- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (188 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (121 opinii)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (58 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (120 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (54 opinie)
Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?
Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.
Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe
Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.
Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach
Przygotowania do perspektywy UE 2021-27
Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.
By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.
Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.
Czytaj też:
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Ogólny cel modernizacji linii SKM:
- poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
- przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- redukcja hałasu na linii kolejowej,
- poprawa płynności ruchu kolejowego,
- likwidacja miejsc niebezpiecznych.
Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.
Wytyczne do wariantu nr 1:
- szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
- budowa ekranów dźwiękochłonnych,
- montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.
Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.
Miejsca
Opinie (180) 4 zablokowane
-
2022-04-06 07:18
Opinia wyróżniona
Widzę, że SKM chce pudrować trupa (11)
Co potrzebne:
- Zakup nowych składów z przyspieszeniem właściwym dla kolei miejskiej (Po co staracie się o kolejne dofinansowanie jak nie potraficie wykorzystać tego które macie? Ile teraz składy sa droższe od tych które trzeba było kupić jak dostaliście dofinansowanie)
- Linia powinna być przystosowana do jazdy co 3 minuty (chociaż naCo potrzebne:
- Zakup nowych składów z przyspieszeniem właściwym dla kolei miejskiej (Po co staracie się o kolejne dofinansowanie jak nie potraficie wykorzystać tego które macie? Ile teraz składy sa droższe od tych które trzeba było kupić jak dostaliście dofinansowanie)
- Linia powinna być przystosowana do jazdy co 3 minuty (chociaż na razie to niepotrzebne) i z mozliwością rozpędzenia się między przystankami.
- Na Zaspie, przejście w poziomie torów jest bardzo dobre i nie powinno się go zmieniać.- 133 7
-
2022-04-06 20:45
Nowe składy i koniecznie nowy zarząd i kadry.
- 3 0
-
2022-04-06 15:02
Dlaczego co 3 minuty niepotrzebne? (1)
To główny problem naszej komunikacji. Nie ma pasażerów to tniemy kursy. A pasażerów nie ma bo za rzadko pociągi jeżdżąnajpierw zwiększa się częstotliwość kursów, a potem pojawia sie wiecej pasażerów
- 9 2
-
2022-04-06 16:46
Krótsze składy i częściej.
SKM i samorząd chcą 8 członów lub 2x4 człony i 150m, by upchnąć jak najwięcej pasażerów w jeden pociąg i dać takt co 20 minut. Kolej metropolitalna powinna jeździć tak często by nikt nie musiał pilnować rozkładu i nie marznąć tych 20 min. na peronie.
- 11 0
-
2022-04-06 14:34
Część składów powinna pomijać mniejsze stacje.
- 1 4
-
2022-04-06 09:04
Na Zaspie jest też wyjście z peronu z drugiej strony, przez tory. W artykule napisano, że tunel i winda na wiadukt
- 2 1
-
2022-04-06 08:05
(5)
powinien byc na stale jeden konduktor na wagon, skonczylo by sie jezdzenie bezdomnych
- 10 7
-
2022-04-06 10:47
i codziennie cyganie bez biletu (4)
wsiadają na Żabiance i jadą żebrać do Gdyni. Zawsze pozostaje smród i bałagan w miejscu gdzie siedzieli. Wszyscy widzą i nic z tym nie robią!
- 6 2
-
2022-04-06 13:16
Cyganie? Niekoniecznie, nie tylko.
- 1 0
-
2022-04-06 12:04
A sam na soki zadzwoniłeś? (2)
Pewnie wszyscy pomyśleli "wszyscy widzą i nikt nic nie robi".
- 4 1
-
2022-04-06 12:17
SOK - proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii (1)
proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, i tak możesz bulić za połączenie do usr ej śmierci - gra w głuchy telefon identyko jak w teleporady PiS+
- 6 2
-
2022-04-06 14:11
Hmm, ciekawe.
Nigdy nie miałem problemu z teleporadą. Sami do mnie dzwonią...
- 2 0
-
2022-04-06 07:11
Opinia wyróżniona
Brudne perony z za jasnych materiałów (5)
Nie wiem, czy remontowanie przystanków jest najważniejsze, oczywiście tych, które mogą jeszcze długo służyć. Po remoncie są bardzo ładne, ale za jasne. Wiadomo, że później nikt nie będzie ich szorował i po trzech latach wyglądają gorzej niż stare po czterdziestu. Sprawiają wrażenie brudnych i wręcz odpychają. Pociągi powinny szybciej się rozpędzać, jak metro, żeby skrócić czas przejazdu.
- 91 8
-
2022-04-06 09:22
(2)
Za mała liczba drzwi powoduje że ludzie muszą wewnątrz składu chodzić w te i we wte, plus tłoczą się żeby wyjść/wejść co dodatkowo opóźnia postój.
Stare składy miały po 3 a nawet 4 pary drzwi te obecne które pozostały tylko 2.- 13 1
-
2022-04-06 14:54
(1)
Tak, należy zrobić drzwi w podłodze. Wtedy wysiadanie odbywać się będzie grawitacyjnie - to najszybsze rozwiązanie.
- 2 4
-
2022-04-06 16:45
Wykopać metro albo
zrobić Rollercoaster.
- 0 2
-
2022-04-06 08:31
(1)
Tez jako jedna z ostatnich spolek stosuje jakies miedziane nakladki na pantografy i tylko dlatego wszystko wokol przystankow zasyfione rdzawym pylem.
- 4 2
-
2022-04-06 09:03
Klocki hamulcowe brudzą
Miedziane nakładki są stosowane poza SKM a na SKM są węglowe, ale to nie to jest przyczyną. Przyczyną brudnych peronów jest to, że stare składy hamują za pomocą żeliwnych klocków hamulcowych z których to pochodzi ten syf. W nowych składach (31WE) i zmodernizowanych (EN57/71 AKM) jest hamowanie elektrodynamiczne (hamowanie silnikami - na silnikach
Miedziane nakładki są stosowane poza SKM a na SKM są węglowe, ale to nie to jest przyczyną. Przyczyną brudnych peronów jest to, że stare składy hamują za pomocą żeliwnych klocków hamulcowych z których to pochodzi ten syf. W nowych składach (31WE) i zmodernizowanych (EN57/71 AKM) jest hamowanie elektrodynamiczne (hamowanie silnikami - na silnikach jest załączany prąd, powodujący że silnik chce się kręcić w odwrotnym kierunku do kierunku jazdy co powoduje wyhamowanie), a hamowanie klockami jest jako awaryjne.
- 13 0
-
2022-04-06 07:26
Opinia wyróżniona
Ma być szybciej (10)
Kiedy w końcu oni to zrozumieją?? Ludzie nie chcą kwitnąć w komunikacji godzinami. Chce szybko, szybko szybko dojechać do pracy i wrócić. Piękne przystanki są piękne. Ale SKM ciągle jest mega wolna. Jak żółw!
- 217 8
-
2022-04-06 16:55
Sprinter (1)
Kiedyś było kilka połączeń "sprinter", gdzie można było z Gdańska do Wejherowa dojechać w ok 40 minut (po torach dalekobieżnych). Tak było... Teraz czasem to nawet 1h15 :/
- 6 0
-
2022-04-15 23:33
Sprintery zastąpiły pociągi regio
które jeżdżą niekiedy dalej niż do gdańska
- 0 0
-
2022-04-06 16:38
Częściej,
To powinno być naziemne metro, jeden odjeżdża, drugi przyjeżdża. Składy mogą być krótsze, ale 2 x częściej.
Dużo szybciej nie wyjdzie przy tej ilości przystanków (nawet z lepszym przyspieszeniem).- 6 0
-
2022-04-06 09:30
(1)
A w weekend co pół godziny.
- 13 2
-
2022-04-06 09:57
dlaczego nie częściej?
użytkownik samochodu rzadko kiedy się przesiądzie na SKM jeśli nie będzie połączeń SKM co 10 minut
- 13 6
-
2022-04-06 08:29
Przy tej ilości przystanków wiele się nie przyspieszy
tak naprawdę jeśli coś jest potrzebne to nie jakieś inwestycje w skm tylko więcej połaczeń regio nie zatrzymujących się w każdej dziurze, obecnie mamy 22 minuty z Gdańska do Gdyni przy 35 w skm - nawret jak skm przyspieszy to będzie 30 kontra 22 czyli wciąż strasznie wolno, no i obowiązkowo skrócenie skm do relacji Gdynia Gdańsk jako taki szybki tramwaj z dużą częstotliwością a wszystko od Rumii na północ obsługiwane tylko przez regio żeby z Wejherowa do Gdańska nie było 70 minut tylko 45
- 18 5
-
2022-04-06 08:12
(2)
Pewnie, że chciałoby się przemieszczać szybciej.
Niemniej w porównaniu do tramwajów, SKM to i tak torpeda.- 24 5
-
2022-04-06 08:33
w porównaniu do gdańskich tramwajów to szybko (1)
ale są przecież linie tramwajowe z podobną średnią prędkością, choćby PST w Poznaniu ma też prędkość ponad 30km/h średnio wliczając postoje i też między przystankami tramwaje jadą cały czas 70km/h a odległości między nimi są około 1km, wszystko bardzo podobnie do skm, różnica jest taka że tam tramwaje jadą w szczycie co około 2 minuty a skm co 7-8 a teraz 10
- 20 2
-
2022-04-06 15:06
jak to, na Grunwaldzkiej?
tramwaje miałyby jechać szybciej o 20 km/h od samochodów?
- 4 0
-
2022-04-06 07:46
Ich to nie obchodzi
Zobacz na wytyczne do modernizacji, oni nie mają pojęcia czego oczekują pasażerowie, bo chyba nie korzystają z SKM.
Chcą tylko przepalić kasę z funduszy i się przy tym posilić.- 46 5
Wszystkie opinie
-
2022-04-22 08:26
Remont remontem
Remont remontem, ale częstotliwość SKM to jakaś kpina. W tygodniu jeżdżą prawie tak często jak w weekend. Całe zapchane. Ludzie do pracy/szkoły jeżdżą i są pelne a zaraz zacznie ruch turystyczny i będzie trzeba zatrudnić pracowników do upychania ludzi aby wszyscy się zmieścili......
- 0 0
-
2022-04-06 07:28
Zaorac ten Skansen Kolei Miejskiej. Sprywatyzowac. Bo PKP, samorzady w 3M i Pom. zarzadzac transportem nie potrafia. (2)
- 25 13
-
2022-04-16 15:25
Remont
Nie zapominaj że to służy nie tylko tobie..wiele jest osób które poruszają się tylko transportem zbiorowym .ponarzekać trzeba jak widać ..gdyby przystanki zostały w obecnym stanie to ponarzekał oby się na przystanki...polska mentalność aby pojeczec
- 0 0
-
2022-04-06 08:48
Krócej byłoby napisać czym ci "fachowcy" potrafią zarządzać :)
- 7 1
-
2022-04-16 00:30
Pociągów dajcie!!!!!!!!
Nie potrzebuję ślicznych peronów a efektywniej komunikacji. Czyste nowe klimatyzowane składy. Pociągi z Lęborka do Pruszcza. Reaktywacja Sprinterów. Drugi tor w Wejherowie. Wiecznie się tam czeka aż jakieś regio czy TLK pojedzie .
- 0 0
-
2022-04-16 00:25
Serio nie wie SKM co nie działa ?
1. Stare i za mało składów
2. Brak toi toi przy peronach
3. Nie ma SOK poza odcinkiem Gdynia główna Sopot
4. Ciągle zmiany rozkładów
5. Likwidacja sprinterów
6. Wieczne opóźnienia
7. Niedostosowanie długości/ częstotliwości do godzin szczytu
8. Dziura w rozkładach nocnych - po 1 mam do wyboru taxi lub 2h na peronie
9. Brak konkurencji - to by zmusiło SKM do działania albo utopiło ich- 0 0
-
2022-04-06 13:31
(1)
Składy co 5min. Poza szczytem co 7min.
Tańsze bilety.
Nowsze składy.
Ograniczyć połączenie ze Słupskiem.
Wzmocnić jazdy na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Główny.- 4 1
-
2022-04-16 00:13
Od kiedy SKM jeździ do Słupska? Dobre 5 lat nie.
Jjg
- 0 0
-
2022-04-06 09:04
Tendencyjna ankieta - SKM powinno być tańsze (2)
Kto wymyślił, że jeżdżenie skm jest tańsze niż autem? Jest droższe i to dużo... Z Redłowa do Gdańska głównego i powrót do Redłowa, samochodem z gazem i spalaniem w mieście 10l/100km wychodzi za taki przejazd 12.8zł, ale jadąc już w dwie, trzy osoby, to koszty spadają. Taka sama przejażdżka skm, w dwie strony to koszt 13,2zł dla jednej osoby i im więcej osób tym drożej wychodzi... dla dwóch osób w aucie trasa to 6.4zł dla dwóch osób w skm 26.4zł... Także nie wiem, jak to może wychodzić taniej...
- 9 7
-
2022-04-16 00:07
Policz miesięczny - wyjdzie taniej
...
- 0 0
-
2022-04-06 09:07
Brednie piszesz
Jednorazowo tak wychodzi. Ale większość jeździ na miesięcznych. A to nawet nie ma porównania. Ocenia się zbiorowo a nie jednego Kowalskiego
- 7 4
-
2022-04-16 00:00
Liftingu nie trzeba
SKM musi mieć więcej składów. Więcej sok w pociągach. Kiedyś jeździły sprintery które z Wejherowa do Gdańska w 45 min dojeżdżały a nie 1h20 min. Po co kolejny przystanek, i tak są średnio co 1500m. Kupcie składy, zapłacicie ludziom i się będzie kręcić.
- 0 0
-
2022-04-06 07:26
Opinia wyróżniona
Ma być szybciej (10)
Kiedy w końcu oni to zrozumieją?? Ludzie nie chcą kwitnąć w komunikacji godzinami. Chce szybko, szybko szybko dojechać do pracy i wrócić. Piękne przystanki są piękne. Ale SKM ciągle jest mega wolna. Jak żółw!
- 217 8
-
2022-04-06 16:55
Sprinter (1)
Kiedyś było kilka połączeń "sprinter", gdzie można było z Gdańska do Wejherowa dojechać w ok 40 minut (po torach dalekobieżnych). Tak było... Teraz czasem to nawet 1h15 :/
- 6 0
-
2022-04-15 23:33
Sprintery zastąpiły pociągi regio
które jeżdżą niekiedy dalej niż do gdańska
- 0 0
-
2022-04-06 16:38
Częściej,
To powinno być naziemne metro, jeden odjeżdża, drugi przyjeżdża. Składy mogą być krótsze, ale 2 x częściej.
Dużo szybciej nie wyjdzie przy tej ilości przystanków (nawet z lepszym przyspieszeniem).- 6 0
-
2022-04-06 08:12
(2)
Pewnie, że chciałoby się przemieszczać szybciej.
Niemniej w porównaniu do tramwajów, SKM to i tak torpeda.- 24 5
-
2022-04-06 08:33
w porównaniu do gdańskich tramwajów to szybko (1)
ale są przecież linie tramwajowe z podobną średnią prędkością, choćby PST w Poznaniu ma też prędkość ponad 30km/h średnio wliczając postoje i też między przystankami tramwaje jadą cały czas 70km/h a odległości między nimi są około 1km, wszystko bardzo podobnie do skm, różnica jest taka że tam tramwaje jadą w szczycie co około 2 minuty a skm co 7-8 a teraz 10
- 20 2
-
2022-04-06 15:06
jak to, na Grunwaldzkiej?
tramwaje miałyby jechać szybciej o 20 km/h od samochodów?
- 4 0
-
2022-04-06 09:30
(1)
A w weekend co pół godziny.
- 13 2
-
2022-04-06 09:57
dlaczego nie częściej?
użytkownik samochodu rzadko kiedy się przesiądzie na SKM jeśli nie będzie połączeń SKM co 10 minut
- 13 6
-
2022-04-06 08:29
Przy tej ilości przystanków wiele się nie przyspieszy
tak naprawdę jeśli coś jest potrzebne to nie jakieś inwestycje w skm tylko więcej połaczeń regio nie zatrzymujących się w każdej dziurze, obecnie mamy 22 minuty z Gdańska do Gdyni przy 35 w skm - nawret jak skm przyspieszy to będzie 30 kontra 22 czyli wciąż strasznie wolno, no i obowiązkowo skrócenie skm do relacji Gdynia Gdańsk jako taki szybki tramwaj z dużą częstotliwością a wszystko od Rumii na północ obsługiwane tylko przez regio żeby z Wejherowa do Gdańska nie było 70 minut tylko 45
- 18 5
-
2022-04-06 07:46
Ich to nie obchodzi
Zobacz na wytyczne do modernizacji, oni nie mają pojęcia czego oczekują pasażerowie, bo chyba nie korzystają z SKM.
Chcą tylko przepalić kasę z funduszy i się przy tym posilić.- 46 5
-
2022-04-13 16:07
Nie wiem po co nowe perony jak jest dużo innych rzeczy do poprawy. Na peronie powinniśmy spędzać jak najmniej czasu a niżeli czekać. Sam na peron przychodzę prawie na ostatnią chwilę aby tylko wsiąść do pociągu i jechać dalej. Co mi da to, że ładnie wygląda jak pociągi się spóźniają. Chyba, że mam dzięki spóźnionym pociągom popatrzeć sobie jaki to jest ładny peron. Nie wiem kiedy osoby rządzące zrozumieją, że najważniejsze aby komunikacja w Trójmieście była ze sobą dobrze skomunikowana czyli możliwość przesiadki z pociągu na np. autobus lub tramwaj. Małe opóźnienia a przejazd pociągiem powinien być znacznie szybszy.
- 0 0
-
2022-04-06 08:44
To my mamy wiedzieć co zrobić i mówić jak mają wykonywać swoją pracę? (2)
Chyba między innymi za to biorą też pensje.
- 14 3
-
2022-04-10 15:40
A realnie patrząc.
A realnie patrząc na wszystko to aby zwiększyć częstotliwość do 10 minut w szczycie to najpierw Prezydent Gdyni w końcu musialby zastąpić przejazd na Puckiej i Północnej. Już teraz kierowcy samochodów nawet czasem godzinę stoją na podniesienie szlabanów.Od dziesięcioleci nic z tym nie zrobili.Dodatkowo od Cisowej do Wejherowa SKM musi przepuszczać innych przewoźników bo to nie ich tory. To nie lokalne zarządzanie.Decyduje marszałek i prezydenci miast.
- 0 0
-
2022-04-06 13:13
Pytanie jest o to "co?" mają zrobić, aby tobie było lepiej
i sprawą jest "jak?" to zrobią.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.