• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki na trzy miesiące przed otwarciem

Maciej Naskręt
15 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Przęsła Mostu Siennickiego zabezpieczone są przed złomiarzami ogrodzeniem. Trwają tam prace remontowe na stalowym przęśle obiektu.
  • Wysokie rusztowania przy ul. Siennickiej umożliwiają renowację przydrożnych lamp oświetleniowych.
  • Rozpoczęto formowanie podłoża pod nową trasę tramwajową.
  • Widok na nasyp Mostu Siennickiego od strony ul. Głębokiej.
  • Prace przy sieciach podziemnych w ciągu ul. Siennickiej przy skrzyżowaniu z ul. Bajki.
  • Na nasypie do Mostu Siennickiego od strony ul. Długie Ogrody ruszyły prace przy odtwarzaniu nawierzchni torowiska i jezdni.
  • Dylatacja Mostu Siennickiego, a w zasadzie to, co z niej pozostało.
  • Na plac budowy docierają szyny. Każda z nich jest oznaczona m.in. nr serii.
  • Na wschodnim nasypie Mostu Siennickiego trwa rozbiórka dawnych murów oporowych. Gotowa za to jest sieć podziemna.
  • Prace na wysokości ul. Siennickiej 27 na Przeróbce.
  • Prace przy sieci podziemnej na skrzyżowaniu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej.
  • Prace na ul. Lenartowicza w rejonie pętli tramwajowej. W tym miejscu trwa układanie sieci podziemnych m.in. kanalizacji.
  • Ulica Lenartowicza na przeróbce. Ten odcinek trasy tramwajowej czeka na przebudowę do momentu, aż zakończą się prace na Moście Siennickim.

Sprawdziliśmy postęp prac przy remoncie 2,5-kilometrowej trasy tramwajowej na Długich Ogrodach i Przeróbce. Do końca roku ma zostać oddany do ruchu tramwajowego Most Siennicki, a samochody pojadą nim miesiąc później. Wykonawca rusza z odbudową rozebranej linii i dróg.



Zakres prac remontowych na Przeróbce. Zakres prac remontowych na Przeróbce.
Od czerwca tego roku trwa przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. Prace zleciła miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą jest firma Budimex, która inwestycję do września 2015 r. ma wykonać za kwotę 65,606 mln zł.

Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda postęp prac na budowie. Podkreślmy jednak, że toczą się one w dwóch etapach. Obecnie trwa pierwszy, który ma umożliwić szybszy dojazd tramwajem do pętli na przeróbce. Po jego zakończeniu ruszą prace w ciągu ul. Lenartowicza, która w tej chwili nie została jeszcze tknięta przez wykonawcę.

Można mówić, że zakończyły się już rozbiórki nawierzchni drogowej i torowej na całej budowie i tym samym ruszyły pierwsze prace przy odbudowie trasy tramwajowej.

Zobacz film z przebudowy linii tramwajowej na Przeróbce z lipca tego roku.

W ok. półmetrowym wykopie po dawnej linii tramwajowej w ul. Siennickiej przed mostem ułożona została geowłóknina i geosiatka - obie w nieco ponad 65 proc. Trwa też wykonanie warstwy odsączającej i warstwy wzmacniającej przyszłej linii tramwajowej w tamtym miejscu. Na tym odcinku ruszyły prace przy renowacji latarni. Mieszkańcy mogą też zauważyć składowisko szyn, po których pojadą tramwaje.

- Plany na najbliższe dni to wykonanie warstwy stabilizacji cementem w ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór do wiaduktu drogowo-tramwajowego. W branży torowej trwać będzie nadal przygotowanie koryta pod torowisko - m.in. układanie warstwy stabilizującej, wzmacniającej, drenażu i tzw. korytowania - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Dalej będą też toczyć się prace przy kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz wodociągowej. Przewidziane są też demontaże i usuwanie kolizji energetycznych.

Mieszkańcy Przeróbki niejednokrotnie widują na ulicach wokół domów samochody z turystami - na obcych tablicach rejestracyjnych. To dowodzi, że drogowskazy informujące o objazdach na czas robót są ustawione niewłaściwie.

- W pracach konstrukcyjnych przewidziane jest wykonanie izolacji na stropie tunelu na wysokości stadionu żużlowego. Z kolei w tej chwili prowadzone są prace ślusarskie na Moście Siennickim - mówi rzecznik prasowy.

Zaawansowane są też prace przy realizacji kanalizacji deszczowej, na rożnych odcinkach gotowa jest ona w od 30 do 100 proc.

Wykonawca - firma Budimex - jest zmotywowany do otwarcia mostu do końca grudnia dla tramwajów. Motywuje go do tego fakt, że to właśnie on płacić będzie za każdy dzień zastępczej komunikacji miejskiej. Według planów samochody obiektem nad Martwą Wisła pojadą w styczniu, najpóźniej w lutym.

Na ile oceniasz infrastrukturę tramwajową w Gdańsku?

Plan budowy

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch, oddalonych o ok. 100 metrów, przystanków.

Prace na Przeróbce i Długich Ogrodach prowadzone są w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III C, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013. Koszt całkowity inwestycji wynosi 160 mln zł, a dofinansowanie wynosi 94 mln zł. Oprócz linii tramwajowej z tych funduszy powstaną dojazdy do przystanków PKM: Jasień zobacz na mapie Gdańska, Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska i Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (65) 1 zablokowana

  • pytam się ? (1)

    dlaczego złomiarze nie ruszają tego stalowego szkieletu przy szkole podstawowej nr 61 i drakkarze ? to już jest tak przerdzewiałe, ze niedługo stalowe elementy będą same odpadać. Adamowicz, jak możesz tolerować takie oszpecanie miasta ? w tej chwili ta konstrukcja jest już niebezpieczna a tam spacerują ludzie, dzieci i psy.

    • 13 1

    • jeśli niedługo same będą odpadać

      to po co to ruszać? Wystarczy poczekać a połowa roboty sama się zrobi

      • 5 0

  • Kiedy remont torów i drogi do plaży?

    • 17 3

  • nie złomiarze a złodzieje metali !!!

    • 9 0

  • jak mżna coś takiego napisać???

    panu radaktorkowi radzę sprawdzić co to jest przęsło mostu

    • 5 1

  • Wstyd

    Tak zabezpieczają, że na pętli na plaży nie ma kilku metrów torów.... Brawo!

    • 6 1

  • nie zdążą - idą niskie temperatury a jak zdążą to będzie tak na niby - czyli bubel

    • 3 2

  • może to tylko błędy formalne,

    • 0 1

  • mam pytanie (1)

    skoro po przywróceniu ruchu do pętli na Przeróbce wszystkie tramwaje będą kończyły bieg na tej pętli, a prace będą dalej toczyły się na Lenartowicza, to dalej ruchu tramwajowego nie będzie. Zatem od pętli na Przeróbce na Stogi i do plaży będą musiały dalej jeździć autobusy.

    • 5 0

    • tak

      tak

      • 4 0

  • Rok wyborów rok cudów

    Ciasnąć Budynia 4kadencje się obija . Na odchodne niech przynajmniej jeden most naprawi za miejskie pieniążki .

    • 3 2

  • STRIAL

    Płyty typu strial nie zawsze są udane - proszę zwrócić uwagę na takie płyty na moście w Sobieszewie oraz mostku nad Radunią wjazd w ul.Starogardzką.Odklejają się gumy - lipa.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane