• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • (8)

    Niestety nasi kierowcy nie zważają na pieszych,byle szybciej.

    • 110 41

    • (3)

      Bredzisz, sam jeżdżę ustępuję i widzę, że kultura kierowców również się poprawia. Przypomnij sobie co było w latach 90 tych a obecnie, to że jest jeszcze sporo buraków nie znaczy, że ma cierpieć ogół.

      • 7 3

      • (2)

        Tez jeżdżę i niejednokrotnie staje przed przejściem po czym okazuje się że pieszy nie chcę przejść tylko wyszedł se postać

        • 4 2

        • i to cię tak doprowadza do złości i chęci mordu ... chcesz o tym porozmawiać z dobrym psychologiem ?

          • 2 2

        • Zdarza się.

          Ale to nie powód byś nie ustąpił komuś innemu.

          • 2 2

    • Jana Pawła II na Zaspie też jest niebezpieczna (1)

      To cud, że w ostatnim roku nikt nie zginął.

      • 4 1

      • no i mamy kolejny potwierdzony CUD za sprawą JP2

        • 0 0

    • Niestety prawda. Nie raz zdażyło mi się zatrzymywać na środku przejścia dla pieszych, ponieważ kierowca olał fakt, że ktoś po tym przejściu idzie...

      • 0 0

    • Na Płk. Dąbka zginęło już wiele osób, każdy wie że kierowcy nagminnie tam wyprzedzają na przejściach dla pieszych i przekraczają mocno prędkość, ale żadnych kontroli policji tam nie widać chociaż jeżdżę tam codziennie. Na marginesie czesto stoją na estakadzie wieczorem kiedy jest pusto, gdzie są dwa pasy i ograniczenie do 70 km/h.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Przejscia dla pieszych na ul. Wielkopolskiej miedzy Karwinami a Wielkim Kackiem. Apogeum tzw. płynnosci i przepustowosci ruchu samochodów. Pieszy praktycznie nie ma mozliwosci przejscia przez ulice tak, aby samochody nie przejezdzaly mu po palcach czy pietach i to pomimo zielonego dla pieszych. Tak skonstruowano prawie wszystkie przejscia, aby samochody i tak mogly przejezdzac.
    Niektorzy w ogole sa zdumieni, ze pieszy jest na przejsciu i wjezdzaja setka.

    • 63 16

    • Mieszkam na Karwinach (4)

      Wszystkie przejścia mają światła , także głupoty piszesz .Przechodź na zielonym to nikt ci po piętach nie przejedzie.

      • 2 3

      • Sam głupoty piszesz, nie dość że zielone trwają chwilę A czeka się 5 minut to na każdym skrzyżowaniu dodatkowo z poprzecznej w tym czasie dostają również zielone i wyjeżdżają często na przejścia nie patrząc ze w tym.czasie ludzie idą, jak w amoku bo wygrał życie ze mu się zielone zapalilo i już może gnać dalej. Mają nie tylko zielone strzałki które jescze w jakiś sposób hamują niektórych i się zastanawiają Ale są też wyjazdy z.pełnym zielonym np. na trójce przejście na przeciwko apteki i rossmana

        • 1 0

      • (2)

        Widze, ze nic nie zrozumiales. Przejscia owszem maja swiatla. Ale mimo to, sa tak skonstruowane, ze kierowcy nadal moga zjezdzac/maja zielone strzalki/wyjezdzaja z bocznych ulic z duza predkoscia itd. Dla mnie to jest pseudo zielone. To tak jakby kierowcy mieli zielone a pieszy mieli prawo do przechodzenia miedzy samochodami. Wyobrazasz to sobie?

        • 4 1

        • (1)

          jak mają strzałki zielone to i tak powinni się zatrzymać i upewnić, czy mogą przejechać

          • 2 0

          • Slowo klucz _powinii.
            Tyle, ze nikt tego nie robi.

            • 1 0

    • Ma mozliwosc

      Wystarczy cierpliwie poczekać te 15 sekund, nic Ci się nie stanie a nawet zyskasz życie.

      • 1 4

  • Dlatego w trójmiescie mamy najwyzsze skladki OC przez Buraków ze swoich 15-20letnich szrotów (1)

    To oni nam kierowcom przestrzegającym przepisów niszczą opinie i powodują wysokie stawki OC. Najszybciej się ich pozbędziemy i usuniemy ten złom z ulic jak się wprowadzi opłaty za jazdę po mieście .

    • 3 3

    • a ty w nowym samochodzie jedziesz 50 jak jest 50?

      bo ja w swoim 15 letnim złomie tak właśnie jeżdżę. Od 1982 roku mam prawo jazdy i nie miałem kolizji i nigdy nowego samochodu. Najnowszy był Polonezem 4 letnim.

      • 1 0

  • ostatnio widziałem jak koleś jadąc Armii Krajowej w Gdańsku

    prowadził auto i jednocześnie pisał coś w kalendarzu który położył sobei na kierownicy

    • 5 0

  • Tuchom

    Najwiecej wypadkow, noe tylko z udzialem lieszych ale i takze samochodow jest ul Gdyńska na skrzyżowaniu Miszewka z Nowym tuchomiem i Tuchomiem....tak wypadki sa przynajmniej 1 raz w tyg. Sygnalizacji brak....mimo iz mieszkańcy prosza o sygnalizatory.

    • 3 0

  • Przejścia podziemne potrzebne (2)

    Są bezpieczne w 99 %. Nie w 100%, bo ostatnio samochód wjechał w Sopocie do tunelu dla pieszych

    • 11 9

    • Jeden na ile milionów? (1)

      • 1 0

      • Pewnie sporo

        Ale nie mogę napisać na 100% bezpieczne. No na 99,99%

        • 0 0

  • Na Góralskiej przejścia co 50m, strefa 30, progi zwalniające. Czy te 5 wypadków to wina kierowców?

    • 3 1

  • Słuchawki na uszach,nos w telefonie. (3)

    Tak wygląda wielu pieszych.

    • 19 5

    • i co z tego? (1)

      to na tobie ciazy obowiazek tak przejechac przez przejscie zeby go nie narazic.

      • 3 3

      • I nic
        Jako kierowca dostaną wyrok w zawiasach. Ty wylądujesz na cmentarzu albo na wózku. Każemu wedle potrzeb i zasług. Tylko dlatego że lazłeś z nosem w telefonie.

        • 0 1

    • tak samo niektórzy kierowcy, też z nosem w telefonie bo sms wazniejszy

      • 3 0

  • Pułkownika Dąbka

    To była kiedyś uliczka dojazdowa do swojego miejsca zamieszkania. Dziś zakorkowana, hałaśliwa arteria przy której nie da się mieszkać. Od lat 80. nic nie zrobiono. Ta sama przepustowość, a samochodów tysiąc razy więcej. Nabudowano gett dla słoików. W każdej rodzinie po dwa wieśwageny z niemieckiego szrotu i wszystko to używa infrastruktury, która była budowana 30 lat temu dla tysiąc razy mniejszego ruchu samochodowego i dwa razy mniejszego zagęszczenia ludności. Jeszcze nam brakuje tego wielohektarowego getta jakie buduje się w Kosakowie. Czym oni chcą dojeżdżać do Gdyni? Ulicą Unruga? A może zakorkowaną Płk. Dąbka i Kwiatkowskiego?

    • 3 3

  • Kierowca

    Każdego dnia kilka razy dziennie przejeżdżam grunwaldzką i regularnie praktycznie za każdym razem przy przystanku koło cristala i galerii bałtyckiej piesi przechodza na baaardzo późnym czerwonym. Może ustawmy jednego dnia patrol policji w tych miejscach i sprawdźmy kto bardziej łamie przepisy i stwarza zagrożenie. Proponuję przyjrzeć się też skrzyżowaniu ul.Kolobrzeskiej i Rzeczypospolitej. W tym miejscu czerwone światło dla pieszych w ogóle nie istnieje, szczególnie u starszych zabieganych osób ostentacyjnie łamiących przepisy z zacięciem na twarzy. Może zamiast ganiać kierowców wokół skrzyżowania (kołobrzeska/chłopska/Rzeczypospolitej) za przejazd na czerwonym przez policję warto byłoby sprawdzić dlaczego zmuszeni sa żeby to robić

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane