóle gdzie jest Tristar? (17)

    System za masę pieniędzy który miał robić cuda - od dynamicznego zarządzania sygnalizacją, po łapanie piratów drogowych.
    Okazało się że im bardziej steruje komunikacją, tym bardziej miasto stoi w korku, więc z tego co wiem wszystko działało w pełni statyczne tylko na pojedynczych skrzyżowaniach czujniki wydłużały fazę zielonego.
    Piratów też się nie dało łapać, bo nieoficjalnie mówiło się że metrologicznie jest to tak słabe że do niczego się to nie nadaje, do tego zrobiono to bezprawnie, bo tylko ITD może wystawiać mandaty, a budowa systemu w żaden sposób nie była z ITD uzgodniona.

    Teraz po nowych remontach dróg widzę że zniknęły nad skrzyżowaniami kamery i czujniki Tristara, czyli jak rozumiem system już w ogóle jest wycofywany?

    Wiadomo chociaż ile w sumie zabaweczka kosztowała i kto przytulił tą kaskę?

    • 322 12

    • A gdzie te nowe remonty?

      Nie dostrzegam jakoś.

      • 12 4

    • (3)

      System Tristar został wyposażony w moduł "fotoradarów" ale w międzyczasie władza centralna odebrała gminom uprawnienia do nakładania mandatów z tytułu przekraczania prędkości (co wg mnie było błędem).

      • 16 24

      • (1)

        nie jest to prawdą, system Tristar był finansowany z UE i wykorzystanie fotoradarów i kamer Tristara do celów niezgodnych z projektem byłoby nielegalne i mogłoby grozić cofnięciem dotacji

        • 21 1

        • bo za swoje trzeba robić a nie za łaskę pańską

          • 17 0

      • pomijam incydentalnych szalencow ktorzy jada 100 km/h przez miasto

        ale trudno mi sobie wyobrazic, ze na kazdym skrzyzowaniu jest fotoradar i kazdy jedzie 40 km/h tak na wszelki wypadek a 50 m przed skryzowaniem zwalnia do 20 zeby przypadkiem nie wjechac na zoltym

        • 6 2

    • Jak to gdzie, a czerwona fala?

      Za coś w końcu płacimy

      • 31 0

    • Ależ steruje dynamicznie sygnalizacją (1)

      czasami na tyle skutecznie jakby cały cykl zielonego z jednej relacji wylatywał (spotykam się z tym przy Galerii Bałtyckiej i Manhattanie w poprzek Grunwaldzkiej).
      Z mniej drastycznych, to po prostu widać, że jeżdżąc stała trasą, o stałej porze, z podobną prędkością raz trafia się na zielone, a raz nie, czyli nie ma stałego cyklu.
      Dynamiczna zmiana jest, na ile efektywna to oddzielna historia.

      Dobrze ocenić system nie jest łatwo, bo jak ktoś przy nim nie pracuje, to tak na prawdę nie zna jego możliwości, tyle co z mediów czyli cuda na kiju.
      Ciężko też ocenić efektywność, bo od czasu uruchomienia ruch znacznie wzrósł, więc na co dzień nie ma różnicy. Wystarczy spojrzeć na przebudowę Słowackiego, dodanie drugiego pasa pomogło na może 3 lata, a potem trasa zaczęła się tak samo zapychać.

      • 24 0

      • No właśnie mało kto pamięta jak system TriStar został wyłączony

        Na jeden czy dwa dni był paraliż miasta bo sygnalizacja działała w trybie awaryjnym czyli zaprogramowanym. Tak na dobrą sprawę nigdzie na świecie nie będziecie zadowoleni z pracy takich systemów, bo nie zauważycie dopóki nie zostanie wyłączony. A nawet wtedy garstka ludzi zwróci uwagę że to za sprawą takiego Tristara jako tako to funkcjonuje.

        • 2 1

    • (4)

      Tristar jest tylko go nie widzisz, usprawnia ruch na wielu skrzyżowaniach

      • 6 22

      • już po 15:00, po godzinach pan pisze komentarze, panie urzędniku?

        no chyba że po pracy to już z własnej inicjatywy, brawo

        • 15 2

      • Usprawnia? (1)

        Stoję codziennie na lewoskręcie z Elbląskiej w Opłotki. Stoi nas ok. 8 samochodów. Z przeciwka nikogo, pusto aż do stadionu żużla. Czekamy na zielone prawie minutę. Jest wreszcie w momencie, gdy od Gdańska jadą samochody i się muszą zatrzymać. Wtedy my ruszamy na zielonym, ale ono jest tylko przez ok 10-12 sekund - przejeżdżają może 3 osobówki albo 1 tir do UC.
        Tristar jest totalnym niewypałem - pytanie kto zatwierdził to guano? Musiały być chyba miliony łapówek, żeby to przeszło.
        Ale kto bogatemu zabroni?

        • 33 0

        • Racja

          Działa źle. Zgłoś. Zostanie poprawione w ciągu miesiąca.

          • 1 6

      • już należy zacząć się bać jak zaprzęgniecie do niego kiedyś sztuczną inteligencję

        wypadek na wypadku będzie, karetek będzie za mało

        • 4 1

    • Widzimisię ze są misie :)
      Takie Gydańskie :)

      • 4 0

    • ........ (1)

      I znów cicho sza jakie koszty tego były a wiadomo znając życie zapłacą wszyscy podatnicy bo tak to bywa ze wszystkim.
      Nigdy nie poniosą konsekwencji ci co te cuda wymyślają nieprzemyślane a po wielkich brzydkich opiniach społeczeństwa robi się na przeczekanie stara metoda jak świat nie dziś to jutro drobna kosmetyka i jedziemy z koksem

      • 9 1

      • 160 mln

        przecież masz napisane na samym początku artykułu!

        • 3 1

    • acotam

      nie wiem jak w gdansku ale słyszałem ze gdynskie pryncypały wydały na to badziewie około 160 milionów mówie badziewie bo to do niczego nie jest przydatne a co rusz w remoncie

      • 0 0

  • Opinia (2)

    Twórcy Tristara powinni siedzieć.

    • 76 3

    • Bezwzględnie, to obrzydliwe jak demotywuje to miasto i ten kraj.

      • 13 2

    • urzędnicy odpowiedzialni za ten projekt.... Twórca zrobił to co mu zlecono i zapłacono.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane