• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najnowsze Pesy przejdą wymianę platform dla niepełnosprawnych

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu. Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu.

Choć dotarły do Gdańska zaledwie kilka tygodni temu, już muszą być naprawiane. W najnowszych tramwajach Pesa Jazz Duo wymienione zostaną platformy dla niepełnosprawnych. Prace będą wykonywane na koszt producenta.



O tym, że najnowsze tramwaje mają problemy z platformami dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, pisaliśmy w dniu prezentacji pierwszego z nich. Gdy poprosiliśmy wówczas o zaprezentowanie działania platformy, otrzymaliśmy odpowiedź, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia". Dodajmy, że prezentacja odbyła się przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, na odcinku torów wyremontowanym ok. 10 lat temu.

Na reakcję organizacji działających w imieniu osób niepełnosprawnych nie było trzeba długo czekać. 15 grudnia Fundacja Projektów Społecznych "Ideoteka", Fundacja "Podróże bez granic" oraz Stowarzyszenie Opieki nad Młodzieżą i Dziećmi Niepełnosprawnymi "Promyczek" złożyły pismo do miasta i do producenta z wnioskiem o wymianę platform.

Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu. Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu.
Zdaniem autorów pisma, wysuwane platformy nie sprawdzają się ze względu na niedostosowanie ich do wysokości peronów, nieodporność na zmienne warunki atmosferyczne (szczególnie zimą przy przymrozkach oraz opadach śniegu), trudność z rozkładaniem konstrukcji oraz potrzeby dodatkowych szkoleń motorniczych.

Czy byłeś(aś) kiedyś świadkiem rozkładania platformy dla niepełnosprawnych w tramwaju, autobusie lub pociągu?

- ZKM Gdańsk posiada kilkadziesiąt pojazdów (w większości autobusy), w których występują bądź występowały manualne platformy lub mechaniczne rampy najazdowe, wysuwane spod powierzchni podłogi. Z racji trudności eksploatacyjnych, większość z nich została wyłączona z użytkowania, zdemontowana lub jest ignorowana przez prowadzących pojazdy. Wyrażamy obawę, iż z biegiem czasu podobny los spotka platformy, zastosowane w pojazdach typu Pesa Jazz Duo - argumentują organizacje.

Rozwiązaniem najlepszym dla osób niepełnosprawnych mają być platformy odkładane do wnętrza pojazdu. To konstrukcje niezwykle proste, a więc i mało awaryjne. Jedyną ich wadą jest to, że zabierają miejsce przy otwieraniu i zamykaniu (pasażerowie nie mogą stać na platformie), a przy zamykaniu potrafią wzbić w powietrze sporo kurzu.

Dlaczego jednak nikt nie przewidział problemów z platformami przy zamawianiu tramwajów, tym bardziej, że wcześniejsze Pesy Swing posiadały platformy zgodne z potrzebami osób niepełnosprawnych?

- Zastosowane rozwiązanie pojawiło się także w tramwajach Jazz Duo dla Warszawy. Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane do wysuwania takich platform. Dlatego też wymienimy platformy na odkładane do wnętrza pojazdu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace nad przebudową platform w tramwajach ruszą wkrótce i potrwają maksymalnie do końca lutego. Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

- Przebudowa platform będzie prowadzona w Gdańsku. Szacowany czas robót dla jednego tramwaju Jazz Duo, wyposażonego w cztery platformy [po dwie na każdy kierunek jazdy - dop. red.], to ok. 3 dni pracy - dodaje Mongird.

Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego. Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego.
Oprócz Pes, w platformy dla niepełnosprawnych wyposażone są też tramwaje Alstom Konstal NGd99 (jedna platforma wysuwana spod podłogi). W planach jest także montaż platform odkładanych ręcznie w ramach modernizacji tramwajów typu N8C, które zostaną sprowadzone do Gdańska z Kassel.

- Niezależnie od pojazdu, nasi motorniczowie zawsze udzielają niezbędnej pomocy każdej osobie niepełnosprawnej, która chce wjechać na wózku do pojazdu lub pojazd opuścić - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (112)

  • pytanie do ZdiZ???

    a czy nie powinno być tak że wszystkie przystanki w Gdańsku są znormalizowane i są na takiej samej wysokości?

    • 6 3

  • Ale mi sensacja, zwykła korekta

    robić o czymś takim artykuł?

    • 7 0

  • Robi się chodniki , a przy tej okazji niszczy trawniki,

    na wiosne ta sama firma naprawia trawniki i niszczy przy okazji
    nowe chodniki . i tak sie to plecie .

    • 3 2

  • Fatalne rozkłady jazdy.

    Napiszcie że nie serwisuje się tych platform a póżniej jest lipa.Po prostu nie ma ani ludzi,ani czasu na takie luxusy.Rozkłady są takie - pełna P*I*Z*D*A i do przodu bo już jedziemy na opóżnieniu.Na nie których liniach trzeba jechać 20 km/godz.A na innych 100.Taka prawda.

    • 2 3

  • Do poprawki... (1)

    Tramwaj nr 1053- patron Jan Wulff. Na tabliczce z życiorysem patrona pisze: " z Gdańskiem związał się w 1978 roku... Urodzony w 1735 roku...
    Do poprawki.....

    • 5 1

    • Jest napisane.

      • 0 0

  • Przez 4 lata

    w miarę regularnego, choć nie codziennego, korzystania z kom. miejskiej w Warszawie i czasem w Gdańsku, widziałem może 1 czy 2 razy osobę na wózku inwalidzkim korzystającą z tramwaju. Czy to nie przesada z tym wyposażeniem?
    Częściej za to widuję autobusy robiące "przyklęk" aby ułatwić wjazd/wyjazd wózka dziecięcego.

    • 8 0

  • nieważne
    ważne że budyń podczas wyborów mógł się prężyć kolejnym sucesem...

    • 1 4

  • Urzędnik dał ciała, firma musi poprawiać na swój koszt.

    Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

    W specyfikacji palanty z UM Gdańsk podali takie a nie inne parametry. Jednak nie będziemy się z nimi kłócić bo już nic od nas nie kupią tylko zrobimy to na własny koszt nie mówiąc że to oni ponoszą winę bo wiadomo, takiego czarnego PRu żaden urzędnik-polityk by nam nie wybaczył.

    • 2 2

  • Co za durna ankieta

    Wiele razy widzialem osobe niepelnosprawna w autobusie / pociagu, ale nigdy nie widzialem rozkladania platformy.
    Co mam zaznaczyc?

    • 8 1

  • Dlaczego wszyscy narzekają na PESĘ, a nikt nie napisze, że perony mają różne wysokości i nie są dostosowane dla tramwajów posiadających rampy dla niepełnosprawnych ?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane