• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki osuwa się do Martwej Wisły. Projekt przebudowy będzie dopiero w 2025 roku

Maciej Korolczuk
8 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (282)
Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć. Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć.

Dopiero na początku przyszłego roku ma być gotowa uzupełniona dokumentacja projektowa przebudowy Mostu SiennickiegoMapka. Dotychczasowa umowa z projektantem została rozwiązana, ale miasto właśnie ogłosiło kolejny przetarg na opracowanie projektu. Modernizacja mostu jest konieczna, bo jego przyczółki oparte na drewnianych palach są w bardzo złym stanie i osuwają się do Martwej Wisły.



Czy miasto powinno zwiększyć środki na remonty dróg i mostów?

Problemy powstałego w 1912 roku Mostu Siennickiego sięgają końca II wojny światowej, gdy w 1945 roku Niemcy podjęli próbę wysadzenia w powietrze jednego z przęseł mostu.

W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa.

Po otwarciu nowego mostu w 1989 roku oparte na drewnianych palach przyczółki zaczęły się przemieszczać w kierunku rzeki. Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem były zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Stateczność mostu z każdym rokiem była coraz słabsza.

  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.

Przyczółki chylą się ku rzece



W roku 2015 wykonano remont nawierzchni. Jak czytamy w ekspertyzie technicznej sporządzonej na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przez Konsultacyjne Biuro Projektowe, już wówczas stan techniczny przyczółków mostu określono jako bardzo zły, stwierdzono też duże przemieszczenia poziome, które obecnie są powstrzymywane przez konstrukcję przęsła pracującą jako rozpora.

- Nie dokonano wówczas krytycznej oceny sytuacji i rozebrano zakleszczone dylatacje wraz ze ściankami żwirowymi, tym samym umożliwiając przyczółkom dalszy ruch w kierunku rzeki. Na konstrukcji jezdni i w połączeniach z murami oporowymi widoczne są gołym okiem szczeliny i spękania. Analizy numeryczne wskazują, iż w przypadku braku przęsła jako rozpory i degradacji układu kozłowego pod nasypem dojdzie do osunięcia się przyczółków do rzeki - napisali eksperci.
Mimo złej kondycji przyczółków, most nie został wyłączony z eksploatacji, ale wprowadzono ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów (z wyłączeniem komunikacji miejskiej) oraz ograniczenie prędkości tramwajów do 30 km/h.


Umowa na projekt rozwiązana



W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale prac nie udało się dokończyć, bo miasto zerwało umowę z wykonawcą.

- W związku z brakiem postępów prac projektowych, a co za tym idzie - brakiem możliwości uzyskania kompletnej dokumentacji, odstąpiono od umowy - mówi Aneta Niezgoda z DRMG. - Przedłożona przez biuro projektowe dokumentacja nie spełnia wymagań określonych dla tego rodzaju projektów i nie została przez nas zaakceptowana. Wykonawca wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi.

Dokumentacja ma być gotowa na początku 2025 roku



W środę pojawiła się szansa, że projekt zostanie uzupełniony, a most doczeka się modernizacji, która zapewni mu bezpieczną eksploatację. DRMG ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Jak wyjaśniają urzędnicy, zasadniczym celem realizacji zadania jest zatrzymanie procesu degradacji mostu, poprzez przebudowę jego konstrukcji.

- W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, niezbędne jest ustalenie z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków zakresu dopuszczalnych ze stanowiska konserwatorskiego działań w zakresie przebudowy obiektu - podkreślają urzędnicy.
Prace nad projektem mają potrwać maksymalnie rok od podpisania umowy. Przed trzema laty przebudowę mostu wyceniono na ok. 20 mln zł. Z uwagi na inflację i wzrost kosztów pracy oraz wynagrodzeń, planowana przebudowa prawdopodobnie będzie kosztować jednak kilka milionów więcej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Ale pieniądze.....

    Na uplynnienie ruchu poprzez budowę przejścia dla pieszych w okolicach dworca głównego są..

    • 18 0

  • Kolejni projektanci...

    Poprzednicy notorycznie wjeżdżali na przyległe tereny prywatne i bez informowania właścicieli terenu robili sobie 25m odwierty...
    A wystarczyło się zainteresować i zadzwonić, przecież nikt nie robiłby kłopotu, bo wszystkim zależy na poprawie warunków.

    • 3 0

  • Niech miasto

    zrobi tam przejście dla pieszych i drugie takie samo na moście na Starej Motławie w ciągu Toruńskiej. Ten most też się wali.

    • 10 1

  • Most zwodzony

    Odtworzyć most zwodzony. A swoją drogą dlaczego miasto nie ma swoich projektantów? Nie na w Gdańsku PG? Jakie kary finansowe, karne poniesie biuro projektowe, które nie wykonało swojej roboty?

    • 10 3

  • co to za problem?

    poza Gdanskiem wszystkie duze miasta w Polsce az tetnia od remontow calych kwartalow,torowisk,drog.Tylko w Gdansku kompletna bryndza-deliberacje nad zasadzeniem trzech drezw albo "wielkim projektem" przejscia dla pieszych przy dworcu.
    Takie rzeczy jak ten most czyli jedyny pas komunikacyjny do duzej czesci miasta,to powinny byc zrobione juz 10 lat temu.Ale to jest typowe dla Gdanska nie-dzialanie,tylko pier...nie o niczym bez konca.To tak jak symbol Gdanska czyli Gdanskie Nieruchomosci-bizancjum dla leniwych nierobow "nadzorujacych" staczanie sie w ruine kolejnych kamienic.

    • 25 1

  • (1)

    Skoro sie osuwa to dlaczego nikt nie pilnuje ciezarowek jadacych tam i przez Przerobke pod zakaz?

    • 16 0

    • Bo deweloperka buduje apartamenty. Ciężarówki z betonem muszą jakoś dojechać.

      • 3 0

  • Po co most? Drogi w utrzymaniu i jeszcze zabytkowy....nie nie gdańscy urzednicy nie lubia takich budowli w tym miescie!

    Można zrobić kładkę....oszczędnie, ekologicznie...

    • 5 2

  • ta metrówka tak samo dziadowska jak ten poniemiecki most

    dobrze dobrane zdjęcie

    • 1 5

  • pytanie formalne do tekstu (1)

    czy należy pisać, że most wysadzić chcieli niemcy, czy raczej zalecenia językoznawców europejskich nakazują zastosowanie formy Naziści?

    • 6 8

    • Ale ten most przerwał wojne/wojny, nie przetrwa obecnej "demokracji"!

      • 4 0

  • to jak jest (1)

    Most jest do kapitalnego remontu osuwa się a mimo to wydaje się pozwolenie na budowę budynku 40 m od mostu??? Żeby posadowić budynek w takim mokrym gruncie trzeba kopać, lać beton, palować.....zaburzać wody gruntowe i wiele innych ingerencji co chyba dobrze nie wpływają na kondycję mostu,,,,

    • 29 0

    • W szczególności "zaburzyć wody gruntowe" nad samą rzeką. Może rzeka zacznie płynąć w odwrotnym kierunku?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane