• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki osuwa się do Martwej Wisły. Projekt przebudowy będzie dopiero w 2025 roku

Maciej Korolczuk
8 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (282)
Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć. Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć.

Dopiero na początku przyszłego roku ma być gotowa uzupełniona dokumentacja projektowa przebudowy Mostu SiennickiegoMapka. Dotychczasowa umowa z projektantem została rozwiązana, ale miasto właśnie ogłosiło kolejny przetarg na opracowanie projektu. Modernizacja mostu jest konieczna, bo jego przyczółki oparte na drewnianych palach są w bardzo złym stanie i osuwają się do Martwej Wisły.



Czy miasto powinno zwiększyć środki na remonty dróg i mostów?

Problemy powstałego w 1912 roku Mostu Siennickiego sięgają końca II wojny światowej, gdy w 1945 roku Niemcy podjęli próbę wysadzenia w powietrze jednego z przęseł mostu.

W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa.

Po otwarciu nowego mostu w 1989 roku oparte na drewnianych palach przyczółki zaczęły się przemieszczać w kierunku rzeki. Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem były zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Stateczność mostu z każdym rokiem była coraz słabsza.

  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.

Przyczółki chylą się ku rzece



W roku 2015 wykonano remont nawierzchni. Jak czytamy w ekspertyzie technicznej sporządzonej na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przez Konsultacyjne Biuro Projektowe, już wówczas stan techniczny przyczółków mostu określono jako bardzo zły, stwierdzono też duże przemieszczenia poziome, które obecnie są powstrzymywane przez konstrukcję przęsła pracującą jako rozpora.

- Nie dokonano wówczas krytycznej oceny sytuacji i rozebrano zakleszczone dylatacje wraz ze ściankami żwirowymi, tym samym umożliwiając przyczółkom dalszy ruch w kierunku rzeki. Na konstrukcji jezdni i w połączeniach z murami oporowymi widoczne są gołym okiem szczeliny i spękania. Analizy numeryczne wskazują, iż w przypadku braku przęsła jako rozpory i degradacji układu kozłowego pod nasypem dojdzie do osunięcia się przyczółków do rzeki - napisali eksperci.
Mimo złej kondycji przyczółków, most nie został wyłączony z eksploatacji, ale wprowadzono ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów (z wyłączeniem komunikacji miejskiej) oraz ograniczenie prędkości tramwajów do 30 km/h.


Umowa na projekt rozwiązana



W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale prac nie udało się dokończyć, bo miasto zerwało umowę z wykonawcą.

- W związku z brakiem postępów prac projektowych, a co za tym idzie - brakiem możliwości uzyskania kompletnej dokumentacji, odstąpiono od umowy - mówi Aneta Niezgoda z DRMG. - Przedłożona przez biuro projektowe dokumentacja nie spełnia wymagań określonych dla tego rodzaju projektów i nie została przez nas zaakceptowana. Wykonawca wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi.

Dokumentacja ma być gotowa na początku 2025 roku



W środę pojawiła się szansa, że projekt zostanie uzupełniony, a most doczeka się modernizacji, która zapewni mu bezpieczną eksploatację. DRMG ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Jak wyjaśniają urzędnicy, zasadniczym celem realizacji zadania jest zatrzymanie procesu degradacji mostu, poprzez przebudowę jego konstrukcji.

- W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, niezbędne jest ustalenie z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków zakresu dopuszczalnych ze stanowiska konserwatorskiego działań w zakresie przebudowy obiektu - podkreślają urzędnicy.
Prace nad projektem mają potrwać maksymalnie rok od podpisania umowy. Przed trzema laty przebudowę mostu wyceniono na ok. 20 mln zł. Z uwagi na inflację i wzrost kosztów pracy oraz wynagrodzeń, planowana przebudowa prawdopodobnie będzie kosztować jednak kilka milionów więcej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańszczanin

    Ten mos się szybciej zawali niż go wyremontują niestety ale taka prawda

    • 0 0

  • Pic nad wodą (9)

    Nie ma większego kitu jak ograniczenie do 30 km/ godz. Zamiast znaku ograniczającego prędkość na samym moście wprowadzono strefę 30 obejmującą cały podjazd i całą dzielnicę Przeróbka. W efekcie oprócz samochodów nauki jazdy, na które inni trąbią ,nikt tego nie przestrzega. Ani tramwaje, ani policja nie mówiąc o śpieszących się do pracy. Wystarczy popatrzeć przez 5 minut. Zresztą tu nigdy nie było radaru tylko od czasu do czasu akcja"trzeźwy poranek"

    • 189 17

    • Postawić na moście progi zwalniające (4)

      I już będzie 30km/h.

      • 5 19

      • Most Siennicki osuwa sie do Martwej Wisly. (1)

        Dziennikarz ostrzega i chwała mu za to. Progi zwalniające pomogą jak kadzidło zmarłemu.

        • 39 1

        • zawsze pomagają, bo kierowcy myślą lędźwiami

          • 0 0

      • najlepiej te kwadratowe

        przez które wygodniej przejeżdża się 70km/h niż 20 km/h (bo mniej trzęsie samochodem, tylko zawieszenie teoretycznie obrywa), wtedy wszyscy jeszcze przyspieszą:)

        • 9 0

      • Most trzeba zamknac

        • 16 0

    • Ograniczenie to PIC, bo mało kto tam tyle jeździ i na pewno nie tramwaje. A co do ograniczenia, to ono i tak obowiązywało ja terenie Przeróbki od dawna. Teraz w związku z ograniczeniem prędkości przed mostem, strefę nieco przesunięto. Mogli wstawić znak B33, ale to by nic nie zmieniło, bo za mostem zmieniał on by się w strefę 30. Zatem rozsądniej było przesunąć. A jak chcesz pokonać Martwą Wisłę szybciej, to zapraszam na most wantowy.

      • 4 1

    • oj przestrzega, przestrzega

      Bo Policja łapie przy ulicy Stary Dwór tych którzy przekraczają prędkość.

      • 0 2

    • W czym problem?

      Zwolnij do 30 km/h, wszyscy za tobą też zwolnią, a ograniczenie przestanie być picem na wodę, który cię boli. To nie wstyd jechać powoli przez centrum dzielnicy, zap%^&& umie każdy głupi.

      • 16 10

    • Musi

      powstać prawdziwie nowy most,nowy most to są nowe pale nowe posadowienie na fundamentach i podporach. Na przedluzeniu ul.Zimnej zainstalować most pontonowy taki jak przez lata był w Soboeszewie i połączyć Stogi z Rudnikami.

      • 25 1

  • Jaki był sens remontu w 2015? (12)

    Kto podjął decyzję, ile to kosztowało? Trzeba było wtedy przesunąć więcej środków i zrobić remont generalny. Tylko proszę nie pisać, że nie było pieniędzy - były na ECS, stadion i teatr szekspirowski - to rozumiem, że tym bardziej były na jedyne połączenie Przeróbki i Stogów linią tramwajową.

    • 246 15

    • rydwan (1)

      Rydwan, rydwan za 130 tysiecy xDDDD A brud na podwórkach, dzikie wysypiska, stare chodniki jakie były, takie są.

      • 1 0

      • a ile kosztował miecz dla wybitnego mieszkańca torunia

        • 0 0

    • (3)

      Trzeba go rozebrać i zbudować nowy. To żaden zabytek technologiczny czy architekturalny. Próby ratowania tego mostu to jak pudrowanie trupa. Nic nie dadzą.

      • 33 5

      • wszystkowiedzące dzbany (1)

        A jakie Ty masz kompetencje, żeby oceniać wartości architektoniczne i artystyczne tego obiektu, że nie wspomnę o wartości historycznej?! Ogarnijcie się ludzie!
        Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków nieruchomych dzbanie! Zainteresuj się jego powyższymi walorami oraz statusem prawnym, zanim zaczniesz coś skrobać "znawco".

        • 5 5

        • Popieram

          • 0 2

      • Z tego, co można przeczytać w artykule to daje niekończące się źródło zarobku dla wykonawców

        realizujących projekty zlecone przez - w najlepszym wypadku - niekompetentnych urzędników. Ile takich miejsc, gdzie coś się kosmetycznie remontuje, żeby później rozwalić albo wyremontować drugi raz. I tylko infrastruktura jakoś nie staje się od tego lepsza, a miasto ładniejsze.

        • 41 0

    • I geniusz teraz...

      ...napisał i szkoda że go wtedy nie zapytali to by im podpowiedział

      • 0 0

    • GosPOdarka miejskimi pieniędzmi.

      ZaPOmiałeś wymienić bardzo ważną inwestycje dla miasta, w POstaci obskrobywania bastionów. Szczególnie te błotniste alejki, nic niewidzące lunety i oczywiście grożnie wyglądające armaty.

      • 5 0

    • nie zadawaj retorycznych pytań

      ktoś musiał kase wziąć

      • 0 0

    • Gdańsk

      oddziela się od Gdańska...

      • 2 0

    • Nie ma kasy na remonty. Jest kasa na Ukrainę.

      • 18 9

    • to się nie nadaje do remontu

      kiedyś jedna firma robiła ekspertyzę jeszcze Adamowiczowi i jasno napisali, że pod obciążeniem może się nawet zawalić i olali to. On był kilka razy razy remontowany, ostatni raz na poważnie gdy wymieniano cały podest w 1989 roku (remonty 1949, 1954, 1964, 1975, 1989, 2014). Tam trzeba go zburzyć i zbudować nowy.

      • 18 1

  • Jako mieszkanka Przeróbki

    Korzystająca na codzień z komunikacji miejskiej za każdym razem jak jadę tramwajem albo autobusem to się boję,że zaraz znajdziemy się w wodzie.. o przejściu pieszo przez ten most proszę zapomnieć.. szłam 2 razy i mi wystarczy.. jak widziałam te dziury i wodę pode mną to nogi miałam jak z waty..

    • 0 0

  • Most (7)

    na Toruńskiej niedługo wpadnie do wody razem z pojazdami które będą się na nim znajdowały.

    • 67 3

    • (1)

      Straszne rzeczy opowiadasz. To na meline na Lakowej nie bedzie tak latwo dojsc?

      • 1 0

      • POpatrz na plan miasta.

        Od strony Olszynki są dwie kładki.

        • 0 0

    • (4)

      Królowej nie obchodzi jakiś plebs z Mazur

      • 14 0

      • Nie bądź taki do przodu. Tam są poważni inwestorzy z bookingu, liczą się bardziej niż ty, dumny autochtonie. (1)

        • 2 2

        • ZaPOmiałeś dodać.

          To są zacni POtomkowie tych co ukradli (dostali za darmo) pierwszy milion.

          • 0 0

      • Jeżeli Warsiawkę tak nazywasz, to się zgadza.

        RozPOczęła się budowa nowych apartamentowców, a ich interesują apartamenty na 5 minut.

        • 1 0

      • Wazniehsze sa tematy jak teczowe puatki i szkoly przyjazne lpg buahaa

        • 10 0

  • Palowanie pod budowany hotel obok, zapewne nie zaszkodziło. (5)

    • 24 2

    • (2)

      Przecież to ustawka. W tych nowych apartamentach nasyp zasłania światło więc celowo niszczy się most żeby go rozebrać a w to miejsce wybudować kolejne apartamenciki.

      • 4 3

      • Apartamenty? To po prostu akademik.

        • 0 0

      • Ta, na pewno apartamenciki zyskają na wartości jak zniknie tramwaj...

        Litości.

        • 4 3

    • To nie hotel

      Apartamenty normalnie :)

      • 2 0

    • Przeładowane auta na pewno

      nie niszczą mostu? Ciężki pojazd komunikacji miejskiej szkodzi mniej niż inny pojazd o tej samej masie?

      • 3 5

  • Przecież tam żaden tramwaj nie jedzie 30km/h (2)

    Tramwajofczyki wszystko do czego się dorwą to zniszczą a później wszyscy muszą się składać na rozwalone tory i mosty.

    • 14 11

    • (1)

      Bo to nie jest ograniczenie dla tramwajow

      • 1 6

      • Jest, znak dla motorniczego wisi na linii trakcyjnej - podpowiem jest kwadratowy, ma czerwoną obwódkę i napis w środku 30.

        • 1 0

  • (11)

    Dobre 15 lat temu codzienna jazda tramwajem po torach na tym moście skłoniła członków mojej rodziny do ubezpieczenia się:) Czasem było widać jak nawet iskry leciały.

    PS- Porównajcie zdjęcia mostu przedwojennego z tym obecnym. Jakby po II Wojnie Światowej ludziom ubyło albo z intelektu, albo stracili poczucie estetyki...

    • 61 5

    • (2)

      Most ma być nośny i sprawny. Ładny nie musi być.

      • 1 2

      • jestes potwierdzeniem postawionej tezy... (1)

        O ubywaniu...

        Nic nie musi byc ladne.
        Ale mozemy tego chciec.
        Bo to sie oplaca.

        • 3 0

        • Ładność to pojęcie względne. Jednemu podoba się Katownia, czy gmach PKO, a innemu Forum. Wolę prosty, trwały i praktyczny most, niż finezyjny zabytek - co go ani przebudować, ani wyremontować, najlepiej zamknąć i z odległości podziwiać.

          • 0 0

    • O la boga, tac joj:)

      • 0 0

    • (3)

      Kacapskie szkolenie architektów przyniosło efekty. Nudne bezbarwne niepasujące do niczego maszkarony.

      • 7 1

      • (1)

        Słabe grunty i most się osuwa,ruch się zwiększył, konstruktorzy mostu to niemieccy architekci.

        • 0 0

        • Mówimy o poczuciu estetyki nie wytrzymałości.

          • 2 1

      • A mogli je zrobić z brudnej cegły, wtedy to by były perełki, prawda?

        • 0 6

    • W trakcie II wojny most został doprowadzony do ruiny.

      • 3 2

    • Iskry leciały....z powodu osiadania przyczółków....ciekawa koncepcja, czekam na następne genialne ekspertyzy.

      • 5 6

    • I jedno i drugie:)

      • 15 0

  • Może ktoś z nadzoru budowlanego (2)

    W końcu pomyśli że budowa 5 m obok fundamentu ....wielkiego bloku spowodowała we. Czy pan inspektor tylko potrafi pięknie pachnieć i złotym łańcuszkiem machać.

    • 6 2

    • Problem osiadania ogólnie znany od 2017, a budynek wzniesiono w 2023. Czy tylko mi coś tu nie gra?

      • 0 0

    • Ten blok taki potężny, że spowodował osiadanie

      Trzydzieści lat przed rozpoczęciem budowy

      • 1 0

  • Przekop pod Wisla,Gorki Zachodnie - Wyspa Sobieszewska. (1)

    • 1 1

    • Nie potrzebujemy tranzytu przez dzielnicę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane