• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most w Sobieszewie: jest list intencyjny, co z pieniędzmi?

Maciej Naskręt
17 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 


Samorządowcy spotkają się w sobotę przy moście pontonowym w Sobieszewiezobacz na mapie Gdańska, by podpisać list intencyjny w sprawie budowy stałej przeprawy przez Wisłę. Liczą w tej sprawie na pieniądze od rządu, choć budowa mostu pochłonie nie więcej niż 80 mln zł.



Czy most zwodzony w Sobieszewie kiedykolwiek powstanie?

Marszałek Pomorza Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i zarazem pomorski poseł Paweł Orłowski spotkają się w sobotę w Sobieszewie, by apelować o rządowe wsparcie w budowie przeprawy na Wyspę Sobieszewską. Przeprawy, której koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

Mieszkańcy Sobieszewa mają jednak prawo potraktować to jako alibi samorządowców, którzy będą mogli dzięki temu powiedzieć:

"Staraliśmy się o pieniądze z Warszawy, podpisaliśmy list, prosiliśmy rząd o pomoc, ale teraz musimy poczekać na decyzję. Nie będziemy przecież wydawać własnych pieniędzy, skoro może uda się zbudować most za rządowe."

Ile to jest 80 mln zł? To oczywiście mnóstwo pieniędzy, ale w porównaniu do innych inwestycji wygląda to mniej więcej tak:

9 tramwajów Pesa Jazz Duo dla ZKM Gdańsk po ok. 8,6 mln zł,
5 pociągów Newag Impuls dla SKM po ok. 17,8 mln zł
2 Gdyńskie Szkoły Filmowe z kolejką na Kamienną Górę po 37 mln zł
1/3 Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku za ok. 250 mln
1/10 planowanego tunelu pod Pachołkiem za ok. 800 mln

Mimo to samorządowcy, którzy wiedzą, że na inwestycję o tak lokalnym charakterze nie zdobędą dofinansowania ze środków unijnych, ustawiają się w kolejce po pieniądze do rządu, zamiast próbować znaleźć je we własnych portfelach. A przecież wspólnie zarządzają budżetami przekraczającymi 3 mld zł.

Oczywiście, budżety samorządów nie są z gumy i nie sposób znaleźć w nich pieniędzy na wszystko. A już zwłaszcza, gdy wydaje się na setki milionów na ogromne inwestycje infrastrukturalne, które zmieniają niewiele, ale kosztuję krocie.

Most pontonowy w Sobieszewie powstał tuż po II wojnie światowej i najpierw umożliwiał przejazd przez Wisłę w Kiezmarku. W 1973 roku podzielono go na dwie części. Pierwsza trafiła do Drewnicy, miejscowości położonej na wschód od Wisły. Druga część mostu przypłynęła do Sobieszewa. W Drewnicy pontonową przeprawę zastąpił w poprzedniej dekadzie piękny zwodzony most, a w Sobieszewie wciąż mieszkańcy i turyści korzystają ze starego, choć wielokrotnie naprawianego i modernizowanego obiektu.

Spotkanie w sprawie list intencyjnego niczego tu nie zmieni. Urzędnicy powinni je sobie podarować, albo list podpisać w gabinecie. Ale przecież trwa kampania wyborcza, a podpisanie listu na tle Wisły i starego mostu pewnie zostanie pokazane w mediach.

Tymczasem mieszkańcy Sobieszewa i całego Gdańska od lat czekają na inne spotkanie. Chcą zobaczyć, jak samorządowcy wbiją pierwszą łopatę na budowie tego mostu.


Opinie (119) 6 zablokowanych

  • znowu na kolanach po dotacje co? a w mordę złodzieje, poza europą nie ma dotacji i jakoś budują wszystko. czerwone świnie won z europy

    • 1 3

  • anty

    nich budyń sprzeda mieszkanka

    • 2 4

  • warto czasem pomyśleć (1)

    Szkoda że pan redaktor Naskręt specjalizuje się w szukaniu dziury z całym i nie zauważa postępu w sprawie i konsekwentnych działań samorządów by sprawę mostu przybliżyć do realizacji. Większość inwestycji ktore Pan wymienił szukajac pieniędzy na most powstalu dzieki dofinansowaniu z UE na bardzo konkretne dzialania. Tu mamy do czynienia z drogą wojewodzką 501 w ciagu ktorej jest most, a nie gminą czy powiatową... Byc moze to za trudne na sobotni poranek

    • 5 7

    • Pan Naskręt się naraził

      Napisał zbyt szczerze, a finansowanie z UE nie ma nic do rzeczy. Ważne jest, że taki most do Sobieszewa jest potrzebny. A to, że po jego wybudowaniu urokliwą wyspę i rezerwat rozjeżdżą samochody to i tylko to trzeba przemyśleć.

      • 2 2

  • jak sfinansować ?

    Kredyt pod zastaw ECSu ...

    • 3 3

  • ciekawe czy właściciel portalu czasem czyta (1)

    wynurzenia swojego dziennikarza ? Nie wiem na czym zna się red. Naskręt ale na mechanizmach podejmowania decyzji na poziomie państwa i na polityce z pewnością nie. A warto byłoby zapoznać się czemu służą np/ listy intencyjne.

    • 4 6

    • Proszę w takim razie o rozwinięcie myśli:

      List intencyjny na przykładzie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo.

      • 2 1

  • Sobieszewo zasługuje na most stały z prawdziwego zdarzenia.

    Unijne pieniądze muszą na to się znaleźć.

    • 2 1

  • patrz Most w Le Havre na Yu Tube ! (1)

    nie można raz a dobrze !?...

    • 4 1

    • mozna by zbudowac taki most zeby sie nie spalic ze wstydu

      razem mozemy wszystko

      • 1 0

  • Czy ten artykuł jest sponsorowany? (1)

    A ilu jest tych mieszkańców, że żądają grubych milionów? W pupach się poprzewracało - most jest od tylu lat i dla kilku wiosek (tak wiem, że te wioski są w granicach miasta) jest to most wystarczający. Zresztą przeszedł gruntowną modernizację i przejazd jest po nim wygodny.

    Mówicie, że dla turystów? Dla turystów most pontonowy jest chyba największą atrakcją wyspy - więc im jej nie odbierajcie. Plaże są wszędzie - (a cieplejsze to wiadomo gdzie) - więc poza mostem cóż jeszcze wyspa ma do zaoferowania?

    Podobno to wyspa ekologiczna... Chyba katastrofy ekologicznej z uwagi na hałdę fosfogipsów, wyziewy z oczyszczalni ścieków i spaliny z rafinerii, które przy wiatrach zachodnich lecą wprost na Sobieszewo!

    No chyba, że chodzi o tych kilku restauratorów (czyt. właścicieli budek z rybami) - ale to wtedy napiszcie wprost, że to artykuł sponsorowany!

    • 6 16

    • Turysci uwielbiaja most i stanie w korkach przed nim

      • 2 1

  • wariaci

    normalnie nienormalnie

    • 0 0

  • Gniew na most ile czekal? (1)

    Jakies 50lat :) Watpie zeby zrobili most. Nie liczac mieszkancow, ktorzy tam zyja, to Sobieszewo jest dla turystow(podobnie jak Polwysep Helski).

    Turysci kase zostawiaja w czasie wakacji, drogi rozjezdzaja, tworza korki ;) ale nie jest to polaczenie dwoch strategicznych miejscowosci. Jak to kiedys znajomy powiedzial: Sobieszewo - koniec swiata, zapomniane miejsce przez Gdansk - dobrze, ze jeszcze jezdza autobusy do Gdanska.

    • 13 3

    • Dokladnie. Za te 80mln mozna postawic npwe muzeum.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane