• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Na Góralskiej przejścia co 50m, strefa 30, progi zwalniające. Czy te 5 wypadków to wina kierowców?

    • 3 1

  • Tuchom

    Najwiecej wypadkow, noe tylko z udzialem lieszych ale i takze samochodow jest ul Gdyńska na skrzyżowaniu Miszewka z Nowym tuchomiem i Tuchomiem....tak wypadki sa przynajmniej 1 raz w tyg. Sygnalizacji brak....mimo iz mieszkańcy prosza o sygnalizatory.

    • 3 0

  • ostatnio widziałem jak koleś jadąc Armii Krajowej w Gdańsku

    prowadził auto i jednocześnie pisał coś w kalendarzu który położył sobei na kierownicy

    • 5 0

  • Pięć minut temu. (3)

    Przejście ze światłami przy tunelu Dmowskiego koło kościoła. Światło dla pieszch zmieniło się na czerwone. Matka jest 5m. przed przejściem. Rusza biegiem ciągnąc za rękę kilkuletnią córkę tuż przed ruszającymi samochodami. Co wy na to?

    • 12 1

    • Ja się nie dziwię, (2)

      Musiałaby z 2 minuty czekać na zielone. Niestety, taki system, który wymusza na pieszych takie zachowania.

      • 1 4

      • To lepiej jest ryzykować życie swoje i dziecka?

        A przy tym uczyć dzieciaka, że przepisy można mieć w d.pie? Czy tak samo usprawiedliwisz kierowcę, który jedzie po mieście 90 na godzinę, żeby nie stać 2 minut na następnych światłach? Takie myślenie doprowadziło już do niejednej tragedii.

        • 3 0

      • Kretyn usprawiedliwia kretyna - to widać w tym wpisie.

        • 2 0

  • Aż dziw, że nie ma Niepołomickiej

    To przeklęte przejście przy skręcie ze świętokrzyskiej, ile razy już było tak że wchodzę na zielonym a mi samochód przejeżdża przed nosem bo oni w tym samym czasie mają zielona strzałkę z obu stron, nieważne że na pasach już jest pieszy. To samo przy skręcie na przebiśniegową, próg zwalniający nie działa, samochody na...rdzielaja z 3 stron.

    • 5 0

  • Ślepi piesi

    To nie tylko wina kierowców.
    Bezmyślnie wchodzą na przejście, bez rozejrzenia się, bez zatrzymania, pprzydał by się znak STOP dla pieszych,,,żartuję..Zrobili by to dla
    własnego bezpieczeństwa.

    • 4 3

  • Prosta sprawa

    Jeśli dochodzi na tych przejściach do zderzeń pojazdów z pieszymi, należy przegrodzić jezdnię tak żeby uniemożliwić wjazd tam samochodami.
    Zero tolerancji dla puszkarzy - nie potrafią się zachować na drodze, to nie będą jeździć.

    • 4 5

  • Niebezpieczne przejście to jest na suchaninie jak samochody jadą w stronę ul. Wyczulkowskiego mimo że jest ograniczenie do 30 jadą 90 jak nie więcej tu policja by zarobiła niezła sumę na mandatach. Przejście jest tak zrobione że samochód nie wychamuje a pieszy nie jest w stanie ocenić czy ktoś jedzie bo jest zakret

    • 3 0

  • Oczywista oczywistość (1)

    Niebezpieczni sa kierowcy i przechodnie.przejścia jak przejścia- trzeba uważać.Dane z tabelki nieaktualne.Dotyczy Wrzeszcza a konkretnie Hallera w 2019r.Byłem jednym ze świadków potrącenia przechodnia na skrzyżowaniu z ul.Kościuszki w lutym 2019.To nie był incydent ,tylko poważne potrącenie, może nawet b.poważne.Dane skorygować.i

    • 3 0

    • jeszcze trzeba rozróżniać wypadek od kolizji. Jeżeli nie ma uszczerbku na zdrowiu 7+dni to jest definiowane jako kolizja, więc te "poważne potrącenie" mogą nie zostać ujęte w statystykach jako wypadek

      • 0 0

  • Gdyby to były przejścia podziemne - nie byłoby ofiar.

    Każde skrzyżowanie jest niebezpieczne. Skrzyżowanie ruchu pieszego z kołowym jest szczególnie niebezpieczne. Możemy narzekać na kierowców i/lub pieszych, ale to nikomu z poszkodowanych nie pomoże. Lepiej budować przejścia bezkolizyjne - tunele lub kładki dla pieszych lub samochodów. A nie poddawać się terrorowi fanatyków przejść naziemnych, którzy bez wahania narażają cudze życie tylko po to by usprawiedliwić swoje fobie.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane