• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Człowiek w starciu z autem nie ma szans (1)

    Nieustapienie pierwszeństwa? Raczej drogowi zabójcy!

    • 18 16

    • Samochód w starciu z czołgiem nie ma szans

      Jak kupię sobie czołg to daje mi prawo niszczyć wszystko jak leci bo "jestem silniejsza"? Jesteśmy istotami rozumnymi, mamy prawa to się do niech stosujmy.

      • 3 1

  • Zlikwidować zielone strzałki... (5)

    ...kierowcy regularnie traktują je, jak zielone światło, zapominając, że obowiązuje na nich taki sam sposób zatrzymania się jak przed znakiem STOP. Nieraz jako rowerzysta musiałem uciekać albo gwałtownie hamować przed d**ilem, który wjechał na pasy gdy miałem zielone światło...

    • 53 26

    • to zwalniaj na przejazdach

      nieraz widzę takich d***bili na rowerach, którzy nie mają szans na wyhamowanie jeśli na skrzyżowaniu czy przejeździe coś się wydarzy

      • 5 9

    • Popieram

      ..jako kierowca i pieszy

      • 2 3

    • dokładnie, przejechać bezkolizyjnie mogą tylko wtedy gdy strzałki są wyświetlane na sygnalizatorze, a nie obok niego.

      • 0 0

    • Dla rowerzysty nie istnieje coś takiego jak skrzyżowanie z jezdnią czy przejściem dla pieszych.

      Nie pomagają napisy czy paski ostrzegawcze.

      • 2 1

    • Błąd

      Gdy kierowca ma zielone światło do skrętu w prawo wtedy pieszym zapala się zielone, tak wiem paranoja i totalny bez sens... dopiero na czerwonym ze strzałka ma możliwość przejszdu

      • 1 0

  • tak musi być skoro 70% w gdańsku przekracza szybkość (1)

    patologia jest wszędzie

    • 28 5

    • W Gdyni zrobili badania i wyszło im 86%

      • 0 0

  • (3)

    Nie wciskać pieszym , że mają pierwszeństwo na jezdni , niektórzy to wręcz wbiegają pod koła

    • 32 36

    • (2)

      Nikt nikomu tego nie wciska - o tym mówią przepisy ruchu drogowego (a w każdym razie mówią o pierwszeństwie na przejściu dla pieszych... dla niekumatych: "na przejściu", nie "przed przejściem").

      • 4 2

      • Poczytaj pord. A szczególnie Art 14

        • 0 0

      • pieszemu nie wolno wchodzić pod koła nadjeżdżającego pojazdu zatem to piesi są sprawcami tych wypadków a nie kierowcy bo kierowcy nie mają obowiązku zapraszać pieszego na jezdnię przed swój pojazd.Tak mowia przepisy o których wielu zdaje się nie wiedzieć a media je przeinaczają.Pieszy ma pierwszeństwo dopiero kiedy wejdzie na jezdnię, stojącemu nie trzeba umożliwiać wejścia na jezdnię a pieszy nie ma prawa wejść pod pojazd który jest kilka metrów od przejścia o czym wielu zombie wpatrzonych w telefony nie wie

        • 1 1

  • (1)

    Ustępuje jak jest sznur aut. Jak za mną nic nie jedzie to pieszy może zaczekać. Jak ze wszystkim musi być jakiś kompromis. A w mieście najlepiej jakby robili na dwupasmowych jezdniach światła na żądanie

    • 20 22

    • mają problem wymienić żarówkę ,nie mówiąc o oświetleniu tablicy ,rozmowy przez tel. sms

      • 0 0

  • niebezpieczne przejścia dla pieszych? (1)

    Coś takiego, niebezpieczne przejścia dla pieszych? przecież według najnowszych trendów gdańskich to tunele są niebezpieczne. Dlatego na najbardziej wrażliwych trasach robi się ( lub zrobi w najbliższej przyszłości) : Podwale Przedmiejskie, Okopowa ( k/ Bramy Wyżynnej), Podwale Grodzkie ( k/ Dworca Głównego). To dopiero będzie wzrost statystyk wypadków!
    Ale taka nowa moda, propagowana przez FRAG.

    • 38 20

    • Przerażający jest fanatyzm FRAG

      I łatwość z jakim szafuje ludzkim życiem w imię fobii tunelowej. No cóż, nie pierwsi, dla których ideologia jest ważniejsza niż ludzkie życie.

      • 0 0

  • (2)

    Niestety obecnie przejscie przez pasy to loteria. Uda sie albo mnie przejada. Kierowcy jada po palcach czy pietach byle nie zwalniac czy sie nie zatrzymywac

    • 19 10

    • Nie jest tak źle. Przez przejście idziesz zdecydowanym,szybkim krokiem, a jak się czaisz, przejść czy nie przejść, to kierowcy jadą nie czekając czy jaśnie pan przejdzie

      • 2 4

    • Jak się idzie

      Na czerwonym

      • 1 0

  • a chłopaczki z rowerowej metropolii w koallicji z urzędnikami dalej kombinuja z kolejnymi (4)

    Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie, Rzeczpospolitej, Grunwaldzka

    • 27 14

    • (2)

      Problemem są samochodziarze a nie przejścia dla pieszych. Nauczcie się jeździć nie będzie problemu.

      • 7 7

      • Spoko, a do tego czasu zginie sobie parę/paręnaście istot. Luz.
        "To jest poświęcenie na które jesteśmy gotowi"

        • 4 2

      • koło dworca jest wygodne przejście podziemne sugerujesz osiołku że pieszy zdąży przdreptać 7 czy 8 pasów szerokości 3m czy większej i wysepkę z torowiskiem na jednej zmianie światła?Nie ma opcji ale jak zauważy swój autobus to pewnie włączy się trybn nieśmiertelności i będą przelatywać na czerwonym prosto pod koła samochodów

        • 3 0

    • rowerowa metropolia nie ma koalicji z urzędasami

      Roger się sprzedał Kacprowi

      • 0 2

  • Pieszy w Gdańsku to jest obywatel (4)

    5 tej kategorii. Od lat promuje się wyłącznie samochody a piesi są spychani do podziemia, stoją na wysepkach między ulicami wyczekując swoich 3 sekund zielonego światła. Kierowcy są już tak rozbestwieni że nie obchodzą ich żadne przepisy. Fotoradarów brak, kary są śmieszne lub żadne.
    Najpierw musi zniknąć wschodnioeuropejski dogmat samochodu. Gdańsk mentalnie jest w Rosji.

    • 43 23

    • (3)

      Podziemne przejścia i kładki nad drogami są najbezpieczniejsze dla pieszych. Ekologicznie też jest lepiej kiedy samochody płynnie jadą, a nie co chwila hamują i ruszają. Tak więc przejścia naziemne nie są ani bezpieczne, ani ekologiczne.

      • 11 14

      • (1)

        No bardzo ekologiczne jest tworzenie miasta pod samochody i indukowanie dodatkowego ruchu.
        Nie masz pojęcia o czym mówisz.

        • 12 9

        • Zablokowanie ruchu i tworzenie korków nie jest rozwiązaniem, więc chyba Ty nie wiesz o czym piszesz

          • 6 7

      • Czyli nie zrozumiałeś przekazu

        • 0 2

  • Chodnik przyległy z drogą. (4)

    Jeżeli chodnik jest bezpośrednio przy drodze i nagle z niego pieszy skręca i wchodzi na pasy to jaką szanse ma kierowcą na zatrzymanie, trochę empati i zrozumienia dla drugiej strony. Nikt przecież celowo nie najeżdża na pieszego . To są wypadki.

    • 23 15

    • Kierowca widząc pieszego powinien przewidywać, że ten może wtargnąć.

      Szczególnie w obrębie przejścia dla pieszych. Uczą tego na każdym kursie na prawo jazdy.

      • 7 3

    • Najpierw to trzeba wiedzieć o czym się pisze (1)

      Chodnik to cześć drogi a nie osobna składowa. Droga składa się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla rowerów, torowiska pojazdów szynowych.

      • 2 3

      • Nie mądruj się, bezsensownie podając formułki

        • 3 1

    • Wypadki?

      Codziennie jestem wyprzedzana bądź omijana na i przed przejściami dla pieszych o ruchu niekierowanym, to nie są wypadki tylko totalna ignorancja kierowców.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane