• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najnowsze Pesy przejdą wymianę platform dla niepełnosprawnych

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu. Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu.

Choć dotarły do Gdańska zaledwie kilka tygodni temu, już muszą być naprawiane. W najnowszych tramwajach Pesa Jazz Duo wymienione zostaną platformy dla niepełnosprawnych. Prace będą wykonywane na koszt producenta.



O tym, że najnowsze tramwaje mają problemy z platformami dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, pisaliśmy w dniu prezentacji pierwszego z nich. Gdy poprosiliśmy wówczas o zaprezentowanie działania platformy, otrzymaliśmy odpowiedź, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia". Dodajmy, że prezentacja odbyła się przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, na odcinku torów wyremontowanym ok. 10 lat temu.

Na reakcję organizacji działających w imieniu osób niepełnosprawnych nie było trzeba długo czekać. 15 grudnia Fundacja Projektów Społecznych "Ideoteka", Fundacja "Podróże bez granic" oraz Stowarzyszenie Opieki nad Młodzieżą i Dziećmi Niepełnosprawnymi "Promyczek" złożyły pismo do miasta i do producenta z wnioskiem o wymianę platform.

Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu. Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu.
Zdaniem autorów pisma, wysuwane platformy nie sprawdzają się ze względu na niedostosowanie ich do wysokości peronów, nieodporność na zmienne warunki atmosferyczne (szczególnie zimą przy przymrozkach oraz opadach śniegu), trudność z rozkładaniem konstrukcji oraz potrzeby dodatkowych szkoleń motorniczych.

Czy byłeś(aś) kiedyś świadkiem rozkładania platformy dla niepełnosprawnych w tramwaju, autobusie lub pociągu?

- ZKM Gdańsk posiada kilkadziesiąt pojazdów (w większości autobusy), w których występują bądź występowały manualne platformy lub mechaniczne rampy najazdowe, wysuwane spod powierzchni podłogi. Z racji trudności eksploatacyjnych, większość z nich została wyłączona z użytkowania, zdemontowana lub jest ignorowana przez prowadzących pojazdy. Wyrażamy obawę, iż z biegiem czasu podobny los spotka platformy, zastosowane w pojazdach typu Pesa Jazz Duo - argumentują organizacje.

Rozwiązaniem najlepszym dla osób niepełnosprawnych mają być platformy odkładane do wnętrza pojazdu. To konstrukcje niezwykle proste, a więc i mało awaryjne. Jedyną ich wadą jest to, że zabierają miejsce przy otwieraniu i zamykaniu (pasażerowie nie mogą stać na platformie), a przy zamykaniu potrafią wzbić w powietrze sporo kurzu.

Dlaczego jednak nikt nie przewidział problemów z platformami przy zamawianiu tramwajów, tym bardziej, że wcześniejsze Pesy Swing posiadały platformy zgodne z potrzebami osób niepełnosprawnych?

- Zastosowane rozwiązanie pojawiło się także w tramwajach Jazz Duo dla Warszawy. Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane do wysuwania takich platform. Dlatego też wymienimy platformy na odkładane do wnętrza pojazdu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace nad przebudową platform w tramwajach ruszą wkrótce i potrwają maksymalnie do końca lutego. Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

- Przebudowa platform będzie prowadzona w Gdańsku. Szacowany czas robót dla jednego tramwaju Jazz Duo, wyposażonego w cztery platformy [po dwie na każdy kierunek jazdy - dop. red.], to ok. 3 dni pracy - dodaje Mongird.

Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego. Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego.
Oprócz Pes, w platformy dla niepełnosprawnych wyposażone są też tramwaje Alstom Konstal NGd99 (jedna platforma wysuwana spod podłogi). W planach jest także montaż platform odkładanych ręcznie w ramach modernizacji tramwajów typu N8C, które zostaną sprowadzone do Gdańska z Kassel.

- Niezależnie od pojazdu, nasi motorniczowie zawsze udzielają niezbędnej pomocy każdej osobie niepełnosprawnej, która chce wjechać na wózku do pojazdu lub pojazd opuścić - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (112)

  • polskie oszczędności.

    • 1 2

  • niepełnopsprawni (1)

    Jeeeeeeeeeeeeeeeezu ciągle ci niepełnosprawni, czy oni muszą być wiecznie na piedestale, oni są strasznie marudni i upierdliwi dla motorniczych i kierowców zkm, w domu się siedzi ,zdrowymi się trzeba zająć,

    • 6 9

    • chyba gdy

      • 1 0

  • powiem tak

    już widzę, że jeden szczegół w wystroju jest na -. Jak są dwa siedzenia odwrócone do siebie oparciami, to w pesach starszego typu jest pod nimi taka przestrzeń i można postawić sobie np. torbę z zakupami, dzięki czemu nie zabiera miejsca w przejściu, a w tym nowym to miejsce jest zabudowane.
    A druga wada obecnych tramwajów(czy nowych, czy starszego typu) to siedzenia obite tapicerką, to jest nieporozumienie w komunikacji. Tą drogą się przenosi wszelki brud, smród, pot i inne wydzieliny wsiąkają w to, a nie sądzę, żeby aż tak regularnie to czyścili (jeśli w ogóle). To nie jest jakaś super długa podróż komunikacją miejska, że trzeba mięciutkich siedzeń i uważam, że te plastiki co były kiedyś były lepsze, praktyczniejsze i higieniczniejsze.

    • 6 3

  • Tradycja u nas

    Zamiast pomyśleć prędzej to nie chcieli sie pokazać a wyszło jak zwykle

    • 0 2

  • RAMPY ? TO PIKUŚ ! (1)

    W pesie ,,Duo Jazz,,niech ktos usiądzie na miejsce motorniczego mając ponad 175 cm wzrostu. Kabina dla Azjatów a my na podkurczonych nogach musimy wytrzymac nawet do 10-ciu godzin !

    • 7 1

    • bardzo trafne spostrzezenie

      w koncu niedługo bedzie wiecej motorniczych wietnamczykow no bo trzeba braki w sile roboczej uzupekniac importem.
      adamowicz jest bardzo przewidujacy

      • 4 1

  • Za mało siedzeń w tramwajach (1)

    Dlaczego w autobusach mamy w rzędzie 2+2 lub co najmniej 1+2, w kolejkach 2+2, a w tramwajach tylko 1+1 i to tylko w niektórych częściach tramwaju. Dlaczego nie 1+2? (Tramwaj jest węższy więc 2+2 odpada)

    • 3 3

    • W Krakowie są różne tramwaje, w większości starsze, w tym takie jak jeździły w Gdańsku "105", ale i one, tak jak i te starsze "z importu", są zwykle w układzie siedzeń 2+1

      • 0 0

  • hm

    Opcje w ankiecie są niesamowite, po raz kolejny. A ja widziałam wiele razy niepełnosprawnych w kominikacji miejskiej, ale nie widziłam wysuwanej podłogi. Ankiety są często czarno-białe, ciężko się zaklasyfikować, "wóz albo przewóz."

    • 5 0

  • Czemu większość nowych tramwajów ma niemieckobrzmiące nazwy?

    Rozumiem, że są to postacie historyczne z zasługami dla Gdańska, ale większość osób nie tylko turystów z pewnością większości z nich nie kojarzy, za to kojarzy , że kiedyś Gdańsk był w niemieckich rękach. Mnie się włąsnie tak to kojarzy, choć znam historię kilku tych nazwisk i oczywiście kilku z nich zasługuje z pewnością nie tylko na tramwaj, ale nie na większość. Z pewnością można było znaleźć godnych Gdańsczan o polskobrzmiących nazwiskach

    • 3 4

  • O co tyle krzyku? Tak mało się dzieje w Trójmieście?

    Po prostu na koszt producenta a nie podatnika (pewnie w ramach czegoś porównywalnego z gwarancją), bardzo długi czas przed oddaniem do eksploatacji przeprowadzi się dokładniejsze dopasowanie do konkretnego klienta. Na terytorium klienta jest to lepsze niż w bazie. To samo zastosowanie w mieście B, mogłoby się nie sprawdzić i vicewersja! Mieszkanie, zaraz po wybudowaniu też nie jest najlepsze do użytku, nim dany klient nie przerobi na swój gust. Inny nie musi chcieć tego samego. Żaden architekt wnętrz nie przejmie zlecenia nie będąc wcześniej na obiekcie etc.

    A jęczycie jakby ktoś postulował wysłanie inwalidów na Madagaskar. Żałosne.

    • 5 0

  • dobrze że nie pejsa

    mam nadzieję, że to chociaż kapitał naprawdę polski, a nie garbaty

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane