- 1 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (46 opinii)
- 2 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (50 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (401 opinii)
- 4 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (933 opinie)
- 5 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (80 opinii)
- 6 Ostatnia zebra na Grunwaldzkiej ze światłami (46 opinii)
Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne
Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.
Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.
Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.
Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.
Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.
Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni
Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku | ||||||
2018 | 2019 | |||||
Ulica | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych |
GRUNWALDZKA | 5 | 0 | 6 | 2 | 0 | 2 |
GÓRALSKA | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 |
HALLERA | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
HYNKA | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
OBROŃCÓW WYBRZEŻA | 4 | 0 | 4 | 2 | 0 | 2 |
SŁOWACKIEGO | 4 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 |
TRAKT ŚW.WOJCIECHA | 5 | 0 | 5 | 2 | 0 | 2 |
ZWYCIĘSTWA | 3 | 0 | 3 | 1 | 0 | 1 |
Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.
- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.
Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem
Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni | ||||||
2018 | 2019 | |||||
Ulica | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych |
CHWASZCZYŃSKA | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
CHYLOŃSKA | 6 | 0 | 6 | 2 | 0 | 2 |
HUTNICZA | 3 | 0 | 3 | 1 | 1 | 0 |
MORSKA | 6 | 0 | 6 | 2 | 0 | 2 |
PŁK. DĄBKA | 4 | 2 | 3 | 1 | 0 | 2 |
By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
- jazda z nadmierną prędkością,
- nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
- wejście pod nadjeżdżający pojazd.
Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie | ||||||
2018 | 2019 | |||||
Ulica | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych |
MALCZEWSKIEGO | 2 | 0 | 2 | 1 | 0 | 1 |
- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku
(14 opinii)
Opinie (340) 6 zablokowanych
-
2019-08-22 09:14
Przejścia podziemne potrzebne (2)
Są bezpieczne w 99 %. Nie w 100%, bo ostatnio samochód wjechał w Sopocie do tunelu dla pieszych
- 11 9
-
2019-08-22 10:50
Jeden na ile milionów? (1)
- 1 0
-
2019-08-22 11:34
Pewnie sporo
Ale nie mogę napisać na 100% bezpieczne. No na 99,99%
- 0 0
-
2019-08-22 09:14
Zlikwidować tunele zostawić tylko (1)
Naziemne przejścia dla pieszych będzie wesoło.
- 6 5
-
2019-08-22 09:31
Paradoksalnie będzie lepiej
Bo to uspokoi ruch. W strefach zamieszkania często w ogóle nie ma chodników, a do potrąceń pieszych tam nie dochodzi: bo kierowcy jeżdżą ostrożnie.
- 2 2
-
2019-08-22 09:15
progi zwalniające (1)
najtaniej i bardzo skuteczne
- 3 8
-
2019-08-22 09:37
Progi są bez sensu, redukują prędkość punktowo
Znacznie skuteczniejsze jest zwężanie jezdni, wtedy każdy jedzie powoli bo mu się wydaje że to szybko, przetestowane z sukcesem wszędzie na zachód i północ od Odry. No i zostaje miejsce na drzewa albo szerszy chodnik.
- 3 3
-
2019-08-22 09:17
usunąć strzałki! (1)
Proponuję usunąć narazie na próbę wszystkie tak zwane "strzałki w prawo". W 90% w moim przypadku to było wynikiem wymuszenia kierowców pierwszeństwa. Kierowca na strzałce nie zdaje sobie sprawy, ż tego, że nadal pieszy (który ma zielone bez strzałki) na tym odcinku drogi z zebrą ma pierwszeństwo.
ps. byłam też kierowcą (obecnie pasażerem) przez kilka lat i o ile strzałki nie wpłyną zbytnio na płynność ruchu nie płakałabym za nimi.- 11 5
-
2019-08-22 09:51
Powinni sobie zdawać sprawę że muszą się zatrzymać, by upewnić się, że może przejechać. to nie jest zielone światło!
- 0 0
-
2019-08-22 09:18
lamusy nawet nogi z gazu nie sciagaja
a pozniej dramat, nie ma load game
- 1 6
-
2019-08-22 09:25
Już nie długo więcej ofiar !
Ale w Gdyni chcą przywracać przejścia naziemne zamiast tuneli! To więcej ludzi zginie! Paranoja!
- 5 3
-
2019-08-22 09:40
Coś chyba te statystyki niezbyt...
Na Chylońskiej w zeszłym roku zginęła kobieta na przejściu, w statystykach jakoś tego nie widać
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Smiertelne-potracenie-w-Chyloni-n128930.html- 5 0
-
2019-08-22 09:43
Życzymy szybkiego przyjazdu karetki przez "uspokojone" ulice. (1)
Wkrótce do statystyk dołączą nowe, genialne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Lewacy spod znaku fragu już o to zadbają.
- 9 3
-
2019-08-22 13:05
jak tak ci leży na sercu dobry przejazd karetek, to na pewno się zgodzisz na wyznaczeni wszędzie buspasów?
Najlepiej kosztem zwężenia pasa dla osobówek? Uspokoi to ruch i pozwoli na swobodny przejazd karetek. To jak, idziesz na to? Prawiczku?
- 0 2
-
2019-08-22 09:45
Jak zwykle musimy mieć jakiegoś wroga.
Jak nie PiS - PO to pieszy kontra kierowcy, piesi kontra rowerzyści, kierowcy kontra rowerzyści a teraz piesi kontra hulajnogi. Coś mi się zdaje, że jesteśmy społeczeństwem coraz mniej tolerancyjnym, coraz bardziej samolubnym i niezdolnym do kompromisów i wzajemnego poszanowania.
- 6 0
-
2019-08-22 09:47
Rozmowa od lat o niczym. (1)
Trzeba zrobić przepisy jak w skandynawi -pieszy jest święty na przejściu dla pieszych i kropka !!!
- 7 6
-
2019-08-22 09:51
W praktyce i tak jest. Nawet jak wejdzie metr przed maską.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.