• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na upalny dzień najlepszy tramwaj lub autobus

Krzysztof Koprowski
30 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza. SKM uważa, że klimatyzacja jest niepotrzebna w kolei aglomeracyjnej. W zamian montuje w modernizowanych składach nawiewy powietrza.

Pierwsze gorące dni sprawiają, że wielu pasażerom trójmiejskiej komunikacji zaczyna doskwierać duchota wewnątrz pojazdów. Gdańsk od lat inwestuje w tabor klimatyzowany, Gdynia ostatnio również wprowadza takie pojazdy, a SKM? Ratuje się nawiewami zimnego powietrza.



W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM. W Gdańsku w klimatyzację dla pasażerów są wyposażone wszystkie tramwaje Pesa 120NaG (nz.) oraz Alstom/Konstal NGd99, a także 80 proc. autobusów ZKM.
W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji. W Gdyni tylko 18 proc. autobusów posiada system klimatyzacji.
Największy gdański przewoźnik od lat chwali się zakupem taboru wyłącznie klimatyzowanego. Obecnie aż 80 proc. autobusów to pojazdy, w których w trakcie upałów pasażerowie powinni poczuć powiew zimnego powietrza. Od tego roku również w tramwajach będzie nieco chłodniej - wszystkie pojazdy marki Pesa posiadają klimatyzację, jednak wielu naszych czytelników skarży się, że nie jest ona włączana.

- Jestem mieszkańcem Chełmu i korzystam przynajmniej dwa razy dziennie z linii nr 6 oraz 11, na których jeżdżą Pesy. Tylko jeden raz udało mi się podróżować pojazdem, w którym panował przyjemny chłód - skarży się pan Aleksander, nasz czytelnik.

- Niestety, ale zawiodłem się na tramwajach marki Pesa. Liczyłem, że wraz z pierwszymi ciepłymi dniami podróż nimi będzie przyjemnością. Dobrze, że producent wykonał duże okna, dzięki czemu da się wytrzymać na krótkich dystansach, takich jak mój do pracy z Chełmu do Bramy Wyżynnej - pisze do nas Pan Zbigniew, czytelnik Trojmiasto.pl

ZKM twierdzi jednak, że klimatyzacja w pojazdach marki Pesa działa bez zarzutu. Jednocześnie dementuje plotki pojawiające się wśród pasażerów, jakoby motorniczowie nie włączali jej celowo ze względu na irytujący hałas.

- Klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie chodzi głośno (osobiście sprawdziłam) i nie może być uciążliwa dla pasażerów. Klimatyzacja w kabinie motorniczego jest natomiast niezależna od przedziału pasażerskiego. Jeśli motorniczy ustawi sobie na 15 stopni przy 30 stopniach Celsjusza na zewnątrz, to faktycznie będzie funkcjonować głośno, do momentu aż osiągnie wymaganą temperaturę. Urządzenie w takiej sytuacji działa na pełnych obrotach i tym samym jest głośniejsze. Oba systemy chłodzenia pracują niezależne i nie ma żadnego powodu do wyłączania klimatyzacji dla pasażerów - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika.

Czy klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej jest potrzebna?

Zakład Komunikacji Miejskiej obecnie sprawdza klimatyzację w pozostałych tramwajach, chociaż poza Pesami tylko cztery z nich posiadają taki system w przedziale pasażerskim - są to mocno zaniedbane niskopodłogowe tramwaje z 1999 roku - Alstom/Konstal NGd99.

- Dwa składy "Alstomu" przeszły już przegląd techniczny w tym zakresie i po kosmetycznych zabiegach, wymaganych przy każdym przeglądzie, system klimatyzacji funkcjonuje poprawnie. Pozostałe dwie sztuki NGd99 czekają na swoją kolej - dodaje Kozicka-Prus.

W Gdyni w klimatyzację wyposażonych jest 21 z 86 (24 proc.) trolejbusów oraz 45 z 251 (18 proc.) autobusów. W najbliższym czasie dołączy do nich sześć trolejbusów z takim systemem chłodzenia. Miasto przez długi czas wahało się, czy takie pojazdy wprowadzić do swojej floty - głównie ze względu na koszty eksploatacji, jednak teraz chce stawiać na tego typu tabor.

- Przyjęliśmy założenie, że każdy fabrycznie nowy pojazd w gdyńskiej komunikacji miejskiej będzie klimatyzowany. Klimatyzacji wymagać będziemy także przy zawieraniu długoletnich umów na obsługę linii. Spowoduje to sytuację, w której najdłuższe czasowo zadania przewozowe, bo na nie kieruje się najnowsze pojazdy, obsługiwane będą pojazdami klimatyzowanymi - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdyńscy przewoźnicy z pewnością nie będą jednak modernizować taboru i montować klimatyzacji w już istniejących pojazdach. W obecnych pojazdach ZKM Gdynia zalecił takie ustawienie urządzeń, by temperatura nie przekraczała 22 stopni Celsjusza. Jak zapewnia rzecznik, pojazdy m.in. pod kątem klimatyzacji są sprawdzane przez Wydział Nadzoru i Regulacji Ruchu oraz poprzez anonimowych kontrolerów.

Zdecydowanie najgorzej pod względem komfortu podróżowania w upalne dni wypada Szybka Kolej Miejska. Stare jednostki nie posiadają jakichkolwiek urządzeń obniżających temperaturę wewnątrz składów (poza oknami i nawiewami w kilku składach typu EW58).

- Klimatyzacja w kolei typu aglomeracyjnego, jaką jest SKM, nie spełniłaby swojego zadania. Bardzo częsta wymiana powietrza poprzez otwarte drzwi na gęsto zlokalizowanej sieci przystanków zniweczyłaby efekt pracy klimatyzatora - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W klimatyzację nie są również wyposażone modernizowane składy, chociaż tutaj sytuacja ma ulec nieznacznej poprawie.

- Niedługo upały nie będą tak dokuczliwe, ponieważ we wszystkich modernizowanych pociągach SKM będą montowane wydajne systemy wentylacji. Ponadto, w zimie zniknie problem z ogrzewaniem, które w systemie nadmuchowym będzie można bardzo dokładnie regulować - dodaje Głuszek.

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • Czy klimatyzacja właczona czy nie... (1)

    ... najłatwiej sprawdzić przykładając rękę do wylotu powietrza - praktycznie w żadnym Gdańskim autobusie czy tramwaju nie ma nawet nawiewu!!! Nie mówiąc o chłodzeniu wdmuchiwanego powietrza!!!!

    Prosiłbym redakcję o poświęcenie temu problemowi oddzielnego artykułu wraz z dokładnym zbadaniem sprawy.

    Nasz przewoźnik do perfekcji opanował wyłączanie urządzen klimatyzacji - nawet, gdy nie maja one oficjalnego wyłącznika (jak w przypadku solarisów)

    Jest to naprawde sprawa nieprzyjemna, niezrozumiała i nielogiczna... a upały dopiero przed nami :(

    • 10 0

    • Dziś jechałem 11 z Chełm-Witosa. Nadmuch (klimatyzowany) działał tylko w pierwszych dwóch członach (z 1/4 tramwaju). No ale długo nie podziałał, bo na przystanku Centrum już się wyłączył i do Opery nie wznowił swojego działania. W jaki sposób miało to zapewnić ciągłość chłodu, przy otwieranych dzrzwiach?
      Nawiew powinien być bez przerwy właczony, jedynie siła chłodzenia regulowana.

      • 0 0

  • Klimatyzację trzeba jeszcze włączyć

    I co z tego, że kupują pojazdy wyposażone w klimatyzację skoro i tak jej nie używają ze względu na oszczędnośc?. Po co komu wyłączona klimatyzacja? Taniej by było kupić pojazd bez klimy

    • 2 1

  • może trzeba blokować okna...

    niestety mimo, iż od tylu lat w komunikacji gdańskiej jest klimatyzacja, to zawsze znajdą się DEBILE, którzy chcą otwierać w upały okna :/

    • 9 0

  • klimatyzacja to fikcja !!!

    zapach potu, duchota podpici panowie ziejący alkoholem i osoby które boją się mydła? to z czym na codzień mamy do czynienia w środkach komunikacji...

    • 3 1

  • "- Klimatyzacja w kolei typu aglomeracyjnego, jaką jest SKM, nie spełniłaby swojego zadania. Bardzo częsta wymiana powietrza

    poprzez otwarte drzwi na gęsto zlokalizowanej sieci przystanków zniweczyłaby efekt pracy klimatyzatora - tłumaczy Marcin Głus Panie Głuszek, weź się pan wybierz do któregokolwiek miasta południowej Europy i zobacz pan, że tak w metrze, jak i w pociągach, klimatyzacja jest i doskonale spełnia swoje zadanie pomimo częstych przystanków i dużo cieplejszego klimatu niż u nas.

    • 8 2

  • chyba tylko kilka razy zdarzyło mi się być w autobusie gdzie jest włączona klimatyzacja, a jeżdżę prawie codziennie, kierowca nie włącza jej nawet gdy stoimy w długim koku na gunwaldzkiej

    • 1 2

  • klimatyzacja w SKM nie ma sensu (1)

    bo jest tam tak duże stężenie brudasów i żuli, że smród będzie tylko mielony na cały skład.

    • 4 1

    • prawda

      na takich niestety tylko wydajna wentylacja podziała. Przy okazji urwie te kilka stopni.

      • 0 0

  • podróże małe i duże (3)

    autorowi tekstu radzę codziennie przejechać się autobusem T6, wówczas można sobie uświadomić niedziałanie klimatyzacji. Już nie wspomnę o smrodzie( bo to słowo odzwierciedla zapach najdokładniej) i o zapchaniu autobusów. Co śmieszniejsze autobusy są zazwyczaj totalnie zapchane już na pierwszym przestanku. Czy ludzie, którzy płacą 1,40 za jednorazowy bilet nie zasługują na lepsze warunki? To są jedne z wyższych cen za przejazd w Polsce.

    • 3 3

    • Jedne z niższych tak naprawde.. sprawdźcie sobie porównania.
      Kiedyś było w Metro - Gdańsk wypadł na bodajże 3 miejscu w Polsce, jesli chodzi o ceny biletów (1 miejsce było najtańsze)

      • 1 0

    • Jakie 1,40? za przejazd płaci się 2,80 zł!!!!

      • 0 1

    • ale T6 to nie jest normalny serwis tylko złomy na czas remontu

      czekamy na tramwaje...

      • 0 0

  • haha, szkoda tylko że klimatyzacja zwykle nie jest włączona :P

    • 0 1

  • ja tam wolę jechać w autobusie pełnym atrakcyjnych studentek :) (3)

    może być wyłączona klimatyzacja i mam takie upodobanie, żeby studentkom śmierdziały nogi ehh to mnie kręci i bym im te buciki językiem wypastował.

    • 7 5

    • No ok, tylko jeszcze abys mógł na nie popatrzeć, to musi być nieco mniejszy tłok w tramwaju ;)

      • 2 0

    • ;P (1)

      słodki fetyszysta ;*

      • 1 0

      • heh dziękuję za fajne określenie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane