• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na upalny dzień najlepszy tramwaj lub autobus

Krzysztof Koprowski
30 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza. SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza.

Pierwsze gorące dni sprawiają, że wielu pasażerom trójmiejskiej komunikacji zaczyna doskwierać duchota wewnątrz pojazdów. Gdańsk od lat inwestuje w tabor klimatyzowany, Gdynia ostatnio również wprowadza takie pojazdy, a SKM? Ratuje się nawiewami zimnego powietrza.



W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM. W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM.
W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji. W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji.
Największy gdański przewoźnik od lat chwali się zakupem taboru wyłącznie klimatyzowanego. Obecnie aż 80 proc. autobusów to pojazdy, w których w trakcie upałów pasażerowie powinni poczuć powiew zimnego powietrza. Od tego roku również w tramwajach będzie nieco chłodniej - wszystkie pojazdy marki Pesa posiadają klimatyzację, jednak wielu naszych czytelników skarży się, że nie jest ona włączana.

- Jestem mieszkańcem Chełmu i korzystam przynajmniej dwa razy dziennie z linii nr 6 oraz 11, na których jeżdżą Pesy. Tylko jeden raz udało mi się podróżować pojazdem, w którym panował przyjemny chłód - skarży się pan Aleksander, nasz czytelnik.

- Niestety, ale zawiodłem się na tramwajach marki Pesa. Liczyłem, że wraz z pierwszymi ciepłymi dniami podróż nimi będzie przyjemnością. Dobrze, że producent wykonał duże okna, dzięki czemu da się wytrzymać na krótkich dystansach, takich jak mój do pracy z Chełmu do Bramy Wyżynnej - pisze do nas Pan Zbigniew, czytelnik Trojmiasto.pl

ZKM twierdzi jednak, że klimatyzacja w pojazdach marki Pesa działa bez zarzutu. Jednocześnie dementuje plotki pojawiające się wśród pasażerów, jakoby motorniczowie nie włączali jej celowo ze względu na irytujący hałas.

- Klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie chodzi głośno (osobiście sprawdziłam) i nie może być uciążliwa dla pasażerów. Klimatyzacja w kabinie motorniczego jest natomiast niezależna od przedziału pasażerskiego. Jeśli motorniczy ustawi sobie na 15 stopni przy 30 stopniach Celsjusza na zewnątrz, to faktycznie będzie funkcjonować głośno, do momentu aż osiągnie wymaganą temperaturę. Urządzenie w takiej sytuacji działa na pełnych obrotach i tym samym jest głośniejsze. Oba systemy chłodzenia pracują niezależne i nie ma żadnego powodu do wyłączania klimatyzacji dla pasażerów - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika.

Czy klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej jest potrzebna?

Zakład Komunikacji Miejskiej obecnie sprawdza klimatyzację w pozostałych tramwajach, chociaż poza Pesami tylko cztery z nich posiadają taki system w przedziale pasażerskim - są to mocno zaniedbane niskopodłogowe tramwaje z 1999 roku - Alstom/Konstal NGd99.

- Dwa składy "Alstomu" przeszły już przegląd techniczny w tym zakresie i po kosmetycznych zabiegach, wymaganych przy każdym przeglądzie, system klimatyzacji funkcjonuje poprawnie. Pozostałe dwie sztuki NGd99 czekają na swoją kolej - dodaje Kozicka-Prus.

W Gdyni w klimatyzację wyposażonych jest 21 z 86 (24 proc.) trolejbusów oraz 45 z 251 (18 proc.) autobusów. W najbliższym czasie dołączy do nich sześć trolejbusów z takim systemem chłodzenia. Miasto przez długi czas wahało się, czy takie pojazdy wprowadzić do swojej floty - głównie ze względu na koszty eksploatacji, jednak teraz chce stawiać na tego typu tabor.

- Przyjęliśmy założenie, że każdy fabrycznie nowy pojazd w gdyńskiej komunikacji miejskiej będzie klimatyzowany. Klimatyzacji wymagać będziemy także przy zawieraniu długoletnich umów na obsługę linii. Spowoduje to sytuację, w której najdłuższe czasowo zadania przewozowe, bo na nie kieruje się najnowsze pojazdy, obsługiwane będą pojazdami klimatyzowanymi - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdyńscy przewoźnicy z pewnością nie będą jednak modernizować taboru i montować klimatyzacji w już istniejących pojazdach. W obecnych pojazdach ZKM Gdynia zalecił takie ustawienie urządzeń, by temperatura nie przekraczała 22 stopni Celsjusza. Jak zapewnia rzecznik, pojazdy m.in. pod kątem klimatyzacji są sprawdzane przez Wydział Nadzoru i Regulacji Ruchu oraz poprzez anonimowych kontrolerów.

Zdecydowanie najgorzej pod względem komfortu podróżowania w upalne dni wypada Szybka Kolej Miejska. Stare jednostki nie posiadają jakichkolwiek urządzeń obniżających temperaturę wewnątrz składów (poza oknami i nawiewami w kilku składach typu EW58).

- Klimatyzacja w kolei typu aglomeracyjnego, jaką jest SKM, nie spełniłaby swojego zadania. Bardzo częsta wymiana powietrza poprzez otwarte drzwi na gęsto zlokalizowanej sieci przystanków zniweczyłaby efekt pracy klimatyzatora - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W klimatyzację nie są również wyposażone modernizowane składy, chociaż tutaj sytuacja ma ulec nieznacznej poprawie.

- Niedługo upały nie będą tak dokuczliwe, ponieważ we wszystkich modernizowanych pociągach SKM będą montowane wydajne systemy wentylacji. Ponadto, w zimie zniknie problem z ogrzewaniem, które w systemie nadmuchowym będzie można bardzo dokładnie regulować - dodaje Głuszek.

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Taka mała ciekawostka: (1)

    Jechałem sobie niedawno PESĄ, której motorniczy włączył klimatyzację na pętli w Oliwie. Po kilku przystankach efekt był słabo odczuwalny, bo wymiana powietrza robiła swoje. Kiedy wcisnęło się więcej ludzi, było zwyczajnie duszno. Tak sobie pomyślałem, że jednak nie ma to jak otwierane okna. Klimatyzacja w pojazdach miejskich zwyczajnie nie sprawdza się.

    • 4 11

    • Bo klimatyzacja powinna napompować powetrze na 10 min przed odjazdem - przy zamkniętych wszystkich drzwiach. Inaczej nie ma szans aby cos poczuć.

      • 2 1

  • klima nie dziala

    lub nie jest wlaczana w wiekszosci autobusow linii 162 w Gdansku

    • 6 1

  • Klimatyzacja w autobusie jest zamontowana ale szofery ich nie włączają (1)

    bo mogą pod koniec dnia odlać z 5 l ON z Solarisa do swojego starego 'Golfika w dieslu". Oczywiście wpisując zwiększone zużycie z powodu klimatyzacji.

    • 13 3

    • komputer rejestruje użycie klimy.

      • 0 0

  • w upalne dni to najlepiej rowerem :) (2)

    przyjemnie i "po taniości" :)

    • 5 1

    • Taa rowerem obok stojących w korku samochodów w eiku 10plus (1)

      astma i alergia gratis do pobrania a namiary na dobrego pulmunologa i alergologa w serwisie rowerowym.

      • 0 3

      • Zmartwienie kierowców o zdrowie rowerzystów jest wzruszające - szkoda, że w praktyce jakoś się tych chorych rowerzystów nie spotyka, a chorych kierowców i owszem!

        • 3 0

  • NAJGORSZE SĄ AUTOBUSY ZKM GDAŃSK MANy i MERCEDESY

    Nie mają otwieranych okien a klimatyzacja wg kierowców jest stale zepsuta!
    Przy 25 stopniach można zemdleć!

    • 0 2

  • Dlaczego na linii 210 i 262 w Gdańsku nigdy nie jest włączana klimatyzacja? (1)

    nawet przy 30 stopniach w ubiegłym roku kierowca tłumaczył że klimatyzacja nie działa! I tak cały sezon! Pojazdy należą do ZKM GDAŃSK u innych przewoźników jest lepiej. ZTM oczywiście nie nałoży kary na ZKM bo to miejskie spółki a kierowcy ZKM nadal wciskają pasażerom kłamstwa że klimatyzacja jest zepsuta to ja się pytam jak to możliwe w nowych autobusach?

    • 0 1

    • No to nowe autobusy Mercedesa, kupione niecały miesiąc temu już jeżdzą z zepsutą klimatyzacją... to jest sztuka! ;]

      • 2 1

  • Znowu Kozicka-Prus i jej...

    • 1 1

  • Jak zwykle rzecznik mówi, że wszystko działa!

    Może niech w końcu zacznie działać, a rzecznik, kierowca/motorniczy i firma przestanie robić ludzi w ch*ja.

    • 3 2

  • Czasem i tak lepiej SKM...

    Czasem i tak lepiej przejechać się SKM bez klimatyzacji i liczyć na cud, że przynajmniej 50% okien będzie się otwierać i że 100% pasażerów będzie chciało je otworzyć, niż załadowanym busem ZKM Gdynia, gdzie klimatyzacji jeszcze nigdy nie uświadczyłam, bądź ZTM Gdańsk, gdzie pomimo wielkiego napisu "Pojazd klimatyzowany", stan rzeczywisty mija się z obietnicą na tabliczce.
    Pozdrawiam panów kierowców, którzy włączają klimatyzację w gdańskich busach i ludzi dobrej woli, którzy otwierają okna w SKM lub zgadzają się na to, gdy ja je otwieram :)

    • 2 1

  • A ja w upalne dni wolę...

    ...skuterek :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane