• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Po ankiecie widac, że ok. 120 kierowców jest i**otami, potencjalnymi mordercami i chamami. To ci, którzy nie zwracają uwagi na pieszych. stan odp. to 1005 osób. I co z tego, że ja uważam na drodze, jak d**il mnie zabije. Dostanie maks. 12 lat, a samochód to gorsze narzędzie zbrodni niż nóż. I to nie jest zabójstwo nieumyślne, bo jak jest ograniczenie do 50, to nie jedzie się 100, bo umysł działał w chwili wyboru prędkości.

    • 2 5

  • Statystyki

    Zebranie w takiej postaci danych i snucie na ich podstawie wniosków jest bezpodstawne. Jaka jest gęstość przejść dla pieszych na każdej z ulic, jakie jest natężenie godzinowe pojazdów/pieszych?
    To tak jakby powiedzieć, że Gdańsk jest o wiele niebezpieczniejszy niż losowo wybrana wieś z uwagi na liczbę wypadków...

    • 4 0

  • nie rozumiem

    kierowca nie ustąpił. co na to prawo i przepisy??? kierowca może

    • 0 2

  • Gdańsk Nowy Port Oliwska

    To jest najniebezpieczniejsze przejście jakie znam. Korzystam, bo muszę. W praktyce samochody pędzą jak szalone, więc nauczyłam się już przez nie przechodzić "na ucho". Ale prawda jest taka, że przejście jest tuż za zakrętem, więc ani pieszy nie widzi nadjeżdżających samochodów, ani też samochody nie widzą pieszych na przejściu. Ograniczenie niby do 30 km, ale nikt nigdy nie jeździ tu przepisowo, bo droga jest dobra. Koszmar !

    • 1 0

  • Wszędzie, gdzie wprowadzono bezwzględne pierwszeństwo pieszych, liczba wypadków gwałtownie spadła.
    Może nasi posłowie wreszcie się obudzą?
    U nas na drogach trwa zupełnie niepotrzebna rzeź.

    • 2 5

  • (1)

    Dzisiaj jako pasażer autobusu w strefie Tempo30 spojrzałem na prędkościomierz a tam 50km/h. I co mz pieszy w takiej strefie zrobić na przejsciu na pieszych?

    • 4 0

    • Jeszcze nie widziałem aby

      Ktokolwiek w takiej strefie jechał 30 no chyba tylko jak są spowalniacze.
      Na Szymanowskiego we Wrzeszczu jest 30 a średnia prędkość tam to 60-80

      • 1 1

  • chylońska (1)

    jakis żart chylońska zero zabitych .............dobre

    • 1 0

    • Dokładnie. Jeszcze pare miesiecy temu wypadek smiertelny obok stokrotki

      • 0 0

  • Skoro dochodzi do wypadków na przejściach dla pieszych należy je zlikwidować.

    Mam na myśli te bez świateł.

    • 2 0

  • W latach 70tych gdy chodziłem do podstawówki uczono mnie.... (1)

    I do dziś pamiętam to jak nauczyciele nas uczyli, że zanim wejdziesz na przejście czy przechodzisz w miejscu nieoznakowanym dla pieszych. "obejrzyj się w prawo potem w lewo i jeszcze raz w prawo i dopiero gdy nic nie jedzie przechodzę

    • 2 1

    • Pewnie w Anglii się uczyłeś.

      • 0 0

  • Gdańsk dla bezpieczeństwa pieszych na ulicach - likwidacja dobrze funkcjonujących tuneli na rzecz przejść naziemnych(np. Podwale Przedmiejskie)!!! Czy głupota ma swoje granice?!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane