• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miały pomagać, zniknęły bez śladu. Co się stało z informacją Tristara?

Patryk Szczerba
20 lipca 2023, godz. 14:15 
Opinie (236)
Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu. Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu.

Były częścią Tristara i miały pomagać w planowaniu podróży. Chodzi o 20 punktów infokiosków, które osiem lat temu stanęły w Gdańsku i Gdyni. - Są bezużyteczne - mówili mieszkańcy. Przyznali to w końcu urzędnicy i zabrali urządzenia z ulic.



Czego używasz najczęściej do planowania podróży, gdy jesteś w innym mieście?

Infokioski, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, były elektronicznymi punktami informacyjnymi z dotykowym ekranem, dzięki którym - w teorii - każdy mógł zaplanować podróż. Pojawiły się latem 2014, przy okazji tworzenia systemu Tristar, który kosztował ok. 160 mln zł.

20 urządzeń rozpoczęło działanie we wrześniu 2015 r.

W Gdańsku pojawiły się przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.



W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Komunikacja miejska w Gdańsku. Rozkład z Tristara



Miały pomóc w planowaniu podróży...



- Urządzenia te pozwolą na wyszukiwanie połączeń na terenie całego Trójmiasta, tj. z wykorzystaniem organizatorów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmieście. W przypadku ZTM i ZKM planowanie podróży będzie uwzględniało rzeczywistą sytuację komunikacyjną, np. korki na drogach, awarie itp. - zapowiadali wówczas urzędnicy.
Tyle że, gdy przyszło do sprawdzenia ich funkcjonalności, okazało się, że już tak pięknie nie jest. W większości co prawda działały, ewentualne awarie wynikały z braku prądu czy problemów z monitorem, ale mieszkańcy mieli uwagi do interfejsu.

- Jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać, trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - to jedna z opinii mieszkańców.

Komunikacja miejska w Gdyni. Rozkład z Tristara



...okazały się bezużyteczne



Poza tym właściwie nie były używane. Trudno znaleźć kogoś, kto korzystał z tych punktów. Wielu naszych czytelników pewnie nawet nie wie, że istniały. Przechodziło się obok nich jak obok mebla miejskiego, który ma wyglądać, a niekoniecznie być najbardziej użyteczną częścią infrastruktury. Tak samo postępowali turyści.

Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności.
W czasach, gdy technika otacza nas z każdej strony, nie były już sześć lat temu żadną konkurencją dla smartfonów, które każdy posiada w kieszeni. Mimo to na początku urzędnicy przekonywali, że ich zakup, ustawienie i podłączenie do systemu było zasadne.



Zniknęły z ulic....



Dlatego w ostatnich miesiącach infokioski "po cichu" zniknęły z ulic, a urzędnicy przyznali rację mieszkańcom.

- Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności. Dane, na których opierało się działanie terminali informacji pasażerskiej, są obecnie udostępniane również w ramach gdyńskiego portalu otwartych danych. Dzięki temu komercyjni twórcy aplikacji mogą z nich korzystać i tworzyć dedykowane aplikacje do planowania podróży, z których mieszkańcy mają możliwość korzystania - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

...ale w Gdyni może się jeszcze przydadzą



Przedstawiciele ZDiZ w Gdańsku podali też jako powód minimalizację kosztów utrzymania. Wiadomo, że punkty nie wrócą, ale w Gdyni mają się jeszcze przydać - urzędnikom z magistratu.

- Same kioski, a przynajmniej ich część, planowane są do wykorzystania jako kolejne Elektroniczne Tablice Ogłoszeń - ETO, które już teraz dostępne są w trzech lokalizacjach - CH Riviera, budynku UM przy al. Piłsudskiego i budynku przy ul. 10 Lutego (dawne PLO) - opowiada Magdalena Wojtkiewicz.

Urządzenie informacji pasażerskiej. Film z 2014 r.

Miejsca

Opinie (236) 10 zablokowanych

  • Dofinansowanie przytulone, pieniaze za projekt przytulone, czas wymagany do utrzymania projektu minął

    A wiec pora na protokół zniszczenia, kto miał zarobić to zarobił.
    A pamiętacie tramwaje wodne i wyremontowane przystanki pod tamten projekt :-)
    Identyczna sytuacja

    • 31 0

  • Był Tristar, jest Fala. I tak się kręci.

    • 32 1

  • Kolejny wał w małej Sycylii.

    • 18 0

  • Tristar, Mevo, Fala, Wodorowce... (8)

    Setki milionów za każdym razem. Gdzie się podziewa ta kasa? Kiedy wreszcie ktoś poniesie odpowiedzialność za taką skalę marnotrawienia publicznych pieniędzy?

    • 36 1

    • (1)

      Bo to jest miś na miarę naszych czasów. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom.

      • 7 0

      • Amen.

        • 2 0

    • A ty myślisz, że te wszystkie hacjendy w Matemblewach, Bojanach z kilkoma luksusowymi autkami pod nimi, to z pracy w biurze lub na budowie?

      • 6 0

    • (2)

      Urzednik jest jak Sp.z O.O :) plajta ale chyba mentalna i odpowiedzialnosc zerowa. Nikt z nich nie poczuwa sie nawet do odpowiedzialnosci... no i pytanie czy aby za tym nie idzie jakis maly ukladzik... A kasa poszla.

      • 5 0

      • Mały układzik hehe. Mała to tu jest Sycylia, bo do tej prawdziwej jej dużo brakuje. Układ ten sam.

        • 2 0

      • Ja wiem, czy urzędnik, tak nisko raczej tego typu decyzje nie zapadają

        Umowę na setki milionów raczej podpisuje prezydent, albo chociaż wice...

        • 3 0

    • (1)

      Rydwany, Owce, jakieś sesje zdjęciowe za setki tysięcy, plaże w środku miasta... tak się bawi lewactwo. Oczywiście jak zwykle na czyjś koszt.

      • 6 0

      • Tak jest.

        • 2 0

  • I tak się to wszystko kręci...

    Najpierw był Tristar, teraz jest Fala i Mevo. Wszyscy wiedzą, że to bez sensu ale i tak się udaje te miliony wyprowadzić. A pamiętam, jak moja żona spotkała kolegę, który pracował przy tym całym Tristarze gdy trwały akurat jego odbiory. Przyznał on szczerze, że nikt tam nie wie dlaczego to nie działa ale odebrać trzeba. Mówił, że "zrobili tak samo jak w Hiszpanii i tam działa a tutaj nie i nikt nie wie co z tym zrobić ale muszą odebrać bo kasa z dotacji przepadnie". No i teraz się to powtarza przy okazji Fali i Mevo. Na stronie Tristara hitem jest zakładka "komunikaty" - najnowszy z 01.02.2022 roku. Mapa - bez nowego węzła Wielki Kack. Brak w spisie linii autobusowych np. 102 i 104. To przykłady pierwsze z brzegu. Linii trolejbusowych zupełnie brak. Jak to miało działać? To jest kpina. Jawnie wyciągnięto dotację a jak już minęły terminy ważności projektu system po cichu jest demontowany. I co? I nic, wszystko dalej się kręci.

    • 40 0

  • Opinia wyróżniona

    Straszliwe badziewie (6)

    Kilka razy próbowałem kiedyś z ciekawości cokolwiek na tym sprawdzić. Interfejs to jakiś koszmar był, toporny, powolny, bez ładu i składu, totalnie nieużyteczny. Ważne, że ktoś kieszonki napchał.

    • 220 4

    • Podobnie jak automaty do kupna biletów na SKM (3)

      Dotykowe ekrany gdzie g... widać i trzeba minutę czekać po każdym kliknięciu, oczywiście pierdzilion taryf i zniżek, bo nie może być bilet normalny i ulgowy, musi być student 33%, karta dużej rodziny 37% a karta Wolaka 34,5%.
      Klikasz więc ten bilet marnując 5 minut plus x razy tyle w kolejce i jeszcze trzeba się cieszyć, że automat w ogóle działa - bo ostatnio jak byłem w Sopocie to na 4 automaty działał jeden i to ..ujowo.

      • 44 1

      • Ostatno próbowałem w tym Sopockim automacie kupić bilet z Sopotu, do przystanku Gdańsk Śródmieście

        Pojawił się problem... takiego przystanku w tym automacie nie znalazłem

        • 10 0

      • (1)

        A biletu dla samego dziecka do 4 lat (płatny 0 PLN) i tak nie kupisz jak masz miesięczny w części biletomatów... "Błąd: nie można kupić bezpłatnego biletu bez zakupu płatnego"

        • 17 0

        • Podziękuj tym którzy brali je dla zabawy

          • 1 2

    • urzędnicy zlecają takie wydumki do realizacji a potem temat ma się sam toczyć - co jest absurdalne.

      kto chce coś robić - niech to sam sfinansuje a potem obsługuje (jeśli da się na tym zarobić) - bo widać że projekty miejsko-prywatno-unijne się nie sprawdzają (vide 2 wersje Mevo :) )

      • 10 0

    • Może i do d, ale przynajmniej były drogie.

      • 25 0

  • czyjś wujek i szwagier zarobił

    • 22 0

  • gruba manipulacja

    Zestawiane wypowiedzi sprzed 15 lat z obecnymi, przy szybko rozwijających się technologiach to chyba gruba manipulacja.

    • 6 9

  • Najważniejsze, że zostały ujęte w kosztach setek milionów zł

    Przecież z czegoś trzeba żyć!

    • 23 1

  • (1)

    Polska w pigułce.

    • 5 8

    • Nie Polska, nie Polska, bo to przecież księstwo małej Sycylii.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane