• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na upalny dzień najlepszy tramwaj lub autobus

Krzysztof Koprowski
30 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza. SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza.

Pierwsze gorące dni sprawiają, że wielu pasażerom trójmiejskiej komunikacji zaczyna doskwierać duchota wewnątrz pojazdów. Gdańsk od lat inwestuje w tabor klimatyzowany, Gdynia ostatnio również wprowadza takie pojazdy, a SKM? Ratuje się nawiewami zimnego powietrza.



W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM. W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM.
W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji. W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji.
Największy gdański przewoźnik od lat chwali się zakupem taboru wyłącznie klimatyzowanego. Obecnie aż 80 proc. autobusów to pojazdy, w których w trakcie upałów pasażerowie powinni poczuć powiew zimnego powietrza. Od tego roku również w tramwajach będzie nieco chłodniej - wszystkie pojazdy marki Pesa posiadają klimatyzację, jednak wielu naszych czytelników skarży się, że nie jest ona włączana.

- Jestem mieszkańcem Chełmu i korzystam przynajmniej dwa razy dziennie z linii nr 6 oraz 11, na których jeżdżą Pesy. Tylko jeden raz udało mi się podróżować pojazdem, w którym panował przyjemny chłód - skarży się pan Aleksander, nasz czytelnik.

- Niestety, ale zawiodłem się na tramwajach marki Pesa. Liczyłem, że wraz z pierwszymi ciepłymi dniami podróż nimi będzie przyjemnością. Dobrze, że producent wykonał duże okna, dzięki czemu da się wytrzymać na krótkich dystansach, takich jak mój do pracy z Chełmu do Bramy Wyżynnej - pisze do nas Pan Zbigniew, czytelnik Trojmiasto.pl

ZKM twierdzi jednak, że klimatyzacja w pojazdach marki Pesa działa bez zarzutu. Jednocześnie dementuje plotki pojawiające się wśród pasażerów, jakoby motorniczowie nie włączali jej celowo ze względu na irytujący hałas.

- Klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie chodzi głośno (osobiście sprawdziłam) i nie może być uciążliwa dla pasażerów. Klimatyzacja w kabinie motorniczego jest natomiast niezależna od przedziału pasażerskiego. Jeśli motorniczy ustawi sobie na 15 stopni przy 30 stopniach Celsjusza na zewnątrz, to faktycznie będzie funkcjonować głośno, do momentu aż osiągnie wymaganą temperaturę. Urządzenie w takiej sytuacji działa na pełnych obrotach i tym samym jest głośniejsze. Oba systemy chłodzenia pracują niezależne i nie ma żadnego powodu do wyłączania klimatyzacji dla pasażerów - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika.

Czy klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej jest potrzebna?

Zakład Komunikacji Miejskiej obecnie sprawdza klimatyzację w pozostałych tramwajach, chociaż poza Pesami tylko cztery z nich posiadają taki system w przedziale pasażerskim - są to mocno zaniedbane niskopodłogowe tramwaje z 1999 roku - Alstom/Konstal NGd99.

- Dwa składy "Alstomu" przeszły już przegląd techniczny w tym zakresie i po kosmetycznych zabiegach, wymaganych przy każdym przeglądzie, system klimatyzacji funkcjonuje poprawnie. Pozostałe dwie sztuki NGd99 czekają na swoją kolej - dodaje Kozicka-Prus.

W Gdyni w klimatyzację wyposażonych jest 21 z 86 (24 proc.) trolejbusów oraz 45 z 251 (18 proc.) autobusów. W najbliższym czasie dołączy do nich sześć trolejbusów z takim systemem chłodzenia. Miasto przez długi czas wahało się, czy takie pojazdy wprowadzić do swojej floty - głównie ze względu na koszty eksploatacji, jednak teraz chce stawiać na tego typu tabor.

- Przyjęliśmy założenie, że każdy fabrycznie nowy pojazd w gdyńskiej komunikacji miejskiej będzie klimatyzowany. Klimatyzacji wymagać będziemy także przy zawieraniu długoletnich umów na obsługę linii. Spowoduje to sytuację, w której najdłuższe czasowo zadania przewozowe, bo na nie kieruje się najnowsze pojazdy, obsługiwane będą pojazdami klimatyzowanymi - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdyńscy przewoźnicy z pewnością nie będą jednak modernizować taboru i montować klimatyzacji w już istniejących pojazdach. W obecnych pojazdach ZKM Gdynia zalecił takie ustawienie urządzeń, by temperatura nie przekraczała 22 stopni Celsjusza. Jak zapewnia rzecznik, pojazdy m.in. pod kątem klimatyzacji są sprawdzane przez Wydział Nadzoru i Regulacji Ruchu oraz poprzez anonimowych kontrolerów.

Zdecydowanie najgorzej pod względem komfortu podróżowania w upalne dni wypada Szybka Kolej Miejska. Stare jednostki nie posiadają jakichkolwiek urządzeń obniżających temperaturę wewnątrz składów (poza oknami i nawiewami w kilku składach typu EW58).

- Klimatyzacja w kolei typu aglomeracyjnego, jaką jest SKM, nie spełniłaby swojego zadania. Bardzo częsta wymiana powietrza poprzez otwarte drzwi na gęsto zlokalizowanej sieci przystanków zniweczyłaby efekt pracy klimatyzatora - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W klimatyzację nie są również wyposażone modernizowane składy, chociaż tutaj sytuacja ma ulec nieznacznej poprawie.

- Niedługo upały nie będą tak dokuczliwe, ponieważ we wszystkich modernizowanych pociągach SKM będą montowane wydajne systemy wentylacji. Ponadto, w zimie zniknie problem z ogrzewaniem, które w systemie nadmuchowym będzie można bardzo dokładnie regulować - dodaje Głuszek.

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Po co klimatyzacja????

    skm podchodzi do przewozu pasażerów jak do przewozu zwierząt rzeźnych a dokładnie bydła bo można jeszcze wydoić.!!!!!
    Zwierzaki też wożą bez klimy, ale one mają luźniej bo takie regulują przepisy.
    Zdrów

    • 8 2

  • Rower! (3)

    Jeżdżąc rowerem oszczędzam, nie potrzebuję klimatyzacji, jak pada deszcz to zakładam pelerynkę, jadę za darmo. przyjemnie, a czasy przejazdowe w Gdańsku wychodzą bardzo podobnie jak komunikacja miejska, po co wydawać na komunikację?

    • 10 3

    • (2)

      Ta, tylko, że Ci kurde palanty stawiają znaki zabraniający ruchu rowerowego na GŁÓWNEJ drodze rowerowej w mieście!

      • 4 0

      • (1)

        Bo się rowerzyści doigrali. Jakiś mądry (niejeden) dzwonił na tłum ludzi wychodzący z autobusu, bo on tu rowerem jedzie.

        • 0 1

        • bo tak a jest kultura w Polsce

          że jak jedziesz na rowerze, to jakaś babcia uzna, że ścieżka to też chodnik. Na światłach przy Operze Bałyckiej bez roweru przechodziłem jedną zmianę. Z rowerem - trzy.

          • 0 0

  • Najlepszy nawiew ma lotnisko w Kosakowie

    Pod chmurką na zaduch nie da się przecież narzekać!

    • 2 0

  • Tia....

    ...na upały najlepszy autobus.
    Dziś rano miałem okazję śmigać 275. Jeden otwieralny lufcik plus dwa lufty dachowe. Oczywiście otwarte tylko to jedno małe okienka. Na wysokości urzędu woj. mdleje pierwsza osoba. Na prośbę pasażerów otwierają się lufty dachowe.
    Każdy przejazd busem to dla mnie trauma.

    • 5 1

  • Tak, oczywiście...

    i niemyte społeczeństwo w środku

    • 3 3

  • Co za idiota postawił zaporę na drodze rowerowej pod Operą? (5)

    Co za skrajne debile pracują w tym urzędzie/drogówce, że w środku sezonu rowerowego, nie dość, że odbierają rowerzystom możliwość jazdy (spowodowane to jest zapewne tym, że pasażerowie wsiadający zaraz obok do autobusu nie radzili sobie z czymś tak podstawowym jak przejścia dla pieszych na drogach rowerowych i walili środkiem - proste, zamiast karać pieszych mandatami, to rowerzystom odebrano drogę) to jeszcze robią to nie przez postawienie znaku pionowego, tylko przez zbudowanie zapory - żeby kurde ktoś się o nią zabił! Wyobrażacie sobie coś takiego na jezdni? Niech się osoby odpowiedzialne za to pukną w głowę! Dlaczego nikt nie pomyślał i czasowo nie zmienił tego odcinka na drogę pieszo-rowerową? Czyżby polityką Gdańska było promowanie rowerów, które bez przerwy trzeba gdzieś ręcznie przepychać?

    • 15 2

    • Ze względu na przesiadki, jest tam duży (3)

      ruch pieszy i oni mają priorytet.
      Rowerem, możesz objechać innymi ulicami.

      • 1 7

      • (2)

        a piesi mogą wsiąść na innym przystanku, umiesz czytać?

        1. Wystarczyłby znak: droga pieszo - rowerowa: na niej pieszy i tak ma pierwszeństwo
        2. Stawianie ZAPÓR to skandal, bo to zagraża życiu i zdrowiu!

        • 6 0

        • to nie za.....aj na rowerze 70 km/h jak po torze w hali (1)

          to ci się nic nie stanie - zdążysz zauważyć płotek ze znakiem i skręcić w boczną uliczkę

          • 2 2

          • W gęstym tłumie ludzi nawet fizycznie nie jest możliwe, żeby szybko jechać

            • 2 0

    • rowerzyści debile

      I co by dał znak pionowy ścieżka pieszo-rowerowa? Skoro większość rowerzystów ma w poważaniu znaki drogowe i przepisy ruchu. Raz, że wielu z nich w ogóle nie zna przepisów stwarzając zagrożenie dla innych. Dwa, że uważają się za święte krowy - Stare pudernice na damkach, lansujące się dziunie w szpilkach i macho na super góralach.

      • 2 5

  • co za tupet

    W gorące dni, każdy kto korzystał z komunikacji miejskiej wie jaki w tramwajach i autobusach panuje skwar i duchota a w powyższym artykule ZKM "dementuje plotki"....

    • 3 2

  • Autobusy nie uzywaja klimatyzacji w upalne dni

    A ile razy jest tak ze autobus niby klimatyzowany a klimatyzacja wylaczona. Nie dawno jechalam autobusem o 7 rano z wlaczona klimatyzacja, a wracajac po poludniu ta sama linia klimatyzacja byla wylaczona.

    • 5 2

  • e cwaniaczki

    a ilu z was ma w samochodach klimatyzację, hę? No ilu?

    Myjcie się, to 3/4 zapaszku spłynie do kanalizacji, a upał nie będzie taki straszny

    • 4 1

  • "wydajne systemy wentylacji" w SKM

    a może ktoś zorientowany powie mi, jak to powietrze będzie chłodzone, gdy za oknem temperatura sięgnie 40 stopni w słońcu?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane