• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miały pomagać, zniknęły bez śladu. Co się stało z informacją Tristara?

Patryk Szczerba
20 lipca 2023, godz. 14:15 
Opinie (236)
Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu. Było 20 urządzeń. Dziś nie ma po nich śladu.

Były częścią Tristara i miały pomagać w planowaniu podróży. Chodzi o 20 punktów infokiosków, które osiem lat temu stanęły w Gdańsku i Gdyni. - Są bezużyteczne - mówili mieszkańcy. Przyznali to w końcu urzędnicy i zabrali urządzenia z ulic.



Czego używasz najczęściej do planowania podróży, gdy jesteś w innym mieście?

Infokioski, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, były elektronicznymi punktami informacyjnymi z dotykowym ekranem, dzięki którym - w teorii - każdy mógł zaplanować podróż. Pojawiły się latem 2014, przy okazji tworzenia systemu Tristar, który kosztował ok. 160 mln zł.

20 urządzeń rozpoczęło działanie we wrześniu 2015 r.

W Gdańsku pojawiły się przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.



W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Komunikacja miejska w Gdańsku. Rozkład z Tristara



Miały pomóc w planowaniu podróży...



- Urządzenia te pozwolą na wyszukiwanie połączeń na terenie całego Trójmiasta, tj. z wykorzystaniem organizatorów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmieście. W przypadku ZTM i ZKM planowanie podróży będzie uwzględniało rzeczywistą sytuację komunikacyjną, np. korki na drogach, awarie itp. - zapowiadali wówczas urzędnicy.
Tyle że, gdy przyszło do sprawdzenia ich funkcjonalności, okazało się, że już tak pięknie nie jest. W większości co prawda działały, ewentualne awarie wynikały z braku prądu czy problemów z monitorem, ale mieszkańcy mieli uwagi do interfejsu.

- Jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać, trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - to jedna z opinii mieszkańców.

Komunikacja miejska w Gdyni. Rozkład z Tristara



...okazały się bezużyteczne



Poza tym właściwie nie były używane. Trudno znaleźć kogoś, kto korzystał z tych punktów. Wielu naszych czytelników pewnie nawet nie wie, że istniały. Przechodziło się obok nich jak obok mebla miejskiego, który ma wyglądać, a niekoniecznie być najbardziej użyteczną częścią infrastruktury. Tak samo postępowali turyści.

Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności.
W czasach, gdy technika otacza nas z każdej strony, nie były już sześć lat temu żadną konkurencją dla smartfonów, które każdy posiada w kieszeni. Mimo to na początku urzędnicy przekonywali, że ich zakup, ustawienie i podłączenie do systemu było zasadne.



Zniknęły z ulic....



Dlatego w ostatnich miesiącach infokioski "po cichu" zniknęły z ulic, a urzędnicy przyznali rację mieszkańcom.

- Powodem ich likwidacji było niewielkie zainteresowanie pasażerów w dobie powszechnych smartfonów i wielu konkurencyjnych aplikacji oferujących analogiczne funkcjonalności. Dane, na których opierało się działanie terminali informacji pasażerskiej, są obecnie udostępniane również w ramach gdyńskiego portalu otwartych danych. Dzięki temu komercyjni twórcy aplikacji mogą z nich korzystać i tworzyć dedykowane aplikacje do planowania podróży, z których mieszkańcy mają możliwość korzystania - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

...ale w Gdyni może się jeszcze przydadzą



Przedstawiciele ZDiZ w Gdańsku podali też jako powód minimalizację kosztów utrzymania. Wiadomo, że punkty nie wrócą, ale w Gdyni mają się jeszcze przydać - urzędnikom z magistratu.

- Same kioski, a przynajmniej ich część, planowane są do wykorzystania jako kolejne Elektroniczne Tablice Ogłoszeń - ETO, które już teraz dostępne są w trzech lokalizacjach - CH Riviera, budynku UM przy al. Piłsudskiego i budynku przy ul. 10 Lutego (dawne PLO) - opowiada Magdalena Wojtkiewicz.

Urządzenie informacji pasażerskiej. Film z 2014 r.

Miejsca

Opinie (236) 10 zablokowanych

  • Teraz zabierzcie sobie Falę krety__i !!!

    • 20 0

  • to ten slynny tristar

    co kosztowal worek pieniedzy i przyspieszyl przejazd z gdyni do gdanska o 6 minut?

    • 22 0

  • Może Płazyński się tym zauinteresuje / wybory niedługo , a nie chcemy starej ekipy (1)

    • 16 2

    • Kapliczek+ też nie chcemy

      • 2 4

  • To samo będzie z Falą (2)

    • 35 0

    • (1)

      Z mevo 2 już się to dzieje, fala też przecież nie działa...a już po terminie. Dla mieszkańców tylko rachunek zostanie, krzywe chodniki, brak ulic i błotne trakty piesze bez oświetlenia

      • 8 0

      • tak to jest kiedy za pisanie przetargów i zawieranie umów odpowiadają dyletanci

        • 0 0

  • Szwagier montował te infoboxy. Do dzisiaj wspomina że to najlepszy deal jaki zrobił.

    Za zarobioną kasę kupił sobie Teslę za gotówkę. Ale to była kasa publiczna to nikt nie stracił, urzędnicy zadowoleni bo fajnie to wyglądało ale i tak sprawdza w internecie jaką trasą jechać. Kiedy Fala ?

    Janusz

    • 23 0

  • Tristar = Miś

    Za ile set milionów PLN...?

    • 21 0

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Wiele osób krytykuje Tristara za to, że dalej są korki pomijając fakt, że niemożliwością jest całkowite usunięcie korków w mieście i celem tego systemu jest udrażnianie dróg, a nie całkowita likwidacja zatorów.

    • 41 190

    • (2)

      A ten Tristar to wogóle działa? Tyle razy byłam w Gdańsku i korki zawsze macie masakryczne!

      • 39 12

      • a przeczytałaś ze zrozumieniem powyższy wpis?

        • 3 13

      • A przeprasza, skąd przyjechałaś?

        W Piszu nie ma korków, przyjechała do Gdańska i wraz z nakrętkami od słoika otworzyła również oczy.

        • 2 10

    • Czerwone fale zalewają Gdańsk

      Ale za te czerwone fale na skrzyżowaniach niestety jest odpowiedzialny Tristar. Rzadko się zdarza zielona.

      • 48 4

    • (2)

      Spróbuj przejechać Adamowicza/Bulońską 200m bez stania na światłach przynajmniej raz to pogadamy.

      • 38 1

      • To samo na ul. JP II zielona fala to fikcja

        • 28 1

      • On nie z Gdańska, to nie wie.

        • 1 1

    • Każde skrzyżowanie ma autonomiczny komputer

      TriStar to miał nadzorować . Pewnie boją się to dotknąć bo na jakimś starym Windows. Co jakież czas wgrywają globalne poprawki i jest wtedy paraliż miasta.

      • 17 1

    • Pierwszy protokół zniszczenia pierwszego, gdańskiego misia. Zaraz będą kolejne. Wyborcy PO lubią to.

      • 11 4

    • Hehe

      Znam gościa co tam pracuje to mówi, że specjalnie nie rozkorkowuja żeby idioci nie zasuwali po mieście. Tak o wywalane 160 baniek ^^

      • 10 2

    • Nie ma zadnego dowodu, ze tristar poprawil plynnosc ruchu

      160 mln wyrzucono w bloto. Na glownej arterii morska, zwyciestwa, grunwaldzka nadal nie ma zielonej fali....

      • 12 0

    • Glownym zadaniem Tristara jest Sledzenie pojazdow slad jedzie.i dokad

      A nie poprawa plynosci jazdy , usprawnienie ruchu , wynika to wprost z jego opisu kontraktowego.( dla mieszkańców praktycznie nie dostępnego)

      • 1 0

  • Patrzylem ze darmowe mapy w googlach lepiej pokazują traffic w Trójmiescie niż Tristar.

    Ten system kosztował setki milionów a działa słabo. Czy ktoś za to odpowie ?

    Kacper

    • 22 1

  • I w taki oto sposób

    wywala się w błota setki milionów złotych.
    zarąbista gospodarność. No ale ktoś zapewne na tym przyciął.

    • 20 1

  • Jak czytam takie artykuły to czekam kiedy PiS przejmie władzę w Gdańsku. (1)

    PO nie daje rady, im tylko ośmiorniczki w głowie i drogie zegarki.

    Marek

    • 20 5

    • I zegarek Nowaka.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane