• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moralność biletu miesięcznego

Michał Stąporek
6 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Rozmowa ze Sławomirem Pujszo, który niespodziewanie dla siebie samego pokazał gdańszczanom, że nie są bez grzechu

- Renoma działa w kilku branżach, ale znana jest przede wszystkim z kontroli biletów. Jak czujecie się Państwo w nowej dla was roli - pierwszego moralisty Gdańska?

- Nie czujemy się pierwszymi moralistami Gdańska, nie to jest przedmiotem naszej pracy, niemniej jednak nie spodziewaliśmy się, że znajdziemy się w takiej sytuacji. Rzeczywiście, po trzech dniach kontroli biletów w gdańskim ZKM ewidentnie widać problemy niedostrzegane do tej pory. Zjawisko jeżdżenia na gapę, które nazywam po prostu kradzieżą, było w Gdańsku stosunkowo popularne.

- W ciągu kilku dni ujawniliście dwie grupy społeczne, które do tej pory miały się całkiem nieźle: pasażerów nie kasujących biletów i kontrolerów nie prowadzących kontroli.

- Nie chciałbym wypowiadać się na temat pracy poprzednich kontrolerów, ponieważ nie śledziłem jej osobiście, ale opinie pasażerów są mniej więcej takie: "było mniej kontroli niż teraz", "na mojej linii w ciągu roku widziałem jedną kontrolę". Informacje, że z kontrolerem dało radę załatwić sprawę jazdy na gapę bez wypisania mandatu również pojawiały się dość często. Przytaczam opinie jakie wyczytałem na forach internetowych. Dla kontrastu przywołam wypowiedź, jaką znalazłem w tym tygodniu na forum internetowym Gazety Wyborczej: jeden z pasażerów na gapę, skontrolowany przez naszych pracowników, podał im dowód osobisty i 20 zł w środku. Nasz kontroler miał powiedzieć: - Proszę schować te pieniądze i wypisał wezwanie do zapłaty.

- Po pierwszym dniu waszych kontroli jeden z pracowników Renomy mówił o raju dla kontrolerów. Czy to znaczy, że w Gdańsku jest więcej gapowiczów niż gdzie indziej?

- Skala przejazdów bezbiletowych w Gdańsku jest nieporównywalna z sytuacją w żadnym innym mieście, w jakim działamy, bądź działaliśmy. Co ciekawe, ilość ujawnień takich przejazdów rośnie: w poniedziałek było ich ok. 400, we wtorek 430, a w środę ok. 450. Czyli biorąc pod uwagę to, że sprzedaż biletów okresowych już wzrosła, a liczba pasażerów na gapę nie maleje, można stwierdzić, że mamy do czynienia ze zjawiskiem niespotykanym gdzie indziej. W Bydgoszczy [368 tys. mieszkańców - przyp. red.] ujawniamy ok. 5 tys. przejazdów bez biletów miesięcznie, w Gdańsku [460 tys. mieszkańców - przyp. red.] ok. 1,3 tys. w 3 dni.

- Już drugiego dnia waszych kontroli zabrakło w sprzedaży znaczków do biletów miesięcznych. Z jednej strony może to oznaczać, że ci, którzy jeździli na gapę już przestali to robić, ale z drugiej strony słyszałem też inne argumenty. Ludzie mówią, że kupują bilety okresowe, bo kontrolerzy Renomy będą przyczepiać się do źle wydrukowanej daty na zwykłym bilecie.

- Uważam, że te lęki są niesłuszne. Uczciwi pasażerowie, którzy jadą z biletem jednorazowym lub miesięcznym nie mają kompletnie czego się obawiać. Jeżeli ktoś skasował bilet, a kasownik działał nieprawidłowo i kontroler nałożył mandat, powinien napisać odwołanie i upomnieć się o swoje.

- U kontrolera?

- Nie, on jest tylko od sprawdzania biletów i egzekwowania przepisów, odwołania rozpatrywane są w naszym Punkcie Obsługi Podróżnych na Dworcu Głównym PKP. Pracujemy w kilku miastach i miesięcznie ujawniamy ok. 20 tys. przejazdów bez biletów, a w takiej masie nie sposób nie popełnić pomyłki. Ale do błędu zawsze się przyznajemy i naprawiamy go. Jesteśmy w stanie ustalić nawet po kilku, kilkunastu dniach czy w konkretnym pojeździe, w danym dniu były niesprawne kasowniki.

- Gdańszczanie mogą też obawiać się podejścia kontrolerów do biletów czasowych w korkach. Skąd kontroler będzie wiedział, gdzie wsiadł pasażer i czy ma jeszcze prawo jechać autobusem, czy powinien z niego wysiąść już kilka minut wcześniej?

- Punktem odniesienia jest rozkład jazdy, a nie rzeczywisty czas przejazdu.

- Właśnie dlatego będzie dochodziło do sytuacji, w których pasażerowie będą udowadniać kontrolerom, że wsiedli na poprzednim przystanku, ale autobus wlecze się w korku.

- Na zakorkowanych ulicach kontrolerzy będą sprawdzali bilety w nieco inny sposób, rozpoczynając kontrolę dopiero kilka minut po wejściu do pojazdu, a wcześniej przypatrując się zachowaniu pasażerów. Chciałbym jednak podkreślić, że w pierwszych tygodniach naszej pracy będziemy skupiać się na pasażerach ewidentnie jeżdżących bez biletów.

- Z ankiety, jaką przeprowadziliśmy w naszym portalu wynikało, że co prawda jedynie ok. 15 proc. pasażerów nigdy nie kasuje biletów, ale za to aż 45 proc. wydłuża czas przejazdu na skasowanym bilecie.

- Z tym też będziemy walczyć, ale naszą skrupulatność będziemy stopniować. Chcemy dać szansę tym osobom na zaniechanie tego typu praktyk, co nie znaczy, że w sytuacjach ewidentnych nadużyć nie będziemy wyciągać konsekwencji.

- Czy wasza skrupulatność obejmie też autobusy nocne? Bo o ile do tej pory kontrolerzy byli w Gdańsku niczym słońce w listopadzie, to w autobusach nocnych wręcz jak śnieg w lipcu.

- Faktycznie, w nocnych to do tej pory chyba nikt nie kasował biletów. Internauci na jednym z forów zastanawiali się nawet, jak będzie wyglądało wypisywanie wezwań dla całego autobusu. W autobusach nocnych pojawimy się już w styczniu, ale na razie prowadzimy rozmowy ze Strażą Miejską, żeby połączyć kontrolę biletów z możliwością zapewnienia bezpieczeństwa na tych liniach pasażerom i kontrolerom.

- Ilu kontrolerów w tej chwili sprawdza bilety w Gdańsku?

- Teraz jest dziesięć cztero i pięcioosobowych grup kontrolerów, ale rekrutacja cały czas trwa i docelowo będzie ich ponad 50.

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • pytania

    - Punktem odniesienia jest rozkład jazdy, a nie rzeczywisty czas przejazdu. - to mi sie podoba -czasy przejazdów wg oficjalnej strony ZKM...

    - PYTANIA: czy kontroler ma prawo zmusic gapowicza do wcześniejeszego opuszczenia pojazdy niż zamierzony cel podróży???
    - czy ma prawo do przetrzymania pasażera poza obrany cel

    - czy kontrolerzy maja prawo do kontroli biletów na przystanku (tj po dojechaniu np na koncowy przystanek danego pojazdu)??? i przetrzymywanie ludzi w pojezdzie poprzez wypuszczanie ich jednymi drzwiami?...
    -czy kontoler ma prawo zatrzymać autobuś na trasie? kto bedzie placisl odszkodowania dla pasażerów jadących busem za zatrzymanie i ewentualnie za opóźnienia...

    • 0 0

  • CENY BILETOW

    CHCIALEM TYLKO POWIEDZIEC ZE BILETY I ICH CENY STRASZNIE OGRANICZAJA RUCH LUDZI W MIESCIE BO KIRUJAC SIE ZASADA ZE SKORO KOGOS NIE STAC NIECH NIE JEZDZI DOJEDZIE DO TEGO ZE NIKT NIE BEDZIE JEZDZIL NAWET DO PRACY BO NIE BEDZIE MU SIE OPLACALO OD ZAROBKOW ODEJMOWAC JESZCZE 200ZL NA DOJAZDY. OGOLNIE MOIM ZDANIEM KOMUNIKACJA MIEJSCA POWINNA SLUZYC WSZYSTKIM CZYLI CENY POWINNY BYC TAK DOSTOSOWANE ZEBY STACY BYLO NA NIA LUDZI O NISKICH ZAROBKACH BO TO PRZECIEZ DLA NICH JEST BO GDYBY MILEI WIECEJ KASY TO BO SAMOCHODY KUPILI.NA PEWNO COS Z TYM TRZEBA ZROBIC

    • 0 0

  • koleś ze sdjecia

    faktycznie na maxa dziwna twarz ma ten koleś na zdjeciu. jak bym go w tramwaju widzial razem z innymi koksami z renomy heheh beka nieogolony ale ogolnie lekki usmiech na twarzy bo kasa plynie szerokim strumieniem i tylko to w tym momencie jest dla niego wazne. ja takich ludzi nie lubie

    • 0 0

  • Koleś, koleś

    A na biureczku nowy kalendarz.

    • 0 0

  • konduktor hahahah a co to za pies?

    mam 148 mandatow i w dupie renome oraz innych palantow jak bede mial prace to owszem kupie bilet a tak palanty uwazajcie bo w ryj mozecie dostac co najwyzej na koncowym przystanku---pozdrowienia dla antykanarfront:)))))

    • 0 0

  • KATEGORYCZNIE OBNIŻYĆ CENY BILETÓW !!!!!!!!!

    Tak bilety są w Gdańsku stanowczo za drogie. A miesięczne są co 6 przystanków . Powinny być co 2 przystanki / 6, 8,10,12 /wtedy więcej p ludzi decydowałby się na bilet miesięczny . Dlaczego płacić za 12 skoro ktoś przejeżdża tylko 8 przystanków ??? Zrobić 5 - minutowe przejazdy a nie tylko 10- minutówki !!!!!! Dalczego mam płacić 1,40 zł skoro jadę 3- 4 minuty przykładowo 2 przystanki. Wspólczuję wszysytkim bezrobotnym , bo skąd oni mają wziąść na bilet?? Za okazaniem odpowiedniego zaświadczenia że są na zasiłku powinni mieć takie samo prawo ,,jazdy na gapę '' jak kontrolerzy którzy wsiadają z tramwaju do autobusu kilkakrotnie dziennie nie kasując biletów . To taka sama praca jak każda inna . My jadąc do pracy kasujemy bilety czy wykupujemy miesięczne a oni co? z inej gliny ?? :(((((((((

    • 0 0

  • ...pomorzanka napisała...

    ''Skoro tramwaj nr.4 podjeżdża tuż obok trmwaju nr.12 który własnie odjeżdza sprzed nosa na oczach ludzi to wina komunikacji że źle ustawiony jest rozkład jazdy w/w tramwajów .''

    a ja odpisuje...I tu masz racje,złe skorygowanie rozkładów,ale ZKM nic do tego juz niema,za to odpowiada teraz ZTM,a z tego co wiem tu jest brak kasy,zeby to pozmieniac i wierz mi ze pisanie do nich nic nie pomoże żeby pozmieniali to w najbliższym czasie.Podejrzewam ze jezdzisz gdzies z okolic portu ze jedziesz ''czwórką'',tak na marginesie skąd inąd wiem ze ZTM rozważało zrezygnowanie z lini nr 4 w łikendy przynajmniej (po przeprowadzeniu jakichś tam badań,ze mało ludzi jezdzi)tak jak to juz zostało zrobione z linią letnią nr 63.(63-tu chodziło akurat o brak kasy)A wiec musimy sobie jakos radzic i żebys nie musiała chodzić ''przez pole'' to proponuje wysiadać wczesniej,skoro piszesz ze 12 odjezdza.

    ave 2

    • 0 0

  • I bardzo dobrze!

    kasować nie kasujących.

    • 0 0

  • Anonimie: "CENY BILETÓW..."

    ... trzeba wielkich starań żeby przetrawić całą twoja opinię. Proponuję powrót do podstawówki na naukę pisania.

    Skad wziąłeś 200 zl na m-c skoro najdroższy bilet miesięczny jaki jest (sieciowy) kosztuje 132 zł?

    • 0 0

  • Krogulec

    Sam jestes nierob.I burak.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane