- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (772 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (434 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Najpopularniejsze stacje PKM. Zestawienie
Wiemy, z których przystanków i stacji PKM wyrusza w podróż najwięcej pasażerów, a po których na razie głównie hula wiatr. Są na tej liście zaskoczenia.
Od początku września na linii PKM działa łącznie dziesięć przystanków i stacji. Dzięki temu, że spółka SKM liczy podróżnych poprzez specjalny system zainstalowany w pociągach, można ustalić, gdzie wsiada i wysiada najwięcej pasażerów.
Przewoźnik konkretnych liczb pasażerów na poszczególnych przystankach i stacjach nie podaje, bowiem uznane zostały za dane wrażliwe. Przypomnijmy jednak, że linią PKM w pierwszym miesiącu funkcjonowania pojechało ok. 100 tys. osób.
Oto ranking przystanków i stacji od najmniej do najbardziej obleganych.
10. PKM Gdańsk Niedźwiednik
Jeden z najbardziej widowiskowych przystanków, a to za sprawą jego lokalizacji na wysokim nasypie przy ul. Słowackiego. Tuż obok znajduje się też wiadukt kolejowy, który stanowi bramę do Wrzeszcza. Mimo tak udanego wkomponowania przystanku w otoczenie nie może liczyć na wielu gości. Możliwe, że sytuacja się zmieni, kiedy w sąsiedztwie powstanie kolejny budynek mieszkalny.
9. PKM Gdańsk Matarnia
Niektórzy żartują sobie, że ten przystanek powstał głównie po to by zapewnić dojazd pracownikom PKM do ich siedziby. Poniekąd to jest prawda, bowiem mieszkańcy Matarni póki co chętniej idą na autobus do centrum niż na pociąg. Jeśli siatka połączeń autobusowych tam się zmieni, pewnie na przystanku zwiększy się ruch.
8. PKM Gdańsk Brętowo
To jedyny w Polsce przystanek, gdzie tramwaj i pociąg zatrzymują się przy jednym peronie. Tuż obok - przy ul. Rakoczego - na dodatek zatrzymują się jeszcze autobusu miejskie. Niestety nie zyskuje on wielu chętnych. Powód? Eksperci twierdzą, że to przez brak wspólnej oferty taryfowej i biletowej na wspomniane środki komunikacji.
7. Gdańsk Osowa
Stacja jest najdalej położona od centrum Gdańska na nowej linii. Pociągi PKM w ciągu dnia kończą i rozpoczynają tam bieg. Aktualnie stacja jest przebudowywana, co wielu pasażerów zniechęca do korzystania z linii PKM. Inwestor - spółka PKM - zapewnia, ze nowe perony mają być tam gotowe do końca tego roku. Podobnie rzecz ma się z nowym torowiskiem.
Niebawem powstanie też tam parking park&ride. Nie będzie jednak przebudowy budynku dworca.
6. PKM Gdańsk Jasień
Ten przystanek zapewnia wyższą frekwencję w pociągach PKM dlatego, że coraz bardziej zabudowują się tereny w jego sąsiedztwie. Powstaje tam wiele budynków mieszkalnych. Docierają też tam autobusy miejskie, które dowożą do pociągów pasażerów m.in. z Jasienia czy bloków przy ul. Myśliwskiej.
5. PKM Gdańsk Kiełpinek
Przystanek miał przyciągnąć do pociągów PKM mieszkańców Kiełpinka i Karczemek. Tymczasem dojście z tych dzielnic to wciąż problem - pieszo to wyprawa przez zabłocone łąki. Gdybyśmy pojechali tam samochodem trzeba nadkładać 1,5 km drogi, więc kierowcy wolą do centrum jechać samochodem. Nie dojeżdża tam wiele miejskich autobusów.
4. PKM Gdańsk Rębiechowo
To jest niespodzianka. Nikt pewnie nie zaryzykowałby żadnych pieniędzy obstawiając tak wysoką pozycję w naszym rankingu. Przecież obiekt powstał w szczerym polu. A jednak. Podróżują stamtąd koleją mieszkańcy, którzy dojeżdżają m.in. z pobliskiego Banina czy Miszewa samochodem. Często w aucie jedzie nie tylko kierowca, ale także pasażerowie.
Ponadto przystanek daje możliwość przesiadki z pociągu jadącego od strony Kartuz m.in. do Osowy, a niebawem także częściej do Gdyni.
3. PKM Gdańsk Strzyża
Ta wysoka pozycja nikogo nie dziwi. To za sprawą doskonałego skomunikowania pociągu z linią tramwajową. Można tam się przesiąść do "dziewiątki" lub "szóstki" jadącej w kierunku Wrzeszcza czy też Oliwy. Przystanek upodobali sobie studenci.
2. PKM Gdańsk Lotnisko
To nie tylko przystanek, ale też węzeł przesiadkowy na miarę wielu zachodnioeuropejskich miast. Możliwość przesiadki z samolotu do pociągu powoduje, że wielu pasażerów rezygnuje z dojazdu przed terminal autobusem lub samochodem. Stąd ta dobra frekwencja.
1. Gdańsk Wrzeszcz
Ta pozycja nie powinna nikogo dziwić. Stacja Gdańsk Wrzeszcz jest od lat miejscem licznych przesiadek z autobusu do pociągu i w drugą stronę. Pojawienie się tam pociągów PKM jedynie zwiększyło ofertę przewozową - przyciągnęło nowych pasażerów.
Z szynobusów PKM mamy możliwość przesiadki także do SKM-ki w kierunku Gdyni i Gdańska Głównego.
Miejsca
Opinie (203) 3 zablokowane
-
2015-10-26 08:43
Kiełpinek - jest dojście (2)
Kolega Naskręt nawet nie pokwapił się, aby zaktualizować niektóe informacje - w Kiełpinku dojście do osiedla normalnie chodnikiem już jest! Co prawda prowizoryczne i strome schody ale można suchą stopą dojść. Pzdr.
- 11 1
-
2015-10-26 09:03
z Wiszących może jest ale weź dymaj dookoła przez Auchan jak można by koło Nord Auto przejść na dół i zaoszczedzić 1,5 km, i z 15 minut...
- 5 0
-
2015-10-26 09:24
Masz coś do Naskręta siuraku
- 1 4
-
2015-10-26 08:47
największy potencjał wzrostu liczby pasażerów na PKM (1)
jest związany z promocją połączeń typu rower+ kolej.
Dopóki nie będzie wygodnego dojazdu rowerem na przykład z Kokoszek do stacji Kiełpinek i z Wiszących Ogrodów do stacji Jasień, ten potencjał nie będzie wykorzystany.
Jak na razie w weekendy amatorów jazdy z rowerem na PKM nie braknie, chodzi o to, by mieszkańcy mieli możliwość zostawienia roweru na bezpiecznym, strzeżonym parkingu i nie musieli wozić rowerów ze sobą.
Wiele pomogłoby także uruchomienie systemu rowerów publicznych typu Veturilo w całym Trójmieście.- 6 4
-
2015-10-27 00:23
jasne,
bo wszyscy pasażerowie komunikacji miejskiej jeżdżą rowerami - szczególnie w okresie listopad-marzec...
- 0 0
-
2015-10-26 08:49
było podsumowanie to teraz zamykamy PKM hahaha
- 4 4
-
2015-10-26 09:01
Gdańsk Kiełpinek (2)
Bardzo słuszna uwaga - miasto powinno coś zrobić coś z tym dojściem do przystanku z Karczemek, Kiełpina i Kokoszek. Wiem, że wielu ludzi przesiadłoby się na kolejkę gdyby dało się tam dojść suchą nogą a nie przez łąki, przez pola ('pędzi Fasola" :) ). Inwestycja w chodnik - koszt na poziomie kilku tysięcy złotych a korzyści dla dzielnicy ogromne... Nie wiem co prawda jak kwestia własności gruntów ale domyślam się, że to raczej nie problem...
Do dzieła, panowie i panie z magistratów...- 10 5
-
2015-10-26 18:16
(1)
"Gościu" - nie wiem, kiedy byłeś w okolicach przystanku Gdańsk Kiełpinek. Pewnie wtedy, kiedy autor tekstu, czyli .... zanim ruszyła PKM. Do przystanku można dojść "suchą" nogą, jest odpowiednie dojście (chodnik, schody). Trwają prace nad alternatywnym dojściem, z którego będą mogły skorzystać np. osoby z wózkami.
No cóż - nikt (na szczęście) nie wpadł na pomysł poprowadzenia torów przez centrum osiedla. Najlepiej z przystankiem pod samym blokiem.- 0 2
-
2015-10-26 23:16
XXX nie tak całkiem masz rację. Schody zrobiono jakieś trzy tygodnie temu (poręcz ciągle jest z nieheblowanego drewna) i prowadzą w kierunku Wiszących Ogrodów, gdzie dojście rzeczywiście nie sprawia kłopotu. Ci, którzy chcą dostać się na Kaliną, Różany Stok lub Osiedle Azaliowe muszą powędrować bardzo okrężną ulicą o ładnej nazwie Szczęśliwa, potem wzdłuż parkingu Auchana do kładki nad obwodnicą. Lekko licząc pół godziny dla dobrego piechura do zejścia z kładki. Jest krótsza droga, ale właśnie to jest ta ścieżka po wertepach i błocie. W czasie deszczu raczej nie do przebycia.
- 0 0
-
2015-10-26 09:07
Wspólny bilet!
Wspólny bilet! Wspólny bilet!
Nie trzeba być ekspertem, żeby widzieć, że korzystniej gnieść się w autobusie i tramwaju na jednym bilecie, niż szybciej i wygodniej dojechać PKM i tramwajem na różnych biletach.- 23 0
-
2015-10-26 09:15
harmonogram
kto układał rozkład jazdy autobusów na Jasieniu, powinien dostać kopa w cztery litery. Brak zgrania z PKM. To jakaś tragedia. Albo zamknąć linię autobusową, albo zlikwidować przystanek PKM. Już nie wspomnę o czytelności rozkładu jazdy PKM w necie. Nie obrażając(oczywiście gimbazy), ale gimbaza by to lepiej zrobiła.
- 14 1
-
2015-10-26 09:17
Przystanek Matarnia
Gdyby autobusy cześciej kursowały w stronę przystanku PKM to i frekwencja byłaby wieksza
- 6 1
-
2015-10-26 09:19
teraz pora zmienić siatkę połączeń autobusowych a frekwencja pójdzie w górę (2)
ot tak mimochodem zlikwidować 210, 157 i 126.
Wszystkie te linie zabierają pasażerów- 9 1
-
2015-10-26 10:24
A może zlikwidować wszystkie tramwaje i autobusy? (1)
To nie jest rozwiązanie. Wiele osób powtarza: brak wspólnego biletu i zła siatka połączeń. Potrzeba reagować, szukać rozwiązań.
- 2 1
-
2015-10-26 19:16
nie zauważasz ironii
będzie to co było wiadomym od początku. dla ratowania tak zwanej rentowności władze samorządowe zlikwidują siatkę połączeń by zmusić ludzi do korzystania z PKM
no bo inaczej padnie pytanie czy projekt miał jakieś założenioa ekonomicznej efektywności? bo nie jest wiadomym czy było- 2 1
-
2015-10-26 09:21
(1)
Na niską frekwencję moim zdaniem największy wpływ ma odległość przystanków od skupisk ludzkich. Sądzę że zamiast PKM lepszy byłby tzw. Szybki Tramwaj, który poprowadzić można było trasą jak PKM tyle że po Brętowie jechałby przez Bulońską i dalej na Jasień, tyle że bliżej skupisk w Kiełpinku, Matarni. Po lotnisku powinien iść do Osowej, tyle że nie przez Rębiechowo a Klukowo - tam można byłoby planować inwestycje. Koszta byłyby bardzo podobne, a jedyny minus to dla mieszkańców Kartuz i Kościerzyny oraz wcześniejszych wiosek.
- 2 9
-
2015-10-26 10:32
Bo odbudowa tej linii to musztarda po obiedzie. Gdyby uruchomiono ją od razu w 40 latach, to miasto rozbudowywałoby się wzdłuż niej (np. Niedźwiednik i "Morenę" można by inaczej zaplanować). A tak miasto sobie a kolejka - teraz - sobie.
- 2 0
-
2015-10-26 09:21
PKM MATARNIA
Jeśli na skrzyżowaniu Ul. Słowackiego z Ul. Budowlanych stałby wyświetlacz pokazujący odjazdy pociągów to sądzę, iż wiele osób zdecydowałoby się pójść na kolejkę zamiast na autobus...
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.