• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najnowsze Pesy przejdą wymianę platform dla niepełnosprawnych

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu. Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu.

Choć dotarły do Gdańska zaledwie kilka tygodni temu, już muszą być naprawiane. W najnowszych tramwajach Pesa Jazz Duo wymienione zostaną platformy dla niepełnosprawnych. Prace będą wykonywane na koszt producenta.



O tym, że najnowsze tramwaje mają problemy z platformami dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, pisaliśmy w dniu prezentacji pierwszego z nich. Gdy poprosiliśmy wówczas o zaprezentowanie działania platformy, otrzymaliśmy odpowiedź, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia". Dodajmy, że prezentacja odbyła się przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, na odcinku torów wyremontowanym ok. 10 lat temu.

Na reakcję organizacji działających w imieniu osób niepełnosprawnych nie było trzeba długo czekać. 15 grudnia Fundacja Projektów Społecznych "Ideoteka", Fundacja "Podróże bez granic" oraz Stowarzyszenie Opieki nad Młodzieżą i Dziećmi Niepełnosprawnymi "Promyczek" złożyły pismo do miasta i do producenta z wnioskiem o wymianę platform.

Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu. Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu.
Zdaniem autorów pisma, wysuwane platformy nie sprawdzają się ze względu na niedostosowanie ich do wysokości peronów, nieodporność na zmienne warunki atmosferyczne (szczególnie zimą przy przymrozkach oraz opadach śniegu), trudność z rozkładaniem konstrukcji oraz potrzeby dodatkowych szkoleń motorniczych.

Czy byłeś(aś) kiedyś świadkiem rozkładania platformy dla niepełnosprawnych w tramwaju, autobusie lub pociągu?

- ZKM Gdańsk posiada kilkadziesiąt pojazdów (w większości autobusy), w których występują bądź występowały manualne platformy lub mechaniczne rampy najazdowe, wysuwane spod powierzchni podłogi. Z racji trudności eksploatacyjnych, większość z nich została wyłączona z użytkowania, zdemontowana lub jest ignorowana przez prowadzących pojazdy. Wyrażamy obawę, iż z biegiem czasu podobny los spotka platformy, zastosowane w pojazdach typu Pesa Jazz Duo - argumentują organizacje.

Rozwiązaniem najlepszym dla osób niepełnosprawnych mają być platformy odkładane do wnętrza pojazdu. To konstrukcje niezwykle proste, a więc i mało awaryjne. Jedyną ich wadą jest to, że zabierają miejsce przy otwieraniu i zamykaniu (pasażerowie nie mogą stać na platformie), a przy zamykaniu potrafią wzbić w powietrze sporo kurzu.

Dlaczego jednak nikt nie przewidział problemów z platformami przy zamawianiu tramwajów, tym bardziej, że wcześniejsze Pesy Swing posiadały platformy zgodne z potrzebami osób niepełnosprawnych?

- Zastosowane rozwiązanie pojawiło się także w tramwajach Jazz Duo dla Warszawy. Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane do wysuwania takich platform. Dlatego też wymienimy platformy na odkładane do wnętrza pojazdu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace nad przebudową platform w tramwajach ruszą wkrótce i potrwają maksymalnie do końca lutego. Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

- Przebudowa platform będzie prowadzona w Gdańsku. Szacowany czas robót dla jednego tramwaju Jazz Duo, wyposażonego w cztery platformy [po dwie na każdy kierunek jazdy - dop. red.], to ok. 3 dni pracy - dodaje Mongird.

Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego. Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego.
Oprócz Pes, w platformy dla niepełnosprawnych wyposażone są też tramwaje Alstom Konstal NGd99 (jedna platforma wysuwana spod podłogi). W planach jest także montaż platform odkładanych ręcznie w ramach modernizacji tramwajów typu N8C, które zostaną sprowadzone do Gdańska z Kassel.

- Niezależnie od pojazdu, nasi motorniczowie zawsze udzielają niezbędnej pomocy każdej osobie niepełnosprawnej, która chce wjechać na wózku do pojazdu lub pojazd opuścić - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (112)

  • Platforma, ale nie obywatelska.

    Jak wiadać na zdjęciu, platforma w tramwaju Konstal NGd99 wysuwa się
    spod podłogi, i to jest najsensowniejsze rozwiązanie.
    Ewentualnie można platformę wykonać, jako wychylaną o 180stopni.
    Jak paltforma leży w pojeździe, to można do jej końca przymocować
    magnes i do podłogi.

    • 0 0

  • Do p. Alicji Mongird

    Serdeczne pozdrowienia dla p. Ali przesyłają FANI.

    • 0 3

  • Za mało siedzeń w tramwajach (1)

    Dlaczego w autobusach mamy w rzędzie 2+2 lub co najmniej 1+2, w kolejkach 2+2, a w tramwajach tylko 1+1 i to tylko w niektórych częściach tramwaju. Dlaczego nie 1+2? (Tramwaj jest węższy więc 2+2 odpada)

    • 3 3

    • W Krakowie są różne tramwaje, w większości starsze, w tym takie jak jeździły w Gdańsku "105", ale i one, tak jak i te starsze "z importu", są zwykle w układzie siedzeń 2+1

      • 0 0

  • Już po wyborach... (3)

    A teraz możecie Ogra cmoknąć w d...

    • 158 31

    • a gdyby był inny Ogr (1)

      to platformy nieobywatelskie wysuwałyby się na odpowiednim poziomie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki?

      • 13 7

      • Innym ogrom nie dalismy tyle szans co obecnym z PO kolezko wiec nie pitol mi tutaj farmazonow :)
        Wybraliscie ponownie bande glabow ktora bedzie Was za przeproszeniem dy&@( przez kolejne lata ;)

        • 5 0

    • a to tak a propos czego?

      że producent na swój koszt wymieni platformy? Czy po prostu am chciałbyś go cmoknąć i się wstydzisz?

      • 16 14

  • Prezes Lisicki teraz ZKM kroi .

    Najpierw budował bardzo drogo i rozdysponował lokale w Gdańsku tak jak np. lokalu przy ul. Długi Targ 22/23 do dziś żadnego czynszu do miasta kolega nie płaci. ITD ITD to teraz Tramwaje nam przerabia .Ciekawe który kolega na tym zarabia?

    • 4 2

  • (2)

    Tak to jest jak się kupuje na szybkiego i dostarcza przed budynia wyborami. Nie ma się co dziwić.

    • 117 26

    • Pierdzielisz. Kup nowy samochód od VAG albo merola. Tez na poczatku wychodzi dużo usterek. Najgorzej jest z porshe które z racji tego ze wiele elementów jest robione ręcznie psuje się na poczatku swojego życia.

      Ferarii w standardzie ma krzywe obszycia

      • 2 2

    • Najlepsze są przetargi na autobusy .Wybiera się najtańszą opcję , bez kabin , z szybami w żaden sposób nie chroniącymi kierowcy przed zimnem ( otwieranie przednich drzwi ) , ani przed agresją pasażerów . Kierownictwo się tego nie boi , bo przecież oni siedzą w milutkich , bezpiecznych pokojach biurowych .Związki też o to nie zadbają , no bo jak mają to zrobić , skoro utrzymywane są przez pracodawcę . Na placu autobusowym widać związkowców , jak się wybory zbliżają .Potem kierowcy i motorniczy mogą liczyć tylko na siebie .

      • 13 7

  • Zkm trzeba odswiezyc

    Po raz kolejny nietrafiona inwestycja wladz zkm.Nie lepiej bylo rozwazyc i kupic same bombardiery ktore sa najlepszym zakupem zkm a jest ich tylko 3 sztuki zamiast kupowac zlom z niemiec dotmundy i pesy w ktorych co chwile trzeba cos robic.Chyba lepiej wydac troche wiecej i inwestowac w cos pewnego niz w to co potrzebuje co chwile poprawek.To samo tyczy sie autobusów.

    • 4 3

  • Do poprawki... (1)

    Tramwaj nr 1053- patron Jan Wulff. Na tabliczce z życiorysem patrona pisze: " z Gdańskiem związał się w 1978 roku... Urodzony w 1735 roku...
    Do poprawki.....

    • 5 1

    • Jest napisane.

      • 0 0

  • (1)

    Ankieta zastanawia "Nie, nie byłem(am) nigdy świadkiem, by osoba niepełnosprawna podróżowała komunikacją miejską."
    To chyba sami ślepi i głusi podróżują?? A przede wszystkim bezrozumni, bezduszni i obojętni.

    • 2 0

    • Nudne frazesy.

      Jeszcze obraźliwe. Mimoza.

      • 0 0

  • (10)

    Typowo po polsku..

    • 80 67

    • to nie jest naprawianie tylko przerabianie (7)

      • 31 4

      • to nie jest naprawianie ani przerabianie to jest zarabianie (1)

        weź to w końcu skumaj!

        założe się że wiedzieli o tym od początku, ale tak się właśnie robi wałki.

        Powiedz mi jakim cudem dopuścili do ruchu pojazd który nie spełnia norm ??

        • 12 12

        • Jakich norm?

          Wynień je.

          • 6 0

      • sensacja musi być. Widziałeś kiedyś artykuł KK w którym nie szuka dziury w całym? ;p (4)

        • 19 5

        • (1)

          uważasz, że nie ma tematu?

          • 9 15

          • Nie, nie ma tematu. Została stwierdzona nieprawidłowość i będzie naprawiona. Koniec i kropka. Po co bić tyle piany? Chyba dla samego bicia malkonvtencie.

            • 19 5

        • Po to K.K. jest.

          • 6 8

        • A myślicie, że na prowincji jest inaczej? Np. w Szemudzie położono tu i tam kanalize

          I wykonawca nie doprowadził dróg do stanu sprzed prac mimo takich wymogów w przetargu. I co robi komisja gminnych urzędników z Szemudu? Robi odbiór, podpisuje, że jest cacy a naprawiać drogę będzie się kiedy indziej... O ile w ogóle. I pewnie nie za kasę wykonawcy.

          • 10 2

    • Kupili szajs to co się dziwić

      • 2 5

    • typowo po PELOWSKU

      juz dawno to mowili "liberalom nic nie wychodzi" ukrasc nawet nie potrafia NIEUDACZNICY

      • 13 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane